Videoherní Resident Evil to s filmovými adaptacemi nemá vůbec jednoduché. Vše začalo šestidílnou sérií od Paula W. S. Andersona, pokračovalo přes pár animovaných filmů, na jejichž existenci jste pravděpodobně zapomněli, a skončilo u nedávného Resident Evil: Infinite Darkness. Není toho málo, že? Ovšem ani jedna z adaptací se rozhodně nedá považovat za dobrou. Mé nadávání na poslední zmíněnou adaptaci si můžete přečíst na následujících řádcích.
Naděje umírá poslední
Snímek Resident Evil: Raccoon City na úplném počátku vypadal docela slibně. Adaptace prvního dílu tak, jak ho původně známe ze známé a hojně oblíbené videoherní série? To zní přece skvěle! Divák z prvních fotek nabyl dojmu, že se možná blýská na lepší časy. Vše se ale zvrtlo u traileru, který vypadal… jen špatně. Nemá smysl nadávat na úvodní ukázky, když už si během chvíle vybrečí oči u samotného filmu.
Abych řekl pravdu, na projekci jsem šel přesvědčený o tom, že film bude špatný… a tím myslím opravdu špatný. To znamená jediné. Resident Evil: Raccoon City mě mohl už jen překvapit. A světe div se, ono se tak skutečně stalo! Jen to rozhodně nebylo v pozitivním slova smyslu. Ale pravda, překvapen jsem skutečně byl z toho, že něco může dopadnout ještě daleko hůř, než si člověk dokáže jakkoliv představit.
Film Resident Evil: Raccoon City nás zavede do událostí prvního dílu, kteří všichni videoherní fandové jistě moc dobře znají. Ve Spencerově vile někdo zemře. Poté, co se policie a ani jeden z týmu jednotky S.T.A.R.S. nevrátí, je do vily poslán tým druhý. Ten obsahuje všechny naše známé a oblíbené postavy skoro jak je známe, ale o tom později. Chris Redfield, Jill Valentine, Albert Wesker a několik dalších se vydávají do sídla zjistit, co přesně se tam stalo.
Příběhový guláš bez chuti
Teď ovšem zpět na stromy, jelikož film Resident Evil: Raccoon City nás nezavede pouze do událostí prvního videoherního dílu, ale také do dílu druhého, třetího a částečně i do Resident Evil Code: Veronica X. Claire Redfield se po několika letech vydává zpět do Raccoon City. Tam se chce opět setkat se svým bratrem Chrisem, kterého od té doby, co utekla ze sirotčince v němž vyrůstali, neviděla. Už jen chvíli poté, co se sourozenci znovu setkají, zasáhne Raccoon City tma. Tma, sirény, chaos a všudypřítomní nemrtví. Chris odjede do práce jako policista a Claire je ponechána svému osudu. Na své cestě potkává Leona S. Kennedyho. Nováčka u R. P. D. (Raccoon Police Department). Spolu se pokusí uniknout z města. Teď přichází čas na jedinou otázku: Kde začít s kritikou? Asi rovnou u příběhu.
Zdroj: Constantin Film
Je až moc zřejmé, že nápad narvat dva díly (+ spoustu referencí na další dvě pokračování) do jednoho dvouhodinového filmu, byl opravdu špatný tah. Oproti předloze se všechny události z prvních dvou her odehrávají jen během jedné noci, takže je spád děje neskutečně uspěchaný a chaotický. V jednu chvíli jsou postavy na jednom místě, poté ve vile, najednou někdo umře. Střih. Dále se někdo zase někam skokově přesune a vy ani nevíte, o koho se jedná. Bum! Ashfordova dvojčata, výbuch první, jumpscare, výbuch druhý, jumpscare, komická pasáž… Takovou spoustu chaotických scén jsme po skončení projekce pojmenovali jako „filmový dadaismus“. Tvůrci jednoduše vzali scénáře her, rozstříhali je na kousky, hodili do klobouku a začalo se losovat, co se ve filmu objeví. Jinak si to vyložit neumím.
Celkově je příběh neuvěřitelně zmatený, nedává smysl a bez znalosti her byste ani neměli být schopni se v něm orientovat. Nic není dotaženo do konce a spousta věcí je upravena. Lehké změny v ději mě přece nijak nerozhodí… To jsem se snažil si říkat na začátku. Později byly změny už tak bolestivé, že bych byl raději za přímou kopii originálu. Většině postav chybí jakákoliv motivace a pokud už se film Resident Evil: Raccoon City snaží alespoň trochu říct, že nějakou chtějí mít, je to vlastně naprosto zbytečná snaha.
Postavy bez duše
Pořád nechci moc spoilerovat, ale pokud jste hráli hry, znáte celý děj bez toho, abyste snímek viděli. William Birkin je hlavním záporákem. Nečekaně. To by mohlo fungovat, pokud by se neobjevil doslova jen asi v pěti scénách, kdy nám není ani ve zkratce představen jeho charakter a jeho jedinou motivací zde je „mám dceru“. Co když se dcera absolutně nechová jako dcera, ale spíše jako neživý objekt? K tomu se také pojí již nastíněná teleportace postav, když je každou chvíli někdo úplně jinde, než má být. Někdy leží, někdy stojí, někdy střílí a najednou je zase na jiném místě. Když už jsme u rolí, je třeba si představit kladné hrdiny.
Zdroj: Constantin Film
Už od zveřejnění prvních fotek vznikly u spousty lidí negativní názory, co se týče vzhledu postav. A víte vy co? Mně jsou naprosto ukradené. Je mi úplně jedno, kdo jak vypadá. Jde mi hlavně o to, aby svou roli zvládli zahrát a to se skoro povedlo… skoro. Možná, kdyby herci dostali scénář na postavy ze hry a ne na nějaké random osoby, které jediné, co mají společného s protagonisty předlohy, jsou jména, vypadaly by herecké výkony úplně jinak. Jediní, kteří si zaslouží pochvalu, jsou Chris a Claire. Jen oni dva se alespoň trochu drží své videoherní předlohy. O jejich historii a dětství mám stále velké pochybnosti, ale změny v ději, jak jsem si řekl, nebudu tolik hrotit. Zbytek obsazení je ovšem banda naprosto nesympatických a zabitíhodných postav.
Ať už je to třeba Jill, která prostě není Jill (tento popis zní jednoduše, ale po zhlédnutí pochopíte, že je to nejvýstižnější, co jen být může). Wesker není ten pořádný záporák, ale naprostý chudáček a hlavně pako, které se chová způsobem „dostal jsem informace před doslova minutou a všechno mi posílají přes pager. Nevím, co mám dělat a nechci to dělat“. Zakončuje to Leon, který, opět jako Jill, prostě není Leon. Nejedná se o toho drsného hrdinu z původních her, který přijede na místo činu, a i když je nezkušený, vyřeší úplně vše. Ne, v tomto filmu se jedná o naprosto komického idiota neschopného absolutně ničeho. Je dobrý jen na „vtipné“ hlášky, které jsem v Resident Evil: Raccoon City skutečně nepotřeboval.
Záporní hrdinové i hrdinští záporáci
Pardon, musel jsem upustit trochu páry. Jdeme dál. Kdyby byl alespoň charakter postav stanoven už na úplném začátku a film by se toho držel, stále by to nebylo tolik špatné. Nejhorší však je, že chování postav se neustále mění, a to velmi často i během jedné scény, kdy se jejich vztah beze slova otočí hned třikrát. Beru to jako komediální projev, protože jinak bych se nervově zhroutil. Když už jsme u toho humoru, ten je v Resident Evil: Raccoon City už opravdu moc přes čáru. Postavy úplně náhodně pronáší rádoby vtipné hlášky, které se do daných situací vůbec nehodí a ti, co je vyřkli, by je ve skutečnosti nikdy neřekli. Více asi netřeba k tomuto tématu psát. Asi chápete, jak moc je to zlé.
Dobrá, budu teď ignorovat všechny špatné změny i veškeré charakterové degradace postav, překopání děje i vesmíru a strašný scénář. Jak vlastně Resident Evil: Raccoon City působí jako horor? Jednoduše řečeno, absolutně vůbec. Film říkal, že bude adaptací prvních dílů, ve kterých šlo hlavně o atmosféru a ne o akci jako v dalších pokračováních. Tady atmosféra neexistuje.Tím pádem se oprávněně bojíte, že to film bude dohánět lekačkami, že? Tvůrcům bych odpustil jediný jumpscare, a to ten ikonický se psy na chodbě ve Spencerově vile. Toho jsem se samozřejmě nedočkal, zato jsem viděl dalších několik desítek špatných a levných lekaček, které mi dokázaly, už tak mizivý, zážitek z filmu naprosto znechutit. Vlastně nejděsivější část filmu byla mezi závěrečnými titulky, kdy se spustila ještě jedna scéna působící, že nás připravuje na další díl. V určitých momentech se navíc zvrhávala v naprostý bizár.
Zdroj: Constantin Film
Humor na špatném místě
Mé nejoblíbenější momenty z celého filmu jsou ty, kdy se tvůrci snažili propojit děsivou atmosféru s akcí. Ty většinou dopadly naprosto komicky. Pokud jste Resident Evil: Raccoon City již viděli, rozhodně si vzpomenete na scénu se zapalovačem (stačí vidět jen ji a o filmu budete vědět úplně vše). Přes zapalovač jsem se dostal k hlavním nepřátelům celé série, a to jsou nemrtví. Ti fungují přesně tak, jak se v daný moment tvůrcům chce. Občas jsou rychlí, občas pomalí, někdy trošku retardovaní a někdy dokonce mluví. Jakákoliv snaha napodobit původní nepřátele nevyšla.
Také vedlejší záporáci jsou naprosto nepochopitelní. Ideálně, když najednou nejsou záporáky, ale kladnými hrdiny. Úplnou náhodou. Nebo se objeví jen na pár vteřin, aby na plátně jakože byli. Díky příšernému CGI vám to naštěstí vůbec nemusí vadit. Co vám ale vadit bude, je všudypřítomný fan service. Obrovské množství scén ve filmu není z toho důvodu, aby dávaly smysl… což nedává většina scén, ale snad rozumíte. Byly natočeny jen proto, aby naprosto levně zkopírovaly nějakou scénu z her.
Noční můra pro fanoušky
Abych film Resident Evil: Raccoon City jen nekritizoval, mohu pochválit dvě věci. Ano, dvě, jsem si naprosto jistý, že jich více není, nebylo a ani nebude. První je scéna, ve které se začne uzavírat Raccoon City. Zní zvláštně, že zmiňuji scénu, která je docela nezajímavá a ani není nijak dobrá. Byl jsem však rád, že jsem mohl vidět něco málo ze začátku druhé videohry. Druhou věcí je zábavnost. Ať si je ten film špatný jak chce, já se prostě bavil. Je to samozřejmě i negativum, ale už dlouho jsem se tak nezasmál. Smích byl sice prokládán i pocity frustrace z toho, že jsem zapomněl, jak se váže oprátka, ale to už je věc jiná. Možná bych dokázal jako pozitivum připočíst i chuť zahrát si Resident Evil hry, abych si spravil náladu.
Pokud jde o doporučení, jestli se na Resident Evil: Raccoon City vůbec podívat, záleží jen na vás. Chcete na to jít se seriózním přístupem a se znalostmi herního originálu, abyste mohli hledat všechny chyby a přešlapy? V tom případě se filmu pro vaše vlastní zdraví vyhněte. Pokud si ale chcete užít bizarní podívanou a smát se nad absurditou filmu jako celku, doporučit vám to mohu. Já zřejmě bohužel patřím do té první kategorie a ačkoliv se to může zdát přehnané, nemohu Resident Evil: Raccoon City hodnotit jinak.
Resident Evil: Raccoon City je ukázkovým příkladem, jak se filmová adaptace herní klasiky může zvrhnout v naprostý chaos. Snaží se potěšit fanoušky přímými odkazy na hry, ale kvůli zmatenému ději, degradaci ikonických postav a nulové atmosféře, působí spíše jako nechtěná parodie. Pokud hledáte seriózní adaptaci, film vás zklame. Pokud však máte chuť na bizarní podívanou plnou nesmyslných scén, možná se i pobavíte. Pro milovníky herního Resident Evilu je to ale spíše bolestivá zkušenost.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Biasim.