Jistě jste si někdy přáli zabouchnout dveře za vašim současným životem a odcestovat někam, daleko, zapomenout na minulost a začít jednoduše znovu. V některých případech, pokud máte štěstí, se to může povést, ovšem ve většině případů si vás minulost vždycky najde a připomene vám, kým doopravdy jste a čím jste byli. Redeemer je akční beat ‘em up titul, který vám jasně ukáže, že před minulostí se nedá jen tak utéct.
„Žádný člověk není tak bohatý, aby mohl koupit svoji minulost.“ — Oscar Wilde
Za titulem, který vás vezme na cestu násilí a brutálních smrtících komb, stojí vývojáři ze Sobaka Studio, vydavatelem je společnost ESDigital Games. Redeemer vyšel již v roce 2017, přesto se rozhodně nesluší na něj zapomenout a nechat jej v pískách času. Redeemer je beat ‘em up ze staré školy z izometrického pohledu, který je plný nekompromisní akce a dynamických soubojů zasazených do rozdílných míst se zajímavou variací nepřátel.
Příběh se točí kolem postavy Vasilije, na první pohled spořádaného člena mnišské komunity v chrámu uprostřed hor. Rozjímání v harmonii s okolím a hluboké meditace naruší útok komanda vojáků, kteří nemají s nikým slitování, většinu mnichů zabíjí a jiné se rozhodnou zajmout pro své zvrácené úmysly. Hned na první pohled vám bude jasné, že se nejedná o ledajaký útok. Útočníci, kteří si Vasilije všimnou, na něj volají „zrádče“ a „vzdej se Vasilij“. Zanedlouho vám v rámci příběhu dojde, že Vasilij byl dříve členem elitního komanda, od kterého po určitých událostech odešel, ale minulost si jej přeci jen našla. Vaším cílem pak bude pokusit se zachránit vaše bratry z kláštera, ale také se vypořádat s vaší minulostí jednou pro vždy.
Premisa hry v tomto ohledu není nijak originální, přesto nabízí poměrně silný příběh, který bohužel nebyl plně hluboce rozvinut. I když se najde pár zajímavých okamžiků, tak velmi brzy zjistíte, o co vlastně jde a jak to celé skončí. Což je v určitém ohledu škoda, protože Redeemer nabízí slušně postavený svět a potenciál pro komplexnější vyprávění. Nicméně příběh není úplně to, co se od tohoto žánru her očekává.
Tituly žánru beat ‘em up se vyznačují zejména akcí a pořádnou atmosférou z likvidace nepřátel, a to Redeemer rozhodně splňuje. Proto se rovnou přesuneme k hratelnosti.
Redeemer uspokojí vaši touhu po násilí
Titul se soustředí na intenzivní souboje, které jsou formou boje na blízko, za využití mocných úderů pěstí a silných kopů vašich nohou. Spolu s tím můžete použít celou řadu předmětů pro boj zblízka, ať už se jedná o tyče, mačety, nože nebo třeba požární sekery či obušky. Na dálku zde jsou pak zbraně jako pistole, brokovnice, samopal, nebo můžete po nepřátelích házet i židle, kameny či různé kanystry s chemikáliemi.
Rozhodně se sluší zmínit ovládání, které je možné jak formou využití gamepadu, tak bezvadně zvládnutém využití kombinace klávesnice a myši. Tady by si jednoznačně mohli vzít někteří vývojáři příklad.
Samotný soubojový koncept funguje na principu úderů a kopů, které můžete řetězit do silných a smrtících komb. Čím více používáte nějaký typ zbraně nebo typu útoků, jako třeba chladné zbraně, vaše pěsti nebo kopy, tím víc se v tomto odvětví zdokonalujete a můžete jej následně vylepšit. Z vašich „obyčejných“ kopů a úderů se tak mohou stát smrtící kombinace, za které by se nemusel stydět ani Bruce Lee. Vylepšení, přestože dokáži posunout jak herní zážitek, tak bojový koncept trochu výše, nejsou však nijak komplexní, jako je tomu u jiných titulů. Každý bojový styl, tedy ruce, nohy, chladné zbraně nebo třeba i různé typy palných zbraní můžete vylepšit o pět bodů. Je pravda, že tato vylepšení se nejvíce projeví při doplňování zdraví, na základě likvidace nepřátel nebo na laserovém zaměření pro vaši pušku. Finální bod pro kopy pak způsobí lehký „oheň“ a může „zapálit“ nepřítele. Nejvíce efektivní se nicméně stejně jeví řetězení a kombinace úderů a kopů do brutálních komb a skvělých, neméně brutálních finálních sekvencí.
Pokud patříte mezi hráče, kteří rádi volí různé herní styly, tak zde můžete být lehce zklamáni. Redeemer je převážně o přímé akci, a i když zde naleznete možnost tiché likvidace nepřátel, jedná spíše o způsob jak doplnit zdraví, než možnost kompletní stealth gameplay.
Je libo vojáka, kyborga nebo mutanta?
Paleta nepřátel je poměrně pestrá, naleznete zde běžné vojáky, silnější důstojníky nebo třeba i kybernetické protivníky, plně mechanické zmetky a také mutanty. Všechno v několika variacích a někteří protivníci vyžadují opravdu osobitý přístup a zvolení správné strategie v kombinaci s prostředím, abyste je mohli efektivně zlikvidovat. AI nepřátel není nijak zvláštní, jednoduše se vás snaží zlikvidovat v rámci jejich vybavení a kategorie. Někdo se na vás bude přímo vrhat, druhý se vás pokusí chytit a prohodit skrze stěnu, jiný se vám bude snažit dostat na záda, další se po vás bude snažit střílet.
Tím se dostáváme k jednomu z dalších nedostatků hry a tím je jednoznačně nerovnoměrná obtížnost. Je prakticky jedno, zda jste na začátku hry v první nebo druhé lokaci, případně se blížíte 10. lokaci. V některých částech lokace se můžete střetnout jak s opravdu slabými, tak naopak s nesmyslně silnými nepřáteli, kterých je někdy i vícero v jedné malé místnosti. Pokud se tak střetnete v malém hangáru s kamenným mutantem, bestií, co na vás zvrací jedovatou tekutinu a k tomu s bestií, která má na těle ostny, tak se jedná o problém, který vám může způsobit lehkou smrt. Případně se můžete dostat do situace, kdy se máte dostat přes most, kde na vás útočí protivníci nablízko, abyste dostávali zásahy od komanda vybaveného samopaly, kteří stojí opodál. Dá se to zvládnout, to rozhodně ano, ale nedá se rozhodně mluvit o postupné stoupající obtížnosti nebo nějakém balancu úrovní a lokací.
Redeemer zaujme i v dnešních dnech
Po vizuální stránce i s ohledem na dnešní dobu, kdy se jednoznačně jeví zastaralost grafického jádra, se přesto jedná o povedenou podívanou. Grafické zpracování má Redeemer na velmi dobré úrovni. Svět hry je temný, detailní a skvěle vykresluje industriální prostředí plné špíny a nebezpečí hangárů a sklepení v kontrastu s hezkou a pozitivní grafikou v chrámové lokaci. Postavy a jejich pohyby jsou dobře zpracovány, taktéž animace pohybů a bojových technik odpovídají určitým způsobem reálnému možnému provedení a taktéž umocňují intenzitu soubojů. Navíc některé finální sekvence, jako komba nebo smrtící finální úder, jsou hezky brutální a krvavé. Pokud budete využívat prostředí, tak vás hra taktéž odmění hezkou podívanou, jako třeba když nebožáka napíchnete na kůl nebo jej vhodíte do drtícího stroje.
Sem tam se nicméně objeví nedostatky v technické stránce, kdy narazíte na bug, při kterém se zaseknete o drobnou texturu, když procházíte dveřmi nebo v místnosti, kde je více stolů a židlí. Nejedná se naštěstí o chyby, které by vás nepustily dál a museli byste tak nahrávat poslední uložený auto save, ale stává se to.
Audio stránka hry je taktéž na solidní úrovni. Zvukové efekty jsou povedené, odpovídají zaměření hry a taktéž temná hudba dobře doplňuje atmosféru. Zejména se sluší vyzdvihnout zvukové efekty při soubojích, které jsou mohutné, hluboké a opravdu působivé.
Redeemer je skvělým zástupcem kategorie beat ‘em up titulů, který si na nic nehraje, nabízí bohatou akční atmosféru a plno dynamických soubojů. Přestože příběh hry není nijak hluboký, tak dynamické souboje s možností brutálních komb a krvavých scén dělají ze hry prvotřídní zážitek, který ocení nejen milovníci žánru, ale všichni hráči, kteří chtějí napráskat zadek bandě protivníků.