Rada nad zlato je primárně vědomostní hra s rozmanitými okruhy otázek, ve které se však rozdělujete do týmů a hrajete proti sobě. Po každé vyřčené otázce vám ostatní píší nápovědy, ale ne všichni členové vašeho týmu jsou veřejně známí, a vy tak musíte pomocí blafování, odhadování a taktiky přijít na to, kdo s vámi táhne za jeden provaz, a přechytračit ostatní. Do všeho navíc mohou zasáhnout speciální žetony síly. Desková hra je určena pro tři až osm hráčů a jejím autorem je David Rozsíval. Jeho desková hra mohla vzniknout díky vydavatelství Albi.
Pestré okruhy otázek
Centrem hry je kulatý herní plán, na který dle počtu zúčastněných hráčů každé kolo vykládáte žetony okruhů a žetony sil. Oproti jiným vědomostním hrám, například námi dříve recenzovaným Zázrakům přírody a spoustě dalších, má deskovka Rada nad zlato opravdu velký výběr okruhů. Od klasických okruhů, jako jsou historie či sport, se přes matematiku a osobnosti dostaneme až k divným slovům, mýtům a UFO. Dohromady tu je 900 otázek rozdělených mezi dvacet okruhů. Aby to bylo vše organizované a neválelo se vám dvacet hromádek po stole, obsahuje hra krabičku, kam lze všechny karty vyskládat a pomocí rozdělovníků s názvem okruhu je oddělit. To se na první pohled může zdát velmi praktické, ale bohužel zjistíte, že poté, co jste si dali tu práci všechno srovnat a rozdělit, se krabička s rozdělovníky zpátky do krabice nevejde. Víko nelze dovřít, a tak je po konci hry musíte zas vyndat a na začátku další partie znovu vložit. To mi přijde poněkud nešťastné…
Týmová hra
Před samotným začátkem hry se podle počtu hráčů tajně vylosují karty týmové příslušnosti. Patřit můžete buď do týmu oranžových, nebo modrých. V případě lichého počtu hráčů je navíc přítomný solitér, který hraje sám za sebe, vnáší do hry chaos a jeho nasbírané body se pak násobí. Při hře tří hráčů nikdo neví, kdo je kdo, při hře o více hráčích je vždy veřejně známý jeden hráč z oranžového a jeden z modrého týmu. Po rozdělení může Rada nad zlato začít. První hráč si z herní desky vybere žeton okruhu a k němu příslušný žeton síly. Vylosuje si kartu daného okruhu a vybere si jednu ze tří otázek, kterou přečte nahlas. Hráč na tahu si sám volí, komu danou otázku položí. Jakmile se tak stane, tázaný hráč neodpovídá, naopak všichni ostatní hráči berou své tabulky a popisovače a píší svou odpověď, která může být pro tázaného nápovědou. Teprve poté, co své odpovědi ukáží, tázaný hráč odpovídá. Pokud správně, získává bod v podobě žetonu mince. Tým, který má na konci více bodů, vyhrál.
Asi nejdůležitější věcí je zpočátku zjistit, kdo je ve vašem týmu a komu se budete snažit pomáhat. Jedinou možností, jak k tomu nějakým způsobem dojít, je bedlivé pozorování zmíněného napovídání ostatních. Radí vám tenhle člověk dobře, nebo vám radí špatně? Teoreticky, ten, kdo vám radí dobře, by měl být ve vašem týmu, ale co když jen blafuje a snaží se vás zmást? A co v případě, kdy jednoduše nikdo nezná správnou odpověď a jen všichni něco náhodného napíší? Pokud si nejste stoprocentně jisti svou odpovědí, mohou vám nápovědy ostatních pořádně zamotat hlavu. Nejednou se mi stalo, že jsem si myslela, že vím správnou odpověď, ale po zhlédnutí nápověd ostatních jsem se nechala zviklat a odpověděla jsem něco jiného. Největší chaos vnáší solitér, který hraje sám za sebe, teoreticky škodí všem a může nejvíc mást a měnit strany. Největší guláš to pak způsobuje při hře tří hráčů, kdy kromě solitéra ostatní neví, s kým jsou v týmu, protože žádná role není veřejná.
Taktizování
Jakmile si myslíte, že víte, kdo je s vámi v týmu, můžete začít pořádně taktizovat. Při výběru okruhů a otázek můžete vybírat ty nejlehčí pro svůj tým a ty nejtěžší pro soupeře. Zásadní jsou pak i dříve zmíněné žetony síly, které si teď představíme. Tyto žetony jsou vždy přidruženy k některému žetonu okruhu a dávají vám určité schopnosti. Důležité je ještě napsat, že Rada nad zlato se hraje na kola. Na začátku kola se vždy vyskládají žetony na plán a hráči se střídají v jejich vybírání. Čím později jste na tahu, tím máte tedy omezenější výběr. Ten, kdo začíná, je na tom tedy nejlépe, a právě žeton síly, který vám umožní být začínajícím hráčem v dalším kole, kdy se vyskládají nové žetony, je vždy přítomný. K tomu se váže i pravidlo, že v daném kole nesmí jeden hráč být vícekrát tázán.
Všichni hráči se tedy každé kolo vystřídají jak v tázání, tak v odpovídání. Zajímavostí je, že klidně můžete, když to vyjde, pokládat otázku sám sobě. Jiným silovým žetonem je pak například žeton nucené odpovědi, který způsobí, že tázaný hráč musí zvolit jako svou odpověď pouze něco, co bylo napsáno v nápovědách. Kvůli tomu je někdy i jedno, že znáte správnou odpověď, protože ji nemůžete říci. Další žetony vám zas umožní otázku odmítnout, přiživit se na někom jiném, zmrazit někoho, kdo nebude moci napovídat, nebo naopak určit, že může napovídat jen jeden konkrétní hráč. S těmito schopnostmi pak lze vymyslet různé taktiky. Hra následně končí, až dojdou všechny žetony síly.
Rada nad zlato je jedinečná vědomostní desková hra, ve které vám ani vaše skvělé vědomosti nemusí stačit k vítězství. Hra přináší jedinečnou mechaniku v podobě týmového hraní, při kterém si ale až do konce nemůžete být jistí, kdo je kdo a zda vás někdo nepřechytračil. Do všeho pak vnáší další zmatek solitér a možnost taktizování díky silovým žetonům. Okruhy otázek jsou rozmanité a jedná se tak o velmi zábavnou vědomostní párty hru.