Quoridor PAC-MAN unikátně propojuje dva herní světy – klasickou abstraktní strategii Quoridor a ikonickou videohru PAC-MAN. Toto spojení působí nejen jako nostalgická pocta, ale také jako osvěžení dobře známé hry. Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že se jedná o dva nesourodé světy, výsledná hra překvapivě funguje, zejména pro hráče, kteří mají rádi jak strategii, tak i rychlou a dynamickou akci. Tuto deskovou hru u nás distribuuje vydavatelství Albi a vydává ji Gigamic.
O klasiku nepřijdete
Původní Quoridor je abstraktní strategická hra, ve které se hráči snaží dostat svou figurku na opačný konec hrací desky, přičemž kladou překážky svým protivníkům. Klíčem k vítězství je dobré plánování, předvídání tahů soupeře a efektivní využití zdí, které soupeř musí obcházet, což mu prodlužuje a komplikuje cestu.
Quoridor zaujme svou čistou a elegantní jednoduchostí, zatímco nabízí bohatý a překvapivě hluboký strategický zážitek. Hra je známá pro svůj minimalistický design a to, co jí chybí na složitosti komponentů, bohatě vynahrazuje takticky náročnou hratelností. Tento titul si získal oblibu jak u příležitostných hráčů, tak u zkušených stratégů díky své jednoduché mechanice a bohatým možnostem rozhodování.
Ve deskové hře Quoridor PAC-MAN o tento základní herní režim nepřijdete. Můžete hrát variantu pro dva nebo čtyři hráče. Ve hře pro dva hráče si každý vezme deset překážek a vybere si svou oblíbenou figurku ducha. Je možné hrát i za PAC-MANA, ale my jsme jej museli vyřadit, aby se o něj nikdo nehádal. Figurku umístíte na prostřední políčko u své hrany hrací desky. Hráči se střídají v tazích, během kterých mají dvě možnosti – pohnout figurkou nebo umístit jednu zeď. Při pohybu se figurka může pohybovat pouze vodorovně nebo svisle. Všechny překážky musí obejít, není možné je přeskočit.
Překážky musí být vždy umístěny mezi dva páry políček, tedy mezi drážky. Jedinou podmínkou pokládání zdí před soupeře je, že se hráč nesmí zcela odstřihnout. Musí zůstat malá skulinka, aby měl soupeř šanci vyhrát.
V určitých případech může figurka i „skákat“. Když jsou dvě figurky vedle sebe a obklíčeny překážkami, může hráč, který je na tahu, přeskočit soupeřovu figurku a posunout se o jedno pole navíc. Pokud by byla překážka i za figurkou soupeře, hráč může umístit figurku nalevo nebo napravo od soupeřovy. Překážky se však nesmí přeskakovat za žádných okolností.
Speciální varianta
Ve speciální variantě PAC-MAN se ze zcela kompetitivní hry stává částečně kooperativní zážitek. Hra má asymetrická pravidla: duchové mají zcela jiný cíl – třikrát chytit PAC-MANA, zatímco PAC-MAN se snaží sníst všechny čtyři kuličky.
Herní plán připravíte podle pravidel, PAC-MAN se umístí do středu a na okrajích stojí duchové. PAC-MAN začíná pohybem o dvě políčka. Pokud během pohybu sní kuličku, získá okamžitý bonus tří políček navíc. V tuto chvíli může, tak jako v kultovní digitální verzi, sníst ducha, který je odstraněn z hrací plochy. Duchové se pohybují o jedno políčko, ale pokud mají PAC-MANA ve svém zorném poli, přepnou se do režimu šílenství a mohou se pohnout o políčka dvě. Pokud duch dosáhne políčka, kde stojí PAC-MAN, připraví ho o jeden život.
Hra končí, když je splněna jedna z podmínek vítězství. Hráč hrající za PAC-MANA si spočítá, kolik kuliček snědl, a zjistí tak, jaké úrovně dosáhl.
Nejasnosti, nepřesnosti
Pravidla jsou jednoduchá a krátká. V klasické variantě jsou léty prověřená, ale ve variantě PAC-MAN se objevují drobné nedostatky. Například se v pravidlech hovoří o „kolech“, ale není jasné, co se za kolo považuje. Hráč si může leccos domyslet, ale možná by prospělo, kdyby pravidla obsahovala o stránku víc a byla podrobnější.
Další nejasností je popis, že duch může přejít přes kuličku, ale nesmí na ní zůstat stát. Znamená to, že kuličku přeskakuje a posune se o dvě pole jako v klasické variantě? Duch se totiž dle pravidel může pohybovat jen o jedno pole, ale na kuličce stát nesmí. Nebo se pravidla vztahují pouze na moment, kdy má duch PAC-MANA ve svém zorném poli a může udělat dva kroky?
Když duch přejde do režimu šílenství, může se posunout o dvě pole podle vlastního uvážení, nebo musí být oba tyto kroky ve stejném směru? Může se posunout o jedno pole vpřed a poté se otočit doleva či doprava na další pole?
Jak je možné, že v pravidlech najdeme obrázky znázorňující, jak má vypadat hrací plán, ale na internetu lze najít fotografie s naprosto odlišným rozložením stěn na hrací ploše? Je to pouze kvůli zajímavější ilustrační fotografii, nebo je možné hrací pole obměňovat? Pokud se hrací plocha dá měnit, určitě bych ocenila návrhy dalších rozvržení, u kterých má vydavatelství ověřenou funkčnost i šance na výhru.
Hratelnost v praxi
Při několika testovacích hrách se nám nedařilo hru dohrát. Pokud hrajete za PAC-MANA, vítězství máte téměř jisté, i když se duchové snaží sebevíc. PAC-MAN se může jednou obětovat a zbývající kuličky sní bez problémů. Když jsme zkoušeli hrát s jediným životem PAC-MANA, aby bylo vítězství obtížnější, hra se stala nehratelnou, protože se figurky neustále pohybovaly ve stejných směrech. Duchové si nechali sníst dvě kuličky a u zbývajících dvou hlídkovali ve dvojici. PAC-MAN pobíhal sem a tam, zatímco duchové zůstávali na místě a pohybovali se v kruhu, čekajíce na PAC-MANA.
Tato varianta má obrovský potenciál, ale zasloužila by si lepší zpracování. Čekali jsme složitější mapu, která by obsahovala slepá místa s kuličkami, kam by se PAC-MAN musel dostat a doufat, že ho duchové neobklíčí. Bohužel, fóra jsou plná hráčů, kteří se snaží přijít na způsob, jak pravidla zlepšit, ale oficiální aktualizace dosud nevyšla.
Svět PAC-MAN
Videohra PAC-MAN byla poprvé vydána v roce 1980 společností Bandai Namco (dříve pouze Namco) a dodnes patří mezi ikonické hry. O tom svědčí i mnohé nové adaptace, které ji neustále oživují a vrací do povědomí i mnohem mladším hráčům. Vzpomenout zde můžeme například PAC-MAN 256 nebo PAC-MAN MUSEUM+. Oblíbenost této značky se nepropsala do deskoherního světa poprvé. Již v roce 2019 vyšla PAC-MAN: Desková hra, kterou u nás lokalizovalo vydavatelství Asmodee.
Hra Quoridor PAC-MAN čerpá to nejlepší z původní hry. Nabízí snadno pochopitelná pravidla a rychlé partie plné promyšleného rozhodování. Klasická strategie z Quoridoru je zde rozšířena o prvek nahánění a taktiky založené na sbírání kuliček. Hráči musí balancovat mezi vyhýbáním se pastem a zastavením PAC-MANA v jeho postupu. Hra spojuje dva ikonické světy, které překvapí jak fanoušky abstraktní strategie, tak i milovníky retro videoher.