Survivalové hry vždy patřily k mým oblíbeným žánrům, avšak v poslední době dlouho nevyšla taková survivalovka, která by mě zaujala na první pohled. Project Castaway si ale ukradl moji pozornost hned během vydání, tedy 23. září tohoto roku. Neříkám, že zrovna v pozitivním slova smyslu, jelikož při zhlédnutí traileru jsem v této hře nenápadně viděla prvky jiné hry, ale o tom až později. Důležité ale je, že mě zaujala a chtěla jsem se o ní dozvědět více a vyzkoušet si ji. To nás dostává k dnešní recenzi, ve které se vám pokusím hru co nejvíce popsat a zhodnotit, zda se vážně tak moc podobá jiným starším survivalovým gamesám a zda stojí za váš drahocenný čas. Jedná se o třetí počin vývojářského studia Mardonpol.
Pád letadla, už zase?
To by nebyl pořádný survivalový zážitek, kdyby vše nezačalo pádem letadla. Je to už ohrané, nudné, neoriginální. Hádám sice, že to k hrám o přežití prostě patří, a tak jsem se s tím již smířila, ale nemohla jsem si odpustit rychlé postěžování.
V Project Castaway se vžijete se do role Jamese Alevaryho, který se rozhodne vypátrat svého strýce, jenž se již čtrnáct měsíců pohřešuje. Váš strýc, Seamus Alevary, pracoval jakožto archeolog, který přijal pracovní nabídku od společnosti Mordnopol. Ta, řekněme, nemá úplně dobrou pověst, spíše naopak. Tuto nabídku přijal, jelikož se utápěl v dluzích a nechtěl, aby tyto dluhy padly na Jamese a jeho nemocnou matku. Tato práce se mu ale stala osudná a již se nevrátil domů. James se ho proto rozhodne vypátrat, a tak míří někam k Pacifiku, kde se mu ale během letu porouchá letoun a padá do hlubin oceánu. Naštěstí je v blízkosti opuštěný ostrov, který se stane jeho novým provizorním domovem.
Prozkoumávání ostrovů a hlubin oceánu
Ostrov, který se stane vaším novým domovem, vám hned zkraje začne odkrývat různá tajemství. Najdete zde například nahrávku svého strýce, který vám vypráví o podivnostech na tomto ostrově a o svém výzkumu. Byla jsem vcelku překvapená, že tvůrci se vážně snažili vytvořit příběhovou linii, a poměrně i rozsáhlou, avšak buďme upřímní, v survivalu to není zas tak podstatné a také se bohužel nejedná o tak zajímavou zápletku, jako tomu bylo například v milovaném The Forest. Nutno podotknout, že hra nabízí více příběhů různých lidí, kteří se nějakým způsobem také ocitli na tomto opuštěném ostrově či na nějakém jiném. Hned kolem vás se jich totiž nachází několik a každý jeden z nich odkrývá nová tajemství a příběhy. Já však na tyto ostrovy nezavítala kvůli vzkazům v láhvi či deníku neznámého muže, ale kvůli novým předmětům, zdrojům a blueprintům. Co bohužel musím vytknout, je fakt, že dostat se z jednoho ostrova na druhý je velmi zdlouhavé a neskutečně nudné. Plujete na svém raftu, který není nijak možný popohnat, a takové pádlo mi docela chybělo.
Během svých cest po ostrovech také zcela jistě narazíte na nějaké to nebezpečí v podobě zvířat. Na souši to může být leopard, varan anebo pavouk. V oceánu se zase potlouká spousta žraloků a těm je lepší se spíše vyhnout. Většinou krouží okolo vraků lodí, kam vy se jakožto hráč velmi chcete dostat, jelikož se zde nachází různé potřebné předměty a vybavení. Problém ale je, že kolem těchto vraků jsou někdy až čtyři žraloci, a to je trochu příliš. Hráči dokonce spekulují, zda se nejedná o bug.
Deníček je studánka informací
Project Castaway nabízí poměrně rozsáhlý crafting a musím také říct, že za mě velmi povedený. Miluji hry o přežití, které vám do rukou dají chytrý deníček se všemi poznámkami o příběhu, návody na crafting a vysvětlivkami. V této hře jeden takový máte a díky němu jsem snad ani jednou nemusela poprosit strýčka Google o pomoc, což je za mě velmi pozitivní. V deníku se doopravdy dozvíte vše, na co si jen vzpomenete. Všechny craftingy, ať už nástrojů, zbraní, či úložných prostorů, prostě všeho. Dále zde máte všechny nahrávky či různé vzkazy lidí, kteří se také ocitli na těchto ostrovech. Nechybí zde informace o všech možných rostlinách, na které narazíte, či třeba nemocí, které vás mohou postihnout. Samozřejmě je zde i rada, jak je léčit a vypořádat se s nimi. Nakonec zde najdete své dovednosti a jednoduchý popis, jak je vylepšovat.
Kromě vyrábění předmětů, nástrojů a zbraní si také můžete postavit své vlastní obydlí. Jedná se o jednoduchý koncept, jak tomu je ve většině survivalových titulech, nejvíce mi to asi připomíná The Forest. Nejdříve si uděláte návrh, tedy základy, stěny, okna, střechu a tak dále. Pokud jste se svým plánem spokojení, začnete nosit materiál, tedy nejčastěji klády, a vkládat je do návrhu. Prosté, ale zato účinné.
Mentální zdraví
Ve svém deníku máte také část o vašem mentálním zdraví, které je nutné si během hry hlídat a starat se o něj. Musíte pravidelně jíst kvalitní jídlo, spát, mít střechu nad hlavou a tak dále. Pokud se vaše příčetnost zhorší, začnete vídat věci, které nechcete. Problém ale je, že zde se mi zdá obtížnost až příliš jednoduchá. Během celé doby mého hraní mi ani jednou příčetnost neklesla natolik, aby James byl paranoidní. Takže o tom, že můžete vídat různé věci, pokud vaše mentální zdraví padne pod určitý bod, vím jen a pouze z traileru, nikoliv z vlastního hraní, což je dle mého škoda.
Stranded Deep a Green Hell v jednom?
Nyní se dostáváme k části, kterou jsem již lehce nadhodila hned v prvním odstavci recenze. Je Project Castaway až příliš podobný starším survivalovým titulům? Odpověď je ano, avšak nakonec to vnímám pozitivně. Nejedná se o vykrádačku, i když v prvních sekundách traileru jsem měla takový pocit. Jedná se spíše o zajímavé spojení dvou her, kterými jsou Green Hell a Stranded Deep. Ze Stranded Deep se tvůrci inspirovali prostředím a logem hry. Viděli jste logo Project Castaway a logo Stranded Deep? Bílá a pod tím červená, to vážně? Nicméně to samozřejmě beru trochu s rezervou a humorem. Z Green Hell se inspirovali například uspořádáním a funkčností batohu.
Jak jsem zmínila výše, nepokládám to za zápor a už vůbec ne za vykrádačku jiných her. Jedná se dle mého o příjemné spojení dvou kvalitních titulů s novou přidanou hodnotou, například v podobě krásného grafického zpracování, velmi obsáhlého deníku či hned několika různých příběhů.
Project Castaway mohu s klidným srdcem doporučit a zařadit jej tak jako jeden z lepších survivalových titulů poslední doby. Hra je sice podobná starším známějším survivalovkám, ale na tom není vůbec nic špatného. Tvůrci si s ní vyhráli, a čím déle v ní hráč stráví, tím méně si podobností všímá. A jelikož se jedná o hru v předběžném přístupu, jsem si jistá, že se můžeme v budoucnu těšit na spoustu nového a také na kooperativní mód.