Přehrada - desková hra

Přehrada – voda musí proudit

11. 3. 2025
 

Více než 70 % povrchu Země je pokryto vodou. Právě ve vodě vznikl první život a na Zemi neexistuje žádný živý organismus, který by zcela nepotřeboval vodu. Voda je klíčová pro většinu biologických procesů, jako je transport živin, regulace teploty nebo metabolismus. Voda je zároveň jeden ze zdrojů, který se dá využít k výrobě elektřiny. Přehrada je komplexní euro hra, která vás postaví do role ředitele energetické společnosti, který soupeří s ostatními o vodní zdroje a výrobu elektřiny.

Přehrada - recenze deskové hry

Barrage – Přehrada jako jedna z TOP deskových her současnosti

Deskovou hru Přehrada, v originále Barrage, přináší na český trh vydavatelství TLAMA games. Za touto hrou stojí ve světě deskovek zvučná jména, jimiž jsou Tommaso Battista a Simone Luciani (Darwinovy cesty). V základu se jedná o worker placement propojený se správou zdrojů a plánováním. Velkou roli tu také hrají interakce mezi hráči, kterými můžete efektivně škodit, a to i přestože se nejedná o akční hru.

Rozhodně stojí za zmínku, že na portále boardgamegeek.com má Přehrada hodnocení 4,11/5bodů komplexnosti. Jen pro porovnání, například Scythe má 3,45/5 a Duna: válka o Arrakis 3,60/5. Naopak nedávno recenzovaný Voidfall má hodnocení 4,63/5 bodů. Také se sluší uvést, že je Přehrada na 36. místě v celkovém hodnocení deskových her a na 26. místě mezi strategickými tituly. Jistě už tedy tušíte, že se rozhodně nebude jednat o žádnou průměrnou slaboduchou záležitost a je nutno s tím počítat.

Spojitost čistě náhodná?

Píše se rok 1922, Velká válka utichla před čtyřmi lety a svět se sbírá z popela díky energii nové generace z hydroelektráren podle návrhů legendárního Nikoly Tesly. Začala tak Vodní revoluce a vypukla nová válka, jejímž bojištěm se staly svahy Alp jakožto hlavní zdroj této vzácné suroviny. Zde se voda stala hlavním zdrojem k produkci elektřiny.  

Znalým hráčům může Přehrada připomínat geniální deskovou hru Scythe, která operuje s dieselpunkem nebo, s trochou nadsázky, elektropunkem. Zároveň by se dalo hovořit o universu Scythe, protože určité události, které se dějí v rámci příběhu, jsou totožné jak v Přehradě, tak ve Scythe. Všechno se točí kolem legendárního Nikoly Tesly. Toje patrné i díky monumentálním stavbám nebo autonomním obrovským strojům. Jedná se tak o alternativní historii v kombinaci s mechy, kteří jsou v případě Barrage, pardon, Přehrady znázorněni například žetony, které představují obrovské míchačky betonu pohybující se po vlastních nohou. Tedy s trochou nadsázky jako PZM-24 "Tur" nebo SHM-70 "Gulyay-Gorod"ze hry Iron Harvest, která vychází právě ze hry Scythe.

Vy se ujímáte role jednoho z ředitelů čtyř energetických společností. Vaším úkolem je vyrábět vodní energii, plnit kontrakty a postupně ovládnout celý trh. Hlavním cílem hry je získat co nejvíce vítězných bodů. Budete stavět přehrady, vodní turbíny nebo rozvodné sítě,abyste přesměrovali tok vody a naplno využili její sílu pro co nejefektivnější generování energie a oslabili tak své soupeře.

Hra je určena pro 1–4 hráče (s rozšířením Projekt Leeghwater až 5), přičemž můžete hrát i sólo. Délka hry je mezi 60 a 180 minutami a doporučený věk hráčů je minimálně 14 let. V tomto ohledu se sluší zmínit, že hra je náročnější, neboť zahrnuje poměrně hluboké strategické plánování, silnou interakci mezi hráči, mechanismus worker placement a kola s akcemi. Pravidla nejsou vyloženě složitá a není jich ani hodně, ale jsou poměrně provázaná. To všechno se pak odehrává v průběhu pěti kol.

Jdeme stavět Přehradu

Jak jste již jistě pochopili, hlavní surovinou ve hře je voda, která se hromadí, nebo řekněme generuje, v horských pramenech a následně protéká celým hracím plánem, přes jednotlivé přehrady až na samý konec, kde odtéká pryč. Vaším cílem je z těchto přehrad pomocí turbín přes svoje elektrárny čerpat vodu do jiných přehrad, abyste vytvořili dostatek energie k produkci elektřiny. Tu potřebujete pro posun na stupnici nabízející různé výhody a body. K tomu vám bude po ruce také potrubí.

Pro samotné spuštění akce na výrobu energie potřebujete tedy v zásadě tři věci. Vodu, elektrárnu a turbínu. A to je první strategické úskalí, protože tato v zásadě jednoduchá teorie s sebou v praxi přináší časový rébus. Už jen to, že k odvedení vody do elektrárny můžete použít turbínu kohokoli, ale pokud použijete turbínu, která není vaše, musíte za toto privilegium majiteli zaplatit. Pokud postavíte turbínu jako první, ale přehradu na tomto místě postaví váš soupeř, nikdy nemůžete generovat energii, protože voda musí pocházet z vaší vlastní přehrady. Tímto způsobem můžete svým soupeřům hezky znepříjemňovat hru.. Každá ze zmíněných staveb je znázorněna vlastním žetonem, který umisťujete na hlavní desku. Navíc je zde několik úrovní, takže díky vylepšení můžete například zadržet více vody, což, jak už víte, je to nejdůležitější.

Přehrada nabízí čtveřici různých frakcí či národů, chcete-li, z nichž každá má své výhody a nevýhody. Nelze jednoznačně říci, že by některá frakce byla lepší, je to hlavně o tom, jak se s danou frakcí naučíte hrát a jak obratně dokážete využívat pole na hrací desce ve svůj prospěch. Máte tedy k dispozici různé hráčské desky s různými bonusy, výkonné ředitele, díky kterým máte jedinečně pravomoci, a variabilní nastavení toho, kolik vody z kterého pramene kdy teče.

Nebudu chodit kolem horké kaše a hned přiznám, že Přehrada není pro všechny. Přestože principy má jednoduché, jejich naučení se a provázání v rámci interakcemůže být v konečném důsledku poměrně složité. Už jen třeba ve smyslu, že pokud ze začátku uděláte chybu špatným rozmístěním techniků a turbín, tak se s vámi tato chyba veze celou partii a její následky se ještě prohlubují. Dohnat pak tuto ztrátu je prakticky nemožné, a tak je o vítězi nebo o poraženém rozhodnuto prakticky již ve druhém kole.

Přehrada vás dokáže i pěkně zpotit

Již při pohledu na krásnou hrací desku jasně vidíte, o čem jsem mluvil. Voda začíná svou pouť a vaším úkolem je ji maximálně využít. A nyní se vrátíme ke zmíněnému worker placementu, který tvoří určitým způsobem jádro hry. Ze začátku máte k dispozici dvanáct techniků, které umisťujete na jednotlivá akční pole. Každé z nich vyžaduje 1–3 techniky. Když tedy chcete dělat silnější akce, tak je „utratíte“ rychleji.

Vody, která teče z kopců dolů, je omezené množství. Abyste dostali maximum vody přes turbíny ve svých elektrárnách, musíte na okrajích přírodních povodí postavit přehrady, za kterými se voda shromažďuje. To má samozřejmě za následek, že pokud postavíte přehrady nahoře v horách,zastavíte, nebo lépe řečeno, pozdržíte tok vody do nižších povodí. A to je jedním z prvků interakce, protože už takhle přímo ovlivňujete přístupnost hlavního zdroje pro ostatní hráče.

Samozřejmě, že k dispozici jsou také tři neutrální přehrady, u nichž může vodu využít kterýkoliv hráč. Jak tomu tak bývá, právě o tyto přehrady, respektive o využití zachycené vody v nich, se budete s ostatními hráči předhánět. A v ideálním případě se budete  snažit ji úplně odklonit ke svým přehradám.

Na desce hráče naleznete čtyři řady různých budov. Vpravo je umístěno stavební kolo, kde se spotřebovávají zdroje, které se však následně vracejí zpět ke hráčům. Ani počet techniků se nijak nemění, o žádného nepřicházíte a žádné nemůžete navíc dokupovat. Všichni tedy máte prakticky v základu stejné podmínky, kromě bonusů národů, samozřejmě. 

Přehrada - hráčské desky
Přehrada - stroje
Přehrada - pravidla

Jak se to celé sakra vlastně hraje?

Nemusíte se bát, nebudu v již tak obsáhlém článku rozebírat podobně celá pravidla hry, přesto je nutné rozebrat základní klíčové prvky, kterými jsou již několikrát zmíněný worker placement, voda a interakce mezi hráči.

K dispozici máte omezený počet dělníků, které můžete v každém kole umisťovat na různá pole a tím provádět akce na hlavním herním plánu. Každá akce umožňuje například stavět infrastrukturu (přehrady, elektrárny, turbíny), využití vody ke generování energie, plnení kontraktů a získávání nových technologií nebo vylepšení. To vše vám zaručí extra body navíc. Důležitým prvkem (kromě jiného) je i fakt, že zdroje (stavební stroje) se dočasně „uzamknou”, což znamená, že je nemůžete ihned použít znovu. To opět zdůrazňuje nutnost myslet dopředu a pečlivě plánovat.

Voda, jakožto klíčový zdroj Přehrady a návazné interakce mezi hráči jsou unikátním prvek celé hry. JProudění vody není automatické, musí být vypuštěna z přehrad a správně směřována. Soupeření je tedy o tom, kdo bude mít kontrolu nad vodními toky, což vytváří vysokou míru interakce. Pokud váš protihráč vypustí vodu dřív, než ji využijete, může vám zničit plány a vy budete muset začít rychle operativně měnit celou původní strategii. Blokování toku vody vlastními přehradami je tak jedním hlavních způsobů, jak sabotovat soupeře (spolu s dobře postaveným vodovodem).

Kontrakty a vylepšení představují určitou diverzitu ve strategii jako takové. Uzavíráním kontraktů máte k dispozici okamžité bonusy nebo přímo vítězné body. Vylepšením pak mohou být efektivnější turbíny (více energie z menšího množství vody), lepší stavební stroje (rychlejší výstavba) nebo výhodnější kontrakty (lepší bonusy nebo více VB).

Každé kolo je tak trochu jiné, protože kombinace vylepšení spolu se strategií vedou k rozdílným postupům k vítězství. Na první pohled je výběr akcí opravdu jednoduchý, nicméně jak se do hry dostane konstrukční kolo, začíná to být hra s časem. Tento mechanismus simuluje čas a úsilí potřebné k realizaci stavebních projektů. Umístěním stavebních dílků na stavební kolo při zahájení stavby budov je následně „uzamčeno“ a s každým dalším kolem se otáčí o jednu pozici. Jakmile se disk, tedy konstrukční kolo, vrátí do výchozí pozice, stavba je dokončena a voilà, budovu máte postavenou. Tento mechanismus přidává strategickou hloubku, protože budete muset pečlivě plánovat své stavební projekty s ohledem na časovou prodlevu.

Na rozdíl od většiny her, zde se vám zdroje, které spotřebujete k výstavbě, vrátí zpět. Jen to chvilku trvá. Ale pokaždé, když se kolo zcela otočí, jsou všechny zdroje na novém aktivním slotu uvolněny, a vy je můžete použít zase pro další výstavbu

Už krabice vás zaujme

Přehrada vás zaujme na první pohled. Nejenže samotná krabice s hrou je stylová a odráží určitou syrovost celé hry, ale zároveň se můžete již na zadní stránce lehce seznámit s tím, co vás čeká. Zpracování je povedené, žetony jsou z plastu a dřeva a desky z tvrdého kartonu. Všechno je navíc elegantně stylizováno do období a univerza, ve kterém se hra odehrává. Nejsou zde sice karty, kterými byste se mohli kochat jako v jiných hrách, to je ale vynahrazeno právě hratelností.

I když se to nemusí na první pohled zdát, na rozdíl od jiných podobných her Přehrada nevyžaduje ani tolik místa na herní ploše, stačit vám bude prakticky klasický obědový stůl.

Přehrada je velmi interaktivní euro hra, která využívá worker placement a správu zdrojů spolu s důkladným plánováním a vodou jako klíčovou surovinou. Jedná se hru s vysokou strategickou hloubkou, ve které je nutné myslet několik tahů dopředu a být připraven na možné škodící akce od soupeřů. Zároveň je zde poměrně silný efekt „sněhové koule“ kdy, pokud uděláte na začátku hry chybu, jen velmi těžko ji doženete. Jedná se o výbornou strategickou výzvu pro ostřílené taktiky a zkušené hráče. Pokud věnujete hře trochu úsilí a času, abyste se ji plně naučili, stane se z ní jednoznačný žrout vašeho volné času a favorit na poli deskových her.

Klady
  • unikátní mechanika vody jako klíčové suroviny
  • vysoká znovuhratelnost
  • velmi vysoká interakce mezi hráči v rámci nebojové hry
  • důmyslná strategická hloubka
  • dobré rozdíly v silách jednotlivých národů
  • zajímavé využití zdrojů skrze systém stavebního kola
  • možnost hrát sólo
Zápory
  • princip sněhové koule, kdy jedna chyba na začátku je prakticky neopravitelná
  • poměrně vysoká obtížnost
Platforma PC
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Mozkovar Index

Strategie

Téma

Petr Polák

Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.