Bájný a impozantní antický Řím je označován též za kolébku civilizace. Věčné město, místo zrodu práva, ale také násilí, politických intrik a vražd. Většina lidí si zcela jistě alespoň jednou pomyslela, jak ohromující pocit musel každý, kdo vkročil poprvé do Říma, mít. Řím a Římské impérium však byly známé nejen díky impozantním stavbám, technologickým divům a právnímu systému, ale také díky římským legiím. Jejich slávu můžete naplno okusit ve strategii Praetorians – HD Remaster, ve které se podíváte do všech koutů světa, kde působily slavné římské legie.
Oživení RTS legendy
Praetorians je realtimová strategie, které pochází z dílen slavné španělské společnosti Pyro Studios. Titul pak po téměř dvaceti letech přináší ve verzi HD Remaster vydavatel Kalypso Media. V době vydání byli Praetorians kladně hodnocenou hrou, která oproti jiným titulům ve svém žánru RTS sázela více na průzkum a taktizování než na masivní těžbu surovin a budování rozsáhlých základen.
Titul má svůj název od pretoriánské gardy, elitní jednotky tvořící osobní stráž římských císařů. Její jméno se odvozuje od hlavního prostranství v legionářském táboře se stanem velitele, který nese název praetorium. Mnoho římských vojevůdců (ne pouze císařů) si pak sestavovalo z řad legionářů svou soukromou jednotku, která fungovala jako osobní stráž nebo s nadsázkou lehce specializovaný osobní oddíl. Zpravidla se skládala z pěšího vojska a jízdy. Mezi známé vojevůdce, kteří těchto jednotek využívali, byli Gaius Julius Caesar, Marcus Antonius a Augustus (Oktavián), který je jako první použil i ve válce. Poté tedy již nesloužili jako osobní stráž, ale jako regulérní útočná jednotka.
Praetorians vás v průběhu 24 misí (z toho tři úvodní, které slouží jako tutoriál) zavede do všech koutů světa, kde bojovaly slavné římské legie v dobách teprve vznikající říše. Své jednotky povedete v lesích Galie, písku Egypta i v samotném srdci Itálie. S trochou nadsázky by se tak putování ve hře dalo srovnat s cestou Gaia Julia Caesara.
zdroj: igdb.com
Praetorians – HD Remaster přenesl všechno, doslova
Jak jsem již uvedl, cílem k úspěchu ve hře není masivní těžení surovin a následná výroba nejsilnější dostupné jednotky. Obtížnost během průchodu zmíněných 24 misí se postupně stupňuje, a čím dále se dostáváte, tím více je kladen důraz na zmíněný průzkum a pohyb s jednotkami.
Počet misí zní sám o sobě lákavě, kdyby snad kromě tří nebyly všechny na stejném principu. Téměř všechny mise se totiž škatulkují do skupin obsadit, zničit, bránit nebo doprovodit klíčové postavy přes jasně definovanou trasu. Prostředí se v rámci vizuálu mění, ale princip je stejný a příběh nemá žádné charakteristické nebo klíčové postavy, s nimiž byste se mohli ztotožnit. Korunu k tomu dává fakt, že kromě útoku je většina událostí silně naskriptovaných, i když to bylo většinou doménou právě her z dřívějších let. Při doprovodu klíčových postav proto při opakovaném hraní mise jasně víte, kdy a kde na vás určitý typ protivníka zaútočí, kdy nepřítel zničí mosty nebo kdy začne s masivním útokem z levého nebo pravého rohu mapy na vaše ležení. To ubírá snaze o taktickou fázi hry.
zdroj: igdb.com
Kdo si počká, ten se někdy dočká
Další nešvar, s nimž se v rámci hry a kampaně setkáte, je situace, kdy jedna nepřátelská jednotka lučištníků schovávajících se v lese dokáže zlikvidovat i několik oddílů legionářů. Nejenže je bez průzkumníka nevidíte, ale legionáři se kvůli své zbroji nedostanou do hlubokých lesů. Z určitého pohledu je to logické, ale také silně otravné. O to více zabolí, že je verbování jednotek tak extrémně zdlouhavé.
Většinou začínáte misi s již předdefinovanou počáteční armádou a v jejím průběhu se k vám v určitém bodě mohou přidat podpůrné oddíly, které dříve ovládala AI, nebo si můžete naverbovat nové jednotky. Výběr jednotek, které můžete v průběhu kampaně získat, je poměrně pestrý a vychází z reálných názvů. K verbování musíte oblehnout vesnici, zničit její obrannou věž, zabít náčelníka, postavit novou věž a pak do osady umístit svého velitele. Následně, pokud máte dostatek populace, která se postupně doplňuje, a v případě elitních jednotek i velitelských bodů, můžete začít verbovat nové jednotky. Tímto okamžikem začíná sériové cvičení jednotek. Naklikáte si tak řadu jednotek a pak čekáte dlouhé minuty. Cvičení legionářů trvá 75 sekund, gladiátorů 90 sekund, elitní jízdy 90 sekund a tak mohu dále pokračovat. Pokud tedy chcete naverbovat alespoň pět jednotek, můžete si počkat i skoro deset minut.
Pokud však myslíte, že s naverbovanou armádou máte vyhráno, tak se mýlíte. AI vašich jednotek se nechová zrovna chytře. Jednotky mají problém se efektivně pohybovat terénem a kolikrát se navzájem o sebe zasekávají. Nemůžete se ani spoléhat, že pokud zadáte rozkaz k pohybu, jednotky se vydají k danému cíli. Respektive ano, ale dost často se vám stane, že část armády půjde jednou cestou a zbytek (a samozřejmě hlavně osoby, které máte za úkol doprovodit) půjde lesem nebo si vybere jinou cestu. Jste tak nuceni neustále zadávat pomocí klikání krátké trasy a mít svou armádu pod neustálou kontrolou.
Na druhou stranu dokáže AI nepřátel v určitých chvílích i překvapit, a to v kladném slova smyslu. AI dokáže se svými oddíly celkem chytře operovat a velmi často se snaží krýt slabé jednotky silnějšími, nemá problém poslat lučištníkům na podporu aspoň nějaké kopiníky nebo s kavalerií efektivně napadá křídla. Některé bitvy proto mohou být opravdu velmi tuhé, a to přesto, že jejich indikace může být v počátku pouze skript na napadení vaší kolony.
zdroj: igdb.com
Roma invicta
Nyní se dostáváme k boji. Některé jednotky mají své osobité speciální dovednosti. Legionáři se mohou seskupit do formace testudo – želvy, která je typická právě pro legionáře, tedy spíše jak nám je hlavně prezentují filmová studia. Gladiátoři mohou na nepřítele hodit své sítě a omezit tak jeho obratnost a pohyb. Roli hraje, i pokud na nepřítele (nebo nepřítel na vás) zaútočíte čelně, nebo třeba ze stran či do zad. Většinou platí že jedna elitní jednotka dokáže vytřískat dvě slabší a pak klasický princip kámen, nůžky a papír či tzv. unit triangle. V tomto ohledu fungují mechanismy dobře a jednotky plní účel, pro který jsou určené.
Když dojde k boji, ztrácíte nad touto skupinou kontrolu. Vaši vojáci se zaklesnou s nepřítelem do sebe, dokud se nerozhodne, kdo zvítězí a zůstane naživu. V tomto ohledu se taktéž jedná o starší princip, protože v moderních hrách, kde se bojuje nablízko, máte možnost vydat příkaz, aby jednotky utekly, byť za cenu velkých ztrát, a většinou i tak danou jednotku ztratíte. V tomto ohledu skvěle funguje série Total War (také jiné bitevní mechanismy v porovnání s Praetorians vychází prostě lépe, i co se týče prací s micrem a odezvou jednotek).
Zatím to vypadá, že hru pouze haním, což je s ohledem na dnešní standardy pravda, ovšem několik prvků jí daří naprosto skvěle, a to i ve srovnán sí dnešními moderními RTS tituly. Nejvýznamnějším prvkem je práce s terénem, respektive s výškovými rozdíly. Pokud nějaká jednotka útočí dolů z kopce a jiná se naopak snaží dostat nahoru, má ta, co jde po svahu, jasně výhodu. V případě lučištníků je rozdíl opravdu znatelný, a to se netýká pouze vyvýšeného terénu, ale i obrany/útoky nebo v rámci opevnění. Také při vrhání oštěpů (v případě legionářů pilum) jsou rozdíly značné.
Výhody práce s terénem jsou nejvíce znát v šarvátkách a multiplayeru, kde si můžete i zvolit, za koho chcete hrát. V tomto ohledu je nutné zmínit, že ten z hráčů, který bude hrát za Řím, nemá automaticky výhru v kapse. Právě zmíněná práce s jednotkami a správné využití terénu ve svůj prospěch je to, co dělalo ve své době Praetorians líbivou strategií.
zdroj: igdb.com
HD kabátek Unreal Enginu
Přišel čas se podívat na vizuální stránku. Praetorians – HD Remaster, jak již název napovídá, nabízí HD textury. Díky tomu hra vypadá hezčí, dostala lepší textury, vyšší rozlišení a několik opravdu drobných změn v rozhraní. Správa jednotek a jejich následné užité jí intuitivní. Všechny textury ve hře jsou znatelně lepší, nicméně modely a způsob, jakým spolu interagují, působí mimořádně zastarale.
Bohužel v rámci remasteru zůstaly i nešvary při práci s kamerou. Výchozí zoom kamery je totiž příliš blízko u země a má pouze jeden další úhel pohledu, který je o něco blíže a je nakloněn nepříjemně nahoru. Kameru nelze vůbec otáčet.
Ozvučení hry je totožné se starším předchůdcem, tedy je slyšet řinčení zbraní a různé bojové efekty spolu s doprovodným soundtrackem. Jedná se spíše o takový standard, který nevynikne, ale ani neurazí.
zdroj: igdb.com
Praetorians – HD Remaster přináší ve své době povedenou RTS v novém HD kabátku, který ji dělá pro současné hráče příjemnější na oko. Kromě hezčího vzhledu s sebou však titul přináší i stejné nešvary, které obsahoval původní díl. I přes jeho nedostatky se jedná o sympatickou RTS, která dokáže potrápit mozkové závity zarytých stratégů. Mnoha současným hráčům bude však bohužel hra připadat málo dynamická a spíše zdlouhavá.