Peklo, očistec, sféra mrtvých nebo Podsvětí. Je jedno, jak tuto bájnou říši, do níž putují duše zemřelých, budete nazývat. Její účel zůstane vždy stejný. Ti, kdož vydechli naposledy a zanechali své milované v agónii pláče i smutku, se sem vydávají na poslední výpravu k vytouženému odpočinku. Cesta tam však není úplně bez práce, alespoň jak pro koho. Převozník duší pracuje bez ustání. Tak blízko, a zároveň tak daleko věčnému klidu, dokud se vydavatelství TLAMA games nerozhodlo do češtiny lokalizovat deskovou hru s příhodným názvem Podsvětí. Necháte se zlákat vidinou konce, nebo zůstanete věrni svému dluhu?
„Ke břehům řeky zapomnění přicházejí duše zesnulých a skrze pohřební masky hledí na záři na opačném břehu. Stačí nastoupit na loď a nechat se převézt do země věčného blaha. Ona země má mnoho jmen, ale říkejme jí třeba Podsvětí. Spolu s ostatními převozníky duší jste již mnohokrát řeku přepluli, ale nikdy vám nebylo dovoleno vkročit na opačný břeh. Vaším věčným posláním je pouze vysadit zde zesnulé duše, otočit se a jet pro další. Pořád dokola, den co den, rok co rok, tisíciletí co tisíciletí, dokud bohové nerozhodnou, že váš dluh byl splacen.“
Pašeráci prokletého zboží
Převozníkem duší jste už celou věčnost. Dokonce tak dlouho, že jste dávno přestali počítat roky. Kolik tisíciletí ještě musí uběhnout, abyste i vy konečně došli zaslouženého posmrtného odpočinku? Brány Podsvětí jsou pro vás i nadále uzavřeny a vy jen se smutkem sledujete, jak za nimi mizí duše, které jste právě převezli na druhý břeh. Co kdyby však existovala možnost nekonečný dluh nějak obejít s pomocí prokletých démonů? Budete věřit, že vám jako dík za pomoc propašovat je dovnitř zajistí věčný klid? Desková hra Podsvětí je týmová záležitost, u níž budete potřebovat dedukci, blafování, taktiku, štěstí i dobrou komunikaci s ještě lepší výmluvností.
Zahrajete si od čtyř do osmi hráčů u jednoho stolu, kteří by dle doporučení měli být starší dvanácti let. Celková herní doba se pohybuje od třiceti minut klidně až po hodinu v závislosti na tom, jak se hráči popasují se svými skrytými rolemi. Podsvětí je jako takové Městečko Palermo. Nikdy nevíte, komu můžete věřit. Dobře si rozmyslete, co řeknete, ještě předtím, než svá slova vyslovíte. Užitečné informace jsou nad zlato a někdy je lepší držet jazyk za zuby, protože moc ukdákaná slepice může vzbudit podezření. Ke hře vám poslouží obsah krabice naditý šesti deskami lodí, dvaceti pěti kartami cestujících, čtyřiceti kartami darů, sedmnácti žetony hlasů, osmi hlasovacími žetony, mincí lodivoda, třemi maskami, brožurkou s pravidly a patnácti kartami k rozšíření Mlčení.
Psychologická hra na zlé a ještě zlejší
Hráči se dle počtu zúčastněných s pomocí balíčku příslušnosti (sestaveného z karet pasažérů) tajně rozdělí na poctivé převozníky a pašeráky démonů. Zatímco tým převozníků se snaží do Podsvětí dostat co nejvíce duší, tým pašující prokleté démony v rouše beránčím pochopitelně usiluje o to, aby jich na druhý břeh odplulo co nejvíce. Ve hře sudého počtu hráčů se na scéně objeví ještě třetí role Zholyka. Ten kope sám za sebe a zároveň na obě dvě strany, aby se do Podsvětí dostal vyrovnaný počet duší i démonů, čímž ani jeden tým nepřekoná jeho předem dané skóre. Zatímco převozníci duší ani Zholyk netuší, kdo u stolu má jakou roli, pašeráci démonů si navzájem, díky akci v pravidlech popsané jako „pohled démonů“, odhalí totožnost.
Desková hra Podsvětí se hraje na tři kola, na jejichž konci vždy odpluje pouze jedna ze dvou lodí. Každý hráč má v ruce tři karty náhodné kombinace démonů a duší, a ty umisťuje ze své ruky na jeden ze člunů. Když tedy budete v roli pašeráka, démonské cestující se zaručeně pokusíte posadit na kocábku mířící do Podsvětí. Naopak karty duší chcete umístit na tu, která zůstane zakotvená v přístavu. Háček samozřejmě spočívá v tom, že nevíte, kdo vám říká pravdu, a kdo lže. Bez vzájemné komunikace nikdy nebudete schopni jako tým pašeráků vyhrát… ledaže byste měli zatracené štěstí, protože hra za ty „zlé“ nám přišla o dost komplikovanější. Pašeráci se musí jednak vypořádat s početní převahou převozníků, ale také s perfektní blafovací strategií. Jako pašerák musíte více strategizovat a využívat vychytralost, což není úplně pro každého.
Při pokládání karty cestujícího na loď smíte říct cokoliv. Klidně můžete na rovinu přiznat, jaké barvy a druhu daná karta je. Bude už jen na ostatních, co vám uvěří. Kartu však nesmíte až do konečné fáze sčítání bodů nikomu odhalit.
Jak neztratit hlavu a získat body
Za každého démona či duši umístěné na lodi hráč obdrží kartu příslušného daru a hlasy. Už jen výběr daru může kolikrát naznačit, za jaký tým hráč kope. V další fázi každého kola se tyto karty postupně vyhodnocují. Některé vám dovolí tajně se podívat na jakoukoliv vyloženou kartu na přívozu, jiné ji mohou dokonce odtajnit všem. Další disponují efektem prohození míst, odhalení barev nebo přiřazení masky libovolnému pasažérovi. Cestující, ať už duše, či démoni, mají tři barvy – modrou, zelenou a červenou. Samy o sobě nic neznamenají, ale přinášejí vám body při závěrečném počítání skóre. Proto je dobré na loď dostat nejen co možná nejvíce karet stejného druhu, ale i stejného odstínu.
Sedadla na lodi jsou obsazená, dary byly použity a nyní už je potřeba pouze rozhodnout, která ze dvou lodí se vydá na cestu k branám Podsvětí, zatímco ta druhá bude odstraněna ze hry. Na tomto tahu velice záleží, protože chcete vyslat ten člun, který vašemu týmu zajistí lepší skóre. Demokratické hlasování probíhá s pomocí hlasů a žetonů – na jedné straně je havran, na druhé vlk. Všichni naráz odhalí svou volbu, zda se na cestu vydá havraní, nebo vlčí přívoz, a případné shody řeší držitel mince lodivoda.
Chceš-li něco schovat, dej to všem na oči
Stejným způsobem odehrajete další dvě kola. Nakonec přijde velké odhalení, kdy se karty cestujících na všech třech vítězných člunech otočí lícem vzhůru. Bodování pro převozníky a pašeráky je drobátko odlišné, ale co jeden pasažér stejného druhu, to jeden bod pro daný tým. Nezapomeňte ani na Zholyka, který v průběhu hry chytře využívá nedůvěry mezi ostatními hráči a podněcuje je k volbám pro něj výhodným. Desková hra Podsvětí je právě o tom blafovat, mít navrch v diskuzích a využít své hráčské i sociální schopnosti naplno. Podsvětí je jako dedukční hra velice zábavná, protože vás vysoká míra interakce s ostatními vytáhne ven z ulity, ať už jste sebevíce introvertní typ. Zároveň musíte být zdatným řečníkem schopným vykroutit se z jakéhokoliv obvinění. Musíte být trpělivým pozorovatelem, abyste dobře odhadli, komu svěřit svou důvěru. Musíte být i zručným stratégem se schopností přizpůsobit se dané situaci, ať je sebevíc špatná. Podsvětí z vás neudělá lháře, nýbrž skvěle procvičí vaše sociální cítění, a to hned na několika frontách.
Na hře mi dost imponuje její téma a to, jak se příběh, chcete-li základní zápletka, prolíná do hratelnosti. Do pochmurných zákoutí světa mrtvých ráda vyrážím v rámci videoher, ale u deskovek je to mé poprvé. Herní mechaniky jsou vymyšleny dobře, hra krásně odsýpá, a ani u študování pravidel se nezdržíte dlouho. Jedinou nevýhodou je role pašeráka pro ty, kteří nejsou v blafování tolik zběhlí. Vyhrát za „temnou stranu“ je totiž náročnější než v případě převozníků. Role Zholyka ovšem krásně balancuje na hraně neutrality a v sudém počtu je něčím, co vás stále drží ve střehu.
Pochválit nesmím zapomenout ani výtvarnou stránku hry. Celkově vzato je zpracování solidní a umělecký projev dodává hře tu správnou atmosféru říše zesnulých. Přestože vizuál zaujme už na první pohled, pokud bych měla Podsvětí něco vytknout, týkalo by se to karet cestujících. První partie jsme měli občas problém rozlišit démony a duše. Pokud nebudete hledět na symboly určující příslušnost každého z nich, ilustrace pekelníků by mohly být děsivější a méně podobné těm lidským. Některé duše totiž z větší vzdálenosti vypadají, jako by se z fleku mohly připojit na démonickou frontu. Druhá stížnost putuje spíše na českou verzi hry, protože balení v soupisce herních komponentů slibuje „minci lodivoda“, ale ve skutečnosti je to prakticky totožný hlasovací žeton, jen s jinou barvou pozadí.
Podsvětí se ukazuje jako fascinující desková hra s temným tématem, které se skvěle prolíná do hratelnosti. Hra přináší vyvážený mix dedukce, intrik a strategie v promyšlené herní mechanice, i když pro hráče nezkušené na poli blafování může být těžké se zhostit role pašeráka. Přes drobné vizuální nedostatky Podsvětí nabízí zábavnou zkušenost s vysokou interaktivitou mezi hráči.