PlayStation 5 Pro - rainbow cover

PlayStation 5 Pro budí rozpaky. Co by nás na něm (ne)mělo zneklidňovat?

11. 9. 2024
Zdroj náhledu: Sony

Na vylepšenou konzoli PlayStation 5 Pro se někteří hráči těšili ještě v době, kdy se sotva dostal do prodeje základní model. Její oficiální oznámení z úst Marka Cernyho se ovšem nakonec nesetkalo s ovacemi. V mnoha reakcích hráčů i herních novinářů se naopak objevovalo roztrpčení hned nad několika skutečnostmi. Na následujících řádcích si probereme ty nejdůležitější z nich.

Příliš drahá konzole

Cenovka přesahující 20 tisíc korun se objevila jen na pár sekund na samotném konci celé prezentace, ale právě o ní se diskutuje zdaleka nejvášnivěji. Podle momentálně převažujícího názoru se jedná o přemrštěnou částku.

Na věc se lze samozřejmě dívat z mnoha různých úhlů. Jistě je nutné uznat, že za cenu vylepšené konzole si srovnatelně výkonný počítač nekoupíte (to samé mimochodem stále platí o původním PS5). Fanoušky, influencery a herní novináře ovšem stále dráždí pochyby ohledně toho, co za zhruba 75% navýšení ceny v porovnání se základním modelem (resp. se Slim verzí bez mechaniky) dostanou.

Nelehce stravitelnou skutečností je i změna přístupu k cenové politice. U předchozích generací ceny konzolí v průběhu jejich životního cyklu výrazně klesaly. PlayStation 4 Pro se tak začal prodávat za stejnou cenu, kterou Sony o tři roky dříve požadovalo za základní PS4 (který mezitím o čtvrtinu zlevnil).

Ačkoli jsou běžným koloritem internetových diskuzí hráči tvrdící, že by byli ochotní za opravdu výkonnou konzoli zaplatit několik desítek tisíc, pohled do minulosti svědčí spíše o tom, že většina zákazníků podobné postoje nezastává. Prakticky žádná drahá konzole dosud masově neuspěla, o čemž svědčí třeba příklad PC Engine, 3DO nebo velmi specifického Neo Geo. Na sociálních sítích je ostatně připomínán i nepovedený launch PlayStationu 3, který rovněž nasadil cenovku příliš vysoko (při srovnání dolarových cen navýšených o inflaci šlo o nejdražší generaci PlayStationu vůbec).

Za současnou situací bychom však neměli automaticky hledat korporátní nenasytnost. Trh s elektronikou dnes vypadá jinak než cca před dekádou a výrobní náklady konzolí zkrátka v průběhu let neklesají tolik jako v minulosti.

Zdroj: Sony

A co disky? Máme je kde přehrát?

Chce-li Sony pozicovat PlayStation 5 Pro jako prémiový produkt pro nadšence, pak je zase zarážející, proč je k němu potřeba zvlášť dokupovat nejen optickou mechaniku (stojí necelé tři tisíce korun), ale dokonce i stojánek pro vertikální umístění. Internet nyní obchází oprávněná obava, že Sony směřuje k plně digitálním konzolím. Pro hráče by to nebyla dobrá zpráva. Fyzické kopie umožňují existenci sekundárního, bazarového trhu, na němž najdeme i hry, které byly, třeba z licenčních důvodů, staženy z prodeje.

Ještěže se toho nedožilo PS VR2

Další smutnou skutečností je, že v celé prezentaci nezaznělo ani slovo o headsetu PlayStation VR2. Vrabci na střeše si už nějaký čas cvrlikají, že toto zařízení pro virtuální realitu není komerčně úspěšné, a opravdu to vypadá, že už s ním Sony do budoucna moc nepočítá. To je škoda, neboť právě hry pro VR mohly z výkonnější konzole hodně vytěžit.

Horizon Call of the Mountain nebo VR mod Resident Evilu 4 vypadají parádně i na základním PlayStationu 5. Výkonnější verze by mohla umožnit navýšení rozlišení nebo odstranit nutnost používat poněkud rušivou asynchronní reprojekci. Nejspíš to ale dopadne tak, že PS VR2 zůstane v kómatu a jen občasně na něj vyjde port hry určené původně pro PCVR či Meta Quest.

Kde jsou ty nové, báječné hry?

Mnoho fanoušků je také zklamáno, že spolu s konzolí nebyla představena žádná nová hra, která by v nich pro chystaný hardware vzbudila nadšení. Hry, které Mark Cerny ukazoval, už většinou mají příznivci PlayStationu dávno dohrané a těžko si říkají, že nyní musí utratit přes 20 tisíc, aby si je mohli zahrát znovu s kvalitnějšími odlesky a ve vyšším rozlišení.

Můžeme nakonec tvrdit, že ani základní konzole současné generace ještě nedostaly možnost ukázat naplno svůj potenciál. Až do nynějšího roku bezprecedentní množství her, a to včetně AAA titulů, vychází jako cross-gen. Má tedy smysl za této situace přicházet s mezigeneračním upgradem?

Zdroj: Sony

A komu tím prospějete?

Vše, co bylo dosud zmíněno, jde podřadit pod jednu klíčovou otázku: Co PlayStation 5 Pro hráčům přinese navíc? Nepochybuji o tom, že na výkonnější konzoli současné hry prokouknou. Hráči se během takřka čtyřleté (!) cross-gen fáze nechali rozmlsat možností hrát v 60 fps a příslušné režimy výkonu často sahají po interním rozlišení, které se pohybuje někde v pásmu 1080p – 1440p, tedy hluboko pod potřebami 4K obrazovek. Upscalovací technologie FSR, na niž dosud konzole spoléhají, zvláště v rychlejších scénách produkuje nekvalitní, zubatý obraz. Kvůli tomu to pak třeba Star Wars Outlaws, využívající pokročilé grafické technologie včetně ray tracingu, schytávají za údajně špatnou grafiku. Protože na konzolích hra prostě nevypadá na pohled dobře a průměrný hráč není specialista z Digital Foundry, aby se pouštěl do analýz jdoucích za tento prvotní dojem.

Jenže tím se dostáváme k dalšímu problému. Ještě zhruba v době nástupu Xboxu 360 a PlayStationu 3 si šlo na první pohled všimnout obrovských rozdílů mezi hrou, která běžela na maximální nastavení detailů, a hrou, u níž byly detaily sníženy na minimum. Postupem času se předmětné rozdíly stávají méně výraznými. Zvláště pokud je vyloženě nehledáme a soustředíme se jen na hraní. Relativně nenáročné grafické technologie (například odlesky řešené přes SSR) produkují dost dobré výsledky na to, aby s nimi hráči byli spokojeni a neprojevovali ochotu je vyměnit za technologie pokročilejší, ale více užírající výkon (například odlesky řešené ray tracingem). Mark Cerny prozradil, že hráči na PS5 ve třech čtvrtinách případů preferují hraní v režimu výkonu. Činí tak s těžkým srdcem, že přichází o mnoho detailů, nebo jim úroveň grafické prezentace nepřijde až tolik odlišná od režimu kvality?

Do roka a do dne

Samozřejmě, naše současné pochyby mohou být brzy rozehnány. Třeba Sony vzápětí představí nové hry, na nichž bude vyšší výkon PlayStation 5 Pro patrný i pro nevšímavé laické oko. Může se ukázat, že upscalovací technologie PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) přinese mnohem zásadnější posun v kvalitě obrazu, než se nám zdálo z video ukázek. Hráče také k vylepšené konzoli můžou přitáhnout očekávané herní megahity jako GTA 6. Rozřešení současných sporů se každopádně dočkáme ve chvíli, kdy hráči přestanou pouze slovně debatovat a začnou o atraktivitě PlayStationu 5 Pro hlasovat svými peněženkami.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.