PlayStation 3 - cover

PlayStation 3 už je skoro dospělý – zrodil se před 17 lety

13. 11. 2023
Zdroj náhledu: Sony

Pokud se stále cítíte mladí, možná s vaším sebevnímáním zamává následující informace: PlayStationu 3 je již 17 let. Poprvé byl uveden na trh 11. listopadu 2006 v Japonsku. Hráči ze Severní Ameriky a několika východoasijských zemí si museli počkat ještě dalších šest dní, přičemž do Evropy konzole dorazila až v druhé půli března 2007.

Uvedení jakéhokoli žádaného herního zařízení na různé regionální trhy s takto výrazným posunem by dnes bylo nepředstavitelné, neb by vytvořilo živnou půdu hlavně pro přepravní společnosti a překupníky. V jiných ohledech ovšem PlayStation 3 nepůsobí jako znatelně zastaralý. Podporuje HDMI výstup i Full HD rozlišení, má Blu-Ray mechaniku, pevný disk, bezdrátový ovladač a také integrovaný online obchod. Stejně jako na jiné konzole 7. generace na něj také vyšly hry, které se svým designem, ovládáním a vlastně ani grafikou až tak zásadně neliší od těch současných.

PlayStation 3 však byl zároveň poslední konzolí od společnosti v Sony, jejíž vývoj byl soustředěný do Japonska, kde na něj dohlížel slavný Ken Kutaragi. Na rozdíl od novějších PlayStationů s vyššími pořadovými čísly se ještě hardwarově nepřibližoval klasickým počítačům s procesory x86, ale využíval architekturu PowerPC.

Ačkoli nakonec konzole slavila velký úspěch a prodalo se více jak 87 milionů kusů, nedokázala překonat popularitu Wii od Nintenda (necelých 102 milionů prodaných kusů) a dlouho zaostávala i za svým hlavním konkurentem, Xboxem 360 od Microsoftu (přes 84 milionů prodaných kusů). Ten dorazil na trh s ročním předstihem, byl levnější a navzdory papírově slabšímu hardwaru na něm většina her od vývojářů třetích stran běžela výrazně lépe.

Dnes je zjevné, že Sony při uvedení PlayStationu 3 příliš spoléhalo na moderní technologie a zapomnělo jak na cenovou dostupnost, tak na samotné hry. Dokonce i téměř surrealistická reklamní kampaň se nesnažila hráčům slibovat zábavu, ale spíše poukazovala na technickou výjimečnost zařízení.

Původní varianta PlayStationu 3 uvedená jen na japonském trhu disponovala hardwarovou podporou her PlayStationu 2, avšak ta byla záhy odebrána z důvodu šetření nákladů. Do pozdějších hardwarových revizí (známých jako Slim a Super Slim) také nebyla zabudována možnost nainstalovat Linux (či jiný operační systém) a používat konzoli jako běžný počítač, či dokonce vytvořit superpočítač propojením mnoha různých kusů.

Velkým problémem PlayStationu 3 byl i nedostatek launchových her, přičemž některé očekávané – zejména akční fantasy Lair od legendárního německého studia Factor 5 – zklamaly. Časem ovšem Sony slabý start dohnalo díky exkluzivním titulům, jako byly Gran Turismo 5, série Uncharted, Killzone a Resistance, God of War III nebo The Last of Us.

Kvůli komplikované architektuře PlayStationu 3 trvalo dlouho, než se povedlo naprogramovat spolehlivé emulátory. Tím nejlepším je v současnosti program RPCS3, který v době vzniku tohoto textu umožňuje plně dohrát 68 % všech dostupných her. Některé hratelné tituly však stále vykazují grafické chyby a emulace je hardwarově velmi náročná. Samotná Sony na svém aktuálním hardwaru umožňuje hraní vybraných her z PlayStationu 3 jen přes stream, který je součástí předplatitelské služby PlayStation Plus v nejvyšší (a nejdražší) variantě Premium.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.