Bájný a impozantní starověký Egypt je právem označován za jednu z nejstarších a současně nejvýznamnějších starověkých civilizací ve Středomoří (někdy též i na Předním východě). Pharaoh: A New Era je budovatelská strategie, v níž je vaším cílem navrhnout a vybudovat prosperující města a vytvořit tak ze starověkého Egypta tu nejslavnější civilizaci všech dob.
zdroj: Dotemu
Pharaoh jako titul zlatého úsvitu budovatelských strategií
Hned v úvodu je nutné zmínit zřejmé. Pharaoh: A New Era je HD remake původní hry Pharaoh z roku 1999 od společnosti Sierra. Toto dílo se řadí mezi pomyslnou „svatou trojici“ historických budovatelských strategií, kterou kromě Pharaoh tvořily tituly Caesar III a Zeus: Master of Olympus.
Z těchto tří klenotů se pak právě Pharaoh jevil jako zlatá střední cesta, co se týče poměru budovatelské strategie, logistickým prvkům a válčení, přičemž výrazné v něm byly také prvky náboženství. Caesar byl v tomto ohledu více „syrový“ a zaměřoval se více na boj, i když jej samozřejmě nemůžeme srovnávat s bojovými strategiemi typu Total War. Zeus: Master of Olympus, se točil více okolo antických bohů. Po postavení jejich chrámů se mohli bozi procházet po městě, ale také vám mohli pomáhat v případě obrany města, nebo vám uškodit, pokud jste jim neprojevovali dostatečnou úctu. Pojďme se však přesunout z Říma a Řecka zpátky do Egypta.
Za titulem Pharaoh: A New Era stojí vývojářské studio Triskell Interactive, vydavatelem je společnost Dotemu, která se specializuje právě na různé remaky a remastery.
zdroj: Dotemu
Postavte Egypt, jak se vám zlíbí
Pharaoh: A New Era je budovatelská strategie, v níž budujete starověký Egypt. Titul pokrývá rozsáhlé období od raných dní egyptské civilizace až po vrcholnou slávu mocných faraonů. Nabízí také kampaň, která vás provádí různými obdobími Egypta, přičemž každé město má svá odlišná specifika a klade rozdílné výzvy. Tyto výzvy se odvíjí od lokace a četnosti zdrojů, přes ekonomiku (budete muset vyrábět i vyvážet), až po vliv bohů a výskyt nemocí. Samozřejmě nechybí ani jednoduchý princip obrany a útoku vašich vojsk. Oproti původní hře, byla upravena ekonomika a správa surovin, všechno je tak poměrně jednodušší oproti originálu. A také plynulejší. Značně se zvýšila i přehlednost uživatelského rozhraní, i když to původní mělo jeden důležitý prvek, kterým byla minimapa v pravém horním rohu.
Pharaoh: A New Era minimapu žádnou nemá, což je rozhodně škoda a určitým způsobem tak ztrácíte přehled o událostech ve svém městě. Původní Pharaoh bralo minimapu jako velmi důležitý prvek, díky kterému jste měli velký přehled nad městem, a co se kde děje. Včetně výskytu všech problémů, jako jsou oheň nebo nemoci.
Pharaoh: A New Era také bohužel neobsahuje rozšíření Cleopatra: Queen of the Nile, které bylo nedílnou součástí původní hry.
Významnou pozitivní změnou, kterou se rozhodně sluší zmínit, je systém globálního fondu pracovníků. V původní hře jste měli náboráře, který chodil po městě a hledal pracovní sílu. Tento proces zde stále je, ale daleko efektivnější je právě tato globální správa.
Samozřejmě, že aby vaše město žilo, musíte mít dostatek základní surovin a přístup k vodě. Je nutné mít tržiště s kurýry, kteří roznáší vše potřebné po městě a zásobují tak vaše obyvatele tím, co je dostupné. Postupně se tak z primitivních obydlí mohou stát i luxusní vily (na tamní dobu samozřejmě), které mění svůj vzhled v návaznosti na úroveň budovy.
Zde se sluší zmínit další prvek, který mě osobně vyhovuje, a sice to, že obchodníci, hasiči, strážníci nebo třeba nosiči vody jsou autonomní a nemusíte se o ně starat. Na rozdíl třeba oproti titulu Nebuchadnezzar, v němž musíte na každém rohu postavit specifické budovy a jejím pracovníkům ještě vyznačit trasy. Ano je to daleko lepší správa a kontrola, ale po čase je to prostě otravné a nedá se to vypnout. Pharaoh je v tomhle bodě k hráčům mnohem přívětivější, a trasy obchodníků můžete kontrolovat specifickými zátarasy. Klidně je ale můžete nechat volné, protože až obchodníkovi dojdou suroviny, tak se stejně vrátí na své stanoviště. K pokrytí města vám pak stačí dobře rozmístěné sklady a obchodníci.
zdroj: Dotemu
Věrné základní kameny
Pharaoh: A New Era velmi dobře operuje s tím, co měla původní hra. Titul je věrný základním kamenům Pharaoh a to je rozhodně dobře. Potřebujete obyvatele, dělníky, lékaře, obchodníky, výrobce nástrojů i stavitele. Zkrátka všechno k tomu, abyste měli plně funkční město. I když byl systém oproti originálu značně zjednodušen a novým hráčům se na první pohled může zdát Pharaoh: A New Era lehká hra, opak je určitým způsobem pravdou. Tedy, ze zmíněné trojice, v níž Caesar byl jednoznačně nejsložitější a Zeus nejlehčí, je Pharaoh: A New Era zlatá střední cesta. Stále v něm ale potřebujete určité know-how, abyste si ušetřili nejen čas, ale byli i více efektivní. Jedním takovým know-how je správné pořádání slavností, abyste udržovali lid v dobré náladě, ale zase ne tak moc, aby zapomněli na své povinnosti. Dobré vztahy musíte mít i s místními bohy, protože pokud je některý z nich rozhněvaný, může vaše město trpět suchem, nemocemi nebo dokonce častějším výskytem požárů.
Také je důležité držet pečlivě vybalancovaný ekosystém a rovnováhu s tamní florou a faunou. Necháte svými lovci vyhubit všechna zvířata v okolí? Ano, můžete, ale co budete dělat, když vám dojde obilí? Rybolov? A nechali jste také nějaký volný prostor, kam vaše rybářské lodě nevyráží, aby v něm mohly ryby žít? A co třeba setba? Jednoduše řešeno, musíte dbát na rovnováhu v kombinaci se spotřebou, úschovou, ale také prostředím.
Titul nicméně nemá tak silnou interakci s umělou inteligencí, jako třeba storybuildery typu RimWorld. Nemáte tolik různých rádců nebo starosti s veřejnými službami jako v Highrise City nebo Cities Skylines. V určitém ohledu zde není, ani taková hloubka jako třeba v Timberborn. Jasně, jsou to už kapku jiné hry, alele sluší se to zmínit, abyste případně neměli zkreslená očekávání.
Hratelnost jako taková je taktéž věrná originálu. Panel na pravé straně obrazovky nabízí vše potřebné (kromě minimapy) a díky přepracování ikonek oproti původní hře je orientace a stavba opravdu snadnější a přehlednější.
zdroj: Dotemu
Pharaoh: A New Era má hezký vizuální kabátek
Samozřejmě, že nejvýznamnější novinkou oproti originálu z roku 1999 je grafika. Vizuální stránka se dočkala kompletního přepracování, přičemž původní 2D pixel art byl nahrazen moderní ručně kreslenou grafikou, která je jednoznačně jemnější a hezčí pro oko. Zároveň je zachována elegance a atmosféra původní hry. Animace jsou hladší, budovy detailnější a celkově hra působí vizuálně atraktivnějším dojmem.
To, čím se Pharaoh, Caesar a Zeus vyznačovaly, byla také možnost sledovat stavbu monumentů v podání chrámů a různých pyramid. Ano, Pharaoh: A New Era zachovává možnost kochat se až hypnotickým pohledem, jak se na vámi vytyčené místo sbíhají dělníci, kteří nejdříve upravují základy, následně navážejí bloky stavebního materiálu, jen aby vše proměnili v nádherný monument, který přetrvá tisíce let.
Přepracován byl také hudební doprovod. ová hudba si zachovává orientální „egyptský nádech“, i když občas působí silně monotónně oproti originálu. I přesto se však jedná o dobrý doprovod k nastolení pohodové atmosféry při budování města.
zdroj: Dotemu
Pharaoh: A New Era je věrný remake klasické budovatelské strategie z roku 1999, který dává ožít nostalgii a zároveň dokáže uspokojit nové hráče. Bohužel titul neobsahuje rozšíření Cleopatra ani minimapu, zato přináší atraktivní grafický kabátek a zábavnou hratelnost známou z původní hry.