Pán prstenů Výprava k Hoře osudu - desková hra

Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu – recenze deskové hry

30. 8. 2024
 

Pán prstenů, mistrovská sága vytvořená britským spisovatelem J. R. R. Tolkienem, je jedním z nejvlivnějších a nejoblíbenějších děl fantasy literatury. Tento epický příběh o boji dobra a zla, zasazený do kouzelného světa Středozemě, sleduje cestu hobita Froda Pytlíka, který je pověřen zničením Prstenu moci – artefaktu, jenž by mohl přivést celý svět do záhuby, pokud by padl do rukou Temného pána Saurona. Spolu s Frodem se na cestu vydávají další členové Společenstva prstenu, kteří společně čelí nebezpečím, zradám a velkým obětem.

Pán prstenů se stal základem moderního fantasy žánru a inspiroval nesčetné množství adaptací, včetně slavné filmové trilogie režiséra Petera Jacksona, která získala mnoho ocenění. Kromě filmů vznikla i řada dalších děl na motivy Pána prstenů, nevyjímaje televizní seriály, rozhlasové hry, videohry a celou řadu deskových her. Tyto adaptace a spin-offy nadále rozšiřují a prohlubují fascinující svět Středozemě, který již po desetiletí uchvacuje fanoušky po celém světě.

Desková hra Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu vás zavede do samotného středu tohoto legendárního příběhu. Spolu s Frodem, Samem, Smíškem, Pipinem, Aragornem, Legolasem a Gimlim jako Společenstvem prstenu se vydáte na strastiplnou cestu k Hoře osudu, abyste zničili Prsten moci a ochránili svět před Sauronovou hrozbou. Jedná se o rodinný kooperativní titul pro jednoho až čtyři hráče od 10 let, vycházející pod vydavatelstvím Albi. Základním mechanismem je hod kostkami a pohyb po herním plánu.

Známé postavy a místa

Ústředím deskovky Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu je velký čtvercový herní plán představující mapu Středozemě. Nenechte se mýlit, rozložení známých míst z přístupnějších herních důvodů neodpovídá své předloze, ale i tak tu najdeme několik oblastí reprezentujících etapy postupu k cíli. Navštívíte tu Roklinku, Lothlórien, Rohan, Helmův žleb, Gondor, Minas Morgul a Horu osudu. Kromě poslední etapy, která se celkově hraje jinak, se všechny předcházející skládají z osmi políček, přes která se budete pohybovat. A jak to tedy funguje? K dispozici máte pět barevnými podstavci odlišených kartonových figurek členů Společenstva. Frodo a Sam jsou dohromady a představují nositele prstenu. A protože nést prsten není jen tak, existuje na plánu stupnice jejich odhodlání, které nesmí klesnout na 0. Tím byste byli uchváceni temnou mocí a hra by skončila prohrou. 

Všech pět figurek (Smíšek a Pipin jsou také dohromady) začíná svou pouť v Roklince a každá má svou vlastní barvu, ve které se nacházejí i dostupné kostky. Podle toho, jakou barvu si k hodům zvolíte, těmi figurkami Společenstva budete následně pohybovat vpřed. Po Středozemi se přece nemůžete jen tak volně pohybovat, ne? Měla by tu být spousta nástrah. A je tomu tak. Barevné kostky jsou doplněny dvěma černými kostkami, kterými si hodíte o to, co se po cestě bude dít. 

Ke každé etapě totiž patří i určitě karty setkání, které se po zamíchání náhodně rozmístí na svá pole ve spodní části herního plánu. Polí je šest, jednička a šestka se vyloží neodhalené lícem dolů, zbylé karty jsou odhalené. Jedna karta navíc se vrátí do krabice. To, že jedna karta je vždy nevyužita, přidává na znovuhratelnosti a zároveň zvyšuje napětí, jaké karty vám zbyly. Většina karet je totiž negativních a jen pár vám přihraje nějakého společníka, který vám může jednorázově pomoci.

Pán prstenů Výprava k Hoře osudu - herní plán

Házení kostkami

Pokud jste v Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu na tahu, v první fázi hodíte dvakrát kostkami. Nejprve si vezmete dvě černé kostky, společně s nimi si vyberete i dvě barevné a naráz je hodíte. Z výsledku si vyberete jednu černou a jednu barevnou kostku. Následně vezmete zbylou černou a barevnou kostku, ke které přidáte ještě jednu barevnou, a znovu je hodíte. Hod černé kostky teď máte přesně určený, ale můžete si k ní vybrat lepší barevnou. 

Nyní nastává fáze druhá, tedy vyhodnocení kostek. Nejprve se vezme první černá kostka. Její číslo určí, k jakému setkání dojde. Může se jednat o negativní kartu s přesným popisem, co máte udělat, může se jednat o negativní kartu ve smyslu provedení boje, anebo se může jednat o pozitivní kartu, kterou si vezmete do zásoby pro následující volné použití. 

Některé negativní karty se po vyřešení dávají pryč, ale většina tam zůstává. Pokud je nějaká karta odebrána, je pod ní zástupní akce, která se vykoná místo ní. Poté se vyhodnotí první barevná kostka, a to tak, že jednoduše pohnete danou barevně odlišenou figurkou o počet padlých políček. Stejným způsobem se pak vyhodnotí druhá černá kostka a druhá barevná. A na tahu je další hráč, který udělá úplně to samé. Zase dvakrát hodí, pak se to zase vyhodnotí, a tak stále dokola. Je to docela dost repetitivní.

Pán prstenů Výprava k Hoře osudu - Helmův žleb

Souboje s nepřáteli

V případě setkání, ve kterém se má odehrát souboj/e, přichází na řadu bojová kostka. Tou jednoduše hodíte a podle padlého symbolu vyhodnotíte, jestli jste uspěli, anebo prohráli. Na kostce se nachází čtyři symboly v barvách našich přátel ze Společenstva. Pokud padne jejich symbol, je skoro vyhráno. Hozený společník se musí nacházet ve stejné etapě jako nositelé prstenu a zároveň nesmí být za ním. Mohou tak být na stejném políčku nebo před ním, ale ne příliš daleko, aby už přeskočili do další etapy. Pokud je tato podmínka splněna, souboj končí vítězstvím. 

Dalším symbolem je Sauron znamenající okamžitou prohru. Posledním pak Gandalf, který znamená vítězství v případě, že máte Gandalfovy karty, které můžete odhodit. Jedna se dostává na začátku a další lze v průběhu hry získat, když nositelům prstenu padne přesné číslo na kostce, tak, aby skončili na počátku další etapy. V případě proher se dle typu soupeře odečítá určitý počet odvahy.

Ve výsledku se tedy snažíte, aby Sam s Frodem byli v postupu na mapě poslední, ostatní se tak nějak drželi před nimi a moc neutekli. Přičemž jakmile nositelé prstenu dorazí do další etapy, karty setkání se vymění za nové.

Vyhrát není vůbec jednoduché

Vyhrát v Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu můžete jen jediným způsobem, a to dostáním se přes celou mapu až do Hory osudu, do které vhodíte prsten. Prohrát můžete ale způsoby dvěma. Prvním, již zmíněným, je přijít o všechno odhodlání, tedy postupně prohrávat souboje a sbírat negativní karty. Druhým typem prohry jsou Nazgûlové. Těch je k dispozici osm volných a určité negativní karty či odhalené pole setkání číslo šest vám nařizuje je přidávat do Minas Morgul. Jakmile se tam umístí všichni, nastává konec hry.

Takže pro shrnutí, abyste vyhráli, musíte na herním plánu překonat pěti figurkami přes čtyřicet políček, přičemž skoro každý pohyb vám přihraje buď Nazgûla, nebo sníží odhodlání. A to se vám může stát nejen kvůli špatnému setkání, ale i kvůli špatnému políčku, na které stoupnete na plánu. Pomocných karet, které vám pomáhají odvrátit zkázu, tolik není a o všem rozhodují náhodné hody kostkou. 

Pokud tedy budete mít štěstí a budete vychytávat kladné karty, které půjdou dobře zkombinovat s aktuální situací (to se totiž ne vždycky taky může povést, někdy vám jsou k ničemu), můžete vyhrát. Pokud vám ale štěstí nepřeje, můžete skončit velice rychle. Například při naší první hře jsme skončili už na pomezí Roklinky a Lothlórienu, protože nám padali jen Nazgûlové. Při své druhé hře jsme se už skoro dostali aspoň do Helmova žlebu a tady skončili zas s nedostatkem odhodlání. Počítejte tak s tím, že poměr proher ku vítězstvím bude ve velké převaze k neúspěchu, a navíc je nemůžete téměř nijak ovlivnit, protože o všem rozhodují kostky. 

Pán prstenů Výprava k Hoře osudu - Gondor a Hora osudu

Vše je o náhodě a štěstí

Sice v máte prvek, že si v prvním hodu vybíráte ze dvou padlých možností, ale to vám reálně moc nepomůže. Druhý hod je pak už jasně určený, stejně tak forma řešení soubojů. Víceméně se jedná o odpočítávání do neúspěchu bez skutečné volby, protože třeba ani za vyhrané zápasy nic nedostanete, jen nejste potrestáni. Jediná věc, kromě společníků, jak si pomoci, je Společníky trefit přesné dělící políčko mezi etapami a získat jeden bod odhodlání. 

Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu je jednoduchá roll & move desková hra. Jenže většina takových her je kompetitivních, tak nějak spolu soupeříte, je tam prvek škodolibosti a podobně. Tady se ale jedná o kooperaci, a jak ta na tom je? No, reálně tu vůbec nijak nejde spolupracovat nebo si pomáhat. Pozitivní karty jsou dostupné všem. Každá postava se pohybuje sama za sebe, hráč hraje své tahy samostatně a ostatní koukají. Víceméně se není ani o čem rozhodovat, na čem se domlouvat. Postup tahu je pořád stejný, není třeba žádného plánování nebo strategie, abyste měli aspoň nějakou šanci na to se dostat co nejdál. Všechny postavy kromě Froda a Sama postupují vpřed a snaží se vyhnout ztrátě odhodlání a místům s Nazgûly. Po několika hodech se je nositelé prstenu snaží dohnat, jen se střídáte v tom, kdo hází kostkami. Takže ve výsledku je úplně jedno, jestli to člověk hraje sám, nebo s někým.

Co se týče celkového zpracování krabice, je na počet komponent zbytečně velká a je v ní mnoho prázdného prostoru. Plán, žetony a karty jsou však dostatečně silné a pevné, kostky jsou dřevěné a grafické ztvárnění je příjemně rodinné a barevné. Na své cestě se můžete potkat se spoustou známých postav (i když na místech, kde byste je dle lore neočekávali) a připomenout si zlomové okamžiky původního příběhu. Narazit můžete na Faramira, Éowyn, Galadriel, Elronda, Stromovouse či krále Theodéna. Stejně tak se ale budete setkávat se Sarumanem, Nazgûly, Skuruty, skřety, Vrrky, Balrogem či králem Angmaru, takže atmosféru Pána prstenů můžete přece jen nasát. A rozhodně nebude chybět pocit napětí a očekávání, co vám tam zase padne.

Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu je jednoduchá solitérní rodinná hra pro více hráčů založená na přímočarém principu hodu kostkami a pohybu postav po herním plánu. Je tu obrovský prvek náhody, a přestože se budete sebevíc snažit dostat se až k cíli, velmi často ztroskotáte. Naštěstí není herní doba ani nastavení samotné hry nikterak dlouhé a vy se tak můžete ihned pustit do dalšího pokoušení svého štěstí. Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu staví na oblíbeném tématu Pána prstenů a přístupnosti pro širokou veřejnost. Mohou si ji tak bez obav zahrát i děti či naprostí nováčci deskových her. Pro zkušené hráče vyhledávající strategii, herní rozmanitost a mnoho možností postupu či vítězství ale není.

Klady
  • Pán prstenů
  • známé lokace a postavy
  • možnost začlenění nehráčů a dětí
  • jednoduchá pravidla
  • rychlost jedné partie
Zápory
  • prohry jsou až frustrující
  • repetitivní házení kostkami
  • mapa ani výskyt postav neodpovídá loru
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Náhoda

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.