Pán prstenů Kniha dobrodružných her - desková hra

Pán prstenů: Kniha dobrodružných her – kooperativní kampaň

2. 12. 2024
 

S deskovými hrami na motivy Pána prstenů se roztrhl pytel. Vycházejí jak rozšíření do těch stávajících, tak zcela nová zpracování. Nedávno jsme se mohli k Hoře osudu kooperativně dostat pomocí hodu kostkami a posunu na herním plánu v Pán prstenů: Výprava k Hoře osudu nebo kompetitivně v duelové převážně karetní draftovací hře Pán prstenů: Duel o Středozem. Nyní se v deskové hře Pán prstenů: Kniha dobrodružných her od vydavatelství Ravensburger dostáváme k výpravné příběhové kooperativní hře určené pro jednoho až čtyři hráče, kteří společně řeší scénáře inspirované událostmi z filmové trilogie Pána prstenů.

Herní kniha s osmi kapitolami a misemi

Oproti dvěma předchozím zmíněným hrám Pán prstenů: Kniha dobrodružných her skutečně vychází z filmové podoby Tolkienova příběhu, a tak se tu setkáte s konkrétní podobou ikonických postav ztvárněných známými herci. Ty najdeme jak v podobě herních figurek, tak ve formě herních žetonů a různých fotografií doplňujících pravidla a herní příběhovou knihu. Ano, čtete správně, ústředím celé hry je silná kartonová kniha obsahující osm kapitol. Každá kapitola zaujímá jednu dvojstranu a představuje příběhový scénář, který je potřeba úspěšně absolvovat.

Pravidla hry jsou velmi jednoduchá, základní informace jsou představeny na pouhých třech stranách a zbytek je určen konkrétním scénářem. Druhou velmi důležitou komponentou, která doplňuje celý příběh, je deska stezky temných sil. Na tu průběžně zaznamenáváte postup Jednoho prstenu, a to podle toho, jak moc jej využíváte a jak vás tak stále více ovládá. V balení se dále nachází několik druhů karet, žetonů a figurek. Karty máte k dispozici vždycky všechny, zatímco žetony a figurky vyndáváte dle konkrétní kapitoly. Ve formě figurek tu najdeme Froda, Sama, Smíška, Pipina, Legolase, Aragorna a Gimliho. Trochu zamrzí, že mezi miniaturami chybí Gandalf, který je tu jen ve formě žetonu. Podobně tu pak jsou i například Elrond, Glum, Balrog, goblini či skřeti.

Zajímavostí je, že žetony jsou už dopředu vyloupané a krabice nemá žádnou ochrannou fólii. Celkové zpracování a komponenty jsou pěkné, ale grafické ztvárnění krabice mi přijde nevýrazné. Na policích v obchodech se oproti jiným nápadným barevným hrám ztratí. Stejně neviditelný je i marketing. Přijde mi, že o deskové hře se moc nemluví, a je to sakra škoda!

Pán prstenů: Kniha dobrodružných her je vlastně jedna kampaň o osmi levelech, které je potřeba postupně překonat. Aby se tak stalo, nikdy nesmíte na stezce temných sil dojít až na konec a zároveň musíte plnit konkrétní cíle jednotlivých úrovní, které mají svá dodatečná pravidla pro selhání. Nejprve tedy otevřete knihu na první dvojstraně. Střed knihy představuje herní plán aktuální kapitoly a po stranách jsou další informace. Vpravo najdete konkrétní mise, které je pro úspěšné dokončení scénáře třeba vykonat. Zpravidla se jedná o přesun postav na konkrétní místa a vykonání určitých akcí. Vlevo pak je úvod do příběhu s konkrétními pravidly a specifikacemi. Připravíte si tedy příslušné figurky a žetony, které dle návodu rozestavíte, a můžete se pustit do hry. 

Pán prstenů Kniha dobrodružných her - stezka temných sil
Pán prstenů Kniha dobrodružných her - žetony

Jeden prsten vládne všem

Hráči si na začátku rozdají příběhové karty. Ty se vyskytují se šesti různými barevnými symboly a představují tak pomyslné zdroje. Abyste totiž mohli dokončit nějaký úkol nebo provést potřebnou akci, musíte konkrétní počet karet o určitém symbolu odhodit. Ty, které víte, že budete potřebovat, si tak schováváte a zbylé nepotřebné se mohou odhozením použít k dodatečnému pohybu postav. Hráči se v tazích střídají a ten, kdo je na tahu, má nejprve dva pohyby zadarmo a následně už je třeba zahrávat karty z ruky.

Mezi těmi šesti druhy jsou i karty Jednoho prstenu, ty fungují jako žolíci jakéhokoli jiného symbolu nebo je možné je vyložit ke speciálnímu efektu konkrétní kapitoly, který je zpravidla velmi nápomocný. Má to ale dva háčky, kdykoliv kartu Jednoho prstenu použijete či odhodíte, musíte se na desce temných sil o jedno políčko posunout. Reálně se tak snažíte je používat jen v těch opravdu nejnutnějších případech. Druhým háčkem je, že na konci tahu si vždy dvě nové příběhové karty lízáte a dohromady jich nesmíte mít více než šest. Karty Jednoho prstenu vás tak blokují, protože je nemůžete bez postihu odhodit a zabírají vám místo. Naštěstí si v rámci svého tahu můžete se svými spoluhráči jednu kartu vždy vyměnit a Jednoho prstenu se tak na úkor někoho jiného zbavit či získat jinou potřebnou kartu.  

Speciální a dějové karty

Vždy, když se vám povede některý z úkolů splnit, dostanete odměnu. Většinou si můžete líznout dodatečné příběhové karty, ale někdy si můžete vzít i karty speciální. V těch se nacházejí spojenci se silnými vlastnostmi k zahrání. Navíc jakmile nějakou speciální kartu získáte, zůstává ve vašem balíčku dobíracích karet až do konce celé kampaně.

Na konci svého tahu si kromě nových příběhových karet lížete i jednu kartu dějovou. Dějových karet je vždy patnáct a mají na sobě čísla od jedničky do patnáctky. Vylosované číslo pak dle konkrétního scénáře určí, co se stane. Buď se v nejlepším případě nestane nic, nebo v tom horším jen něco, co vám moc nehraje do karet. V tom nejhorším případě to může skončit katastrofou v podobě prohry.

Pán prstenů Kniha dobrodružných her - příběhové karty

Výzvy Středozemě

Pán prstenů: Kniha dobrodružných her je tak kombinací taktického rozhodování, strategie a náhody. Na začátku každé kapitoly si nejprve společně strategicky naplánujete, co budete dělat a jak nejlépe postupovat. Následně to už závisí na tom, jaké karty vám budou přicházet do ruky a jak moc vám dějové karty budou házet vidle pod nohy, na což je třeba takticky reagovat. Jedná se tak o jednoduchý, ale velmi zábavný koncept. Jedna úroveň trvá cca dvacet minut, a tak vše pěkně odsýpá a v případě, že prohrajete, můžete to hned zkusit znovu.

Možná vás tak napadne otázka znovuhratelnosti. Přestože se jedná o kampaňovou příběhovou hru, nejsou tu nějaké spoilery s postupným odhalováním příběhu a různými překvapeními, o které při dalším průchodu přijdete. Příběh Pána prstenů je široce známý a děj každé kapitoly víte už na začátku. Díky tomu můžete se stejným zápalem procházet kampaň klidně znovu a díky kartám žádná hra nebude nikdy stejná. To se týká i opakování kapitol v případě prohry, kdy se vám může povést získat lepší speciální kartu anebo se jen může usmát více štěstí při dějových kartách. Scénáře jsou různě náročné. Některé si na pohodu profrčíte na první pokus, u jiných se můžete zaseknout na mnoho opakování. Vždycky je třeba mít na mysli, že nesmíte vyplácat příliš mnoho karet Jednoho prstenu.

Pán prstenů: Kniha dobrodružných her představuje příběhovou kampaň, ve které kombinuje prvky kooperace, plánování a správy zdrojů. Každý scénář je jedinečný, má svá vlastní pravidla a vyžaduje jiný strategický přístup. Fanoušky filmů zaujme grafické i dějové ztvárnění a setkání se s ikonickými událostmi, i když některé jim mohou chybět. Hra je snadno přístupná a je tak ideální i pro mladší hráče.

Klady
  • přístupnost
  • tematická věrnost
  • měnící se kapitoly
  • rychlé nastavení a znovuhraní
Zápory
  • ocenila bych více figurek
  • někdy závislost na štěstí
  • zarytým fanouškům mohou chybět některé události
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Mozkovar index

Znovuhratelnost

Náhoda

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.