Ocitli jste se s dalšími dobrodruhy na tajemném ostrově plném pokladů. Náhle se země otřásla a jeho povrch se začal pomalu ztrácet pod hladinou moře. Pod ostrovem se skrýval vulkán, který se nyní probudil. Každá družina se musí sama postarat o své přežití – dobrodruzi se chtějí co nejrychleji nalodit a dostat do bezpečí na břehy okolních ostrovů. Cesta však nebude jednoduchá. Z hlubin se vynořují mořské příšery, které vás chtějí sežrat, zničit lodě a potopit všechno, co jim přijde do cesty.
Dědeček mezi hrami
Starší edici není nutné dlouze představovat. Dalo by se říct, že stála u základů dějin deskových her. Autorem této rychlé deskové hry je Julian Courtland-Smith a její kvalita je ověřená desetiletími, protože vychází již od roku 1982. Není tedy překvapením, že Asmodee ve spolupráci se Zygomantic pracovali na nové edici této kultovní hry, která vyšla v roce 2024.
V čem tkví její úspěch?
Úspěch hry Ostrov spočívá v dokonalé rovnováze mezi strategií a snadnou hratelností. Hra je zábavná jak pro začátečníky, tak pro zkušené hráče. Každý tah může rozhodnout o přežití nebo zániku vašich dobrodruhů. Herní plán je modulární, žádná partie tedy nebude stejná, což významně přispívá ke znovuhratelnosti. Hráči musí neustále balancovat mezi touhou zachránit co nejvíce svých figurek a taktikou, jak zabránit soupeřům ve vítězství a poštvat na ně co nejvíce monster. Škodolibost ve hře je obzvlášť populární, ale pozor – možná doma zůstanete bez večeře!
Další vrstva strategie je skrytá v hodnotě dobrodruhů – pokud nemáte vynikající paměť, nemusíte si pamatovat, kde jsou vaši nejcennější hrdinové. Budete se soustředit na svou záchranu, nebo raději sabotovat své protivníky? Škození a radost z neúspěchů ostatních jsou rozhodně jedním z nejzábavnějších prvků hry.
Neznáte? Poznáte!
Ve hře se hráči snaží dostat své figurky z potápějícího se ostrova do bezpečí na protější pevninu. Každé kolo začíná akční fází, během které může hráč provést až tři pohyby. Hráči mohou své postavy přesouvat chůzí, omezeně i plaváním, nebo loděmi, které unesou více postav. To přináší možnost spolupráce, ale i zrady. Dobrodruzi se pohybují po pevnině nebo plaváním, nicméně pomocí plavání se může každý dobrodruh posunout pouze jednou za tah. Vor můžete řídit, pouze pokud máte na palubě stejný nebo větší počet dobrodruhů než vaši spoluhráči.
Na cestě čelíte mnoha nebezpečím v podobě monster, jako jsou mořští hadi, žraloci a kaiju. Během akční fáze může být výhodné využít schopnosti na dílcích krajiny, které postupně získáváte při druhé fázi hry – stoupání hladiny.
Ostrov se postupně rozpadá a v této fázi se povrch ztrácí pod hladinou. To ovlivňují sami hráči tím, že odstraňují hexové dílky představující pláže, poté lesy a nakonec hory. Při stoupání hladiny si hráči mohou vybrat i dílek, na kterém se nachází figurka protihráče. Nejenom že mohou, je to i doporučeno, aby zpomalili protihráčův postup. Jednoduše se figurka umístí na právě odhalené vodní pole. Hráč se tajně podívá na spodní stranu, a pokud má dílek červený rámeček, okamžitě ho vyhodnotí. V případě, že je rámeček zelený, hráč si dílek schová a může ho využít ve své následující akční fázi.
Jak ostrov mizí, objevují se nebezpečné bytosti, které útočí na lodě nebo plavce. Poslední fází tahu hráčů jsou právě tito nebezpeční tvorové. Pro jejich pohyb se háže kostkou. Pokud padne tvor, který doposud na herním plánu není, umístí se na místo odebraného dílku ostrova, a pokud na plánku je, musí se ním pohnout dle možností příšery.
Konec hry nastává ve chvíli, kdy už nezbývají žádní dobrodruzi, které je třeba zachránit, nebo došlo k odhalení třetí sopky. Na závěr se všichni hráči mohou podívat na dosud tajné hodnoty svých dobrodruhů, sečíst je a odhalit vítěze.
Lepší, horší, srovnatelná?
Fanoušky původní verze nejspíš zajímá, jak nová edice obstojí ve srovnání se starší variantou. Základ hry zůstává věrný originálu – napínavá dynamika je stále přítomná, ale hra získala moderní prvky, které vylepšují celkový zážitek. Oceňuji například přidání „lama kartiček“, které přehledně vysvětlují potřebná pravidla.
Jednou z největších výhod nové verze je rozšíření maximálního počtu hráčů ze čtyř na pět. K původní variantě bylo nutné si pořídit rozšíření, které následně umožňovalo hrát až v šesti lidech. Další pozitivní změnou je zmenšení herního plánu. Možná si myslíte, že menší není vždy lepší, ale v tomto případě to rozhodně cením – původní plán byl příliš velký na standardní stoly. Zmenšení hracího plánu logicky vedlo i ke zmenšení jednotlivých dílků ostrova, ale stále se s nimi dobře manipuluje, neboť jsou z kvalitního kartonu.
V původní variantě byl občas problém s neočekávaným koncem hry, který je v současné verzi elegantně vyřešen. Konec hry nám oznamuje otočení dílků sopky. Nyní ovšem nejde jen o jeden dílek, ale čekají nás pod krajinou pohoří celkem tři. U hexových dílků se ještě chvíli zdržíme, protože u nich došlo k obměně původní barevné symboliky. Červené dílky značí okamžitý efekt, zelené si hráči mohou schovat na později. V předchozí verzi to bylo opačně.
Co se týče monster, mořští hadi a žraloci zůstali, ale velryba byla nahrazena příšerou kaiju, která se dokáže pohybovat i po souši a odhazovat dobrodruhy do oceánu, v němž si na plavcích mohou smlsnout žraloci. Univerzální a zároveň nejpočetnější příšerou jsou mořští hadi, kteří zneškodní vory i se všemi dobrodruhy. Velmi oceňuji design figurek a jejich dřevěné provedení.
Obstojí hra na současném deskoherním trhu?
Původně vydaná hra v roce 1982 a znovu oživená v roce 2024 je bezpochyby nostalgickým návratem ke klasice. Otázka ale zní: má stále své místo v moderní době, kdy vznikají desítky inovativních a komplexnějších deskových her?
Proč bychom se měli vracet ke hře, která vznikla před více než čtyřmi desetiletími? Jedním z důvodů může být právě její jednoduchost a přístupnost. Hra nabízí přímočará pravidla a rychlou herní partii, což může být osvěžující v době, kdy některé moderní deskové hry vyžadují dlouhé přípravy, vysvětlování pravidel a mnohdy i více hodin herního času. Ostrov je tak ideální volbou pro rodinné večery, když máte jen omezený čas a nechcete se příliš trápit složitými mechanismy.
Ostrov je hrou těžící z interakce mezi hráči a škodolibosti, kterou přináší poštvání příšer na soupeře. Co se týče inovací, nová edice přinesla určité zlepšení – menší herní plán, nové příšery a vylepšená pravidla, která zjednodušují hru. Přesto jde ale pořád o stejné jádro jako před čtyřmi dekádami.
Pro nové hráče, kteří nemají s komplexnějšími deskovými hrami zkušenost, může být kultovní Ostrov dobrou volbou na seznámení se světem deskovek. Pro někoho je jeho retro nádech lákavý – přece jen je to klasika. Zkušenějším hráčům, kteří již znají novější a propracovanější hry, se však může Ostrov zdát příliš jednoduchý a málo variabilní.
Ostrov je nenáročná a velmi škodící hra s přímočarými pravidly. Rozhodně se ji nesnažte hrát nekonfliktně, jinak přijdete o většinu legrace. Tahy jednotlivých hráčů jsou rychlé a jasné – pohyb trosečníků, odstranění dílku a hod kostkou pro určení pohybu monster. Osobně se mi hra líbí pro svou přístupností, ale zároveň dostatečnou strategií. Hráči musí dobře plánovat své tahy a přemýšlet, jak se vyhnout nebezpečí a zároveň zpomalit své soupeře. Je to hra, která se dobře hodí pro rodiny i skupiny přátel.