One Piece 1 - úvodka

One Piece 1 – recenze

31. 5. 2024

Konečně je to tady. Nikdy by mě nenapadlo, že se dožiji dne, kdy legendární One Piece dorazí do českých končin v přeložené manga sérii. Nakladatelství Crew se dlouhá léta bránilo a svým fanouškům neustále opakovalo, že One Piece nikdy překládat nebude… nikdy neříkej nikdy. Trvalo to déle, než bychom si všichni přáli, ale nakonec se to opravdu stalo. Ikonický gumový pirát se slaměným kloboukem připlouvá do polic vašich knihoven v českém znění. Nezbývá proto nic jiného než Crwi a jeho týmu poděkovat.

Autor obálky:
Svět:

Eiičiró Oda
Eiičiró Oda
Eiičiró Oda
Crew
One Piece
Petr Kabelka,
Eliška Kabelková Vítová
207
brožovaná
květen 2024
978-80-7679-564-8

Zdroj: Crew

Jako malý špunt jsem miloval sledování One Piece, ale věc, která mi kazila skvělý prožitek, byl uječený dabing paní Mayumi Tanaki, jež dabuje Luffyho. Není to nic proti ní; veškeré emoce, které do toho vkládala – ať už radost, strach, nebo agrese – byly výtečné, jenom jsem se nedokázal přenést přes písničky… baka baka song. Proto jsem nadšený, že se do tohoto světa budu moci vrátit v jeho tištěné formě. Nakladatelství Crew vydání série nebralo na lehkou váhu, a proto pozvalo ty nejlepší z nejlepších, aby fanouškům dodali skutečnou kvalitu. Na překladu se podíleli manželé Kabelkovi, kteří patří k předním českým překladatelům japonské literatury. Nejedná se přitom o jejich první spolupráci týkající se mang, neboť díky nim si můžete přečíst v našem krásném rodném jazyce Zabijáka démonů, Chci sníst tvoji slinivku, Pokoj v barvách štěstí a další.

One Piece přichází

Všechno to začalo v roce 1992, kdy ještě neznámý autor Eiičiró Oda vydal svůj první román Wanted! v magazínu Shonen Jump. Později, před svou ikonickou sérií, vytvořil pro časopis ještě dva různé příběhy, a to God's Present for the Future a Ikki Yakō. Psal se rok 1997, když světlo světa poprvé spatřil Monkey D. Luffy ve svém jedinečném a velice zábavném pirátském dobrodružství.

Díky jedinečnému stylu vyprávění, bohatému světu a charismatickým postavám se dílo Eiičira Ody postupně zamilovali fanoušci po celém světě. Taky se není čemu divit. One Piece se stal nejprodávanější manga sérii všech dob s více než pěti sty miliony prodaných výtisků, což je rozhodně ohromující číslo.

Svět One Piece je neobyčejně kreativní a živý. Každý ostrov a království mají jedinečnou kulturu, tradice a design inspirovaný různými zeměmi. Zároveň skvěle kombinuje humor s napínavou akcí a dramatem. K tomu lze připočíst, že celá tato série má jakýsi hlubší odkaz a význam ohledně přátelství, odhodlání a svobody.

Já jsem Monkey D. Luffy

Příběh One Piece 1 nás přivádí do zlatého věku pirátů, kde všichni muži a ženy hledají obrovský poklad nazvaný One Piece po zesnulém králi pirátů. Tím doslovně započal milionový závod. Historky o pokladu poslouchal maličký Luffy celý život skrze pirátského kapitána Shankse, jenž se svou skupinou pravidelně kotvil v jeho domovině.

Zdroj: Crew

Luffyho největším snem bylo přidat se k této posádce a stát se, stejně jako Gol D. Roger, králem pirátů, což znamenalo nalézt One Piece dříve než ostatní. Až do svých mladých let se neúspěšně pokoušel Shankse přesvědčit, aby ho vzal na příští výpravu. Ten ho ale vždycky s úsměvem odmítl, což Luffyho pokaždé naštvalo a deprimovalo. Jednoho krásného dne, aby pirátům ukázal svou odhodlanost, si způsobil menší řeznou ránu pod okem, ale i to bylo bez pozitivního výsledku.

Jednou se stalo, že Shanks měl zrovna u sebe Ďáblovo ovoce, které tomu, kdo ho sní, zaručí zvláštní schopnost, ovšem za cenu toho, že ta osoba už nikdy nebude umět plavat. Luffy, protože je velký jedlík, nevědomky toto ovoce pozře. Při jeho štěstí (či smůle) to byl plod Gomu-gomu, díky němuž se z Luffyho stal gumový muž. Dokáže svoje tělo jakkoliv ohýbat, natahovat, a dokonce se od něj odrážejí i kulky, stejně jako rány z kanonu.

Začátek velkého dobrodružství

One Piece 1 vás kromě výše uvedených věcí seznámí rovněž s okolnostmi, díky nimž gumový mužík získá svou nejvěrnější posádku a zároveň jejich přízeň. Právě v tom tkví největší kouzlo série. Není to jenom o touze po pokladu, ale rovněž o přátelství a odhodlání. Kolikrát se hrdinové dostanou do problémů, kvůli kterým tancují na hranici smrti.

Manga je současně obohacena autorovými vstupy, při nichž se pokouší vysvětlit význam pirátské vlajky nebo jak ji správně nakreslit. Na jiné stránce zase prozrazuje, jak vymýšlel podobu sekerníka, a ukazuje dva jeho návrhy. Tyto vstupy poskytují zajímavý pohled do tvůrčího procesu Eiičira Ody. Vše je ucelené v jednoduché kresbě, v níž se střídá lehké a silné šrafování pro zvýraznění a oživení dynamických scén. Jedná se o klasickou manga ilustraci, kterou můžete znát z jiných povídek.

Celkově na vás čeká osm kapitol, což činí krásných dvě stě sedm stránek konzistentní zábavy a akce. Pokud máte rádi Naruta či Dragon Ball, jistě si zamilujete i One Piece. Eiičiró Oda vytvořil opravdu unikátní svět, v němž se zhlédne skoro každý. Jestli vás láká pirátská tematika a díla, v nichž je určité poselství, je toto rozhodně pro vás. To samé platí, kdyby vás přitahovala neuvěřitelně rychlá a dynamická akce. Jediné, co zde nenaleznete, jsou romantické výjevy, neboť One Piece 1 je přece jenom seznamovák s tímto světem.

One Piece 1 je manga, na kterou fanoušci netrpělivě dlouho čekali, a opravdu to stálo za to. Monkey D. Luffy přichází se svými přáteli, aby vás vtáhli do svého neuvěřitelného světa. Pokud milujete zábavu, hlubší smysl i dynamickou akci, ale k tomu praštěné momenty, které nemají vysvětlení, je tato manga akorát pro vás.

• dlouholetá série v jiné formě
  • charismatické postavy
  • konzistentní zábava