Co se týče moderních RPG, která převracejí konvence a explicitně pracují s úlohou hráče, většině lidí se pravděpodobně vybaví Undertale. Tato hra vydaná v roce 2015 hráče vypustila do světa plného osobitých monster, dala jim velkou svobodu rozhodování a nechala je žít s následky.
Málokdo už však ví, že mnoho podobných prvků najdete i v OFF, indie RPG od belgického vývojáře Mortise Ghosta (vlastním jménem Martin Georis), který Undertale o celých sedm let předešel – a jehož také Toby Fox, autor Undertale, zmiňuje jako svou inspiraci.
OFF sice dnes již trochu zapadlo, ale svého času (přesněji v roce 2013, dva roky po vydání prvního anglického překladu) se například jednalo o šestou nejvíce zmiňovanou videohru na platformě tumblr. Na stránkách jako deviantart si oddanou komunitu fanoušků udržuje dodnes, a má také proč.
„Postarejte se, aby uspěl.“
Jakmile tu zadáte své jméno a pohlaví (kvůli oslovení), je vám přidělena postava Pálkaře, málomluvného hráče baseballu. Hned na druhé obrazovce s ním potkáte mluvící kočku, která jej považuje za pouhý přelud své fantazie, avšak vás (= hráče) bere jako reálnou bytost. Nabízí vám, že vás oba naučí pár základních dovedností k boji a přežití, ale pouze výměnou za vyřešení puzzlu skrývajícího kočičí žrádlo… což je dobrá předzvěst toho, co bude následovat. Po tomto improvizovaném tutoriálu jste vrženi do okolní nicoty, v níž se nacházejí čtyři Zóny a tajemný Pokoj. Zóny musí Pálkař s vaší pomocí jednu po druhé projít a očistit je od všeho zlého, aby zachránil svět. Zní to jednoduše, ne? Při spuštění hry ale dostanete varování, že některé scény vás mohou ošklivě zaskočit – a autor nemluví do větru.
„Vrátit se zpět do nicoty?“
Jako první zaujme zdejší svět, který je surreálně laděný a velice osobitý. Pokud ovšem přistoupíte na jeho podmínky, budete se královsky bavit. Všichni lidé (?) zde dýchají kouř, který se těží v dolech a stáčí do láhví. Na pastvinách občas poráží krávy, aby z nich získali nejen maso, ale také kov – protože bez kovu by země nebyla ohraničená a všichni by se utopili v mořích plastu. Později se zase projedete na šlapadle určeném k míchání haše… zatímco obyčejný cukr je zde prudce návyková nebezpečná látka, což také názorně uvidíte. Přitom ale nejde jen o prvoplánovou bizarnost a Zóny na sebe logicky navazují.
„Moje kroky řídí víra.“
Od víceméně normálních dolů a farem se tak rychle dostanete do lehce kafkovské nekonečné pošty, obří knihovny plné prázdných polic nebo třeba rozsáhlého průmyslového cukrovaru inspirovaného Silent Hillem. Návaznost na tu nejlepší tradici divných belgických komiksů (které ostatně kreslí i sám Georis) je nepopiratelná, a OFF si proto jen tak s něčím nespletete.
Na první pohled sice vše vypadá jak z obrazovky starého Game Boye (což je dáno omezením enginu), ale místní obří budovy i přes svůj malý počet pixelů udělají docela dojem. Každá z oblastí má jednotný vizuální styl a barevné ladění, které jim v kombinaci s originálním soundtrackem dodávají na osobitosti. Navzdory primitivní grafice tak hře nechybí atmosféra, ke konci už jednoznačně hororová.
„Jsem Pálkař. Přišel jsem zbavit svět nečistých duchů.“
Druhá hlavní síla OFF spočívá v příběhu, který se (stejně jako třeba Planescape: Torment nebo Disco Elysium) alespoň navenek tváří jako normální RPG. Od klasické premisy „schopný, ale mlčenlivý protagonista se vydává spasit svět“ se však vcelku brzy uhýbá a na konci je celé toto klišé ošklivě postaveno na hlavu. Jak by v reálu reagovaly postavy na mocného nového hrdinu, který se nemusí nikomu zodpovídat? Co vypovídá o něčím charakteru, když pro něj většina (někdy značně děsivých) prožitých věcí ani nestojí za řeč? A jak poznáte, jestli svět vůbec záchranu potřebuje? Tyto a další otázky jsou postupně tematizovány a ne každému (včetně vás) se odpovědi musejí líbit.
„A nice game for cute children.“
– Mortis Ghost
„Co jsi to provedl? Chceš se snad vymlouvat na scénář?“
OFF si stejně rádo hraje se čtvrtou stěnou, kterou často rovnou boří. Místní obchodník si je třeba vědom toho, že je ve videohře, což mu ovšem nebrání vám přát hodně zdaru na předem naprogramované cestě a zároveň vás obrat o poslední peníz. Další členové vaší party, která je v mnoha JRPG stejně jenom do počtu a příběhu se neúčastní, prošli abstrakcí na tři prstence pojmenované řeckými písmeny.
A seznam pokračuje. Postavy, které vám budou vyčítat, že se k nim nechováte jako k opravdovým? Jsou tu. Zdánlivě nevinné herní mechaniky, které ve skutečnosti znamenají něco úplně jiného? Také. Nejedna výtka namířená přímo na vás, tedy opět na hráče? V dnešní době se to děje tak často, že už to ani není příliš spoiler. V roce 2008 však podobné experimenty s vyprávěním teprve začínaly.
Zároveň se ne všechno dozvíte v úplnosti a hra ohledně svého příběhu nechává značný prostor pro interpretaci. Nešetřilo se ani všemožnou symbolikou, a možná i proto si OFF tehdy získalo tolik příznivců.
„Probíhá očista…“
Naopak hratelnost ani soubojový systém nejsou nijak revoluční. Celá hra vznikla v RPG Makeru 2003, takže gameplay odpovídá klasickým JRPG. Ovládáte postavu v 2D prostředí se čtvercovou mřížkou a bojujete s nepřáteli kombinací útoků, schopností nebo předmětů. Porážením nepřátel získáváte peníze, předměty a zkušenosti, s vyšší úrovní se vaší postavě zlepšují statistiky a odemykají nové schopnosti. Pokud se ale nechcete bojem zatěžovat, máte možnost jej přenechat počítači. Vzhledem k poměrně nízké obtížnosti ani o moc nepřijdete.
Autor si zato vyzdobil vše okolo. Zdejší předměty jsou, kulantně řečeno, nestandardní a nepřátelé mají škálu vlastních útoků s tematickými jmény. Bitevní rozhraní navíc nabízí mnohem detailnější sprity a každý z vašich protivníků je okamžitě zapamatovatelný. Když zrovna nebojujete, můžete narazit i na občasné puzzly nebo minihry, ať procvičíte mozek.
„…a v hloubi duše věděl: Jeho činy byly zlé.“
Herní doba přitom není příliš dlouhá, neměla by zabrat víc než šest sedm hodin. Jak to také u těchto titulů bývá, máte zde několik konců a mnoho narážek nebo symboliky plně doceníte až při opakovaném hraní. Zejména z příběhového hlediska je tak obsahu dostatek.
Hlavní problém pro dnešního hráče bude představovat grafika jazyková bariéra, protože původní hra je ve francouzštině; anglické překlady naštěstí existují rovnou tři. Mají sice proměnlivou kvalitu a jejich podrobnější srovnání by pomalu vydalo na odbornou práci, ale běžný hráč nepozná rozdíl. Hru i s anglickou lokalizací a několika bonusy můžete zdarma stáhnout z autorovy stránky.
V prosinci 2024 také Fangamer ve spolupráci s Mortisem Ghostem oznámil remaster, který vyjde pro PC a Nintendo Switch. Datum vydání je prozatím stanoveno na rok 2025 a již nyní si můžete hru přidat do seznamu přání na Steamu. Je tedy pravděpodobně, že o OFF v příštích měsících ještě několikrát uslyšíte.
Ač se to tak nemusí zdát, OFF bylo zásadní pro vývoj nezávislé RPG scény a jeho vliv lze místy vidět dodnes. Pokud vás tedy bavilo například Undertale a nevadí vám, že některé aspekty hry budou ve srovnání s novějšími tituly působit primitivně, můžete si zadarmo užít několik hodin retro zábavy. To platí dvojnásob, pokud jí budete schopni rozumět i v původním jazyce anebo pokud máte rádi barevný belgický bizár.