Postapokalyptické scénáře a situace, kdy je lidská existence na pokraji vyhynutí, zajímají lidstvo už od nepaměti. S mnohými otázkami se pracuje s ohledem na aktuální situaci ve světě více než kdy jindy. Lidé se připravují na krizové situace, stavějí si různé bunkry, mají zásoby na půl roku, případně se mohou i modlit ke svým bohům. Mezi hypotetické úvahy o konci světa patří zombie apokalypsa. No More Room in Hell 2 je extrakční FPS, která vás v kooperaci s ostatními hráči postaví tváří v tvář zombie apokalypse.
zdroj: Torn Banner Studios
„Až v pekle nebude místo, budou mrtví chodit po zemi.“
Za titulem, ve kterém se postavíte agresivním zombie, stojí vývojářské studio Torn Banner, které je také vydavatelem.
No More Room in Hell 2, který je aktuálně ve fázi předběžného přístupu, vychází ze svého předchůdce No More Room in Hell, a jde tedy o sequel. Původní hra No More Room in Hell pak vychází ze Source modu a jde stále o poměrně populární titul. Druhý díl se nese prakticky ve stejném duchu.
Titul nemá žádný hlubší příběh. Vy a vaši spoluhráči se musíte probít nemocným světem, kde mrtví povstali, aby hodovali na živých. Hra je časově situována do přítomnosti, někdy po roce 2011 a výše.
V jádru se tak jedná o klasické schéma aktuálních a stále oblíbených extrakčních stříleček: Nabízí čistě PvE zaměření, v rámci něhož bojujete s ostatními hráči proti AI řízenými nepřáteli, v tomto případě zombíky. Základ se dá přirovnat k titulům jako Hunt: Showdown (ze kterého je patrná silná inspirace) nebo SCP: 5K
No More Room in Hell 2 je tedy kooperativní FPS pro osm hráčů, která se odehrává na jedné velké otevřené mapě. Oproti podobným titulům má No More Room in Hell 2 jednu specifickou vlastnost, a tou je, že nezačínáte všichni u sebe jako tým. Všichni hráči jsou náhodně rozmístěni (na daných spawnpointech) po mapě, vybaveni pouze revolverem (s malým počtem nábojů), baterkou a ocelovou tyčí.
I když to na první pohled může působit divně, jedná se o příjemnou a osvěžující myšlenku, když se setkáváte s ostatními hráči po cestě za účelem zvýšení šance na přežití a dostání se do hlavního bodu zájmu.
Každý zápas má jasný cíl, kterým je splnit konkrétní úkol a dostat se na dané místo. V případě předběžného přístupu je k dispozici jedna mapa, na níž je hlavním cílem dostat se k elektrárně. Tu musíte zajistit, abyste zabránili výpadkům sítě, kvůli čemuž hrozí zničení zbytků civilizace.
zdroj: Torn Banner Studios
No More Room in Hell 2 má dobrou myšlenku, jak spojit hráče ke spolupráci
Myšlenka je to tedy rozhodně svěží, ovšem problémem jsou právě předem definované spawnpointy, kvůli kterým se snižuje prvek překvapení. Jistě, můžete se zkusit mapou probít i jako vlci samotáři, ale cílené zaměření na kooperaci po všech směrech vám v tom jednoznačně bude bránit, už jen tím, že sami prostě proti početní přesile zombíků a omezeným zdrojům nemáte šanci. A to i přesto, že budete lootovat jak o život.
Nebezpečí totiž číhá prakticky na každém kroku. V tomto ohledu je vidět jeden ze zmíněných prvků inspirace Hunt: Showdown, neboť můžete projít kolem „mrtvých těl“, aby se následně zvedla a začala vás trhat na kousky (a to i když se pokusíte do každého těla instinktivně majznout). Sám o sobě tento prvek vytváří pocit napětí, protože prakticky nevíte, co čekat.
V tomto ohledu se sluší zmínit i fakt, že k úspěšnému zakončení hry se dostanete spíše dobrou komunikací s ostatními hráči, obezřetným postupem a stealthem, protože střelba přiláká další zombie.
Mezi spawnpointy, které se nacházejí na okraji mapy, a hlavním cílem, který je naopak ve středu, se nachází celá řada sekundárních cílů. Ty zahrnují skrýše s vybavením, přičemž ke každému z nich hra směřuje dva z osmi hráčů. Rovněž se jedná o opakující se lokace, takže po pár hrách se naučíte, kde najdete zbytky spoluhráčů, abyste mohli hrát jako plný silný tým. Je zde pak na každém z hráčů, zda mu tento prvek přidává, nebo ubírá k hratelnosti a znovuhratelnosti. Je jisté, že prvotní záměr jde díky tomu trochu jiným směrem.
Každá postava má také systém dovedností, který je podobný RPG systému z Hunt: Showdown. Když vaše postava přežije, máte možnost specializovat ji novými výhodami mezi zápasy. V případě, že během mise zemřete, je smrt konečná a vaše postava je ztracená.
zdroj: Torn Banner Studios
Dobrý zážitek vám však zkazí nespočetné množství chyb
Dobrý záměr a určitým způsobem i hutná atmosféra jsou bohužel mařeny velkým množstvím chyb, na které nyní přijde řeč. I když je No More Room in Hell 2 v předběžném přístupu, a je tedy jasné, že se nebude jednat o bezproblémový počin (takové EA tituly však také existují), v tomto případě je někdy obtížné říct, zda se jedná o záměr, nebo o chybu.
První, co vás může drásat, je náhodné oživení nepřátel, které jsem zmínil dříve. Můžete tak projít určitý úsek, abyste zjistili, že se za vámi vleče zombík, a to i několik desítek metrů. Zombíci navíc kolikrát nereagují na jiné hráče, ale pouze na toho, který je „urval“, takže se může stát, že projdete kolem ostatních z vašeho týmu se zombíkem v patách, on je mine, a i když do něj seknou, nereaguje a jde stále po vás.
Práce se zbraněmi je poměrně nemotorná a je na pováženou, že když se vám dostane do ruky brokovnice, tedy typická zbraň pro likvidaci zombíků, je nutné několikrát zasáhnout protivníka, abyste jej skolili, a to i přesto, že míříte na hlavu.
Dalším problémem, který zde bohužel je, je reakce nemrtvých na každý váš pohyb a sebemenší zašustění. Tedy on by to nebyl problém, kdyby to fungovalo, jak má. Když pominu příklad s pronásledováním a seknutím „urvaného“ zombíka, je zde i šance, že zombie jednoduše nebudou reagovat vůbec.
Využití zvukových vjemů a nalákání zombie do pasti, třeba za použití alarmu v autě, je skvělá myšlenka, ale pokud ji realizujete a ze skupiny několika zombie reaguje jen polovina, je to takové zvláštní. Tím spíš, když využijete pasti, která z party zombie zabije pouze dva, a to i přesto, že zasáhla celou skupinu.
Pokud se podíváme na boj zblízka, jde o velký risk, protože vás kontaktní boj nechá v nejistotě, zda vaše švihy a seky zasáhnou svůj cíl, a to i v případě, že se nacházíte na dosah a nepřítel vás v pohodě může majznout. Nepředvídatelné chování zombie spolu se špatnými hitpoints a chyby v umělé inteligenci mají z velké části za následek, že vaše smrt není taktickým selháním, ale spíše hloupou a nespravedlivou náhodou.
Celkově se nicméně můžete dostat (když všechno funguje jak má) do „skvělých“ okamžiků, kdy si pomalu začnete uvědomovat, že jste to zvorali. Kolem vás vidíte stále více a více agresivních zombie, které mají i několik variant, od klasických pomalých po opravdu hbité zmetky. Čím více se bráníte, tím více jste v pasti, a když sáhnete po palných zbraních, do kterých máte opravdu omezené množství munice, dostanete se do situace, kdy se váš čas krátí ještě rychleji. Po pravdě tyhle momenty pomalého uvědomování si, že to patrně nezvládnete, plus když chytnete dobrou partu lidí, dělají přesně to, co No More Room in Hell 2 zvládá na jedničku, a to je atmosféra z klasických hororových zombie filmů. Jen kdyby to vždycky fungovalo, jak má.
zdroj: Torn Banner Studios
No More Room in Hell 2 zaujme, když má dobrou konstelaci hvězd
Po vizuální stránce nabízí titul poměrně hezké zpracování a Unreal Engine 5 odvádí skvěle svoji práci. Ponurá apokalyptická grafika plná detailů dokáže opravdu zaujmout, a když k tomu přidáte temně rudé svítící oči některých nepřátel, které můžete z dálky vidět vystupovat ze stínu, jedná se o skvělou podívanou.
Bohužel, ani zde se to neobešlo bez problémů. Titul trpí nahodilými poklesy fps, a to i na vysokonákladových sestavách. Zároveň se můžete vy, vaši spoluhráči nebo nepřátelé zaseknout o nějaké ty neviditelné stěny a některé zombie se po zásahu (nebo zaseknutí se) staví do pozice T.
Audio stránka hry však funguje poměrně dobře a nabízí vše, co se dá od titulu tohoto žánru očekávat. Některé zvukové efekty jsou opravdu povedené, včetně možnosti odlákat zombíky třeba alarmem (když to tedy funguje, jak má).
Připomeňme, že titul je ve fázi předběžného přístupu a zmíněné chyby, problémy, ale také mechanismy, se mohou od finální verze zásadně lišit.
zdroj: Torn Banner Studios
No More Room in Hell 2 staví na základech svého povedeného předchůdce. Zasazení extrakční FPS kooperace pro osm hráčů do zombie apokalypsy se povedlo a v některých situacích dokáže titul navodit tu správnou hutnou atmosféru. Má proto skvělý potenciál a myšlenky s prvky, které jsou zakomponovány spolu s hratelností, dokáží zabavit na mnoho hodin. Bohužel hru velmi silně táhnou dolů technické problémy a chyby, jimiž je v této fázi doslova prošpikována. Když ale všechno funguje, jak má, jedná se o skvělý co-op zážitek.