Historie nás učí, že staré obyčeje a zvyky musí chtě nechtě uvolnit cestu moderním technologiím. Jak to ale dopadne, když moderní technologie vytlačují zažité umění magie a voodoo? New Arc Line je RPG z izometrického pohledu, které vás vezme do světa steampunkové revoluce, kde technika nahrazuje zaryté umění magie.
Zdroj: Dreamate
Kombinace magického fantasy světa se steampunkovými technologiemi
Za titulem, který je momentálně ve fázi předběžného přístupu, stojí vývojáři ze studia Dreamate, vydavatelem je společnost Fulqrum Publishing. New Arc Line je RPG, které ve svém jádru nabízí klasické pojetí tohoto žánru ze staré školy, včetně mnoha rozhovorů, hlavních a vedlejších úkolů i rozvětveného příběhu a tahových soubojů.
Zároveň titul kombinuje dva na první pohled protikladné světy. Jedním je svět fantasy, svět kouzel, čarodějů a magických stvoření, jako jsou draci, a druhým světem je průmyslová revoluce v podobě steampunku. Svět steampunku je založen na přítomnosti moderních technologií na bázi parního pohonu, který kombinuje historické i sci-fi prvky, zpravidla stylizovaných do klasické viktoriánské éry. Znalým hráčům pak může titul připomínat hru Arcanum.
Ve světě New Arc Line právě probíhá průmyslová revoluce. Všudypřítomný pokrok je cítit na každém kroku, automatické stroje, které pomalu nahrazují běžné lidské činnosti, měly lidem pomáhat. Jenže tito automatoni zároveň připravili lidi o jejich práce, protože jsou schopni nahradit běžné profese. Třídní rozdíly mezi lidmi se zvětšují, a to vše za doprovodu technologických zázraků, jakými jsou vzducholodě nebo zaoceánské parníky. Tento pokrok zároveň narušuje staré pořádky a obyčeje, na které byli lidé po celá staletí zvyklí.
Půjdete po cestách technologií, nebo po cestách magie?
Kdysi dávno, v dobách, kdy svět balancoval na okraji chaosu, mu vládli mocní čarodějové. Neovládali jen magii, byli jejím ztělesněním. Jediným mávnutím ruky mohli vytvořit novou realitu plnou ohnivých draků nebo něžných jednorožců. Pod jejich vládou se svět měnil každým úderem srdce a překypoval zázraky a tajemstvími. V těch dobách, kdy čarodějové ovládali fazety světa, byli lidé pouhými stíny ve velké hře. Ale objevil se hrdina, jehož srdce hořelo touhou po spravedlnosti. Zatímco čarodějové byli zaslepeni vlastní vznešeností, on tiše vklouzl do srdce jejich tajného vědění a jediným rozhodným činem je sesadil z jejich vznešeného trůnu. Tato statečná duše darovala lidstvu svobodu. Čarodějové padli a jejich prastará magie se rozplynula v prachu času. A tak nastala nová éra, věk nadvlády lidstva. Magie zmizela v minulosti a uvolnila místo vědě. Začal zlatý věk techniky.
Inženýři a investoři se stávají novými mudrci, kteří mění svět. Lidstvo dosáhlo dosud nepředstavitelných výšin. Skutečná světlá budoucnost, kde čistá logika a železo vládnou všemu. Ale jak už to tak bývá, ne všichni tento nový svět technologií přijali. Čarodějové se nehodlali vzdát tak snadno. V odlehlých, zapomenutých koutech světa začali znovu vztyčovat modly a využívat je ke komunikaci se svým dávným nákladem a k probuzení zapomenutých sil. A co se stalo potom? Stačí se podřídit novým zákonům přírody a naslouchat svému srdci, následovat volání magie nebo jít cestou pokroku. Není to však pouze o souboji magie a technologií, je zde ještě jedna hrozba – mor, který si nevybírá.
Vývojářům se v tomto ohledu povedla skvělá implementace magie a technologického pokroku, díky čemuž jsou před vás pokládány poutavé a zajímavé scénáře. V některých momentech se budete muset navíc rozhodnout, co se stane, což ovlivní i osoby kolem vás, protože některé jsou nakloněny starým zvykům a jiné chtějí modernu. A stejně jako tomu je v reálném světě, i v New Arc Line jsou zahrnuty běžné otázky a obavy ze strachu nahrazení lidmi automatony. Cesta, jakou se rozhodnete v tomto pozoruhodném světě jít, je čistě ve vašich rukou. Je na vás, zda půjdete po cestě technologií a pokroku, nebo po cestě magie a temného umění. Je na vás, zda budete hodní, nebo zlí, a samozřejmě vaše chování bude mít vliv i na to, jak skončíte.
Hurá do světa New Arc Line!
Samozřejmě, že tak jako v každém poctivém RPG, také zde začínáte tvorbou postavy, která je velmi pestrá. Momentálně jsou k dispozici pouze dvě hratelné rasy, a to je člověk a elf, kteří mají rozdílné základní atributy. Z povolání si pak můžete zatím vybrat Voodoo Shaman a Dieselpunk Engineer, kteří, jak již název napovídá, každý reprezentuje jednu ze zmíněných stran. V plné verzi by hra měla mít v základu celkem šest různých herních tříd, z nichž strana magie bude mít Hellfire Occultist, Voodoo Shaman a Celestial Sage, zatímco strana technologií Steampunk Mechanic, Dieselpunk Engineer a Teslapunk Scientist.
Vámi zvolená třída se liší jak v základních vlastnostech, tak v tom, jaké dostáváte schopnosti nebo jak funguje váš crafting. Kromě toho si volíte také původ, který funguje jako základ určitých bonusů a hodnot. Volba povolání, tedy třídy, má pak za následek, jaké budete mít k dispozici útoky a jaké vybavení budete moci používat.
Vaše postava má kromě základních atributů, jako je například síla, obratnost nebo intelekt, ještě vlastnosti a dovednosti, jakými jsou třeba páčení zámků, atletika, znalosti přežití, přesvědčování nebo výslech, či magie a technologie, které můžete přímo ovlivnit navyšováním hodnot (základní vlastnosti můžete při lvl up také zvyšovat). K tomu všemu dostáváte ještě perky, jednou za pár úrovní nebo díky rozhodnutí, která jste učinili v samotné hře. V tomto ohledu to hodně závisí na vašem chování – můžete se dostat do situace, že gang napadl obchodníka, a vy můžete věc ignorovat, pomoci obchodníkovi, pomoci gangu, nebo všechny zmasakrovat.
Nutno zmínit, že i na základě hodnot, které máte, je zde určité procento náhody ve formě hodu kostkou, a to v případě vyjednávání zastrašování či svádění. Hody kostkami na dovednosti jsou poměrně časté, a to i takové vnímání, které umí při přístupu do části lokace odhalit kromě skrytých předmětů, které můžete použít nebo vylootovat, také úkolová NPC nebo detaily rozhovorů.
Hody mají nicméně inteligentní funkci, která bere v potaz mnoho faktorů, jako jsou vaše statistiky, okolnosti nebo vlastnosti druhé strany. Pokud je někdo opilý, je samozřejmě snazší jej přesvědčit, než pokud se jedná o paranoidního jedince, který nevěří nikomu ani pozdrav a primárně tasí zbraň.
Poslušně hlásím, že mám splněno
New Arc Line je poctivé RPG v každém slova smyslu a to se týká i rozvětvených úkolů, ať už v hlavní, nebo vedlejší lince. Respektive máte hlavní úkoly, které vás posouvají dále v příběhu, a pak je zde celá řada volitelných vedlejších úkolů. Tyto úkoly nemusíte v první řadě ani zaznamenat, protože je dostanete od běžných NPC ve světě nebo k nim můžete přijít jako slepý k houslím, když se dostanete do potyčky mezi gangy nebo vás zastaví trpaslík, který na svém elektrickém obojku drží zmutované morem, ale potřebuje pomoc. Případně se můžete přichomýtnout k majiteli divadla, kterému se zaběhli herci. To je pouze slaboučký výčet všeho možného a já vás nechci připravit o tu zábavu a hlavně možná rozhodnutí, která můžete i v těchto úkolech řešit.
Hra je opravdu plná malých velkých příběhů a dost často se stane, že obyvatelé vám vaši vřelost vrátí, a to někdy se vším všudy. Pokud se zachováte laskavě a nabídnete hladovějícímu něco k jídlu, můžete si být jisti, že na to nezapomene. Taktéž pokud se rozhodnete vykrást na nástupišti zavazadla pánovi, který je naneštěstí pro vás dealer tamní drogy. K většině úkolů a situací se dá přistupovat mnoha způsoby a nemusí to vždy skončit jen buď anebo.
Většina postav je opravdu dobře napsaných a pomáhají celkovému pocitu a vyznění herního světa. Hra navíc obsahuje celkem pestré množství easter eggů z klasických filmů, ať se jedná o dvojici podobnou z Pulp Fiction, nebo třeba legendární Leprechaun a mnoho dalších.
Příběh je vyprávěn jak formou plnění hlavních úkolů, které jsou nadabované, tak i formou vyprávěče, který vstoupí do scény nebo rozhovoru a komentuje situaci. Tento aspekt může být ze začátku lehce zarážející, ve své podstatě nicméně působí dobře.
Magie, nebo technologie?
Přišel čas říci si něco bližšího k soubojovému systému. Ten je tedy tahový a postavy se střídají na základě jejich iniciativy. Nutno říci, že zbraně se dělí na technologické, tedy střelné, magické a klasické nablízko.
Všechno funguje na principu akčních bodů, které se v New Arc Line dělí na tři typy. PP, tedy primary points, zahrnují aktivní schopnosti, jako kouzla nebo třeba střílení ze zbraní. Následují SP, secondary points, které zahrnují reakční schopnosti, jako možnost bloku, obrany nebo protiútoku, a následně MP, tedy move points, u nichž jeden bod představuje jeden metr pohybu.
Vaše spektrum aktivních schopností určuje jednak zbraně, přičemž platí, že čím lepší nebo vzácnější, tím více má schopností. To se může týkat rare voodoo hole, která dokáže seslat kletbu na několik nepřátel najednou oproti klasickému útoku na jednoho protivníka, nebo třeba typu duálních revolverů, z nichž jedna sada revolverů umožňuje ve stylu westernu vystřílet všechny náboje na jeden cíl a jiná sada nechá projektily odrážet se mezi nepřáteli. Některé střelné zbraně mohou doslova penetrovat celou řadu nepřátel, zatímco jiné je mohou paralyzovat.
Postavy zaměřené na magii mají svá primární kouzla, která si mohou sami vyrábět za pomoci speciálních craftovacích karet. Neexistuje žádná mana, na další seslání stačí jen cooldown a jedna ze dvou akcí, které na kolo máte. Technicky zaměřené postavy mají oproti kouzlům pěsti a vybavení. Například parní obuv vám dává možnost rychle se rozběhnout na protivníka a mocným nárazem jej srazit na zem nebo můžete skočit do vzduchu a dopadem ostatní nepřátele odhodit. Nechybí ani batohy, prsteny, amulety, helmy, nože, boxery ale i parní kladiva, granáty a další hračky jako pulzní pušky nebo magické hole.
Magie se dělí na voodoo, nebeskou a okultní, technologie se dělí na parní, dieselovou a tesla elektřinu. Každá postava je tak svým zaměřením unikátní a dovoluje vám v rámci úpravy craftingu provádět a hlavně vytvářet zajímavé možné útoky. Mág si může správným craftingem vytvořit paletu extrémních kouzel, zatímco technokrat si vyrobí věcičky, zbraně, ze kterých by si chtěl zastřílet i Boba Fett.
Nicméně je znát, že oproti magii jsou technologicky zaměřené zbraně o něco silnější, a to hlavně na základě možné penetrace i několika nepřátel za sebou nebo možnosti odrážení projektilů mezi nimi. Pokud byste proti sobě postavili obdobně vybavené postavy voodoo shaman proti diesel inženýrovi jednoznačně prohraje. V tomto ohledu je potřeba ještě trochu vybalancovat. To platí i pro členy vaší party, kteří mají své osobité příběhy, svá přesvědčení a také svá profesní zaměření.
Nepřátelé se dělí taktéž na uživatele magie, technologií nebo na různá monstra. Dá se říci, že je zde pestrá kreativita, a je znát, že autoři mají celý svět dobře promyšlený. Na druhou stranu je stále cítit předběžný přístup, takže prostě víte a tušíte, že to není všechno, a chcete jednoduše víc.
Viktoriánská Anglie okořeněná americkým stylem
Vizuální stránka hry je umně zasazena do steampunkového fantasy světa, který se opírá o kořeny steampunku, tedy viktoriánské Anglie, ale zároveň je znát silná inspirace americkou průmyslovou revolucí. Postavy i město, tedy lokace, nabízí důraz na detail. Vizuální stránka hry vás jednoznačně zaujme, odrazy kaluží, dým a detaily města působí nádherně. Atmosféra přístavní promenády, kde kolem létají mořští ptáci, na promenádě hraje kapela a opodál sedí holčička hrající si s kočkou nebo třeba i ožralý dělník, který otravuje všechny kolem, všechno má své osobité kouzlo. Pokud se budete navíc dobře koukat, velmi často objevíte i možné další cestičky a místa, kam se můžete vydat.
Svět se skládá z krásných barevných kouzelných lokací, prakticky jako z pohádek, a oproti tomu se zde najdou různé promenády a bohaté čtvrti, které střídají špinavé slumy a dělnické čtvrti, kde se přepracovaní dělníci snaží najít odpočinek. Ostatní se pak za pomocí drog snaží efektivně pracovat ze strachu, aby nebyli nahrazeni moderními automatony.
Mapa je navíc plná NPC, která můžete z větší části okrást formou sympatické minihry. Ovšem úspěch záleží opět na hodu kostkou. Teprve pokud se vám podaří uspět, začíná minihra.
Ozvučení hry je příjemné, nechybí různé efekty ani hudba. V některých případech jen trochu hapruje dabing, jindy je zase scéna plně bez dabingu, aby o několik sekund později dabing opět naskočil, což přisuzuji předběžnému přístupu.
New Arc Line je povedené RPG, které nabízí zajímavou kombinaci průmyslové revoluce s kouzelným světem magie. Propojení obou světů, včetně usazení příběhu a souboje zastánců magie se zastánci pokroku, spolu s hratelností a vedlejšími úkoly, se povedlo. Zatím bohužel nejsou ve hře všechny hratelné třídy a najde se zde i několik chybek, přesto se však jedná o poctivé RPG ze staré školy, které rozhodně zaujme.