Narcos: Rise of the Cartels

Narcos: Rise of the Cartels – půvab bílého zlata

26. 2. 2021
 

Na Narcos: Rise of the Cartels jsem se jako fanda seriálu Narcos opravdu těšil. Nápad s tahovou strategií ve stylu X-COM se mi opravdu líbil. O to horší a nepřijemnější byl pád, který přišel v průběhu hraní.

Hra Narcos: Rise of the Cartels vás provede všemi významnými událostmi první série kriminálního seriálu Narcos až do slavného útěku Pabla Escobara z jeho soukromého vězení La Catedral roku 1992.

Kvalitní seriál - ale co hra?

Narcos je americký seriál, který se zakládá na skutečných událostech působení drogových kartelů a to zejména kartelu Cali. V první sérii je vyobrazen vzestup a pád vládce drogového impéria Pabla Escobara (v období od konce 70. let 20. století), kdy začal obchodovat s kokainem. V seriálu jsou zmíněny i další důležité události, které se v této době a následných souvislostech v Kolumbii odehrávaly. Samotný příběh vypráví Steve Murphy, americký agent Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami, který se snažil Escobara zadržet.

Narcos - Kasíno

Krásné zlaté pozlátko hořkého bonbónku?

Jak jsem již zmínil, Narcos: Rise of the Cartels je tahová strategie ve stylu XCOM, což samo o sobě zní velice dobře.

Ve hře si nemůžete hned ze začátku zvolit, za kterou stranu budete hrát. Nejdříve projdete příběh z pohledu DEA, tedy Drug Enforcement Administration, a poté můžete hrát za Narcos, kdy Vám dává úkoly sám El Patrón. Musím říct, že tohle považuji za dobrý nápad a myslím, že záměrem vývojářů bylo docílit, aby hráči zůstali u hry déle. Přeci jen, každý si chce vyzkoušet jaké to je, hrát za člena drogového kartelu.

Za každou stranu je celkem 9 hlavních misí, ke kterým se musíte postupně dostat skrze vedlejší mise. K otevření hlavní mise vám většinou stačí 2-4 vedlejší mise, které se skládají zpravidla z úkolů jako získat informace, zabít klíčové postavy, zničit dokumenty nebo drogy, zachránit rukojmí, ubránit pozici. Hlavní mise jsou pak klíčové okamžiky seriálu, přesně tak, jak se postupně v příběhu odehrály.

Narcos - tým

Výběr týmu hraje velkou roli

Před každou misí si vyberete tým, který se skládá z pěti členů. Na každé straně naleznete různé druhy vojáků a můžete je kombinovat. Je zde také celkem povedený systém aktivních a pasivních dovedností, které přidělujete členům dle získaných zkušeností. Bohužel, můžete ovlivňovat pouze pasivní dovednosti a pár aktivních (větší kapacita zásobníku, counter attack navíc, přesnost střelby, spray & pray atd.) útoků. Co už bohužel nelze, je měnit jejich vybavení nebo jej nějak kombinovat. Z arzenálu zde samozřejmě nemůže chybět pistole/revolver, brokovnice, samopal, automatická puška a granátomet. Zmíněný counter attack je ztvárněn z pohledu třetí osoby, kdy sami míříte na nepřítele a mačkáte spoušť. Celkem příjemné zpestření.

Narcos - scorpion

Bílé zlato a trocha olova

Po grafické stránce se Narcos: Rise of the Cartels na Steamu nedá nic vytknout a řekl bych, že je lehce nad průměrem konkurenčních her v tomto stylu. Jsou zde detailně propracované postavy, krev, zásahy, zbraně. Mapy jsou také ztvárněny velice pěkně k dějovému zasazení hry. Máme zde detailní kasina, kolumbijské čtvrti, předměstí, mokřiny, pěstírny, ale i rezidence. Nutno podotknout, že hlavní mapy (v hlavních misích) jsou propracovány opravdu perfektně a přesně dle seriálové předlohy. Po grafické stránce jsem opravdu nenašel žádné výtky, dokonce jsem po dobu hraní nezaznamenal ani žádné „čistě grafické“ bugy, propadávaní textur či mizení textur.

Někde se šetřit prostě musí

Ozvučení hry a rovněž soundtrack jsou taktéž na skvělé úrovni. Dabing už tak dobrý není, bohužel se nejedná o hlasy herců ze seriálu, ale o jejich „levnější“ kolegy, kteří se sice snaží, ale nedávají onu „šťávu“ do hry podle předlohy. Naštěstí to docela dobře zachraňují průpovídky postav během samotného hraní. Za zmínku stojí jistě případ, když se třikrát netrefíte a DEA leader jen znuděným hlasem zamumlá „hm, nice shooting, niiiice shooting“. Takovýchto ingame průpovídek se vyskytuje na obou stranách více, ovšem kvůli vulgarismům je zde nebudu uvádět. Soundtrack je prakticky seriálový, takže hned v úvodu Vás přivítá úvodní znělka Narcos, tedy konkrétně Tuyo od Rodriga Amarante.

Narcos - soldat counter

Nyní však přichází hořká náplň onoho zlatého pozlátka...

První věc, co většině hráčů vadí, je že za tah/kolo můžete hrát pouze s jedním vojákem. Přesně tak, každé kolo si vyberete pouze jednu postavu a s tou odehrajete tah. To se dá trochu oklamat v pozdější fázi hry, když v pasivních dovednostech členů vašeho mužstva vyberete u všech členů možnost použít během tahu ještě jednu postavu. Pokud tuto vlastnost zvolíte u všech členů, můžete tak tento „systém“ obejít a hrát s celým týmem. Nutno podotknout, že AI to velice často praktikuje také.

Narcos - roof

Další kritický nedostatek - padání hry

Například na mapě Kasino, Most a Předměstí Vám hra vždy spadne, jakmile odehrajete první tah a na řadu se dostane AI.  Respektive AI odehraje a „chce předat tah Vám“, ale následuje tvrdý pád hry do Windows. Výsledek je, že musíte celou misi hrát znovu, protože hra používá automatický systém ukládání a to pouze po splnění mise/před začátkem mise. Těmto mapám se dá naštěstí vyhnout zvolením jiných vedlejších misí.

Bohužel se pády netýkají pouze vedlejších, ale i hlavních misí a to za obě strany. Nutno zmínit, že finální misi za Narcos, kde máte striktně daných 60 tahů, které musíte použít, mi hra spadla celkem osmkrát. To se bohužel stalo i pouhých pět tahů před koncem.

Vývojáři zmizeli ihned po vydání hry

Zjistil jsem, že tento problém se řešil krátce po vydání hry. Nicméně stále nebyl vyřešen, navíc od vydání hry vývojáři z Kujo studia „zmizeli“. Žádný patch, žádná zpráva o opravách, prostě nic. Nicméně si říkat za nehratelnou hru o 30€ mi v tomto stavu přijde jako drzost. Tím spíš, že vývojáři vydali hru a slehla se po nich zem.

Nutno podotknout, že abych mohl Narcos: Rise of the Cartels vůbec dohrát a „obelhat“ tak padání hry, musel jsem použít trainer a mise doslova proletět, aniž bych předal tah NPC. Dokážu pochopit, když někdo v single playerové hře použije cheaty/trainer, aby měl neomezeně munice, života a prostě šel zabíjet NPC a tím se odreagoval. Přeci jen, hry jsou dělány hlavně pro odreagování a zábavu. Nicméně pokud musím použít trainer, abych mohl hru vůbec dohrát (protože jinak hra padá), tak je zde něco hodně špatně.

Klady
  • grafika
  • ozvučení a soundtrack
  • zasazení hry do prostředí Narcos
Zápory
  • časté pády hry
  • cena 30 € za hru, která se nedá normálně dohrát
  • od doby vydání žádné opravy
  • vývojáři de facto vydali hru a přestala je zajímat
Platforma PC
  • Datum vydání 19.11.2019
  • 0.0

    Nedoporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.