Na křídlech draků - desková hra

Na křídlech draků – jak vylepšit již tak skvělou hru

16. 12. 2024
 

Pokud bych o nějaké deskovce z nedávné doby mohla tvrdit, že se stala moderní klasikou, bylo by to Na křídlech. Téhle rodinné enginebuildingové hry, v níž se stanete ornitology, se prodalo po světě neuvěřitelné množství a díky tématu přivedla k deskovým hrám lidi, kteří by se k nim jinak nikdy nepřiblížili. Z autorky Elizabeth Hargrave udělala superhvězdu a ze Stonemaier Games studio, které se nemusí bát riskovat, protože na prahu bankrotu již asi nikdy nebude. Zároveň si Na křídlech získalo přízeň i zkušených hráčů, rozhodně totiž nejde o triviální oddechovou zábavu. Nelze se tak divit, že po několika rozšířeních a videoherní adaptaci Wingspan byl koncept Na křídlech přepracován do zcela nové hry. Ta česky vyšla pod křídly vydavatelství MindOK coby Na křídlech draků. 

Čerstvým pohledem

Na křídlech draků sice vychází ze hry Na křídlech, pracovala na něm však namísto Elizabeth Hargrave Connie Vogelmann. Ta je novým objevem studia Stonemaier Games, vytvořila pro něj totiž také Včelín, který vyšel loni. Elizabeth Hargrave však s vývojem hry intenzivně pomáhala. Jak je již tradicí u her od Stonemaier Games, i na Na křídlech draků (v originále jako Wyrmspan) pracovali tajně a oznámili jej až chvilku před celosvětovým vydáním. Naštěstí měl MindOK příležitost jej vyzkoušet již před ním, a tak jsme na české vydání nemuseli čekat vůbec dlouho. 

O ilustrace se postarala Clémentine Campardou, jejíž tvorbu jste mohli vidět i v menších titulech Floriferous nebo Delicious. Na křídlech draků je určeno pro 1–5 hráčů od 14 let a na jednu herní partii budete potřebovat podle tvůrců přibližně 90 minut. 

Co když znám Na křídlech?

Věřím, že Na křídlech draků má co nabídnout i milovníkům Na křídlech. Společná DNA se rozhodně nezapře, přesto je Na křídlech draků hrou větší, delší a strategičtější. Na lákání draků potřebujete mít komory, v nichž je můžete ubytovat, na druhou stranu si však volně můžete zvolit, jakou surovinu si vezmete. Akcí vám během hry neubývá, naopak můžete získat v pozdějších kolech extra akce. Mnohem víc toho záleží na vašem rozhodnutí a má větší prostor pro kombení, to ale může vést k analytické paralýze a i bez ní se musíte připravit na delší herní partii. 

Také vzhled a téma mohou být pro někoho lákadlem, jiného spíš potěší reálný svět a netradiční ptačí téma. Ultimátně tak záleží na vás, která z her vás zaujme víc. U mě vyhrálo na plné čáře Na křídlech draků, to však neznamená, že vyhraje i u vás. 

A co když vůbec nevím, o čem to je?

Na křídlech draků je hra, jejímž hlavním mechanismem je engine building. Před sebou má každý hráč desku reprezentující tři různé jeskyně: Karmínovou kavernu, Sluneční sluj a Purpurovou průrvu. Na začátku herní partie máte v každé z jeskyní jednu komoru, do níž můžete ze svojí ruky nalákat draka. 

Pokud byste do jeskyně chtěli nalákat (tedy vyložit) další draky, musíte v ní nejdříve vyhloubit další komory. Ve hře jsou desítky a desítky karet draků a komory za nimi co do počtu moc nezaostávají. Každá karta má nějakou schopnost. Některé se spouští při vyložení (typicky ty na komorách), jiné na konci každého kola, na konci hry nebo vždy, když prozkoumáte jeskyni, v níž drak přebývá. Vaším cílem je vybudovat si ten nejlepší engine a hra vám k tomu dá spoustu příležitostí. Každá akce může spustit další efekty a ty mohou spustit zase další efekty. Engine se vám začne budovat hned po vyložení první karty, a když to dobře skoulíte, bude pohled na to, co jste si vybudovali, velmi uspokojivý.

Když 6 x 4 není 24

V každém ze čtyř kol budete mít k dispozici šest akčních žetonů. Je jen na vás, jak tyto akce utratíte a co uděláte. Můžete hloubit komory, vykládat draky nebo prozkoumávat jeskyně. Díky některým akcím se vám podaří získat akcí víc, nebo naopak jedna akce vás může stát i více než jeden akční žeton, třeba vyložení opravdu silného draka.

Při hloubení komor záleží na tom, kde je hloubíte. Tematicky věrně čím hlouběji se v jedné jeskyni snažíte kutat, tím více zdrojů vás to bude stát. Každý drak podle místa, ve kterém může přebývat, potřebuje i nějaké suroviny, na které ho nalákáte. A každý vám dá nějaké body, zvládne snést nějaký počet vajec a vyznačuje se nějakou vlastností. Většinu času je vám jedno, zda vykládáte draka agresivního, plachého, nebo hravého, malého, nebo velkého. Některé veřejné úkoly však hodnotí draky s konkrétní vlastností nebo velikostí. A občas je vlastnosti nebo velikost draků důležitá i pro váš engine.

Světlo netřeba, posvítí vám draci

Mojí suverénně nejoblíbenější akcí je jednoznačně průzkum jeskyně. Při něm se váš panáček pohybuje po jedné ze tří jeskyní a spouští její efekty jeden po druhém. Čím více draků jste již do jeskyně vyložili, tím více bonusů při průzkumu dostanete. A to nejen v případě, že daný drak nějaký bonus pro průzkum má, již jen jejich přítomnost vám odemyká nové pole k prozkoumání.

Nic vám nebrání prozkoumávat jednu plnou jeskyni stále dokola, jen vás to postupně stojí více a více bodů v podobě vajec, což je skvělý vyrovnávací mechanismus. Každá z jeskyní má navíc lehce jiné bonusy, které v ní můžete získat. Do Karmínové kaverny se vydáte tehdy, když potřebujete zdroje na nalákání draků. Ve Sluneční sluji si můžete dobírat nové karty draků do ruky a Purpurová průrva obsahuje zásobu komor k vyhloubení. 

O všem mít přehled

U hry, v níž tolik záleží na vašich strategických schopnostech, je velice důležité, abyste měli jednoduše přehled o všem, co se kolem vás děje. Hry od studia Stonemaier Games jsou typické svojí velmi pochopitelnou ikonografií a Na křídlech draků není žádnou výjimkou. Jde o jednu z těch her, které když vytáhnete po několika měsících opět na stůl, ikonografie vás sama navede, jak se hra hraje, a to včetně setupu. 

Vezměte si už jen skvěle přehledné karty draků. Již na dálku vidíte, kam budete moct tohoto draka ubytovat a na co ho nalákáte. Body, velikost draka i jeho snůšky jsou řešeny ikonami a vlastnost barevným tagem. Popis schopnosti má na začátku vždy ikonu, která vám jasně řekne, v jaké fázi hry daný efekt spustíte. Přijde mi navíc neuvěřitelné, kolik draků tvůrci dokázali vymyslet a jak každému ilustrátorka dokázala vdechnout vlastní duši. Přitom zachovala vodovkový vzhled typický pro základní Na křídlech. 

Pro pět? Já vám nevím

Na křídlech draků je krásná hra v tom, jak moc v ní budete moci strategizovat. Na křídlech draků je také zdlouhavá hra v tom, jak moc v ní budete moci strategizovat. Hrajete-li sami, ve dvou, maximálně ve třech rychlých hráčích, jde o skvělý zážitek, při němž si tak akorát stihnete promyslet své plány a naplánovat další tahy.

Na druhou stranu, hrajete-li v plném počtu pěti hráčů, a ještě jsou někteří z nich trpící analytickou paralýzou, na svůj tah si nepěkně počkáte. V plném počtu bych tak Na křídlech draků už nehrála. Ve třech se jen tak tak vlezeme do těch 90 minut, jež tvůrci avizují na krabici. 

Na křídlech draků je skvělá enginebuildingová hra, která zcela přiznaně vychází z megahitu Na křídlech, vnáší však do něj svěží vítr. Potěší spíše náročné hráče, ty ale potěší hodně. Pravidlově není nijak extrémně složitá, je v ní ale hodně cest k vítězství… a ještě více k prohře. Díky mnoha úkolům a kartám nebudou žádné dvě partie stejné, a vy tak neustále můžete objevovat nové a nové způsoby budování enginu. Pochválit musím i ikonografii, která je velice povedená. Jen nedoporučuji Na křídlech draků hrát v plném počtu. Interakce v ní spíš není, než je, a vzhledem k míře strategie je velmi náchylná k analytické paralýze. Ve třech rychlých hráčích jde ale o výborný kousek. 

Klady
  • velmi uspokojivý engine builder
  • mechanismus průzkumu jeskyně
  • velmi strategické
  • žádné dvě hry nebudou stejné
  • žádné házení kostkou na zdroje
  • úžasná dřevěná vajíčka
  • krabičky na suroviny a vajíčka
  • dobrá ikonografie
  • dračí historie
Zápory
  • dlouhá herní doba
  • náchylné na analytickou paralýzu
  • víc pravidel k naučení
Infobox
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Interakce

Mozkovar index

Strategie

Znovuhratelnost

Zpracování

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.