My memory of us – dvě poloviny

My Memory of Us – příběh s myšlenkou

17. 1. 2021
 

Když je země postižena válkou, vždy nejhůře dopadá na civilní obyvatelstvo. S ní přichází hlad, nemoci i chudoba. Je spoustu her, které vám přibližují právě takovýto scénář, ale My Memory of Us to bere trochu z jiného úhlu pohledu. Polští vývojáři ze studia Juggler Games nám umožnili být součástí tohoto jedinečného příběhu prezentujícího silné pouto přátelství, odvahu, lidskost a lásku, na jehož konci vaše oči rozhodně nezůstanou suché.

Červená je špatná!

Příběh vypráví pomocí svých vzpomínek starší muž a připomíná si tak události svého dětství. Vy se zprvu ocitnete v kůži osiřelého chlapce nuceného žít na ulici a krást. Jednoho dne potkáte dívku, jež se v okamžiku stane osobou vám nejbližší. Ona i její dědeček vás přijmou mezi sebe a vše se zdá být konečně tak, jak má být. Jenže nic netrvá věčně. Zemi napadne a zabere zákeřný král robotů. Jeho početná robotická armáda začne lidi rozlišovat na ty „dobré“ a ty „špatné“ pomocí obarvování jejich oblečení na červeno. Takový osud potká i vaši novou kamarádku. Když totiž máte červené oblečení, přístup na určitá místa je vám zakázán. Nepřipomíná vám to náhodou něco z událostí již uplynulých? Robotičtí poskoci až moc připomínají Hitlerovy důstojníky SS a lidi utlačované jen na základě jiné barvy oblečení už si spojíte sami. My Memory of Us tedy popisuje události v Polsku během druhé světové války očima nevinného dítěte. 

My memory of us – kdo je ten „špatný“
My Memory of Us červená

Jedinečné schopnosti

Ovládáte hned dvě postavy – chlapce a dívku. Každá postava má své ojedinělé vlastnosti. Chlapec se dokáže hbitě skrčit a tiše se plížit a také svítit baterkou či odrážet světlo od zrcátka, a zastínit tak někomu výhled. Dívka naopak umí rychle běhat a střílet z praku. Zajímavá je pak hratelnost v případě, že se obě postavy drží za ruce. V ten moment totiž získává schopnost toho, kdo vede, i ten druhý. Pokud tedy dvojici vede dívka, může i chlapec rychle běhat. Pokud vede chlapec, oba se můžou tiše plížit. 

Lokacemi probíháte většinou společně, ale přijdou i chvilky, kdy se chlapec s dívkou musí oddělit a překonat nějakou překážku zvlášť, aby se následovně mohli opět shledat. Z toho vyplývá, že jde zčásti o logickou hru, v níž je zapotřebí dobře znát vlastnosti jednotlivých postav, abyste věděli kdy, jak a k čemu je správně použít. Krom toho je hra protkána několika minihrami, bez jejichž splnění se nedostanete dál. Jejich obtížnost není nijak zvlášť vysoká, ale ani úplně banální.

50 odstínů šedé

Co se týče grafiky, nemám co vytknout. Krásné malované prostředí v odstínech šedé působí velmi klidně a vyváženě. Nejsou zde atributy, jež by vás rušily a odpoutávaly vaši pozornost od hlavních postav a příběhu. Důležité prvky, se kterými lze provést interakci jako tlačítka, páky a další různé předměty, jsou zvýrazněny červeně. Taková nenápadná a nenásilná navigace/nápověda pro hráče. Kromě úvodních cutscén každé kapitoly, které dabuje fenomenální Patrick Stewart, se postavy mezi sebou dorozumívají pouze skrze výstižné a jednoduché obrázkové bubliny – jako v komiksu. Proto i malé dítě ihned pochopí, oč jde, a to bez jediného vyřčeného slova. 

Hraje se to „skoro samo“

Celková hratelnost je plynulá a jednoduchá, stačí vám pouze pár tlačítek pro jednotlivé úkony. Pokud budete hru hrát na ovladači, užijete si to na 100 %. Jestliže jste ale odkázáni na klávesnici (jako já), čeká vás místy docela náročný boj. V některých pasážích musíte naplno využít schopností obou postav – rychle je mezi sebou kombinovat a přepínat. To s sebou nese relativně pěkný prstolam. Obtížnost se ještě k tomu stupňuje, takže čelíte stále větším a větším výzvám.

Při probíhání lokacemi můžete narazit na vzpomínky. Každá z nich odkazuje na skutečné historické události a osobnosti odboje, se kterými se sami střetnete a pomůžete v jejich boji za svobodu. Budete tak krást léky, lepit po okolí plakáty a podávat pomocnou ruku těm, kteří to zrovna potřebují. Jednotlivé vzpomínky si v menu hry můžete zobrazit společně s krátkým textem. Přiučíte se tak něco málo z historie.

Jde o velmi povedený kousek, který na první pohled lehce klame svým nevinným vzhledem. Obtížnost logických hádanek a puzzlů je vyvážená, a tak vás jejich řešení dlouho nezdrží. Po grafické stránce hra vypadá skvěle a celková atmosféra vás přinutí se do postav zcela vžít. Co je potřeba vyzdvihnout, je samotný příběh ukazující silné pouto obou postav přetrvávající přes všechny strasti a nebezpečí. Finále je tak emočně nabouchané, že vám zkrátka musí vyhrknou slzy. My Memory of Us je kratší titul, který zvládnete projít za jedno odpoledne, určitě stojí za to mu ten čas věnovat.

Klady
  • emočně silný příběh
  • malebná grafická podoba
  • různorodé minihry
  • hudba v pozadí
  • české titulky
Zápory
  • občas krkolomné ovládání na klávesnici při naháněcích pasážích
  • finální „boss fight“ je dlouhý a otravný
Platforma PC
  • Datum vydání 09.10.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Nikola Mrázová Erlebachová

    Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.