Mozkožrout náhled

Mozkožrout – souboj myslí

25. 11. 2024
 

Mozkožrout je karetní hra pro dva hráče z dílny vydavatelství REXhry, která vás na první pohled možná zmate svým designem. Její kompaktní balení a v základu snadná pravidla mohou působit nenápadně, ale hra dokáže pořádně potrápit. Důležitá je promyšlená strategie a vaše rozhodovací schopnosti. Mozkožrout, v originále Mindbug, se dočkal české lokalizace už i s várkou rozšíření. Díky své oblíbenosti si získává u hráčů své místo v herních knihovnách a deskoherních turnajích.

Lamakarty pro lamy

Po otevření malé, praktické krabičky na vás čeká 52 karet, dvě pohyblivá počítadla životů a pravidla hry. Hra je rychlá jak na přípravu, tak i herní partie. Během chvilky se můžete pustit do souboje myslí. Co ve hře chybí, je přítomnost lamakaret. Ty by hráčům výrazně usnadnily orientaci v klíčových slovech a schopnostech jednotlivých karet.

Vykládej, nebo bojuj a chraň

Na začátku každý hráč obdrží dvě karty Mozkožroutů a nastaví počítadlo životů na tři. Ze zamíchaného balíčku si doberete deset karet příšer, které tvoří váš dobírací balíček. Z nich si pro aktuální kolo vezmete vrchních pět do ruky. Hra začíná jednoduchým výběrem – buď zahrajete kartu nestvůry do své oblasti a aktivujete její efekt, nebo zaútočíte na soupeře vyloženou kartou.

Když se hráč rozhodne zahrát kartu nestvůry z ruky, ihned si dobere další kartu, pokud v dobírací hromádce ještě nějaké karty zbývají. Tím se hra neustále udržuje v pohybu. Alternativní akcí je útok s vyloženou nestvůrou na soupeře. V takovém případě má soupeř dvě možnosti: buď se rozhodne útoku nebránit, což znamená, že okamžitě přijde o jeden život (pokud by to byl jeho poslední život, partie končí a útočící hráč vyhrává), nebo se rozhodne bránit jinou svou již vyloženou nestvůrou.

Síla není všechno

Při souboji nestvůr se vyhodnocuje síla obou karet. Nestvůra s nižší silou je poražena a odchází na odhazovací balíček. V případě, že mají obě nestvůry stejnou hodnotu síly, jsou zničeny obě. Tento mechanismus vytváří situace, při nichž hráči musí přemýšlet o tom, kdy je nejlepší čas zaútočit a kdy naopak chránit své cennější karty.

Hráči se v tazích střídají, dokud nedojde k vítězství jednoho z nich. Kromě základní síly nestvůr mají karty také různé schopnosti, které se aktivují při třech konkrétních příležitostech: při zahrání karty (příchod), při útoku a po porážce. Tyto efekty mohou zcela změnit průběh souboje, a proto je klíčové znát jejich správné použití.

Dalším prvkem jsou klíčová slova na kartách nestvůr. Tato slova odkazují na speciální schopnosti, které dokáží ovlivnit boj různými způsoby, od posílení síly nestvůry až po manipulaci s balíčkem soupeře. Taktika a strategie jsou tedy výrazně závislé na pochopení těchto efektů a jejich správném využití.

Hra končí v okamžiku, kdy jednomu z hráčů snížíte počet životů na nulu. Ten, kdo zůstane s alespoň jedním životem, se stává vítězem a může se radovat z triumfu v této soubojové bitvě myslí.

Nedostatečně naplněná pravidla

Ačkoli jsou pravidla na první pohled snadná, hra nás zpočátku překvapila množstvím situací, kdy jsme museli opakovaně konzultovat pravidla. Častokrát jsme narazili na nejasnosti, které pravidla plně nevysvětlovala, což nás donutilo improvizovat a dohodnout se na vlastních interpretacích.

V nadcházejícím rozšíření, které vydavatelství REXhry vydaly, je částečně tento problém vyřešen. Nové krabičky totiž přinesou nejen nové nestvůry, ale i karty s přehledem pravidel, což by mělo usnadnit orientaci ve hře.

Kdy zasáhne Mozkožrout?

Co ale činí hru speciální a představuje jeden z jejích největších taháků, je právě schopnost Mozkožrouta, kdy můžete soupeři „ukrást“ nově zahranou kartu a použít ji sami, ve svůj prospěch. Bude to už na začátku, nebo si schováte Mozkožrouta na poslední chvíli? Tato nepředvídatelnost dává hře dynamiku a nutí hráče přemýšlet nad každým tahem.

Rozloučíme se brzy?

Po prvních několika partiích jsme byli na vážkách. Pravidla se zdála být přímočará, ale kvůli častým nejasnostem jsme měli pocit, že hru brzy pošleme dál. Postupem času jsme však objevili její kouzlo. Jakmile jsme si vyjasnili nejasnosti a přestali se ztrácet v efektech karet, hra si nás získala. Partie jsou rychlé, do 15–20 minut, což umožňuje zahrát více her za sebou. A právě díky tomu se postupně stala jednou z našich oblíbených rychlých duelovek.

Pokud hledáte něco krátkého, a přitom strategicky náročného, Mozkožrout je hra přesně pro vás. Doporučujeme ji spíše zkušenějším hráčům, kteří se nebojí častého listování v pravidlech při prvních hrách. Začátečníci by se mohli na počátku potýkat s nejasnostmi a odložit ji, ale trpěliví hráči budou odměněni výborným herním zážitkem.

Mozkožrout nabízí svižnou a intenzivní karetní duelovku, kde každé rozhodnutí může rozhodnout o výsledku partie. Přes počáteční potíže s pravidly hra září svou dynamikou a napětím. Pokud hledáte chytrou hru pro dva, která se snadno vejde do batohu a poskytne hodiny zábavy, je Mozkožrout skvělou volbou.

Klady
  • líbivý design
  • schopnost Mozkožrouta
  • rychlé herní partie
  • snadná příprava hry
  • malá kompaktní krabička
  • nyní možnost dokoupit řadu rozšíření
Zápory
  • absence lamakaret
  • klíčové pojmy nejsou intuitivní, musíte se je naučit a zapamatovat
Infobox
  • Autor Christian Kudahl, Marvin Hegen, Richard Garfield, Skaff Elias
  • Vydavatel Nerdlab Games
  • Distributor REXhry
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Strategie

Zpracování

TechnicZnovuhratelnostké zpracování

Náhoda

Tereza Seidlová

Ubongo a Catan jsou hry, díky kterým kdysi propadla do světa deskových her. Dnes už se její sbírka rozšířila o komplexnější kousky jako Kutná Hora či Ztracený ostrov Arnak. U vystudované rybářky není žádným překvapením, že má slabost pro hry se zvířátky a přírodovědeckou tematikou. Na základní škole trávila spoustu hodin hraním videoher World of Tanks a War Thunder. Nyní se k PC hrám snaží opět najít cestu.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.