MotoGP 24 - dvá jezdci

MotoGP 24 – evoluce s několika šrámy

16. 5. 2024
Zdroj náhledu: Milestone

Rok se s rokem sešel a na monitory našich počítačů a herních konzolí dorazil další díl největšího motocyklového šampionátu MotoGP. Letošní ročník samozřejmě nese označení MotoGP 24, a jak už to tak bývá, vývojářské studio Milestone opět své hráče a fanoušky lákalo na novinky, které by měly virtuální závodění posunout zase o nějaký ten kousek blíže k realitě. Jak se nový díl povedl a zdali se jeho koupě vyplatí například majitelům loňského MotoGP 23, vám ukáže naše dnešní recenze.

Kompletní licence, včetně juniorských sérií, je samozřejmostí

Na úvod recenze se sluší říci, že i MotoGP 24 nabídne kompletní licenci Mistrovství světa silničních motocyklů sezóny 2024. Můžeme se tak, jako už každoročně, těšit na královskou třídu MotoGP a doprovodné série Moto 2, Moto 3 a Moto E, včetně všech jezdců a týmů. U Milestone dlouhodobě cením skutečnost, že nabízí opravdu kompletní kolotoč těchto závodů, což se bohužel nedá říci o virtuálním šampionátu Formule 1. Codemasters dlouho kritizuji za absenci Formule 3 či dalších doprovodných sérií, mezi něž můžeme letos zařadit například i ženskou sérii F1 Academy. U předchůdců nabídla série jen nejvyšší šampionát Formule 1 a z juniorských sérií pouze Formule 2, a co víc, zatím to nevypadá na nějaký velký posun ani v případě nadcházející hry F1 24.

Zdroj: Milestone

Novinek je hned několik, ovšem…

Zpátky ale k dnešní recenzi MotoGP 24. Jak už jsme v úvodu naznačili, nový ročník přišel s několika novinkami. Za asi tu nejzásadnější považuji osobně přítomnost Stewardů, tedy sportovních komisařů, kteří budou dohlížet na přestupky a různá provinění na trati. Na základě toho budou penalizovat jak vás, tak ostatní závodníky, včetně umělé inteligence. Díky této funkci by se měly prohřešky trestat mnohem spravedlivěji a hra by měla být férová ke všem stejně. Jaká je však realita? Ano, musím říci, že i sebemenší přestupek, jako je nezákonné předjetí jezdce či obyčejné vyjetí mimo dráhu, je nyní trestán mnohem více, avšak musím zdůraznit, že by tato funkce ještě malinko doladit rozhodně chtěla. První dva závody jsem byl s posuzováním přestupků docela spokojen, hra celkem férově trestala mě i protivníky. Vše se nicméně změnilo při závodě v dešti, kdy byl okruh kluzký a trefit se do brzdného bodu s bezproblémovým zvládnutím zatáčky byl nadlidský úkol pro všechny. Nebudu zde zatím načrtávat umělou inteligenci, o ní si totiž povíme něco později. Jde však především o to, že za těchto podmínek vyjížděli soupeři mimo trať snad v každém kole. Hra to přitom nikterak nevyhodnotila jako přestupek, a to dokonce, ani když ti samí závodníci překročili limity tratě opakovaně. Jakmile jsem se však ocitl mimo dráhu já , ihned byl můj čin zaznamenán a posléze bohužel i potrestán. Jen dodám, že se jednalo o tentýž úsek, kde si ostatní předjížděli, jak se jim zlíbilo. Neříkám tím, že je implementace této funkce na obtíž, právě naopak, ovšem doporučil bych vývojářům se na ni ještě drobátko zaměřit a doladit nějaké ty neduhy, protože mít skvěle rozjetý závod na stupních vítězů a kvůli neférovému rozhodnutí skončit nakonec až čtrnáctý mě dokázalo vytočit natolik, až jsem MotoGP 24 vzteky vypnul. Co naopak musím pochválit, je možnost si práci Stewarda vyzkoušet na vlastní kůži. V jednom z multiplayerových režimů totiž dostanete za úkol hlídat ostatní hráče a na základě jejich chování udělovat časové či jiné možnosti trestů. Zajímavý režim na vyzkoušení, to se musí vývojářům ze studia Milestone rozhodně nechat.

Další novinkou je plně adaptivní umělá inteligence, která se přizpůsobí potřebám a výkonům hráče. MotoGP 24 automaticky nastaví obtížnost soupeřů na základě toho, jak moc šikovní jste na trati, a buď ostatní jezdce zpomalí, nebo v případě nadprůměrných výkonů naopak o něco zrychlí a udělá tak náročnější. Díky této funkci je nový ročník vhodný jak pro absolutní nováčky, tak i pro ostřílené profesionály. Já osobně sice nejsem zastánce jakékoliv adaptivní AI a raději bych posuvník, pomocí něhož si intenzitu obtížnosti můžete libovolně zvolit, ale plně chápu cíl vývojářů zpřístupnit sérii MotoGP opravdu všem bez nutnosti nějakého zdlouhavého nastavování. I zde bych si ale představoval nějaké to dolaďování, jelikož první závody byly pro mě osobně čisté utrpení a většinou jsem se se svými výkony ocitl až v druhé desítce tabulky. Po chvíli snad jako by se ve hře něco přeplo a zničehonic jsem v kvalifikaci a závodě dokázal všem ujet. V případě kvalifikačních jízd jsem byl například o více než šest vteřin rychlejší a i v závodě si dokázal udržet relativně velký náskok. Následující závodní víkend se však opět vrátil do starých kolejí a z celkem jasného a bezproblémového vítězství jsem byl opět rád za bodovanou příčku. Aby však nedošlo k nedorozumění, možnost vypnout tento „revoluční“ prvek tu samozřejmě je. Musíte však zabrouzdat do menu, které není součástí běžného nastavení grafiky, zvuku či ovládání a je dostupné, jen pokud se nacházíte přímo v kariéře či v aktivním závodním víkendu. Najít tuto funkci tak může být ze začátku docela problematické.

Posledním inovativním prvkem je trh s jezdci, díky němuž během vašeho kariérního počínání dostáváte nabídky od konkurenčních týmů, a pokud máte chuť, můžete se klidně postarat o nějaký ten šokující přestup roku. Je to sice věc, která do hry podle mého názoru měla přijít už dávno, ale konečně nějaká větší změna i v oblasti kariéry.

Umělá inteligence a jízdní model

V krátkosti si něco řekněme i o jízdním modelu a umělé inteligenci. Už předchozí ročníky, ať už MotoGP 22, nebo MotoGP 23, dokázaly nabídnout zábavný i poměrně realistický jízdní model. Také letošní ročník MotoGP 24 na tuto tradici navázal, a i když jsme se nedočkali žádných drastičtějších inovací z pohledu jízdního modelu, můžeme jej označit za povedený. Přetrvávají jak ty pozitivnější aspekty, jako je nutnost detailně korigovat plyn a brždění, tak i ty negativní, což je ze začátku poměrně trnitá cesta pro absolutní nováčky, která si vyžádá hodně trpělivosti. Naučit se totiž dokonale ovládat zdejší motorky vám pár hodin potrvá a rozhodně si alespoň v úvodu doporučuji povolit jízdní asistenty naplno. Taktéž nepočítejte, že si MotoGP 24 zahrajete na klávesnici. S určitými zapnutými asistenty to sice jde, ale pokud se časem rozhodnete je všechny vypnout, stane se titul na klávesnici nehratelný. Také to není ta ideální periferie pro učení a rozhodně doporučuji i v případě PC verze raději zvolit gamepad.

Opačná situace je však na druhé straně břehu, konkrétně u umělé inteligence, jež je dlouhodobý problém této série a Milestone jaksi ne a ne najít recept na nějaké radikálnější vylepšení. Předchozí ročníky jsme hodně kritizovali za příliš agresivní virtuální protivníky, jejichž jízda dokázala hodně pokazit také váš závod, například vjetím do vaší závodní stopy. Bohužel, také u MotoGP 24 byste nějaké zlepšení hledali jen marně a je to prvek, který vám bude pít krev i tentokrát. Naštěstí lze ručním nastavením obtížnosti jejich agresivitu trochu korigovat, ale přesto bych zde uvítal mnohem větší inovace.

Nádherně zpracované dynamické počasí i motorky, ale zato trochu slabší okolí tratě

Na závěr dnešní recenze se podíváme na vizuální stránku, která si rozdělíme na takové dvě části. Začneme zpracováním tratí, motorek a různých efektů. Musím uznat, že v tomto ohledu je MotoGP 24 opravdu na dobré úrovni a zpracování jak modelů motorek, tak i jednotlivých tratí je opravdu působivé. Nejednou tak budete mít pocit, jako byste se skutečně na nějaké trati nacházeli. To však platí, jenom pokud si odmyslíte hranice okruhu a jeho přilehlého okolí. Jakmile se podíváte i tam, dostane se vám pouze průměrného požitku, který už tak nádherný není. Totéž můžeme říci i o různých animacích či obličejích jezdců, které se taktéž moc nepovedly. Je to škoda, jelikož v dnešní době už i Unreal Engine dokáže nabídnout po vizuální stránce mnohem více. Rozhodně by se měl Milestone zaměřit do budoucna také na nějaké vylepšení grafiky, jelikož MotoGP 24 s cenovkou 49,99 euro už lze v dnešní době považovat za AAA titul. Alespoň to dynamické počasí funguje skvěle a kromě změny různých vizuálních efektů má velký vliv i na jízdní model a fyziku motorek.

Abych však jen nekritizoval, vývojáře musím pochválit za povedenou optimalizaci a obecně technickou stránku hry. Za celou dobu testování se mi nestalo, že by mi hra nějakým způsobem haprovala, či dokonce padala. Tím bych uzavřel celou dnešní recenzi a vrhnul se na závěrečné hodnocení.

MotoGP 24 není ve výsledku vůbec špatnou hrou. Zasloužila by si však ještě trochu péče a také mnohem větší inovace, které by ospravedlnily cenovku 49,99 euro. Titul nabízí mírně vylepšený kariérní režim s implementací závodních Stewardů či trhu s jezdci, ale nic víc. Naopak zaostává stále na nepovedené umělé inteligenci či implementaci adaptivní AI, která dle mých zkušeností nefunguje zatím moc spolehlivě. Pro majitele předešlého dílu asi není příliš velký důvod přecházet. Co se týče nováčků, jim mohu MotoGP 24 doporučit, ovšem vypněte si při závodění alespoň tu adaptivní umělou inteligenci. Pak by se vám mohlo dostat kvalitního závodního zážitku, jenž bude vyhovovat plně vaším preferencím. Šest a půl bodu z deseti.

• implementace Stewardů a trhu s jezdci
  • stále zábavný jízdní a fyzikální model
  • plně využitá licence světa MotoGP