Mortum: Středověká detektivka je kooperativní desková hra, která nabízí jedinečný zážitek v temném fantaskním světě. Hráči se zde snaží společně rozplétat složité případy plné intrik, lží a tajemství. Díky lokalizaci od brněnského vydavatelství REXhry si tento titul můžeme vychutnat v češtině, což jen umocňuje jeho atmosféru.
Hlavní náplní hry je odkrývání očíslovaných karet z různých balíčků a provádění akcí spojených s jednotlivými postavami. Vaším úkolem bude vyřešit sérii případů a na konci každého scénáře odpovědět na složité otázky. Čas na vyšetřování je však omezený, takže nebudete schopni navštívit všechna dostupná místa a budete muset vyvodit závěry pouze z informací, které během hry získáte.
Tajemná krabice
Krabice hry na první pohled zaujme svým temným a stylovým designem, který dokonale navozuje atmosféru středověku zahaleného do mystické mlhy. Obsah je rozčleněn do tří menších krabiček, které ukrývají jednotlivé příběhy. Ve hře nehledejte nic jiného než 338 karet, jež zahrnují pravidla, příběhové linie, mapy i vyhodnocení případů. Součástí jsou také kartonové žetony pro správu zdrojů, které plní spíše funkční než estetickou roli.
Zpracování karet je kvalitní – pevnější gramáž zajišťuje dlouhou životnost, a proto nejsou obaly nutností. Ilustrace jsou stylové, ale jejich omezený počet brání hlubšímu ponoření do temného světa, který by si zasloužil ještě bohatší vizuální zpracování. Velikost krabice se vzhledem k obsahu jeví jako zbytečně velká. Přece jen jde o karetní hru s pár žetony. Osobně bych preferovala menší a skladnější balení.
Jednoduchost a intuitivnost
Hra Mortum: Středověká detektivka se pyšní minimalistickými pravidly, která jsou integrována přímo do karet. Tento přístup umožňuje rychlé zahájení hry bez zdlouhavého studia pravidel. Herní mechanismus stojí na volbě akcí, které vedou k odkrývání nových informací. Plynutí času je znázorněno ikonami přesýpacích hodin na kartách, což nutí hráče pečlivě promýšlet každý krok.
Každý hráč si vybírá jednu z postav s unikátními schopnostmi, jako jsou pozorování, prohledávání nebo přepad. Tyto schopnosti jsou klíčové pro postup hrou, ale jejich využití je omezené, což někdy působí nelogicky – například nemožnost sledovat určité místo opakovaně během dne. Navzdory těmto drobným nedostatkům je hra velmi plynulá a snadno pochopitelná.
Atmosféra a vyprávění
Mortum exceluje v oblasti příběhových zvratů. Každý případ je promyšlený a plný překvapení, která nutí hráče přehodnocovat své dosavadní závěry. Volnost v rozhodování je jednou z nejsilnějších stránek hry. Rozhodnete se s postavami, se kterými se setkáte, jednat v rukavičkách a snažit se jim podlézat, nebo je chytnete pod krkem a dupnete na ně? Každé vaše rozhodnutí bude mít dopad na další postup v příběhu. Hra vyžaduje týmovou spolupráci a logické uvažování.
Na druhé straně hra trpí nedostatkem detailního vykreslení samotného světa Mortum. Většina karet je převážně textová a zajímavé či tajemné ilustrace zde hledáte jen s obtížemi. Záhady jsou zasazeny do prostředí, které působí bohatě a slibně, avšak detaily o historii či vztazích jednotlivých postav zůstávají spíše povrchní. Tuto neprozkoumanou hloubku by někteří mohli vnímat jako promarněnou příležitost, která by mohla herní zážitek ještě více obohatit a prohloubit.
Herní zážitek a znovuhratelnost
Mortum nabízí tři na sebe navazující případy. První funguje jako tutoriál a trvá přibližně hodinu, zatímco druhé dva příběhy jsou plnohodnotné a jejich řešení zabere dvě až tři hodiny. Tento formát umožňuje hráčům plně si vychutnat příběh a promýšlet jednotlivá rozhodnutí. Někdo si rád pustí film v televizi, druzí si sednou k jednomu stolu a začnou „psát“ své vlastní zajímavé příběhy.
S odstupem času lze zapomenout některé detaily a předchozí rozhodnutí, takže opakovaná hra po několika měsících může být stále zábavná. I přesto se příběhovým hrám v našich končinách příliš nedaří. Znám to, i já mám tuto náturu a říkám si, že když za hru zaplatím, chci ji mít na neomezené hodiny hraní. Když si ale uvědomíme, kolik v dnešní době stojí lístek do kina na dvouhodinový film pro celou rodinu, a srovnáme to s příběhovou deskovou hrou, která nám nabídne třeba až osm hodin hraní, tak bych řekla, že důvod znovuhratelnosti se rychle stírá.
Největší nevýhodou je určitě omezený počet scénářů – pouhé tři případy mohou někomu připadat nedostatečné. I přes tento nedostatek stojí Mortum za vyzkoušení a plné zažití těchto tří příběhů s jedinečnou středověkou atmosférou.
Dočkáme se pokračování?
Autorem hry je Sergey Minevich, pro kterého byla hra Mortum: Středověká detektivka prvotinou. O rok později vydal k této hře samostatný scénář s názvem The Shelter (v překladu Úkryt). V tomto scénáři se vracíte do ponurého světa vytvarovaného podle obrazu středověké Evropy, kde legendy, pověry a obavy ožívají. Se spoluhráči budete vyšetřovat záhadné události na zlověstném místě poznamenaném temnou minulostí. Vaše rozhodnutí ovlivní, jak se události vyvinou. Našlapujte opatrně a vítejte v Úkrytu!
Autor doporučuje pustit se do tohoto scénáře po dokončení hlavního příběhu hry Mortum. Nicméně je možné jej hrát i samostatně, aniž byste vlastnili základní hru nebo znali její zápletku.
Pro ty, které středověký příběh neuspokojí, přichází v roce 2024 novinka The Legacy of Eastbrook Hills. Tato temná detektivní série se skládá z pěti propojených epizod. Děj začíná příchodem tří studentů do opuštěného hornického města Eastbrook Hills, plného záhad a děsivých tajemství.
Mortum: Středověká detektivka je hrou, která si najde své místo především mezi fanoušky příběhových her a deskovkových gamebooků. I přes určité slabiny v mechanikách a povrchnější vykreslení světa nabízí hra zajímavé zápletky, intenzivní rozhodování a kooperativní zážitek. Pokud hledáte něco odlišného od klasických deskových her a chcete se na večer ponořit do světa tajemství a intrik, Mortum stojí za vyzkoušení.