Mordie - úvodka

Mordie – poznejte temnotu na papíře

28. 5. 2024

Mondié, už je to tu zase! Jedna z vět slavného Passepartouta z Cesty kolem světa mě napadla ve chvíli, kdy jsem poprvé držel v ruce knihu Mordie od britského spisovatele Alexe Phebyho skrze nakladatelství Planeta9. Musím říct, že mezi mnou a tímto českým nakladatelstvím už trvá velmi dlouho symbióza, protože mi přináší do rukou velmi netypické počiny jako 2184: Pád Kaspické republiky, Šamana nebo Hráče. Všechny byly neskutečně dobré, a tak je načase se ponořit do dalšího příběhu, do jednoho z nejtemnějších míst, o jakých kdy bylo něco napsáno. Tudíž ta humorná hláška, již jste slyšeli na začátku, je někde úplně jinde, protože něco takového jsem ještě nečetl.

Autor obálky:

Alex Pheby
James Nunn
Planeta 9
Michael Talián
614
pevná
listopad 2023
978-80-88626-04-6

Seznamte se s Nathanem Treevesem

Za Sedmero plesnivými horami a prohnilými řekami je město jménem Mordie, kde žije dvanáctiletý chlapec jménem Nathan Treeves. Živí se sbíráním a prodejem pokladů z Živoucího bahna, kde jako jiní chlapci hledá kouzelné položivé tvory, které následně prodává. Není to asi ten nejkrásnější život, ale určitě může být horší, a náš mladý hrdina se v něm přece může vypracovat v toho nejlepšího, nejkrásnějšího a nejdůležitějšího reka pod sluncem. A to je, milé děti, konec pohádky.

Mordie je neuvěřitelný smradlavý, odporný, ztuchlý, plesnivý kus bobíku na zemi, kde prostituce, vraždy a temná atmosféra hrají ten největší prim, s jakým se můžete setkat. Hierarchická společnost bohatých, chudých, více chudých a žebráků zasáhne každého čtenáře a už od prvních stran vám může být jasná pouze jedna jediná věc – Alex Pheby v té anotaci pěkně lhal, protože Mordie má s pohádkou společné něco asi jako Kaplický s Pálením čarodějnic.

Nathan Treeves si ale sám o sobě získá snad každého čtenáře. Je to kluk, začíná mu puberta, ty pocity tam jdou vidět, tělo se mu mění, holky se mu líbí a možná mu tak trošku umírá tatínek na útoky plicních červů a maminka je běhna, ale jinak se snaží v Mordii přežít a je to neuvěřitelně obdivuhodné, než je tedy prodán tajemnému Pánovi, vládci jeho rodného města, a rozpoutá se tím celý ten neuvěřitelný příběh.

Zdroj: Planeta 9

Mordie je vážně nechutná, ale je i hlavní postavou

Vždycky jsem měl za to, že jestli je město, kde nechci žít, bude to Gotham. Nyní jsem se rozhodl svůj názor změnit a na první místo dosazuji Mordii. On tam sice Nathan má hlavní roli, ale ta je vlastně druhořadá až oproti městu. To že by mohlo být hlavní postavou? Ano. Je to přece i v názvu knihy. Autor brilantně podává všechno špatné z různých žánrů – řekněme fantasy, groteska a podivnost (new weird). Vše ale velmi silně, intenzivně a velmi dobře a drsně. Žádné zkrášlování. Není černá a bílá, jen šedá, lepkavá a mazlavá šedá.

Téma běžného násilí mě na knize fascinovalo a uhranulo. Určitý princip božství, ničení, soustředění, pohnutek, Pána a jeho vůle, korupce, kastování. Krutost, kterou mohl vážně snést jen papír. Vražda člověka za jídlo? Běžná věc. A teď si představte, že v tomhle všem je dvanáctiletý kluk v nabíhající pubertě. Hrozně jsem si během čtení přál, aby to dílko bylo Young Adult, aby se tam dělo byť jen trošku něco hezkého, alespoň náznak něčeho veselého. Ani náhodou. Takhle surové místo jsem nikdy nepoznal, ale to nejhorší? Uhranulo mě.

Nepoznal jsem, nezažil, nechtěl vidět, ale přesto jsem četl každou stránku dál a toužil zjistit, co se dál děje, hekal jsem nad každým překvapením a brečel nad každou rozlitou čajovou lžičkou. Magie díla je uhrančivá, poutající a neuvěřitelně charismatická. Je to nový svět, nové místo s hromadou zákonitostí, změn, postav, a přesto odhalených tajemství, které by byl doslova hřích spoilerovat.

Zdroj: Planeta 9

„Uhranut“ je to správné slovo

Největší přednost Mordie je geniální slovíčkaření a způsob, jakým je napsaná. Tímto vzdávám hold překladateli Michaelu Taliánovi, tady se totiž musel sám neuvěřitelně vyřádit. Kdyby nebylo jeho, nelze si dílo vychutnat. Ty jemné nuance, s nimiž původní autor pracuje, a ta kvalita překladu jsou brilantní. Jak jinak si totiž vyložit mluvícího psa nebo dítě z končetin, jež mi způsobilo neskutečné trauma? Doslova řeknu, že to bude asi jen pro vyvolené znalce. Víte, jak ve Fullmetal Alchemist ten šmejd udělal ze své dcery chiméru? Jak jste se cítili? Chtělo se vám blinkat? Tohle je můj pocit z Mordie, ale stejně jako ve výše zmíněném případě vydýchat, uvolnit se a jde se dál!

Surové, brutální, nechutné, ale přesto si dovolím a troufnu říct, že svým způsobem epicky romantické a rozmanité? Jaká je úroveň lidského života, když vlastně nic neznamená? Proč se to týká malého Nathana Treevese? Tolik otázek, a tak málo odpovědí. U této knihy totiž platí: nemůžete si jen tak přečíst recenzi, ale musíte přečíst samotnou knihu, abyste pochopili, jak vypadá odporný nehostinný svět. Často si totiž říkám, že u fantasy tu všechno vymyšlené už bylo, ale ono ani náhodou! Tvůrce přišel s inovacemi, jaké by mě nikdy nenapadly, a jak jsou podány? V humusu je krása, v mrtvole vznešenost, v kanále vůně. Tak dokonale protimluvná, až vlastně harmonická fantasmagorie.

Jediná chybka...

A nyní řeknu jeden jediný nedostatek v mých očích, který bude asi pro většinu z vás diskutabilní. Jsou to vysvětlivky na konci knihy. Většinou to bývá pár stran, tady je to pár desítek stran. Proč je to ale problém? Jejich přečtení vám totiž může naprosto změnit pocit z přečteného. Když nebudete pojmy znát, ale jen si je domyslíte, má to na vás daleko jiný vliv než si vždy vyhledat, „co tím chtěl autor říci“.

Upřímně, ze začátku jsem otáčel na vysvětlivky, většinou mi bylo smutno, a tak jsem četl bez nich, a sice mi bylo více smutno a nechápal jsem, ale neměl jsem deprese. Jenže ten slovníček dodá knize ještě větší hloubku a vy pak propojíte i ty chybějící souvislosti, které jste třeba nepobrali. A to mě hrozně štve. Já jsem si chtěl nechat nějaké to tajemství. Jenže těch důležitých informací je tam tolik. Prostě dvousečné a mně se to nelíbí.

Víte, co je na knize Mordie vlastně nejhorší? Že je to první díl plánované trilogie, a jestli autor má tolik síly a vůle, aby udělal ještě temnější příběh, prosím, sem s tím. Kniha kromě vysvětlivek na konci nemá snad ani jednu chybu, která by mě napadla a již bych chtěl rozebírat. Příběh je boží, téma nádherně podané, napsané a přeložené do maxima. Těch témat, kterých se počin dotýká, jak dokáže přepracovat narativ klasických klišé do úplně jiné dimenze. Neuvěřitelné, parádní a jako kočka s myší to doslova osvítí vaši imaginaci na jiný level.

• Mordie jako postava
  • Neuvěřitelný mix všeho
  • Postupné odhalování v příběhu