Série Monster Hunter patří mezi nejikoničtější akční RPG tituly zaměřené na lov obřích monster, pečlivou přípravu a kooperativní hraní. První hra vyšla v roce 2004 na PlayStation 2 a od té doby se série vyvíjela a expandovala na různé platformy. Největší úspěch zaznamenal titul Monster Hunter: World, který v roce 2018 přinesl otevřenější svět, vylepšenou hratelnost a výrazně rozšířil hráčskou základnu. Monster Hunter Wilds se snaží posunout koncept ještě dál a nabídnout dosud nejambicióznější a nejrozsáhlejší svět v historii série. Ostatně, studio Capcom, jenž hru už roky vyvíjí, je známé svou precizností při tvorbě akčních her, a rozhodně s tímhle projektem chtělo ukázat, že se světem Monster Hunter bude nutné ještě pár let počítat. Do hry nově přichází dynamický ekosystém, který se mění podle ročního období, počasí a chování monster, čímž se úplně mění tradiční lov. Milé děti, pojďme se na to podívat.
Nová oblast, nové příhody, nové příšery
Hra se odehrává v dosud neprobádané oblasti, kde příroda a ekosystém fungují jinak než v předchozích hrách. Tento nový region je domovem zcela nových druhů monster, ale také nečekaných nebezpečí, která se mohou objevit v průběhu hry. Lovci (tedy hráči) jsou vysláni na tuto neznámou pevninu, aby prozkoumali místní faunu a flóru a zjistili, jaké tajemství tato oblast skrývá. Jedním z hlavních prvků příběhu je dynamická příroda, která ovlivňuje jak prostředí, tak chování monster. Měnící se roční období a extrémní počasí mohou zásadně ovlivnit průběh lovu – například silné písečné bouře mohou skrývat nebezpečné predátory, zatímco prudké deště mohou otevřít nové cesty k úkrytům monster. Tento aspekt dává hře větší variabilitu a činí každou výpravu unikátní.
Lov zároveň už není jen o boji, ale také o strategickém využívání prostředí, stopování a adaptaci na změny, které mohou dramaticky ovlivnit průběh souboje. Nové mechaniky pohybu a interakce s prostředím posouvají hranice toho, co bylo v sérii dosud možné. Jak tomu tak bývá, v novém světě jsou i noví obyvatelé. Ti mají své vlastní příběhy a často se podílejí na výzkumu monster a prostředí. Jejich úkoly a žádosti vás mohou dovést k nečekaným objevům, které dále prohlubují znalosti o světě Monster Hunter Wilds a jeho historii.
Ekosystém není jen vizuální kulisou, ale aktivně reaguje na vaše činy. Pokud například ulovíte příliš mnoho určitého druhu, může to ovlivnit rovnováhu oblasti a vést k větší agresivitě některých monster. Musíte tak nad výpravami více přemýšlet, a já mohu říct, že mě to sakra bavilo. Celkový příběhový rámec se tak stále drží tradičního přístupu série, kde je hlavní důraz na lov, ale tentokrát je mnohem více podpořen dynamikou světa a interakcí s prostředím. Konečně ale musíte více zkoumat a nespoléhat se jen na zběsilé máchaní zbraněmi.
Zdroj: IGDB
Monster Hunter Wilds je extrémně flexibilní
Hratelnost zůstává věrná základním pilířům série, ale přináší řadu nových prvků. Pohyb v prostředí je plynulejší, s možností využívat dynamické prvky terénu k útokům i obraně. Můžete lézt po skalách, skákat z útesů přímo na monstra a využívat různé přirozené pasti k zisku výhody během boje.
Bojový systém prošel vylepšením a každý typ zbraně byl obohacen o nové pohyby a speciální útoky. Důraz je kladen na plynulost komb a větší interakci s prostředím – například je možné využít silné poryvy větru ke skoku a zasazení devastujícího úderu, což je při začátku souboje výhoda, jenž se jen tak neodpouští. Navíc, díky obohacenému systému a novým pohybům si můžete troufnout na jakékoliv monstrum. Doslova.
Jako švýcarské hodinky
Nové typy monster přinášejí unikátní výzvy, a to nejen díky dříve zmíněnému prostředí. Některé druhy jsou schopné se přizpůsobit a měnit svůj způsob boje, dokonce i během boje. Je to nepříjemné, ale zároveň to velice příjemně testuje vaši určitou adaptibilitu. Nutno zde ale podotknout, že je to hodně o zvyku. V kooperaci se to také velice hodí. Spolupráce mezi hráči se stává klíčovou, protože koordinace útoků a využití schopností týmu je často rozhodující pro úspěch. Jinak je to taková kooperativní klasika, čím lépe se připravíte, tím větší je šance na úspěch. Samotný crafting byl rozšířen, aby nabídl ještě větší kontrolu nad vývojem postavy. Každý kus vybavení lze upravit podle preferencí a nové materiály získané z monster otevírají široké možnosti experimentování.
Optimalizace Monster Hunter Wilds je na vysoké úrovni a běží plynule. Nabízí stabilní snímkovou frekvenci s možností volby mezi vyšší kvalitou grafiky a vyšším FPS. Díky bohu, že jsem ale měl hru na PC. Tam je totiž dostupná až nadmíru příjemná škála nastavení, a já jsem si hru přizpůsobil tzv. na míru hardwaru. Počin vážně šlape naprosto skvěle. Načítací časy jsou oproti předchozím dílům výrazně zkráceny díky optimalizaci enginu. Přechody mezi oblastmi jsou hladké a nezdržují dlouhými načítáními. Herní svět působí živě a reaguje na vaši přítomnost bez viditelných propadů výkonu či nepříjemného doskakování objektů.
Herní doba je rozsáhlá, přičemž hlavní kampaň zabere desítky hodin a endgame obsah přidává další desítky. Možnost kooperativního hraní výrazně zvyšuje znovuhratelnost a motivuje, abyste se neustále vraceli a zkoušeli nové taktiky. Týmová spolupráce při lovu monster dodává hře zcela nový rozměr a dělá z každého souboje jedinečný zážitek. Přičemž jen dodám, že právě kooperace a otevřený svět poté, co skončíte v hlavní kampani, je ten prim, co Monster Hunter Wilds nabízí. Jakmile se vám otevře celý ten nový svět, a lov příšer, to je to, oč ve hře běží. Navíc ta variabilita a pomalu nekonečno možností... osobně si dovolím říct, že je titul neohratelný.
Zdroj: IGDB
Vizuál je hlavní lákadlo
Grafická stránka hry je jedním z největších taháků. Monster Hunter Wilds využívá pokročilý grafický engine, který umožňuje detailní vykreslení prostředí, dynamické osvětlení a realistickou práci se stíny. Svět působí živě díky propracovaným modelům monster, vegetace a efektům počasí, které mění atmosféru jednotlivých oblastí. Každá lokace je unikátní a má svůj specifický vizuální styl. Modely monster jsou neuvěřitelně detailní a jejich animace přispívají k pocitu, že jde o živé, myslící tvory. Každé monstrum má svůj pohybový styl, odlišné chování a unikátní reakce na okolní prostředí. Boje působí plynule a přirozeně. Pohyb postav je precizně animovaný, ať už jde o úskoky, šplhání nebo jízdu na zvířatech.
Zvukový design je stejně propracovaný jako grafika. Hudba dynamicky reaguje na dění ve hře – během průzkumu je klidná a atmosférická, ale při střetech s monstry se mění v epické orchestrální skladby, které podtrhují intenzitu boje. Dabing postav je kvalitní a pomáhá dotvářet osobnost jednotlivých NPC, přičemž zvuky prostředí zvyšují pocit ponoření do hry. Zvukové efekty jsou detailně zpracované. Každé monstrum má svůj vlastní zvukový projev, od řevu až po pohyb po různých površích. Efekty zbraní působí robustně a každý úder či výstřel má odpovídající váhu. Prostředí ožívá díky zvukům větru, vody a hmyzu, a řevu monster.
Zdroj: IGDB
Co mi tedy na hře vadí? Osobně je to obtížnost. V Monster Hunter mám odehráno pár desítek hodin a mohu říct, že Wilds je asi nejsnazší z nich. Já to chápu, pro nováčky je to ideální startovní hra, pokud chcete toto universum objevovat, ale něco tomu zatraceně chybí. A nechci být hnidopich, že je to právě to, s jakou lehkostí lze některé momenty odehrát. Jak v sólu, tak kooperaci. Druhý problém, a trošku větší, se týká preview titulu. V možnostech zde byly dvě oblasti, ty jsou také kvalitně udělané a z jejich designu jsou udělané i některé jiné, což vám sice dává pocit příchodu starého známého, ale toto jste zrovna vidět nechtěli. Je to sice škoda, ale jde pouze o detaily u jinak špičkové hry.
Monster Hunter Wilds je bezpochyby jedním z nejambicióznějších titulů série a přináší dosud nejrozsáhlejší otevřený svět, jaký jsme v sérii viděli. Díky dynamickému ekosystému, inovovanému boji a plynulejšímu pohybu se jedná o titul, který posouvá hranice žánru loveckých RPG. Díky skvělému audiovizuálnímu zpracování, propracovanému ekosystému a nové úrovni interakce mezi hráčem a světem je hra nejen důstojným pokračováním série, ale i skvělým místem pro nové hráče, kteří se chtějí do světa Monster Hunter ponořit. Jenomže pro veterány to je až přespříliš jednoduché, a takové ty fešácké bonusy jako promyšlený crafting nebo touha po lepším obleku někdy prostě nestačí.