Taky už jste někdy ve svém životě slyšeli tu krásnou větu, abyste se na daný problém podívali z jiného úhlu? Spatříte ve tmě na stolku malou krychli, v ní se zdánlivě nachází fotoaparát. Jdete blíže, abyste objekt více prozkoumali, ale záhy zjistíte, že jedna strana v sobě ukrývá zcela jiný svět a jinou scénu. Pootočíte se o kousek dál a najednou už to není pouze jedna stěna. Fotoaparát již dávno zmizel, není nikde k nalezení a vy zjišťujete, že tato trojrozměrná kostka není jen tak obyčejná. Nebojte se, není to úvod žádného psychologického hororu, kdy byste byli krychlí pohlceni a přeneseni na temně nebezpečné místo. Něco podobného vás přece jen čeká… titul Moncage vás totiž zavede do na první pohled odlišných míst, která toho mají v různých rovinách dosti společného.
Okna do drobných světů
Představte si, že by byl celý váš svět uvězněn v jedné malé krychli a každá stěna by představovala jiné místo. Moncage je unikátní logická puzzle hra, která vám řádně potrápí mozkové závity, a přitom je její princip velice jednoduchý. Musíte hledat a spojovat různé předměty v různých rovinách otáčením krychle tak, abyste sestavili požadovaný objekt napříč dvěma a více stěnami. Každá z nich totiž bude postupně odkrývat nové prostředí, jako okno či portál do různých menších světů. Nezní to tak složitě, ale brzy poznáte, že se obtížnost hádanek lehce stupňuje, protože najednou už vám nebude stačit spojit pouze dvě stěny v pomyslnou cestu jedoucího auta.
Později bude třeba dopravit objekt přes více na sebe navazujících tras, abyste hádanku úspěšně zdolali. Přitom půjde také o správné načasování a váš postřeh. Dívat se na věci z různých pohledů, otáčet se scénami všemi směry, přibližovat detaily a oddalovat celky je nedílnou součástí hratelnosti. I zdánlivě nesouvisející scény se při správném úhlu začnou prolínat dohromady.
Zmatky a zase ty zmatky
Moncage se s vámi rozhodně párat nebude a ze začátku dostanete jen holé instrukce, jak se hra ovládá. Nyní nastává fáze zmatení a hledání základního principu, protože dostanete sice pokyn, že oranžově zvýrazněné objekty můžete propojovat, ale háček spočívá v tom, že dokud nezáří, nemáte ve hře ještě dostatečný postup – tedy není dostupná žádná scéna, se kterou byste předmět mohli propojit. Až v momentě, kdy je objekt výrazně oranžový s dojmem, že září, můžete začít hledat druhou půlku skládačky. Netvrdím, že bych vyžadovala nějaký hlubší tutoriál, ale tato informace by mi například přišla velmi vhod, abych se první půlhodinu nemusela držet za hlavu, jak to, že se mi nechce nic propojit. Ani v moment, kdy najdete dva k sobě pasující kousky, které ovšem nevyzařují požadovanou záři, je zkrátka nemůžete propojit.
Stačí být pozorný
Jakmile však pochopíte tento jednoduchý princip, budete jako na koni. Zřícený most? Není problém! Stačí spojit jednu půlku se zadní částí hračky v pokojíku a je vystaráno. Pootočím krychli zase o trošku jinam. Robotické rameno potřebuje na pás naložit jiný náklad, než jsou zřejmě betonové kostky. Poohlédnu se po okolí, rameno spojím s částí malého bagru v garáži, vedle kterého zároveň leží zabalené papírové krabice. Díky spojení ji na pás lehce naložím, a ještě než dojede na konec linky, otočím krychli směrem k další scéně, aby sjela po klouzačce a otevřela se. Ejhle, dostáváme se k majáku.
Tímto stylem se ve hře zlehka prokousáváte dál. Hádanky nejsou úplně obtížné, ale jakmile se vám některou z nich podaří úspěšně splnit, máte takový ten příjemný pocit úspěchu. Moncage vám takovýchto menších úspěchů naservíruje hned několik, různě nápaditými způsoby. Na druhou stranu se zde najde několik pasáží, kdy zcela není zřejmé, kam dál. V takových chvílí přichází na scénu příjemný systém nápovědy, který vás spíše popostrčí tím správným směrem, než aby vám přímo vyslepičil dané řešení. Samozřejmě i tato možnost zde je, pokud by vám nepomohlo ani mírné naznačení, kde hledat a kam se dívat. Na rozdíl od mnoha logických her ovšem nepociťujete pocit porážky, jakmile sáhnete pro pomoc, a to velice oceňuji.
Pečlivě poschovávané střípky minulosti
Zřejmě si kladete otázku, jak je to s příběhem. Jak tak procházíte jednu scénu za druhou, občas si všimnete poschovávaných fotografií vyobrazujících hned několik rozdílných událostí. Děj je tedy vyprávěn pouze skrze ony fotografie, což nevidím jako problém. Ten následně nastává v jejich rozmístění. Jsou totiž tak důmyslně ukryty v prostředí, že si jich kolikrát ani nevšimnete, a tím pádem přijdete o část příběhu. Jednou najdete šťastné výjevy otce se synem, jindy děsy hrůzostrašné války, později vyhrocené psychologické stavy válečného veterána. Pokud se vám nepodaří najít alespoň většinu fotografií, budete jednoduše tápat v celém příběhu, protože i minutí jedné důležité fotky vám v tom může udělat guláš. Na druhou stranu jsem si díky nim leckdy rozšířila obzory dané scény, protože mi fotka prozradila, co se v ní vlastně stalo.
Po vizuální stránce rozhodně nejde o majstrštyk, ale o to se Moncage nesnaží. Jednoduchá polygonová grafika titulu náramně sedí, scény jsou přehledné a velice dobře se v nich orientuje. Příjemné jemnější tóny a stylizace navíc navozují žádoucí snový pocit a doprovodná hudba k celkové atmosféře přispívá ještě více. Škoda jen, že relativně rychle nastane konec. V průměru jde o záležitost cca tří hodin, což není moc. Určitě nebudu sama, kdo by si přál větší porci této odpočinkové logické hry.
Moncage je unikátní logická hra s perspektivními hádankami, které jistě dokážou dostatečně zaujmout širokou škálu hráčů. Dejte průchod své fantazii, spojte všechna vodítka a mějte oči na stopkách. Na pozadí příjemné hudby a vizuálního zpracování se totiž odehrává srdceryvný příběh, který bych si přála, aby byl čitelný lepším způsobem. Titul je hned v několika směrech jedinečný a určitě stojí za to ho alespoň vyzkoušet i pro ty, co na přemýšlení zrovna moc nejsou.