METAL GEAR SOLID 3 Snake Eater

METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater

8. 12. 2024
Zdroj náhledu: KONAMI

Společnost KONAMI uvedla na trh kolekci METAL GEAR SOLID: MASTER COLLECTION Vol.1, aby oslavila 35. výročí slavné série. Znovu tak ožily skvělé tituly, které patří do zlaté éry taktických stealth her. Kompilace se skládá z pěti hlavních titulů, kterými jsou METAL GEAR SOLID, METAL GEAR & METAL GEAR 2: Solid Snake, METAL GEAR SOLID 2: Sons of Liberty a METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater. V dnešní recenzi pomyslně uzavřeme tuto kolekci hrou METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater.

Hlavní tituly série dle dějového zasazení:

  • Metal Gear Solid 3 – 1964
  • Metal Gear Solid: Portable Ops – 1970
  • Metal Gear Solid: Peace Walker – 1974
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – 1975
  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – 1984
  • Metal Gear – 1995
  • Metal Gear 2: Solid Snake – 1999
  • Metal Gear Solid – 2005
  • Metal Gear Solid 2 – 2007/2009
  • Metal Gear Solid 4 – 2014
  • Metal Gear Rising: Revengeance – 2018

zdroj: KONAMI

METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater

Titul byl původně uveden na trh v roce 2004, svým zasazením je však chronologicky první hrou celé obsáhlé série. Děj se odehrává v roce 1964 na území Sovětského svazu v době probíhající studené války. Příběh se soustředí na agenta, kterým je Naked Snake sloužící u jednotky Force Operation X (FOX), tajné operační skupiny CIA. Cílem Snakea je zachránit konstruktéra zbraní a zároveň sabotovat superzbraň známou pod označením Shagohod. Příběh však sleduje jeden z klíčových okamžiků původu Snakea, kdy se z učedníka postupně stává legendární voják a zároveň je i zobrazen pád jeho mentora. Příběh tak v prvé řadě líčí osudy klíčových postav a dokáže zodpovědět mnoho do té doby nezodpovězených otázek.

Ve své podstatě se jedná spíše o akční thriller a zároveň politické drama. V tomto ohledu se opět ukázalo vypravěčské mistrovství Hidea Kojimy, který dokázal do hry skvěle implementovat politické dění studené války a zároveň jej spojil s univerzem Metal Gear .Příběh je prezentován pomocí videosekvencí spouštěných v průběhu vašeho postupu hrou. Někdy to může působit až otravně, protože sekvence začne při dosažení určitého bodu bez ohledu na to, v jaké pozici nebo situaci se nacházíte. Poměrně dlouhý úvod je sice poutavý, ale určitě by mu neškodilo zkrácení. Pro plné pochopení příběhu a univerza hry jsou však tyto sekvence klíčové.

Z děje už kvůli spoilerům nemohu prozradit více, takže se přesuneme k hratelnosti.

zdroj: KONAMI

Hideo Kojima si dlouho přál zasazení hry do džungle

METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater přichází s celou řadou změn. Hra se oproti předchozím uzavřeným prostorům a městským částem odehrává v otevřeném prostoru džungle. Po uvedení hry na trh v roce 2004 Hideo Kojima prohlásil, že prostředí džungle je to, co si přál jak jeho vývojový tým, tak fanoušci Metal Gearu (což byla určitým způsobem pravda).

Další velkou změnou je kamera. Ta je stále z pohledu třetí osoby (plus můžete přepínat do FPS pohledu při přesném míření), ale již nemění úhly pohledu v závislosti na prostředí nebo chodbách. Nyní dynamicky sleduje vaši postavu zpoza ramene, případně z jiných neměnných pozic (když se třeba přitisknete ke stěně, abyste se proplížili nebo zaklepali na dveře).

Průchod je stejně jako u předchozích dílů složen z pasáží a po zdolání určité lokace se přesunete do jiné, navazující části pomocí krátkého loadingu. Například jste v džungli, procházíte malým průsmykem k základně, obraz se lehce zúží na horní i spodní straně a následuje loading s infem, kde se nacházíte. Nic proti ničemu, dříve se to takto praktikovalo velmi často. Přechod a načítání jsou plynulé a poměrně svižné.

Právě střídání džungle a vnitřních prostor základny dělá ze hry tu pravou zábavu, protože v každém typu lokace je vyžadován odlišný postup. Navíc džungle nabízí i překvapení v podobě aligátorů, kteří vás mohou přepadnout a zranit.

Tím se, s jistou nadsázkou, dostáváme k názvu „Snake Eater“. V MGS3 můžete konzumovat hady, králíky, krysy nebo třeba houby, abyste si doplnili staminu a životy. Při konzumaci některých druhů navíc máte informaci o chuti této „pochoutky“, abyste příště věděli, zda se jedná o chutnou svačinku, nebo nikoli.

zudroj: KONAMI

Technickou stránku zachránil patch na verzi 2.0.0

Znalým hráčům jistě neunikne, že METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater je pouhým portem HD verze původně určené pro konzole 7. generace. Tudíž nabízí prakticky identické možnosti. Samozřejmě si lze klást otázku, jak je to tady s ovládáním. Odpověď je stejná jako u METAL GEAR SOLID 2: Sons of Liberty, tedy na stránce hry je doporučeno hrát na ovladači, nicméně hra podporuje rovněž hraní na klávesnici a myši. Naštěstí se stalo přesně to samé, co u MGS 2: Sons of Liberty. Hráčům se nelíbilo, že hra na PC neumožňuje pohodlně hrát na klávesnici.

Odbýt podporu klávesnice šíleným rozvržením kláves s nemožností přemapování je něco, co se v dnešní době zkrátka nedělá a po právu neodpouští. Na nátlak fanouškovské komunity byla pro oba tituly uvolněna aktualizace 2.0.0, která přinesla možnost jednotlivá tlačítka přenastavit. Ostudou je, že se to stalo až po roce a po mnoha stížnostech. Update přinesl také možnost změnit rozlišení až do hodnoty 4K. Nově vyhlazená grafika je vidět hlavně na stínech a filmových sekvencích.

Za zmínku stojí AI nepřátel, která neprodělala srovnatelně velký skok jako u Sons of Liberty, ale práce, jakou odvádí v otevřeném prostoru, je opravdu dobrá. Ukazatel v horní části obrazovky navíc ukazuje procenta vašeho krytí. Procenta maskování můžete nicméně ovlivňovat nesenou výstrojí, respektive taktickým oděvem, který můžete v průběhu hry změnit dle potřeby.

Reakce nepřátel jsou každopádně povedené. Možnost střelby z krytí, ze země a všechny fajn prvky, které byly v Sons of Liberty, jsou zde také. Nicméně férově musím zmínit, že opět nastávají situace, kdy vás nepřítel spatří a někdy prostě zpanikaří a vytuhne místo toho, aby reagoval. Neděje se to sice často, ale děje se to.

Po grafické stránce dostala hra hezký kabátek (na dobu vzniku) a následná HD verze a port z konzole je také na dobré úrovni, i když je v určitých ohledech džungle lehce nepřehledná a není lehké rozeznat určité objekty nebo zvířata. Využití nočního vidění a termokamery funguje taktéž zdařile a grafika zde odvádí dobrý kus práce. Jinými slovy, na dobu, kdy hra vznikla, se jednalo o něco fenomenálního. Ozvučení je povedené a vše je okořeněné skvělým soundtrackem.

zdroj: KONAMI

METAL GEAR SOLID 3: Snake Eater je výborným dílem série, jehož příběh přibližuje začátky Snakea a jeho mentora. Hideo Kojima zde skvěle propojil thriller se studenou válkou a zasazením do univerza Metal Gear. Prostředí džungle se povedlo a s představením nových prvků se hratelnost posunula zase o kousek dál. K tomu, aby bylo možné plynule hrát na PC za pomoci klávesnice, bylo však nutné čekat rok na aktualizaci 2.0.0.

Klady
  • dobrý příběh spolu se zasazením do univerza Metal Gear a doby začátků Snakea
  • patch 2.0.0, díky kterému je možnost hrát plnohodnotně na klávesnici a přemapovat tlačítka
  • aktualizace přinesla navíc možnost přizpůsobit si rozlišení
  • perfektní hudba a zvuk
  • skvělá grafika (s ohledem na dobu vzniku)
  • otevřená hratelnost vybízí k experimentování
  • usazení kamery z pohledu třetího osoby za postavu
Zápory
  • pomalý rozjezd hry, příliš mnoho expozice
  • pokud by se hráči neozvali, nikdy by nevznikla aktualizace 2.0.0
Platforma PC
  • Datum vydání 24.10.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.