Vývojáři z Wales Interactive věděli, co dělají, když před čtyřmi lety vypustili do světa svoji hororovou záležitost Maid of Sker. A není divu, že hra stále i po pár letech sklízí pozitivní odezvu. Pokud jste milovníci hororů, nesmí hrůzostrašné prostředí západní Anglie chybět ve vaší knihovně. A hráči na Switchi či konzolích také o nic nepřijdou.
Příběh, z něhož vám zamrazí v zádech
Se svojí inspirací z velšské folklórní pověsti nabízí titul originální příběh odehrávající se v roce 1898 v odlehlém hotelu Sker House ve Walesu, který je založen na skutečném stejnojmenném historickém sídle. Hlavní postavou je Thomas Evans, muzikant, který cestuje do opuštěného areálu hotelu, aby zachránil svou milovanou Elisabeth Williams. Až na to, že pozemek není tak opuštěný, jak se na první pohled zdá. Elisabeth je dcerou majitele již zmíněného hotelu, kde ji její rodina, která praktikuje temné rituály a skrývá nespočet tajemství, uvěznila. A proč? To už se sami můžete dozvědět pomocí nahrávek, které Elis nahrála a zanechala schované po domě pro svojí životní lásku, Thomase (neboli nás). A právě i on je jedním z důvodů, proč ji rodiče uvěznili.
Kvůli zmíněným rituálům je dům posedlý strašidelnými bytostmi známými také jako „Quiet Ones“. Thomas obdrží zoufalý dopis od své druhé polovičky, ve kterém ho prosí o pomoc. Thomas se tedy vydává na strastiplnou cestu do hlubin prokletého hotelu, kde prozkoumává temná zákoutí a sbírá stopy a dokumenty, aby odhalil historii a tajemství rodiny Williamsových.
Příběh Maid of Sker je vyprávěn prostřednictvím nalezených dokumentů, deníků, dopisů a hlasových nahrávek, které hráč sbírá po celém domě. Tyto materiály poskytují hlubší vhled do historie rodiny Williamsových, jejich rituálů a událostí, které vedly k současné situaci. Hráč se tak postupně dozvídá o tragických událostech, které postihly Sker House, a o zoufalé snaze Elisabeth uniknout svému osudu.
Zdroj: Wales Interactive
Atmosféru nabudí perfektní design se zvukovými efekty
Nejsilnějším aspektem celé hry je bezpochyby atmosféra, kterou tvoří propracovaný vizuál a geniální audio.
Hra používá osvětlení velmi efektivně, aby vytvořila napětí a pocit neklidu. Temné oblasti jsou osvětleny pouze slabými světelnými zdroji, jako jsou svíčky nebo lucerny, jež vrhají dlouhé, strašidelné stíny. Osvětlení se pak mění v závislosti na herní situaci. Například náhlé blikání světel nebo jejich zhasnutí může signalizovat přítomnost nebezpečí.
O realistický vzhled se pak postarají detailní, propracované textury. Například dřevo, kámen, kůže a různé látky jsou zpracovány s velkou péčí. Interiéry jsou plné drobných detailů, jako jsou staré knihy, obrazy, nádobí a další dekorativní předměty, které dodávají prostředí historický a autentický vzhled. A pro umělce a další nadané: celé prostředí je inspirováno viktoriánskou érou, která se odráží v architektuře.
Okolní zvuky hrají také klíčovou roli. Zvuky, jako je praskání dřeva, šumění větru, kapání vody a vzdálené šepoty, neustále připomínají hráči, že není sám a že nebezpečí číhá všude kolem. A nebojte se, každé prostředí má své unikátní audio. Mě osobně tedy nejvíce znepokojovalo klasické vrzání podlahy či dveří.
Hudební složka hry je pečlivě komponována tak, aby doplňovala atmosféru. Hudba je jemná a podmanivá, často se skládá z klavírních a smyčcových melodií, které přidávají k pocitu melancholie a mysterie. V napínavých okamžicích nabírá celková kompozice na dynamičnosti a rázu.
Hra využívá 3D zvukovou technologii, která umožňuje hráčům slyšet zvuky z různých směrů a vzdáleností. Toto je obzvláště důležité pro stealth mechaniku, která je zde využívána a je nutná pro včasné odhadnutí přicházejícího nebezpečí.
Zdroj: Wales Interactive
Podstatná mechanika
Maid of Sker je převážně stealth hororová hra, kde hráči musí používat svůj důvtip a opatrnost, aby přežili. Thomas není schopen bojovat s nepřáteli, což znamená, že hráči musí najít způsoby, jak se jim vyhnout. O to těžší to je, když se Quiet Ones orientují podle sluchu, který mají opravdu citlivý. Hráči tak mohou vydávat zvuky, aby odvedli jejich pozornost.
Hádanky ve hře jsou dobře navržené a často vyžadují, aby hráči prozkoumávali okolí a hledali stopy. Tím se hra stává více než jen jednoduchým běháním a schováváním – hráči musí přemýšlet a plánovat své kroky. A berte v potaz, že pokud nenaleznete vše potřebné, nikam se neposunete.
Kdo za tím vším stojí?
Wales Interactive bylo založena v roce 2011 Davidem Bannerem a Richardem Pringem, dvěma veterány herního průmyslu. Jejich cílem je je vytvářet inovativní a poutavé hry, které kombinují silné příběhy s unikátními herními mechanikami. Společnost se zaměřuje na širokou škálu žánrů, včetně hororů, interaktivních filmů a VR her. U nás na webu jsme například recenzovali tituly Bloodshore a The Shapeshifting Detective.
Silný důraz na příběh a vyprávění je jedním z hlavních pilířů filozofie Wales Interactive. Společnost věří, že poutavý příběh je klíčem k vytvoření nezapomenutelného herního zážitku. A my můžeme pouze souhlasit.
Zdroj: Wales Interactive
Osobní názor
Maid of Sker moji paměť rozhodně jen tak neopustí. Nabízí vše, co od kvalitní hororovky očekávám. Příběh má hlavu a patu a vezme vás za srdce (ale nějaký emoční biják zase úplně nečekejte). Grafická a audio stránka jsou za mě herním uměleckým dílem. Celá atmosféra hry vás pohladí na duši, kterou pak také vypustíte kvůli všem těm lekačkám. Srdce mi skoro po celou dobu bušilo jak o závod, a pokud jste strašpytlové jako já, doporučuju si na druhou obrazovku pustit veselá videa s koťátky. Ale abych titul jenom nechválila, zmíním zde i nějaké minusy. Nejvíce mi asi chyběla absence bojové/obranné mechaniky. Člověk se pak často cítí ve stresu, neb jeho jediná možnost je své nepřátele přelstít či utíkat a schovat se. A když už jsme u těch nepřátel, jejich chování občas působí nelogicky či předvídatelně. Hra není příliš dlouhá, což může být zklamáním pro hráče, kteří hledají delší a komplexnější zážitek. Některé úkoly a hádanky mohou být matoucí bez dostatečného vedení či náznaků (s tímhle problémem jsem často zápasila).
Se vším všudy je ale Maid of Sker velice příjemným herním zážitkem, který doporučuji všem nadšencům do příběhových hororů.
Recenzi pro Gaming Professors napsala Vanessa Burdychová.