Madshot - logo

Madshot – roztomilý rogue-like

21. 7. 2024
Zdroj náhledu: igdb.com

H. P. Lovecraft stěží tušil, jaký fenomén stvoří, když vdechne život své fiktivní entitě jménem Cthulhu. Tato tajemná bytost se stala ikonou hororového žánru a pronikla do mnoha oblastí populární kultury, od filmů a seriálů až po videohry či deskové hry… včetně muziky. Je až neuvěřitelné, že tato postava, zrozená v roce 1928, dodnes inspiruje umělce a nachází své místo v nejrůznějších adaptacích. Takový odkaz je snem každého autora.

Dnes se však nebudeme nořit do hlubin Lovecraftova díla, na to totiž nejsem ta správná osoba. Místo toho se zaměříme na hru Madshot, která čerpá inspiraci z jeho temného univerza. Vývojářské studio Overflow, jež za projektem stojí, není ve světě videoher žádným nováčkem. Doposud se však zaměřovalo především na tituly pro virtuální realitu. Možná znáte jejich kousky jako Conductor, Star Shelter či Adobe. Madshot však představuje odklon od VR a přináší 2D plošinovku, což je pro studio poměrně nečekaný krok. Navíc přináší krásný komiksový vizuál, který sice hýří barvičkami, ale přesto zachovává potřebnou temnou atmosféru.

Nasadím masku a nakopu ti zadek

Ačkoliv Madshot čerpá inspiraci z Lovecraftova univerza, nečekejte komplexní příběh. Ten zde slouží spíše jako kulisa pro frenetickou akci. Vžijete se do role normálního muže, který se pomocí rituálu snaží oživit svou zesnulou milovanou ženu, a jak je vám určitě jasné, něco se prostě nepovede. Město, v němž poklidně truchlil, se zamoří různými ohavnostmi a vy musíte uklidit to, co jste způsobili. Příběh však celkově ustupuje do pozadí, neboť titul se soustředí především na svou rogue-like hratelnost. Občas se tak neubráním myšlence, zda bych si neměl raději pustit My Little Pony.

Připravte se na časté nezdary, než se naučíte čelit nástrahám hry. Procedurálně generované úrovně však navíc zajišťují, že každý průchod bude unikátní. Neustálé umírání, podrážděné nervy a objevování nových zákoutí – to je esence žánru rogue-like. Pokud vás bavily kousky jako Hades či Dead Cells, Madshot si jistě zamilujete. Hratelnost je velmi podobná, s tím rozdílem, že zde máte k dispozici arzenál střelných zbraní a později se přidají i meče. K tomu všemu hraje skvělá metalová a rocková hudba, která vám rozproudí krev v žilách. Pravda, není to takový nářez, jaký představil Mick Gordon s novým DOOMem, ale i tak dokáže udělat své.

Před vstupem do nebezpečného světa, kde budete bojovat o holý život, se ocitnete ve své honosné základně. Právě odtud, skrze magické zrcadlo, se vydáte na lov monster. Váš palác slouží nejen jako útočiště, ale také jako místo, kde si lze změnit oděv či zakoupit vylepšení, jako jsou například extra životy nebo zvýšená síla zpětného rázu. Naleznete zde také speciální knihu s výzvami, jejichž splněním získáte nové zbraně a talismany. Výzvy zahrnují například dokončení úrovně do pěti minut či přežití tří soubojů bez zranění. Kromě těchto funkcí však dům nenabízí žádné další skryté mechaniky.

Zdroj: Overflow

Veď mě dál, cesto má

Zlepšování permanentních dovedností vyžaduje sbírání tří druhů zdrojů – životů, duší a peněz. Zatímco účel životů je zřejmý, duše v Madshotu nefungují jako v Souls hrách. Slouží totiž k aktivaci vaší ultimátní schopnosti – bullet-time. Ano, i zde se setkáte se zpomalováním času, které vám může pomoci v krizových situacích… nebo vás naopak dostat do ještě větších problémů. Po dokončení každé úrovně si navíc vyberete jednu ze tří karet s vylepšeními vašich statistik. Tato zdokonalení jsou však dočasná a po smrti o ně přijdete. Líbí se mi, že podobně jako v Cult of the Lamb si volíte vlastní cestu.

Po zdolání úrovně si na rozvětvené mapě vybíráte další cíl. Můžete se vydat za finanční odměnou, navštívit obchodníka nebo získat magický svitek. Ačkoliv máte možnost volby, cíl je vždy stejný – porazit bosse. Rád bych vám řekl, že souboje s bossy jsou snadné, ale pravda je taková, že vás po desátém pokusu pravděpodobně přivedou k šílenství. Vaše postava navíc disponuje širokou škálou pohybových možností, jako jsou dvojité skoky, dash ve vzduchu, odrážení se od zdí a salta. Tyto akrobatické kousky vám pomohou přežít v nebezpečném světě Madshotu, a navíc nemají žádné omezení v podobě cooldownu, což je rozhodně super. Akce je díky tomu rychlá a dynamická.

Jedinou vadou na kráse je repetitivnost protivníků. Ačkoliv jsou úrovně procedurálně generované, nepřátelské jednotky se opakují, dokud nepostoupíte do další části mapy, tedy dokud neporazíte bosse dané lokace. Větší rozmanitost kulišáků by hře rozhodně prospěla. Neustálé potýkání se s netopýry, pavouky, zombie se štíty a slizkými stvořeními může po čase ztrácet na atraktivitě. Nejde o vyloženě negativní aspekt, ale opakující se nepřátelé mohou hratelnost z dlouhodobého hlediska ochudit. Pochopitelně se jedná o subjektivní názor, který nemusí každý sdílet. Obtížnost projektu není tak nemilosrdná jako u titulů typu Hades, Cult of the Lamb či Dead Cells. Madshot prověří vaše nervy zejména v úvodu, než získáte první vylepšení. Později vás zaskočí snad jen vlastní chyby.

Zdroj: Overflow

Nechci sedět pouze u PC

Pokud vás Madshot zaujal, ale nechcete být připoutáni k počítači, mám pro vás dobrou zprávu: Hra je částečně kompatibilní se Steam Deckem. Jediným nedostatkem je menší velikost textů, kterou lze snadno vyřešit přiblížením. Kousek nevyžaduje klávesnici ani myš, takže ovládání pomocí gamepadu je plně dostačující. Můžete si tedy být jisti, že si Madshot na Steam Decku užijete bez omezení. Byl jsem mile překvapen, jak plynule na tomto zařízení běží. Ovládací schéma je intuitivní a všechny potřebné akce, jako je střelba, sprint či kotoul, jsou snadno dostupné. Jedinou výjimkou je tlačítko pro interakci (otevřít, sebrat), které je namapováno na Y místo obvyklého X.

Madshot je akční 2D plošinovka s rogue-like prvky, která vás vtáhne do temného světa inspirovaného Lovecraftovým univerzem. Přestože trpí jistou repetitivností nepřátel a jednodušším příběhem, nabízí strhující souboje, které doprovází energická metalová a rocková hudba. Fanoušci titulů jako Hades, Cult of the Lamb či Dead Cells si Madshot jistě oblíbí. Kompatibilita se Steam Deckem je příjemným bonusem, který vám umožní si hru vychutnat i na cestách.

Klady
  • poutavá a rychlá hratelnost
  • prvky žánru rogue-like
  • procedurálně generované úrovně
  • skvělý hudební doprovod
Zápory
  • repetitivita nepřátel
  • příběh slouží jako kulisa
Platforma PC
  • Datum vydání 18.07.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Příběh

    Hratelnost

    Vizuál

    Audio

    Technické zpracování

    Znovuhratelnost

    Michal Mráz

    Hraní her podlehl už jako malý kluk díky svým retro srdcovkám jako byl Doom, Quake, Wolf a Duke Nukem. Skoro žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má RPG, FPS a TPS hry. Jeho seznam dohraných her je delší než účtenka nákupu za doby korony. Jakmile vyjde nějaká nová hra jeho gusta, ihned se po ní sápe.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.