Patrně každý měl nebo má z něčeho strach. Strach provází lidstvo od nepaměti a určitým způsobem se jedná o naši nejsilnější emoci. V titulu Lovecraft’s Untold Stories 2 se postavíte svému strachu i tajemným monstrům a zároveň se pokusíte rozluštit mystické tajemství, které může změnit celý svět.
„Nejstarší a nejsilnější emocí lidstva je strach a nejstarším a nejsilnějším druhem strachu je strach z neznáma.“ – H. P. Lovecraft
Jak již název napovídá, Lovecraft’s Untold Stories 2 se bude stejně jako první titul točit okolo Lovecraftova geniálního a mystického univerza. Americký spisovatel a básník Howard Phillips Lovecraft, který má přímo svou sekci na Steamu, se proslavil především svými díly o mýtech Cthulhu. V pojetí děl je jasně patrné, že realita je pouze křehká, iluzivní skořápka, dělící lidské vnímání od nesmírně bezútěšné a děsivé existence ve lhostejném vesmíru. Nikoho patrně nepřekvapí, že Lovecraft byl silně ovlivněný a inspirovaný Edgarem Allanem Poem, tedy dalším velikánem své doby.
Za titulem Lovecraft’s Untold Stories 2 stojí stejní tvůrci jako za prvním dílem, tedy nezávislé studio LLC Blini Games, a vydavatelem je Fulqrum Publishing. LLC Blini Games se ve svém prvním díle rozhodli přenést myšlenku Lovecraftova mystického univerza do fungující herní podoby s tím, že druhý díl je pokračováním povedeného akčního RPG s prvky roguelike.
Píše se rok 1926 a surrealistický umělec Ardois-Bonnot na jarním pařížském salonu představil obraz nazvaný Krajina snů. Když byl obraz odhalen, začala panika, lidé křičeli a pobíhali všude kolem. Recenze a ohlasy lidí byly smíšené. Poté, co obraz vyvolal další výtržnosti, byl uložen do skladu, ačkoli je stále vystavován pro soukromé prohlídky. Někteří říkají, že má moc změnit běh života diváka, jiní, že je to obsese.
Krátce po výstavě upadl Ardois-Bonnot do podivného hlubokého spánku, ze kterého ho nikdo nedokázal probudit. Dle zvěstí, které kolem této události panují, byl Ardois-Bonnot před dokončením svého životního díla, které mělo změnit svět.
„Celý život je jen soubor obrazů v mozku, mezi nimiž není žádný rozdíl mezi těmi, které se zrodily ze skutečných věcí, a těmi, které se zrodily z vnitřních snů, a není žádný důvod hodnotit jedny nad druhé.” – H. P. Lovecraft
Titul pokračuje tam, kde Lovecraft's Untold Stories skončily, a posouvá postavy do nové fáze jejich boje proti Neznámu. V rámci postav se můžete se těšit na detektiva Murphyho, čarodějku Elizabeth des Flèches a Profesora z prvního dílu. K této ostřílené trojici však přibyli ještě Médium, Veterán a Cizinec (the Alienist), kteří se k této partičce odvážlivců přidají.
Každá z postav má svůj vlastní osobitý příběh, který je příjemně prezentován formou komiksu, tedy obrazovky rozdělené na více oken, v nichž postupně přibývá text. Máte k dispozici celkem šest různých postav s tím, že každá má svá specifika a silné a slabé stránky.
Samozřejmostí je, že každá postava má také svou výbavu, kterou může používat, a to i v několika variacích, které se promítají do její vizuální stránky. Pokud tedy dáte Profesorovi masku, změna se projeví i na jeho vzhledu. Taktéž krásná Čarodějka má více druhů šatů.
Všechny postavy však nemáte přístupné ihned na začátku. Váš příběh začíná v Arkham Asylum, jste připoutáni na kolečkovém křesle, oblečeni do kazajky a přes hlavu máte obvazy. Jste dezorientovaní, nevíte, co se stalo a proč jste se ocitli právě zde. Když se osvobodíte, musíte se dostat k vašim věcem. Zde si volíte první postavy, tedy známou trojici, Detektiva, Čarodějku, nebo Profesora. To je také ta část, kde hra skutečně začíná.
Máte základní vybavení vaší postavy a vaším úkolem je dostat se z Arkham Asylum, tedy z léčebny duševně chorých. Postupem času získáte i možnost ve vaší základně volně přepínat mezi postavami (až si je zpřístupníte). Na specifické úkoly se hodí různě zaměřené postavy, což rozhodně přidává prvek ke znovuhratelnosti a vymýšlení nových postupů hrou.
Hra tedy začíná stejně, ale pro každou postavu se poté liší nejen příběhem, ale také jejím využitím ve vedlejších úkolech. Vedlejší úkoly jsou klíčovým prvkem, který skvěle doplňuje hlavní příběh, ale také díky jejich plnění získáte potřebné suroviny, epické předměty, případně jinou výhodu, kterou využijete k postupu v hlavním příběhu.
Lovecraft's Untold Stories 2 nabízí možnost si vyrobit vlastní vybavení
Jak jsem již zmínil, každá postava má pro sebe specifické předměty. Jsou zde tedy předměty jako lékárničky a protijedy, které jsou pro všechny, včetně pár dalších. Poté má každá postava pro sebe unikátní vybavení v podobě střelných zbraní, lebek, talismanů, oblečení, apod. Když postavu těmito předměty vylepšíte, nejenže se změna projeví na vizuální stránce, jak jsem již zmínil, ale také na jejích statistikách.
Zbraní a vybavení je zde poměrně pestrá paleta s tím, že každý prvek vybavení má i své specifické statistiky. Jedná se o poškození, kapacitu zásobníků, čas pro přebití nebo třeba druh projektilu, bonus ke zdraví či k energii apod.
Poté je zde ještě mnoho materiálu, který se hodí k výrobě předmětů. Oproti předchozímu dílu nabízí Lovecraft's Untold Stories 2 možnost si vyrobit vlastní vybavení, které můžete využít na cestě za vaším dobrodružstvím.
Kromě toho jsou ve hře i specifické předměty, které připomínají symboly a sošky odkazující na mýty Cthulhu. Každý předmět má svoji cenu a je možné jej prodat u překupníků, kde můžete i různé další zajímavé předměty pořídit.
Materiál a kořist získáváte z padlých nepřátel nebo z vybírání truhel, kredencí či vitrín díky klasickému systému loot-drop. Zde je však první nešvar hry. Některé předměty padají dost nešikovně, a kolikrát přímo na past – když chcete předmět sebrat cíleně šlápnete na past, takže seberete lékárničku, abyste ji vzápětí ihned použili. Někdy pak jsou různé truhly nebo kredence rozmístěny kolem jiného vybavení v místnosti a je poměrně obtížné (a v určitých situacích i nepřehledné) se k nim dostat.
Sbírání kořisti však není tak přímočaré. Některé předměty, které by se na první pohled daly vybrat, jsou maskovaní nepřátelé. Musíte tedy být velmi opatrní, abyste v případě útoku takovéto zákeřně maskované příšeře stihli rychle uhnout.
Monstra a bossové z mýtů Cthulhu rozmístění v náhodně generovaných úrovních
Zmínil jsem, že se jedná o hru s prvky roguelike, nicméně se nejedná o čistě ortodoxní roguelike. Pokud zemřete (a že se to stane několikrát, na to můžete vzít jed), nemusíte se obávat, že byste museli začít celý příběh od začátku.
Úrovně jsou náhodně generované s tím, že když zemřete, budete muset projít od začátku pouze danou oblast a nepřátelé i kořist se vynulují.
Nyní se dostávám k souboji a nepřátelům. Hra je v izometrickém pohledu, pohybujete se pomocí kláves WASD, speciální útoky jsou rozloženy kolem pohybových kláves, útočíte a míříte myší. Rozložení kláves je možné libovolně měnit.
Titul nabízí opravdu pestrou škálu monster a různých druhů nepřátel včetně bossů. Utkáte se s gangstery, okultistickými kněžími a šílenými pacienty psychiatrické léčebny, ale také s monstry a děsivými bossy z mýtů Cthulhu. Každý nepřítel má svoje pohyby i silné a slabé stránky a každý skvěle zapadá do dané lokace. Tady je prostě vidět, že někdo pečlivě studoval Lovecrafta.
Nepřátelé však projdou i přes řadu pastí, které vás silně poškodí. Když projdou přes určité jedy a kyseliny, je patrně v rámci typu nepřítele vše v pořádku. Pokud ale přejdou přes nástražné bodce na zemi jakoby nic a vám to ubere půlku života, tak to prostě naštve. I když se jedná o klasický nešvar většiny her, že nepřátelé lehce podvádí, je to nefér.
V rámci vaší cesty také naleznete různé knihy i hádanky a budete čelit různým rozhodováním. Některá mají za následek, že ovlivní vaši příčetnost, jiná jsou zase důležitá pro postup hrou nebo pro interakci s jinými postavami. Je nakonec pouze na vás, zda nakreslíte na obraz pentagram, nebo hořící dům. Každá volba však bude mít určitý následek a samozřejmě i vliv na vaši příčetnost. Je tohle všechno skutečné? Nebo jste pacienty domu pro duševně choré a celé se to děje pouze ve vaší hlavě?
Krásné zpracování lokací, které si však bere také svoji daň
Na výše zmíněné otázky budete hledat odpovědi při prozkoumávání různých náhodně generovaných lokací, které jsou velmi líbivě zpracované. Grafický styl je kreslený, v komiksovém duchu, a hře opravdu sluší. Zde je tedy také oproti prvnímu dílu opravdu razantní krok kupředu.
Náhodně generované lokace spolu se zvoleným grafickým stylem však mají někdy za následek, že předměty a vybavení místností včetně lootovatelných předmětů jsou rozvrženy tak nešikovně, že se o tyto překážky bude zasekávat. To nebude důsledkem nějakého grafického bugu, ale dané rozvržením těchto předmětů v rámci jejich generování. Taktéž se vám někdy stane, že budete chtít vybrat truhličky v koutě místnosti, ale dostat se k nim a vymotat se poté zpátky pro drop je umění.
Podobný problém s předměty je, pokud se nějaký nachází za postavou, s kterou se dá mluvit. Je poté docela obtížné kliknout na předmět a vzít ho bez toho, aniž byste mluvili s danou postavou.
Tyto problémy jsem, ale řešil přímo s vývojáři i se zástupcem vydavatele. Je tedy více než pravděpodobné, že tento nešvar bude brzy vyřešen.
Ozvučení hry je příjemné, jsou slyšet kroky, výstřely a řev nepřátel, ale i vašich postav, když utrpí zásah, prostě vše, jak má být. Není zde dabing, což ale není na škodu.
Za povšimnutí stojí i velmi kladný a aktivní přístup vývojářů, kteří mají zájem o každé poznatky a zpětnou vazbu. O to větší překvapení v kladném slova smyslu jsem zažil, když se do diskuze zapojil i člověk od vydavatelské společnosti Fulqrum Publishing. Takový přístup je prostě fajn a upřímně se mi líbí, když vývojáři ani vydavatel nepustí prostě hru do světa a nepřestanou mít zájem, jako se to u některých titulů stalo.
Lovecraft’s Untold Stories 2 je velice povedené akční RPG s prvky roguelike. Titul skvěle pracuje s Lovecraftovým odkazem a mýty o Cthulhu s tím, že se jedná o pokračování prvního dílu. Hra nabízí šest hratelných postav, z nichž má každá své silné a slabé stránky a samozřejmě speciální schopnosti, osobité vybavení, zbraně a předměty. Postavám můžete měnit výbavu, což se ihned promítne na jejich vizuálním stylu a na jejich statistikách. Hra pracuje s náhodně generovanými lokacemi a dělá tak každý průchod jiným, a to včetně rozložení nepřátel. Tento aspekt přidává hře na znovuhratelnosti, a to také díky povedenému grafickému zpracování, které kombinuje kreslený a komiksový styl. Likvidace pestrého zástupu nepřátel probíhá ve svižném tempu a rozhodně zabaví jak nadšence do akčních izometrických stříleček, tak milovníky Lovecrafta a dobrého příběhu.