Look Back - cover

Look Back – recenze mangy

4. 3. 2025
 

Ačkoliv mangy a anime jsou stereotypně spojovány hlavně s akční sci-fi nebo fantasy, nabízí toho mnohem více. Na dnešním trhu se najde i množství děl, která si naopak vystačí s každodennem, věnují se běžnému životu, a přitom nabídnou přinejmenším srovnatelný emotivní zážitek. Do této nabídky tentokrát přispěl Tacuki Fudžimoto, který nejvíce proslul sérií mangy Chainsaw Man. Jeho Look Back sice nepotřebuje násilí ani vlastní fantaskní prostředí, ale úplně jednoduchý, přímočarý příběh to také nebude.

Fudžino, která neochvějně věří ve svůj talent, a Kjómoto, která se bojí vyjít z domu. Dvě naprosto odlišné venkovské dívky svede dohromady upřímná láska ke kreslení mangy. A jak léta plynou, kryjí si ty dvě navzájem záda.

Unikátní příběh o dospívání od autora série Chainsaw Man!

Autor:
Kresba:
Autor obálky:
Vydavatel:
Překlad:
Korektury:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:

Tacuki Fudžimoto
Tacuki Fudžimoto
Shilin Huang
CREW 
Michala Kropáčková
Tereza Micková
148
černobílý
brožovaná
únor 2025
978-80-7679-726-0
první

Začínáme na základce

Anotace nelže, hlavní hrdinka Fudžino je mladá slečna, která ráda přispívá svými komiksy do školních novin. Když jí však přibude podezřele schopná konkurence ve formě neviděné Kjómoto, Fudžino si dá za cíl věnovat se kreslení naplno. Zaplněné stránky se kupí, její kresba se pomalu zlepšuje, předchozí přátelé i koníčky jí mizí ze života… a když se s Kjómoto konečně sejdou osobně, spřátelí se spolu právě díky komiksům. Nic ovšem netrvá věčně, a jak každý může znát ze zkušenosti, život dokáže nečekaně zamíchat se všemi plány.

Shrnutí i s hlavním dějovým zvratem zabere tak čtyři pět vět, takže je jasné, že jen o příběh tady nejde – přinejmenším zpočátku. Druhá polovina mangy zato je, bez větších spoilerů, podstatně abstraktnější a k emocím přidá i svou dávku tajemna. Pochopení, co se vlastně přesně stalo, proto vyžaduje buď cit na detaily, nebo opakované čtení, než vše zapadne do sebe. Alespoň tedy čtenáři nějakou dobu vydrží.

„Nejdůležitější je…“

Na první pohled se Look Back nesnaží o žádnou větší dynamiku ani psychologii. Jednotlivé výjevy se střídají v rozmezí týdnů, až let, a čekat nějakou detailní studii lidského dospívání by bylo marné. Místo toho manga ukazuje, kolik dlouhého, náročného úsilí člověk musí vynaložit, aby se dostal na špičku – a jak mu jeho výsledky mohou změnit život. To se ovšem neobejde bez značné dřiny. Zvláště těm, kdo se věnují nějaké formě umění, tak mnohé pasáže přijdou povědomé a připomene se i ten dobře známý pocit ze školy, která ve zpětném pohledu uplynula až nepatřičně rychle. Ostatně sám Fudžimoto přiznal, že dílo je alespoň částečně autobiografické, zejména co se rozčarování z vlastní umělecké tvorby týče.

Stejně statická je proto i kresba; děj posouvají vpřed zejména dialogy, ovšem ty probíhají nejčastěji na místě. Jejich protiváhu pak představují dlouhé hodiny sezení za stolem, věnované kreslení, zatímco venku zvolna ubíhá svět. Když už postavy někam jdou, většinou spolu mlčí, a dokonce i ojedinělé akční scény působí spíše jako sled obrazů než jako plynulý děj. Autor ale vše komponuje promyšleně a ukazuje právě tolik, kolik potřebuje.

Když jsem naposledy recenzoval mangu, byla to Moje vadná Mariko, která má zdánlivě podobný námět přátelství dvou dívek a proměny jejich vztahu. Jinak se však liší skoro ve všem – Mariko je expresivní, pečlivě vykreslená a neustále se někam žene, zatímco Look Back plyne zvolna, ukazuje střípky a obrací se spíše do sebe. Přesto (anebo právě proto) bych se je nebál doporučit zároveň.

Zdroj: CREW

„…abyste prostě kreslili, trubky!“

Při dalším pátrání lze narazit i na adaptaci v podobě anime filmu od Studia Durian. Ten se rovněž jmenuje Look Back, vyšel v roce 2024 a má příjemnou stopáž šedesáti minut. Příběh přitom převádí velice věrně, přidává jen na detailech a pohybu. Vše ovšem doprovází pohodová hudba, hravé barvy a krajiny jako od studia Ghibli, takže film obstojí jak samostatně, tak pro rozšíření mangy.

„Look Back vrací čtenáře do školních let a zároveň klade otázku, jak se vypořádat s vlastní tvorbou i životním směřováním. Obojí díky pečlivé kresbě i kompozici zvládá více než dobře, a stává se tak dílem, které osloví nejen umělce. Komu by navíc příběh mangy nestačil, může jej zažít ještě jednou v podobě sympatického animovaného filmu.“

Klady
  • emotivní závěr
  • otázka umělce a jeho vztahu k vlastní tvorbě
  • práce se střihy a se statikou
  • velice povedená adaptace
Zápory
  • náročnější druhá polovina
Infobox
0.0

Doporučujeme

Kresba

Příběh

Dialogy

Zpracování

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.