First-person střílečky - cover

Herní kvíz – vyznáte se v klasických first-person střílečkách?

7. 10. 2024
 

PC nebylo vždycky master race. Ještě na počátku 90. let to byla snad jedna z nejhorších herních platforem. Počítače standardu IBM sice výměnou za svou infarktovou cenovku nabízely velkou paměť a výkonné procesory, ale byly určené na nudnou kancelářskou práci s databázemi a tabulkovými kalkulátory. Neměly tedy prakticky žádnou hardwarovou podporu grafiky a zvuku, takže na nich nebyly ani zdaleka tak krásné a rozmanité hry jako na dostupnějších počítačích Commodore Amiga nebo na konzolích. Jenže pak jednoho dne vyšel Doom a vše se změnilo. Střílečky z pohledu první osoby se na dobrých dvacet let staly výkladní skříní technologického pokroku na poli videoher a jedním z nejmilovanějších žánrů. Dnes přežívají hlavně v podobě multiplayerových titulů a boomer shooterů od indie vývojářů. Nastala tedy ideální doba na to, abyste si otestovali, jestli se vyznáte v klasických pilířích tohoto žánru, nebo byste si ještě potřebovali něco dostudovat.

Herní kvíz – vyznáte se v klasických first-person střílečkách?

Vedou se spory, který first-person shooter byl tím úplně prvním. Každý se však shodne na tom, že nejdůležitějším základním kamenem pro tento žánr je Wolfenstein 3D od id Software. Ve kterém roce poprvé vyšel?
Po Wolfensteinovi následoval Doom, který je masově populární dodnes. Byl rozdělený na epizody, přičemž ta první se šířila zdarma jako tzv. shareware. Jak se jmenovala?
Po úspěšné premiéře na počítačích zamířil Doom i na konzole. Na které z následujících konzolí však nikdy oficiálně nevyšel?
Všichni víme, že původní Doom v době svého prvního vydání nepodporoval rozhlížení nahoru a dolů. Pamětníci se ovšem rádi dohadují, jestli jej vůbec šlo hrát s využitím myši. Jak to tedy bylo?
Důležitou střílečkou byl také The Terminator: Future Shock z roku 1995. Měl plně 3D modely nepřátel, velké otevřené lokace a umožňoval rozhlížení myší po vertikální i horizontální ose. Brzy po něm vyšlo i pokračování, které si v Evropě zachovalo název The Terminator, ale pochopitelně změnilo podtitul. O jaký podtitul šlo?
Za jednu ze stěžejních first-person stříleček je považován i GoldenEye 007 pro Nintendo 64. Která společnost jej vyvinula?
V prvních first-person shooterech jsou hrdiny většinou svalnatí, nahněvaní muži. Přesto se poměrně brzy začaly objevovat i takové, v nichž hrajete za ženskou protagonistku. Pár jich najdete zmíněných v následujícím výčtu. Jedna hra se tam však zatoulala nedopatřením, protože jejím hrdinou je klasicky muž. Která to je?
K nejpozoruhodnějším raným střílečkám patří Star Wars: Dark Forces. Tvůrci z LucasArts pro něj vyvinuli proprietární engine, který v některých ohledech technicky překonával Doom. Jak se tento engine jmenoval?
Když už je řeč o slavných enginech, tak nejde opomenout Build Engine, na němž běží třeba Duke Nukem 3D, Shadow Warrior nebo Blood. Programátor, který jej vyvinul, na něm začal pracovat ještě v teenagerském věku. Kdo to byl?
Grafickým zlomem byl také Unreal Engine, z něhož se nakonec po mnoha letech vyvinul jeden z nejpoužívanějších a nejpokročilejších herních enginů vůbec. Premiéru si odbyl v úžasně vypadající, ale dnes už trochu zapadlé střílečce Unreal z roku 1998. Její děj se odehrává na vzdálené planetě, kde hlavní hrdina havaruje. Jak se tato planeta jmenuje?
Střílečka Chasm: The Rift z roku 1997 byla mnohými považována za slabší napodobeninu slavného Quaka, přesto si získala své příznivce a inspirovala třeba český boomer shooter Hrot. Z jaké země pocházelo studio Action Forms, které ji vyvinulo?
O jeden z prvních českých first-person shooterů se postaral tým Insanity tvořený především Filipem Doksanským, Petrem Kadlečkem a Davidem Veselým. Jejich hororová střílečka vyšla na samém konci roku 1996 pro počítače Amiga a později se dočkala i druhého dílu. Jak zněl její název?
Z týmu Insanity nakonec vzniklo vývojářské studio Black Element Software, které v roce 2007 vytvořilo povedenou sci-fi střílečku Alpha Prime. Jako tvůrce námětu se na ní podílel i jeden významný český spisovatel. Kdo to byl?
Poměrně dobře vnímaná a zajímavá sci-fi střílečka vznikla v roce 2003 také na Slovensku. Jmenovala se Chaser a stálo za ní studio Cauldron. To později vyvinulo také pokračování jedné známé akční série. O jakou hru se jednalo?
Který slavný román bratrů Strugackých je jedním z inspiračních zdrojů hry S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl od studia GSC Game World?
Herní kvíz – vyznáte se v klasických first-person střílečkách?
Dostal jste {{userScore}} z {{maxScore}} správně.
{{title}}
{{image}}
{{content}}

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.