Poslední dobou mám pocit, že se s hrami s vikingskou tematikou roztrhl pytel. Jen tak namátkou v titulech jako Ancestors Legacy nebo Frozenheim či v deskové hře Blood Rage. Co mají tyto počiny společné? Násilí, brutalitu a ukazují to, čím se vlastně tito severští válečníci proslavili. Dnešní recenzovaná desková hra Knarr na to jde trošku jinak, protože připomíná další významný obor, díky němuž jsou vikingové známí. Mořeplavbu. Není to tak jen o krvi a boji, ale i o objevování, náboru a obchodu, na což se dneska velmi zapomíná, a je moc dobře, že autor Thomas Dupont a české vydavatelství Mindok na to nezapomněli. Dámy a pánové, spleťte vlasy do copu a pokochejte se polární září, vyplouváme.
Magické oslovení
Na první pohled snad každého zaujme krabička. Vikingský válečník pod zařící oblouhou na ní pluje do neznámých krajin objevovat svět. Navíc je vyobrazení úmyslně vyvedeno v tmavých barvách, aby vynikla záře. Dle mého naprosto geniální, už nyní totiž vím, že před sebou nebudu mít vraždící bestie, ale něco jiného, a hned jsem byl zvědavý dál, protože jsem potřeboval objevovat.
Po otevření krabičky jsem zůstal v šoku. Objevil se totiž přede mnou herní plán přes celou oblast krabičky a pod ním čtyři desky lodí v barvách bílé, béžové, černé a hnědé. Upřímně jsem byl nadšený, už když jsem držel v ruce ten pevný materiál, protože takhle dle mého má vypadat kvalitní komponent, ale vrchol přišel až pod nimi. Když opomenu dvanáct žetonů vojáků, dvanáct žetonů náramků, čtyři žetony osudu, čtyři ukazatele věhlasu a čtyři ukazatele bodů, bylo tam něco, po čem u každé hry toužím – karty v obalu. ANO, V OBALU! Pečlivě uložené, připravené jen k vytáhnutí a pečlivému uložení, protože na to, jak je krabička malá, je v ní toho zatraceně hodně, snad více i než v Prokleté stezce. Balíčky na karty totiž obsahují třicet pět karet výprav (z čehož je dvacet obchodních a patnáct dobyvačných), sedm karet artefaktů a neuvěřitelných padesát karet vikingů, a i když se někteří opakují, rozmanitost je neuvěřitelná. Muži i ženy, staří i mladí, válečníci i modelky.
Čímž tedy musím rovnou zmínit, jak nádherný vizuál Knarr má. Ve většině recenzovaných her si toto šetřím na konec, ale zde mě to tak zaujalo a okouzlilo, že musím rovnou. Vše vypadá jako ze správného vikinského příběhu, který můžete slyšet u ohňů nebo číst v knihách. Válečníci, hrdinové, skaldové, kováři, obchodníci, šikovní řemeslníci, mořeplavci, lodě, oblasti k cestování i ty žetony. Vše na vás dýchá tím krásným mořským vzduchem a jen se těšíte na dobrodružství. Vizuál nemá chybu, stejně jako neuvěřitelná kvalita jednotlivých komponentů. Žetonu jsou řádně pevné a karty jsou též z pevnější materiálu, nejedná se o ty běžné ohnutelné papírovky. Byl jsem tak neuvěřitelně nadšený, a to jsme ještě ani nezačali hrát!
Připravte si Knarr
Jaksi jsem to zapomněl zmínit, ale v balíčku jsou ještě dvoje pravidla, česká a slovenská. Sice je to cizokrajná hra, ale nechme si ta česká. Jako první položte herní plán doprostřed stolu. Poté zamíchejte všechny karty obchodních výprav a položte je vedle herního plánu lícem dolů, přičemž otočte tři vrchní karty. To samé udělejte s dobyvačnými kartami. Následně přichystejte karty vikingů, jejichž počet se mění podle počtu hráčů. Maximální počet jsou čtyři, minimum dva, držte se tak návodu, který vám i řekne, jaké karty dát stranou mimo hru.
Jakmile máte připravené vikingy a lokace, vezme si každý hráč desku lodi ve zvolené barvě. Tento krok je popravdě i v přípravě nejsložitější, protože se zde dělí na dvě verze hry, základní a plnou. Následně si vezmete žeton náramku a žeton vojáka, které dáte do výřezu desky vaší lodi. Každý hráč si pak dobere dvě karty vikingů tak, aby nebyly téže barvy. Zní to jednoduše, ale hra umožňuje díky svým verzím kombinovat více náramků a vojáků, což je docela ovlivňující faktor. Jako další krok připravte dřevěný ukazatel bodů ve své barvě a položte jej na startovací pole, kde je počítadlo věhlasu. Poté si každý lízne tři karty vikingů do ruky a nakonec se z žetonů osudu určí začínající hráč. Zní to složitě, že? Ale není. Manuál je geniálně sepsaný a krásně vám přidržuje štít.
A co je tedy naším cílem? Vydobýt si pomocí zámořských cest a obchodem co největší věhlas a získat tak slávu, jaká bude znít ve všech hrdinských severských hymnách a písních, které kdy vznikly. Všichni totiž chceme, aby z nás byl další Ragnar Lothbrok a jeho synové, nebo ne?
Knarr byla vikinská obchodní a kolonizátorská loď
Známe design, přípravu i cíle, co nás ještě zajímá? Samozřejmě hratelnost! Vzhledem k tomu, jak velká je příprava, si určitě říkáte, že hraní musí být masakr. Opak je ale pravdou, pravidla mají pár stran a já si dovolím říct, že deskovka je šitá hráčům vyloženě na míru. Má totiž prakticky jen dvě části, první je Věhlas a druhá je Akce, což znamená nábor nebo mořeplavbu. V několika výjimkách lze ještě obchodovat, ale to si řekneme.
V části Věhlas získá aktivní hráč na začátku svého tahu vítězné body odpovídající nejvyššímu číslu, kterého dosáhl jeho ukazatel na stupnici věhlasu. Což na začátku není nic moc, ale jakmile hrajete akce, vše se mění. V případě náboru se k vám přidává nový viking do posádky. Když hráč provede akci náboru, vybere si kartu postavy z dostupné nabídky a přidá ji ke své posádce. Každá postava má specifické schopnosti nebo bonusy, které pomáhají při budování obchodních cest nebo vylepšování vlastní strategie. Nábor postav je klíčový pro vytváření silné kombinace schopností a pro úspěšný průběh celé hry.
V případě mořeplavby se zase rozhodnete objevovat nová území. Když hráč provede mořeplavbu, vybere si jednu z dostupných karet ostrovů a přidá ji do své herní oblasti. Každý ostrov poskytuje specifické zdroje nebo jiné výhody. Mořeplavba je důležitá pro rozšiřování hráčovy obchodní sítě a přístup k různým typům zdrojů. Každý nový ostrov, který hráč prozkoumá, přináší možnosti, jak zlepšit efektivitu celé jeho strategie, což je klíčové pro dosažení vysokého skóre a úspěchu ve hře. Je tak nutné přemýšlet a taktizovat, než si vyberete, jakou akci provedete, nicméně jakmile si hru trošku zajedete, jde to víceméně samo.
Všichni máme stejný počet tahů, myslete na to
Další možností je totiž jednou během svého tahu obchodovat, a to buď před provedením akce, nebo po ní. Můžete použít například žetony náramků a dobrat si dostupné zdroje. V momentě, kdy jste se rozhodli ukončit svůj tah, což znamená, že už vlastně nic nemůžete, je na řadě další hráč. A takto donekonečna, než jeden z vikingů získá čtyřicet či véce vítězných bodů. Důležité zde ale je, že i když jeden překročí onu magickou hranici, všichni hráči mají mít stejný počet tahů. To znamená, že když skončí jeden a zbývají po něm další dva, zůstává reálná možnost, že budete stejně přeskočeni a nakonec nevyhrajete. Tak to ale prostě je.
Nyní si dejme ještě nějakou zpětnou vazbu, co mi na deskové hře vadí. Docela dlouho jsem nad ní přemýšlel. Je silně strategická, a byť jsou pravidla dobře udělaná, rozhodně nesouhlasím s tím, že je hra od osmi let. Knarr je sice velice intuitivní a dobře postavený, ale nemyslím si, že třeťáčci by byli schopni to reálně uhrát. Také je zde faktor určité „vyhranosti“ a trvalo mi asi šest her, než mi došlo, že je gameplay docela nevyvážený. Tím, že budujete posádku, dokud nedojdou možní vikingové, prakticky získáte ohromný vpluj do finiše, protože ostatní budou silně podzdrojovaní. Je to takový zvláštní hack, díky němuž se dají pravidla nenápadně obejít.
Stejně tak v případě, že můžete zablokovat určité karty vikingů. Když si vyberete, že budete neustále někoho sbírat přednostně, a nebudete je odhazovat, ostatní je nebudou moci využívat a zároveň se tím hrozně omezí. Monopol jedné barvy má sice svá rizika, ale nebudu lhát, ještě jsme asi úplně nepřišli na to, jak tento trik obejít. Zase ale musím dodat, že to je po několika hrách a spoustě přemýšlení, protože vás vážně nutí hrát s hlavou, a ne jen tak využívat, co je před vámi.
Musím také dodat, že je dílo skoro neohratelné. Čím více se totiž do hry vžíváte, tím vás baví víc. Proč? Protože jak jsem výše zmínil, herních variant je více, a tak přidat do hry i třeba takové artefakty vážně stojí za to. Tak to je super, takže vezmeš a někam s ní jedeš, že? Tak to zase prr, víte, jak jsem říkal v přípravě, co je všechno nutné vyložit? Na to, kolik se toho do krabičky vejde, v plném počtu hráčů docela zaberete místo. Je to takový paradox, malá krabička, velký prostor. Ale to už asi hrotím i nesmysly.
Knarr je super. Je to neortodoxní připomínka vikingů, která konečně tyto copaté muže i ženy ukazuje v jiném světle, a přesto v perfektní strategii. Neskutečně jsem si užil každou partii, a když jsme se s partou postupně zbavovali ostychů, s nimiž jsme do hry vstoupili, přišla zde jedna neskutečně pecková deskovka, kterou jsme si užívali od vizuálu až po jednotlivé možnosti. Problémem jsou menší odhalitelné hacky ve hře a rozhodně nesouhlasím s doporučeným věkem. Jinak, bando, na co čekáte, skočte do knarru a vyplujte, svět na vás čeká!