Kerbal Space Program 2 náhled EA

Kerbal Space Program 2 – vesmírný průšvih

5. 7. 2024
Zdroj náhledu: igdb

Pokud je nějaké dílo úspěšné, ať už literární, filmové, nebo videoherní, nezřídka se stává, že dostane pokračování. Pokud se navíc jedná o dílo, které svým konceptem, hratelností, a grafikou dokáže válcovat daleko nákladnější konkurenční tituly, a kromě toho si získá téměř stoprocentní hodnocení kritiků i uživatelů, je jasné, že pokračování prostě přijít musí. Kerbal Space Program 2 vás opět zavede na planetu Kerbin, která je domovem roztomilých Kerbalů, podnikajících své první cesty do vesmíru.

zdroj: Private Division

Problémy od samého počátku vývoje Kerbal Space Program 2

Kerbal Space Program 2 se od počáteční pre-produkce, která začala již v roce 2017, po oficiálním oznámení v roce 2019 i po uvedení do předběžného přístupu 24. února 2023 potýkal (a stále potýká) s řadou problémů a zvratů. O těchto problémech jsme vás informovali již v roce 2022 v krátké zprávě o opětovném odložení titulu. Celá situace je však v pozadí mnohem komplikovanější a rozhodně stojí za to, alespoň ve stručnosti zmínit pár zásadních faktů, které vývoj a odložení ovlivnily a které se zároveň viditelně odrážejí na stavu hry.

Za původní úspěšnou hrou Kerbal Space Program stojí vývojářské studio Squad a společnost Private Division coby vydavatel. A zde je nutné zmínit první zásadní informaci. Private Division je po Rockstar Games a 2K další vydavatelskou značkou Take-Two Interactive.

Na vývoji Kerbal Space Program 2 se však nepodíleli vývojáři ze studia Squad, jak by se dalo očekávat, nýbrž úplně nově formovaný tým. V roce 2017 Take-Two Interactive koupili Squad (ti měli za úkol stále pracovat na KSP1 a nadále ho vylepšovat a rozšiřovat) a zároveň hledali vývojáře, kteří by se ujali projektu KSP2. Volba padla na Uber Entertainment, který se následně přejmenoval na Star Theory Games, a hra měla vyjít v roce 2020.

Výše zmíněný zcela nově zformovaný tým prakticky nevěděl, o jaký projekt se bude jednat. Vývojářské studio, které mělo za úkol tým vytvořit, totiž kvůli utajení nemělo od vydavatele povoleno sdělit jednotlivým vývojářům, o co se bude jednat.

Práce nicméně začala a po mnoha technických peripetiích se dal vývoj do pohybu. Další ze zlomů přišel v roce 2019, kdy se na povrch začaly dostávat informace a sliby vydavatele, co bude KSP2 všechno obsahovat. Opět se dostáváme k technickým problémům s kódem hry a jejich řešení. Opět je také nutné říci, že i když vývojáři chtěli kontaktovat Squad tým, měli to přísně zakázáno od vydavatele. Vydavatel navíc ani nechtěl nikoho ze Squad týmu, který tou dobou pracoval na rozšířeních a aktualizacích pro KSP1, aby se zabýval KSP2.

Stalo se tak, že vývojáři z týmu pro KSP2 pokračovali v práci naslepo a opětovně se potýkali s problémy, které tým KSP1 již dávno znal a vyřešil, čímž ztratili poměrně mnoho času.

Nikdo z vývojářů se nepokusil kontaktovat nikoho ze spřáteleného Squad týmu ani tajně. Důvod byl strach z propuštění a tvrdá pokuta od vydavatele. A že to Private Division, tedy Take-Two Interactive, myslí vážně, se ukázalo v případě, kdy jeden z vývojářů odpověděl na neškodný dotaz na komunitním fóru. Tento vývojář byl pak tvrdě propuštěn z toho důvodu, že jediný, kdo může komunikovat s veřejností a komunitou, je PR community manager vydavatele, nikoli vývojář.

Dostáváme se do roku 2020, kdy se podařilo vypořádat se s některými problémy a do studia se dokonce podařilo sehnat i pár zkušených vývojářů. V tomto okamžiku se v rámci interní politiky stalo, že klíčové postavy vývoje začaly opouštět loď. Mezi nimi byl i principal engineer Chuck Noble, v reakci na to se majitelé Star Theory Games v čele s Bobem Berrym a Jonathanem Mavorem rozhodli jednat s Take-Two Interactive o osudu studia.

Následně Take-Two Interactive v rámci Private Division oznámil, že vytvořili zcela nové vývojářské studio Intercept Games, na které převedli vývoj KSP2, a ze Star Theory Games si vzali pár klíčových pracovníků, včetně kreativního ředitele Natea Simpsona a vedoucího studia Jeremyho Ablese. Nový tým začal mít lehký progres, i když se stále potýkal s různými problémy, a protože situace byla už opravdu kritická, stala se v roce 2021 klíčová událost. Vývojáři z Intercept Games mohli (s laskavým svolením vydavatele) kontaktovat studio Squad, aniž by za to hrozil nějaký postih. To byla ve stručnosti cesta k předběžnému přístupu k datu 24. února 2023.

zdroj: Private Division

Vymodlený předběžný přístup

Kerbal Space Program 2 je stejně jako první díl vesmírný sandboxový simulátor, který klade důraz na realistický fyzikální systém. Jak jsem již zmínil v úvodu, titul je v současné době ve fázi předběžného přístupu a dostává v nepravidelných intervalech aktualizace a opravy.

Kerbal Space Program 2 se opět odehrává na planetě Kerbin, která je domovem malých zelených roztomilých Kerbalů. Ti jsou přátelští a cílevědomí uličníci s touhou dostat se ke hvězdám a dost možná ještě dál.

Titul zatím nenabízí žádnou hlubší kampaň, a tak můžete hrát pouze sandboxový režim a plnit vědecké mise. Zde se sluší zmínit, že podobně začínal i KSP1, v němž se z jednoduchého vesmírného sandboxu vyvinula plnohodnotná kampaň s vědeckými i manažerskými aspekty a technologickými stromy.

Pokračování KSP1 se drží v podobném formátu, ale zároveň je zde více planet, které můžete (pokud budete úspěšní ve stavbě rakety) navštívit. Zároveň se v budoucnu počítá s kolonizací planet a mezihvězdným cestováním.

Co si rozhodně zaslouží zmínku jako velké plus, je poměrně rozsáhlé spektrum výukových misí, které vás pěkně provedou hrou hezky od základu. Přesto zde hráči prvního dílu budou mít jasnou výhodu.

Stejně jako v původní hře máte na starost vesmírné středisko, které by se dalo přirovnat k současné NASA (National Aeronautics and Space Administration). Vše se odehrává v plně simulované a funkční sluneční soustavě, které se podobá té naší, včetně planet.

Zároveň máte na starost stavbu raket a vesmírných lodí, a to hezky dílek po dílku, tak aby byly schopné bezpečně dopravit vámi vybranou posádku Kerbalů na oběžnou dráhu Kerbinu a následně na další planety.

zdroj: Private Division

Jdeme konečně stavět raketu, která nás zaveze ke hvězdám

Jedním z hlavních prvků, které dělaly KSP1 tak výjimečný, byla právě konstrukce raket. Součástku po součástce, dílek po dílku nebo komponent po komponentu a část po části jste mohli budovat své vesmírné plavidlo. Když bylo všechno připraveno a stiskli jste tlačítko pro start, mohlo nastat několik scénářů. V tom nejlepším se vaše plavidlo odlepilo od země a dosáhlo svého cíle. V těch dalších mohlo vybuchnout hned při zážehu, v průběhu letu nebo se mohlo stát neovladatelným, odlepit se od země, aby se rozpadlo a následně vybuchlo při dopadu zpět, a tak dále. Zkrátka se jednalo vždy o skvělý zážitek od konstrukce až po dosažení orbitu. A nutno zmínit, že se nejednalo o ledabylé fantasy scénáře, ale všechno bylo podloženo důrazem na fyzikální zákony.

KSP2 se v tomto ohledu také snaží být vědecky podloženo fyzikálními vlastnostmi, což je rozhodně dobře. Bohužel se v rámci hratelnosti můžete setkávat s chybami, které jsou na světě již od uvedení do předběžného přístupu, tedy od února 2023. Jednou z těchto (mnoha) chyb je i nutnost stále přenastavovat klávesy po opětovném spuštění hry. Není to, pravda, chyba, na které stojí a padá svět, ale po roce bych čekal, že to bude už opravdu vyřešeno.

Další možné problémy vás mohou potkat přímo při konstrukci, kdy některé díly raket jednoduše nesedí na hlavním těle nebo se nedají přesně umístit. Tento bug má za následek, že se vaše na první pohled dobře vykonstruovaná raketa prostě rozpadne, protože díly na sobě nesedí tak, jak mají.

Konstrukce je v rámci rozhraní uživatelsky poměrně přátelská. Každé konstruované plavidlo má okno se správou dílů, díky němuž můžete vybrat a manipulovat s jeho částmi pomocí rozbalovací nabídky, což je rozhodně příjemné v rámci práce (hraní). I s tímto mechanismem vás dobře seznámí zmíněný výukový program.

zdroj: Private Division

Věda a technika, hlavně však fyzika

Je zde možnost si vybrat i režim průzkumu, který hratelnost osvěžuje tím, že vám umožňuje postupně odemykat nové prvky kosmické lodi ve výzkumném centru. Ty se odemykají utrácením vědeckých bodů.

Vědecké body, jak již každý jistě tušíte, se získávají vědeckou, respektive výzkumnou činností. K tomu slouží i mise, které vám zadává řídící středisko a zahrnují postupně se zvyšující složitost požadavků, od prosté konstrukce rakety přes její vypuštění až po dosažení orbity a meziplanetární cestu. Vedle toho můžete provádět také různé typy vědeckých experimentů nebo pozorování a výsledky následně předávat do řídícího střediska. Pokud se dostanete do vesmíru, můžete také získávat různé vzorky měsíčního regolitu nebo jiných minerálů, které lze v případě úspěšného a bezpečného přistání zpět na Kerbinu také odevzdat.

Dalším zábavným prvkem byla orbitální mechanika a její správné pochopení. Při vypuštění rakety je klíčové dosáhnout stabilní oběžné dráhy a pak umět vhodně rozvrhnout manévry, které vám umožní nasměrovat plavidlo ke svému cíli. Tím může být třeba Mun (měsíc) nebo jiná planeta či těleso v soustavě Kerbolar. Oběžné dráhy jsou protichůdné, protože vyžadují rychlejší pohyb, abyste získali větší výšku, ale na opačné straně dráhy, ať už jde o apoapsis, nebo periapsis. Důležité je také mít dostatek paliva, abyste mohli provádět provádění manévry a vaše posádka se dokázala vrátit bezpečně domů.

Celkové přípravy a vaši cestu vám bude komplikovat fakt, že nemůžete vidět poměr tahu a hmotnosti vaší lodi v dané fázi. Tento údaj je přitom poměrně zásadní, protože výsledná hodnota určuje, zda raketa poletí nahoru, což je dobře, nebo padne dolů, což je špatně.

zdroj: Private Division

Roztomilost a krása okořeněná skvělým ozvučením

Po grafické stránce je hra jednoznačně hezčí než první díl. Kreslená grafika s použitím realistického fyzikálního systému v rámci simulace vychází z reálné orbitální mechaniky, a kdyby všechno fungovalo, jak má, je to opravdu skvělé. Ovšem oproti původním (i hratelným) ukázkám je znát určitý pokles grafiky a detailu, tzv. graphic downgrade. To bylo patrně způsobeno i zpětnou vazbou k optimalizaci, neboť hra v některých případech běžela na doporučené sestavě se středními detaily na pouhých 10 fps. Po několika aktualizacích se výkon podstatně zlepšil, v některých případech se ale přesto objevují i různé chyby, jako propadávání textur, případy, kdy při stavbě rakety nesedí díly, nebo poměrně časté zubaté hrany u některých předmětů. Mezi chyby spadají i situace, kdy vaše vesmírná loď nereaguje na povely, přestože máte dostatek paliva.

Co rozhodně stojí za zmínku v kladném slova smyslu, je ozvučení, které je opravdu povedené. Hru doprovází orchestrální hudba, a dokonce je zde použito několik skutečně nahraných zvukových stop při zážehu raketových motorů.

zdroj: igdb

Kerbal Space Program 2 měl být hodnotným nástupcem prvního dílu, skvělého vesmírného sandboxového simulátoru. Na titulu se nicméně podepsalo mnoho počátečních chyb v rámci vývoje, které s sebou nesou problémy až do dnešních dní. Kerbal Space Program 2 má rozhodně co nabídnout, ale kvůli tomu, že mnoho známých chyb i přes rok od uvedení do předběžného přístupu zůstává nevyřešených, a podle posledních informací není ani znám osud vývojářského studia (a procesu vývoje) do budoucna, nemohu hru v tomto stádiu doporučit. Raději bych volil Kerbal Space Program1 nebo s jistotou počkal, až bude hra uvedena do plné verze.

Klady
  • výukový systém
  • audio prvky a ozvučení
  • soundtrack
  • hratelnost
Zápory
  • nutnost stále nastavovat klávesy po opětovném spuštění hry
  • problém s plánováním tras a manévry na orbitu
  • technické chyby, přeskakování a propadávání textur
  • chyby při konstrukci rakety, kdy dílky nesedí na těle
  • grafické bugy
Platforma PC
  • Datum vydání 23.02.2023
  • 0.0

    Nedoporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.