Kdy se to stalo? – úvodka

Karetní hra Kdy se to stalo? – rozmotejte čas

21. 7. 2023
 

Lidstvo za dobu své existence stihlo ujít tak velký kus cesty a zanechat za sebou nespočet významných okamžiků. „Historie je svědectvím času, světlo pravdy, život paměti, učitelka života, zvěstovatelka dávných dob“, jak kdysi řekl římský filozof Marcus Tullius Cicero. Věděli byste, kdy k tomuto výroku došlo? Nová kooperativní karetní hra, kterou pro český trh lokalizovalo vydavatelství Blackfire, prověří vašeho pamatováka nebo alespoň štěstí v tipování. Kdy se to stalo? je hra na způsob známého Timeline, ovšem nabízí hned dvě varianty, jak ji hrát.

Kdy se to stalo? – balení
Kdy se to stalo? – zadní strana
Kdy se to stalo? – úvodka

Co bylo dřív: Vejce, nebo slepice?

Kdy se to stalo? je naučná karetní hra, při níž se buďto společnými silami, nebo proti sobě snažíte sestavit co nejdelší časovou osu nejrůznějších historických událostí. Ve skladném balení nepříliš velkých rozměrů naleznete česká i slovenská pravidla a sto šedesát pět karet. K základní hře nám bylo zasláno rovněž samostatně hratelné rozšíření s podtitulem Popkultura, na které se podíváme později v tomto článku. Kdy se to stalo? si zahrajete od dvou do šesti hráčů starších osmi let a u stolu strávíte přibližně dvacet minut.

Před zahájením partie je nezbytné se rozhodnout, zda budete hrát kooperativní, nebo kompetitivní verzi. Obě mají veskrze podobný základ. Před zahájením si dejte na čas a objemný balíček karet pečlivě zamíchejte. Karty mají dvě strany. Na rubové je bílý rámeček s názvem události a s otazníkem, což pochopitelně znamená, že máte odhadnout letopočet. Právě ten naleznete na druhé straně s černým rámečkem. Velmi se mi líbí, že zde najdete významné události lidské historie, jako je například první člověk na Měsíci, pád Berlínské zdi či zničení Pompejí, ale i ty méně známé úspěchy jako vynález kukuřičných lupínků, znakové řeči, croissantu, ořezávátka, sendviče nebo vytvoření plyšového medvídka. Témata jsou hodně široká a u většiny událostí stejně budete muset tipovat, protože kdo přesně má na rok vědět, kdy vynalezli čajový sáček?

Spojte síly a vytvořte tým

Při kooperativní hře spojíte síly a vytvoříte jeden tým. Z celkového balíčku odeberete třicet šest karet a každý zúčastněný hráč si vezme čtyři tak, aby neviděl tmavou stranu s letopočtem. Jedna náhodná karta položená černým rámečkem vzhůru bude představovat startovní pozici časové osy. Zbylé karty tvoří dobírací balíček, vedle něj se pak nachází odkládací balíček. Hráči se v tazích střídají ve směru hodinových ručiček a vždy musí provést jednu ze dvou možných akcí. Buďto do časové osy umístí jednu či dvě karty, nebo jednu kartu odloží. Na konci tahu si hráči doberou chybějící karty, aby opět měli čtyři. Zatím se to zdá být jednoduché, že? Ten pravý oříšek teprve přijde.

Před zařazením karty na časovou osu ji otočte černou stranou vzhůru, abyste si ověřili datum, avšak nemůžete se na letopočet podívat před tím, než ji zahrajete. Umístění karty do časové osy má svá pravidla a to nejdůležitější je, že ji smíte situovat pouze na konec či na začátek, tedy buďto úplně doprava (vyšší letopočet), nebo úplně doleva (nižší letopočet). Shodná data se umisťují na sebe tak, aby oba letopočty byly viditelné. Může nastat ještě jeden případ, a to když karta zapadá mezi dvě již vyložené na časové ose. V takovém případě smíte vytvořit takzvanou „řadu mezer“ tím, že kartu zařadíte nad dané dvě karty. Háček je v tom, že pokud se vám v rukou objeví další taková karta, už se na časovou osu nevejde a musíte ji odložit, jakmile k tomu dostanete příležitost.

Kdy se to stalo? – chatrné balení
Kdy se to stalo? – balení
Kdy se to stalo? – karty

Symbolický manévr

Odložit kartu na odkládací balíček není jen tak. Vše se řídí podle symbolů v levém horním rohu každé karty. Aby hráč mohl kartu odložit, musí se shodovat ikonka na kartě, kterou chcete odložit, s ikonkou na vrchní kartě odkládacího balíčku. Aby to bylo ještě těžší, symboly se na každé straně liší. Ačkoliv by se odhazování karet mohlo zdát jako způsob, jak utéct vykládání na časovou osu v případě, že si nejste jisti, je to naopak taktický způsob pro manévr, díky němuž se vyhnete velkým časovým mezerám mezi kartami. Čím větší rozestup mezi nimi bude, tím méně karet do časové osy umístíte, o to dříve partie skončí a o to méně na konci získáte bodů.

Důležitá je při hře Kdy se to stalo? komunikace. Nezapomeňte, že všichni táhnete za stejný provaz, a tak si můžete poradit a společnými silami diskutovat o svých kartách. Hra končí ve chvíli, když vyčerpáte veškeré karty z dobíracího balíčku i ty ze své ruky a hráč během svého tahu nemůže kartu zahrát ani odložit. Skóre se počítá velice snadno. Každá karta v hlavní časové ose je za dva body a karty v řadě mezer jsou za jeden bod. Zajímavé na hře Kdy se to stalo? je, že můžete skončit i se záporným výsledkem, protože za každou kartu před hráčem, v odkládacím balíčku a v dobíracím balíčku si musíte odečíst po jednom bodu. Stupnice v pravidlech vám podle dosaženého skóre řekne, zde jste tým zelenáčů, oddíl veteránů, nebo dokonce kroužek géniů.

Časové stopování

Kompetitivní hra má stejná pravidla jako Timeline – snažíte se být jediným hráčem bez karet. Jako jednotlivec máte za cíl umístit svou kartu na časovou osu. V případě, že se zmýlíte, vracíte kartu do krabičky a dobíráte si novou. Příprava i průběh hry jsou totožné jako při kooperativní verzi jen s tím rozdílem, že vytváříte pouze jednolitou časovou osu (karty neumisťujete do řady mezer) a kartu lze umístit i mezi dvě již vyložené.

Slíbila jsem, že se zmíním o rozšíření Kdy se to stalo? Popkultura. Jde o samostatně hratelný přídavek obsahující sto karet z oblasti hudby, filmu, sportu, počítačových her a známých značek. Toto téma mi přijde dnešní generaci daleko bližší, protože se lépe odhadují události, které se staly poměrně nedávno. Mezi kartami můžete nalézt například vznik Netflixu, vydání hry Assassin's Creed, vydání písně Gangnam Style, Ice Bucket Challenge, seriál Arcane, prodej první láhve Coca-Coly, narození Roberta Downeyho Jr. a mnohem více. Pravidla jsou naprosto totožná a opět si můžete zahrát kooperativní či kompetitivní verzi.

Kdy se to stalo? Popkultura – karty
Kdy se to stalo? Popkultura – obsah rozšíření

Historie ožívá

Kdy se to stalo? je příjemná hra, u níž máte možnost se zastavit, pořádně se zamyslet a přitom se i něco nového přiučit. Zábavně naučný efekt na hře hodnotím vysoko, ale na druhou stranu celkovému skóre sráží body nepřehlédnutelné maličkosti. Úplně první jsem si všimla ještě před otevřením balení. U základní hry je barva potisku ošoupaná a u rozšíření se obal na zadní straně u hran dokonce trhá. Může se jednat pouze o výjimku jednoho kusu z tisíce, ale v mém případě nemohu přehlédnout fakt, že obal hry není nejkvalitnější.

S tím souvisí i vnitřní insert tvořený papírem o menší gramáži, než jsou samotné karty. Méně pevný insert sice karty udrží na svém místě, ale manipulace s nimi při vyndávání a ukládání zpět je trochu vratká. Avšak chválím za krásné ilustrace a balení karet do papírových obalů místo plastu. Ekologii zdar! Na Kdy se to stalo? mně asi nejvíc mrzí, že se nesnaží být moc originální a z velké části kopíruje Timeline… obsahově, graficky i hratelně. Není to první ani poslední hra, ale pokud už doma Timeline máte, moc nevidím smysl Kdy se to stalo? pořizovat.

Kdy se to stalo? je karetní hra s drobnými nedostatky v provedení. Navzdory nedokonalostem ve vnějším zpracování však nabízí zajímavou kombinaci zábavy a vzdělání. Kooperativní i kompetitivní verze umožňují hráčům prozkoumat historické milníky a zkoušet své znalosti ze dvou perspektiv. Přídavek Popkultura poskytuje další atraktivní témata a přináší do hry aktuální události. Přestože Kdy se to stalo? je podobná hře Timeline, nabízí alespoň trochu svébytnosti a příjemného zážitku pro různé věkové kategorie hráčů.

Klady
  • naučný efekt
  • snadno pochopitelná pravidla
  • krásné ilustrace
  • široko tematické zaměření
Zápory
  • vratký insert
  • není originální
  • skladné, avšak chatrné balení
Infobox
  • Autoři Frédéric Henry, Corey Konieczka
  • Vydavatel Asmodee
0.0

Doporučujeme

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.