Nadešel čas abych zalovil v přihrádce s letitými UMD disky pro magickou konzoli Sony PSP, a tentokrát jsem si pro vás, milí čtenáři, připravil závodní titul, se kterým jsem osobně strávil desítky hodin. Jelikož časy se mění, je vhodné trochu připomenout dobu, do které hra Juiced 2: Hot Import Nights vyšla, neboť nedávno oslavila sedmnácté narozeniny. Takže byl to rok, kdy se Simpsonovi poprvé podívali do filmu, Bourne vyhlásil ultimátum a Pixar se nám snažil vnutit představu, že dobrá restaurace se pozná podle toho, že má krysy v kuchyni, hitem Ratatouille. Co je však nejzásadnější, série Rychle a zběsile to o rok dříve dotáhla na třetí díl. Tuning byl cool a PSP taky.
ThanQ
Vydavatel THQ nebyl v roce 2007 na platformě PSP nováčkem, jeden díl Juiced vyšel na platformě již o rok dříve. Hra se podívala na všechny zásadní platformy své doby, tedy Xbox 360, PS2, PS3, PSP, Nintendo DS, PC a také na mobilní telefony, kde sice patřila k technologické špičce své doby, nicméně doporučuji zhlédnout na YouTube, že s verzí pro PSP se to opravdu nedá srovnat.
Verzi na PSP připravila parta THQ Digital Studio UK a za sebe říkám, že odvedli dobrou práci. Juiced 2 se moc pěkně hýbe i vypadá, nicméně dokonalé není nikdy nic, ale o tom později.
Need for cars
Takže teď k tomu, co hra nabízí, a věřte tomu, že toho na kapesní formát není málo, byť je jasné, že se oproti „dospělým“ platformám trochu ořezávalo a krátilo. Nejdříve to dobré. Na výběr je 89 aut, a jelikož podtitul je Hot Import Nights, na své si přijdou milovníci nejen japonských, ale celkem překvapivě i evropských aut. No řekněte sami, v kolika hrách jste mohli jezdit se Seatem Leon? Nicméně nechybí ani klasické muscle cars, Nissan Skyline GTR, nebo hypersporty jako Ascari. Vozy jsou licencované, rozdělené do kategorií podle výkonu a odemykáte si je obligátním postupem ve stromu soutěží.
Jednotlivá auta je možné modifikovat vizuálně a především po stránce výkonu. V každé lize je možné zakoupit balíček vylepšení v jedné ze čtyř kategorií nazvaných POWER, HANDLING, WEIGHT a EXTREME NITRO. Každá z uvedených kategorií je dále rozdělena do tří stupňů. První si můžete zakoupit, druhé dva si otevřete závoděním nebo zakoupením za speciální odměnu. Extrémní nitro je pak pro specifické závody.
Vizuálních modifikací je celá řada a je možné postavit si opravdu krásné auto za pomoci licencovaných tuningových sad spoilerů, kol a podobně. Rovněž si můžete vyhrát s lakováním i s nálepkami, prostě vše obvyklé tu je a můžete si být jistí, že s vizuálním tuningem si užijete své a splníte si sny o ultimátním závodním autě. Navíc je k dispozici i pár vlastních, Juiced 2, doplňků.
Každé auto si můžete upravovat dle financí a libosti v rámci dané stupnice tak, aby zapadlo do ligy, ve které jej chcete používat. Každé auto s vámi nevydrží do vyšších soutěží, což je dobrý prvek. Vždycky jsem nesnášel závody v konkurenčních Undergroundech, kde Peugeot 206 v pohodě držel krok s Corvette nebo Lamborghini Gallardo. Na to tu tvůrci prostě mysleli. Stejně jako na dobrou ovladatelnost.
Zdroj: IGDB
Grand tour?
Výběr závodů je asi nejslabší částí Juiced 2. V podstatě je k dispozici několik typů okruhů, které se jezdí jedním či druhým směrem. Variabilita je tak zajišťována spíše různými režimy, ve kterých se daný závod jede. Jednou se nesmíte dotknout zdi či překážky, jindy jedete o klíčky od auta, vyřazovák nebo dvacet kol. Větším osvěžením jsou soutěže v driftování. Opět několik málo drah a soutěže o krále driftu, výzva na body a další, nicméně v záloze je možnost sázet se s ostatními závodníky. Můžete tak splnit výzvu na body, soutěž v driftu i velikost sázky, k tomu se pěkně napakovat. Váš herní styl se zároveň propisuje do takzvané DNA, kde se podíváte na to, jací jste šikulové a jak moc velké problémy máte se sázením. DNA profil vidíte i u protivníků, takže je snadnější odhadnout, co jim půjde a kde se s nimi vsadit o balík peněz či klíčky od auta.
Soutěž o auto je zároveň super možnost, jak přijít ke kvalitně upravenému bouráku naprosto grátis. Občas totiž má protivník zakoupený balíček, se kterým se vám nechce otravovat, nebo za něj utrácet. Když se člověku nehodí, prostě ho buchne. Zadokolky také nesou hrdé označení „Good car for drift“, kdybyste si náhodou mysleli, že ideální univerzál je VW Beetle. S tím některé výzvy prostě nesplníte. Stejně tak na některé výzvy budete potřebovat auto klasický muscle car, exotický hypersport nebo jiné. Ostatně nechcete přece celou hru strávit v jednom autě, přestože třeba s Nissanem Skyline GTR by to celkem v pohodě šlo, pokud by k němu bylo druhé auto na driftové soutěže.
Jste nuly
Titulek knihy islandského samorosta jsem si nevypůjčil náhodou. Samozřejmě chcete být jedničkou, vyhrávat, hrabat prachy a auta, ale musíte si ujasnit, že to nezvládnete sami. Do svého virtuálního gangu si najímáte řidiče s ohledem na jejich DNA a tím pádem i cenu. Je tu dokonce i místní verze Stiga s povinnou helmou. A fakt se nenosí, aby zaměstnavatel brzdil partu. Ani tak se ale závodění nevyhnete, na rozdíl od prvního dílu, kde bylo možné vytvořit si tým a posílat ho jen do šampionátů, které vás prostě nebavily. Tady král vede vojsko do bitvy, tak se snažte.
Zdroj: IGDB
Na závěr, chcete mě?
Jednoznačně chcete. Na PSP nenajdete moc her s hezčí grafikou, příjemnějším ovládáním a plynulostí. Opravdu se to hraje dobře a soutěže většinou nejsou dlouhé, takže na takové ty cesty vlakem, busem, letadlem a podobně je to ideál. Jasně, jsou tu i dlouhé šampionáty nebo výzvy, ale většinou to opravdu odsýpá.
Nicméně frustrace z pokažených šampionátů tu klasicky jsou přítomny, tak to prostě je. Není nad to, ťuknout ve výzvě na perfektní kolo v první zatáčce. To ale holt k pouličním závodům patří. Stejně jako sci-fi soutěže s extrémním nitrem. Bez těchto bych se také v pohodě obešel.
Pokud se vám někde doma válí smutná zapomenutá PSP, určitě Juiced 2: Hot Import Nights vyzkoušejte, třeba se do PSP znovu zamilujete. Já se zamiloval…
Článek pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.