Asi byste jen těžko hledali více ikonickou hru ztělesňující naprosto unikátní herní zážitek, než je právě Journey. Tato explorativní adventura se stala nekorunovaným králem všech podobně laděných titulů a pro své konkurenty nastavila laťku opravdu vysoko. V Journey se vydáte na spirituální cestu k vrcholu vysoko se tyčící hory, abyste svůj životní cyklus mohli opět začít znovu s čistým štítem. Jako zahalená postava surfujete po rozlehlých písečných pláních, ale navštívíte také temná zákoutí s nelítostnými protivníky. Těžko tomu uvěřit, ale už je to úžasných deset let, co jsme si Journey poprvé zahráli 13. března roku 2012 na Playstationu 3 (14. března ve Spojeném království). Až v roce 2019 se hra dostala také na PC.
K prvním kulatinám se o vývoji rozpovídal její kreativní ředitel, Matt Nava, a prozradil nám zajímavé i vtipné okolnosti spojené s uvedením této hry na trh. Matt Nava nyní zastává stejnou pozici kreativního ředitele Giant Squid a podílel se na tvorbě dalších fascinujících her, jako je například ABZÛ či The Pathless. K příležitosti 10. narozenin se s fanoušky podělil o několik interních informací.
„Journey určila směr mé kariéry a mé tvorby. Jsem navždy vděčný komunitě hráčů a jejich neuvěřitelné lásce ke hře,“ píše Nava. Jako první ukazuje různé návrhy zahaleného protagonisty. „Každá iterace byla důležitým krokem k nalezení finálního designu.“
Jedním z nejúžasnějších momentů hry bylo surfování na lesknoucím se písku při západu slunce, kdy vám vaše šálka vlála do větru a sluneční odlesky tvořily nádhernou hru světel a stínů. Nava popisuje tvorbu tohoto surfovacího levelu, kdy si dlouhé hodiny hrál s detaily, úhly, tvary a věnoval péči každému kousku mapy. Dokonce každý jeden stín Nava vytvářel ručně, což je nepředstavitelná titěrná práce, ale vyplatila se. Jeho nejoblíbenější částí Journey je scéna, kdy běžíte po písečném povrchu, za vámi se míhají vysoké tlusté sloupy a sluneční paprsky se střídají se stíny sloupů v promyšlené symfonii.
Další příspěvek je věnován jediným nepřátelům, které ohrožují vaši cestu. Jsou to dlouhé létající stvůry, které někomu mohou připomínat stonožku, hady, či dokonce draky, ale ve skutečnosti jde o kamenné bytosti, které vývojáři prý v raných fázích tvorby skutečně nazývali „draky“.
Při průchodu temnými částmi narazíte na několik červených kousků šálky volně se třepotajících ve vzduchu. Nava prozrazuje, že recenzenti si prý mysleli, že se jedná o krvavé efekty, a kvůli tomu Journey málem dostalo označení Teen (T) – hra by byla kategorizována od třinácti let. Autoři barvu lehce poupravili a nakonec je Journey hratelné od šesti let, tedy spadá do kategorie Everyone (E).
Později ve hře se také objevuje část, ve které musíte vystoupat až na vrcholek zářící věže. Nava původně plánoval lokaci zbarvit do temných barev, ale poté své plány přehodnotil a s přihlédnutím k celkovému barevnému konceptu celé hry barvy změnil na teplé. Po vystoupání na vršek věže vás čeká chladná zasněžená oblast. Volba teplých barev prý měla navodit pocit tepla před tím, než se vydáte do zimy.
Samotný konec hry byl vytvořen na poslední chvíli. Původní verze s kolejemi se totiž autorům moc nezamlouvala a Nava sáhl po svých konceptech, které vytvořil na začátku vývoje, kdy ještě absolutně netušil, jak Journey skončí. Díky tomu jsme dostali naprosto nádherné završení, ale vše mohlo být úplně jinak.
Journey si momentálně můžete na Steamu zakoupit s 50% slevou. Tato nabídka platí až do 17. března, proto se dlouho nerozmýšlejte. Za málo peněz totiž dostanete hodně krásné muziky.