Jawbreaker se odehrává v dystopickém městě, kde gang maskovaných jedinců známých jako Faceless Mask Gang (Gang bez tváře) terorizuje obyvatelstvo. Hráči se ujmou role osamělého strážce, jenž se chce pomstít za osobní tragédii. Roztříštěný příběh poznáváte skrze nápovědy v prostředí a záhadné poznámky, jež se objevují v průběhu hry rozeseté po policejní stanici. Hráči si jej tak musí sestavit sami.
Za tímto stealth a survival titulem, v němž jste nuceni běhat, skrývat se a občas i bojovat, stojí známý autor Vincent Lade. Vincent je už od roku 2018 nezávislý vývojář a vydal šest her, které si mohou hráči zahrát v osmi jazycích ve sto třiceti zemích. Mezi tyto hry patří Deathbloom Chapter 1 a 2, The Swine, Harthorne, Witching Hour a poslední je námi recenzovaný titul Jawbreaker. Lade je známý svými jedinečnými a atmosférickými hrami. Svou pozornost věnuje detailům a vášni pro vyprávění, jež jsou patrné v každém aspektu hry Jawbreaker, od strašidelného vizuálu až po strhující hratelnost.
Faceless Mask Gang
Na začátek si pojďme společně představit hlavní antagonisty hry. Je jimi tajemná a záhadná skupina, která si říká Faceless Mask Gang. Její členy tvoří muži i ženy, kteří nosí masky bez rysů, jimiž zakrývají svou identitu a motivy. Celý gang je známý a obávaný pro svoji nepředvídatelnou brutalitu, o níž se brzy přesvědčíte i vy.
Procházka, nebo boj o holý život?
Jawbreaker je titul hraný z pohledu první osoby, a o to více je i děsivý. Prvních několik levelů jen procházíte a hledáte dokumenty a zásoby. Nic se neděje, což ve vás vyvolá pocit, že tak děsivé to asi nebude. Opak je však pravdou, jelikož pak se vše otočí a vy se snažíte přežít za každou cenu, bojíte se každého stínu, zvuku a máte strach se vyklonit za další roh, abyste se nestali obětí Faceless Mask Gangu. Titul bravurně propojuje levely, kde se nic neděje nebo se musíte plížit a schovávat, s bojovými levely (například souboj s bossy a podobně). Jakmile narazíte na člena gangu, roztřese se vám obraz, a jak se vaše postava potí, máte displej jako od vody, což vás vystraší ještě více. Kvůli tomu se mi několikrát stalo, že jsem zpanikařila a naběhla do někoho dalšího.
Titul je celkově rozdělen na tři kapitoly a obsahuje dvacet pět levelů. Možná se vám to zdá moc a myslíte, že hra je dlouhá. To vás ovšem musím zklamat, celkově zabere tři až maximálně čtyři hodiny, pokud někde zemřete a musíte opakovat. V některých levelech totiž jen procházíte nebo vyřešíte jednu hádanku a jdete dál. Jawbreaker se odehrává na policejní stanici v několika patrech a v podzemí bývalého armádního skladu. Musím přiznat, že chvilkami je to hotové bludiště.
Zbraně ano i ne
Jelikož je hra převážně stealthová, víceméně se skrýváte pod stoly a ve skříňkách, avšak i zde občas musíte použít nějakou tu zbraň. Možnost je zakoupit ve speciálním automatu pistoli s tlumičem, jenž stojí pět mincí. Také existuje možnost, že zbraň naleznete někde schovanou nebo ji dostanete těsně před soubojem s bossem. Tu však bohužel musíte po souboji zase vrátit.
Vaše postava hlavně využívá „sensory monitor“, který vám ukazuje, kde se pohybují nepřátelé a nachází kamery. Zároveň vám ukazuje únikovou cestu, itemy na sebrání nebo úložné kufry. Do kufrů si ukládáte podobně jako v Resident Evilu věci, které se vám nevejdou do inventáře. Postava v Jawbreaker má celkem šest slotů na věci s sebou, takže volte chytře, co si s sebou vezmete. Kromě tohoto monitoru najdete ve hře zapalovač a baterku, abyste viděli do všech temných koutů. Dále tu máte ještě lékárničky, prášky (kterými, když je zkombinujete s injekční stříkačkou, vyléčíte cokoliv), drogy (ty vás zrychlí nebo vám dají jiné schopnosti) a plynovou masku.
Atmosféra dystopického města
Vizuál hry Jawbreaker je stylizovaný tak, aby detailně zachycoval špinavou a chaotickou atmosféru dystopického města. Světelné efekty jí dodávají hloubku a realismus. Díky tomu vytváří titul skutečně pohlcující a tísnivou atmosféru. Neustálá hrozba od gangu, strašidelný soundtrack a ponuré prostředí policejní stanice vytvářejí pocit strachu a izolace.
Co se týče hudby samotné, nestojí za ní nikdo jiný než sám vývojář, Vincent Lade. Přináší tak do hry strašidelnou a atmosférickou směs elektronické hudby a industriálních zvukových scén. Hudba tak dokonale doplňuje tísnivé a násilné prostředí hry a vytváří pocit neklidu a naléhavosti. Mezi mé oblíbené kousky patří Rondo, Black, Faceless Speaker a Ganki Twist.
Jawbreaker je brutální atmosférická stealthová hra, jež přináší intenzivní a nezapomenutelný zážitek. Najdete zde nelítostné nepřátele, zajímavé prostředí, strašidelný soundtrack a hádanky. Pokud jste někdy hráli některou z Vincentových her nebo jste fanoušci hororu a stealth akce, tento titul byste si neměli nechat rozhodně ujít. Líbí se mi, že tu nejsou tradiční jumpscary, a o to více vás hra udržuje v neustálém a narůstajícím strachu. Poslední boss mě zklamal, to přiznávám, ale jinak jsem si hraní maximálně užila.