Jako velký fanoušek real-time strategií jsem se na Iron Harvest opravdu těšil a hru jsem sledoval již od uvedení na Kickstarteru. Přeci jen CoH styl RTS zasazený do alternativního pojetí první světové války na motivy deskové (a následně i digitální) hry Scythe zní opravdu hodně originálně a nadějně.
Jak si na tom Iron Harvest půl roku po vydání stojí se dočtete v naší recenzi.
První světová válka jinak
Jak jsem již zmínil, jedná se o RTS v Company of Heroes stylu, která je zasazena do alternativní historie roku 1920. Přestože to nebývá u strategií zvykem, hlavním motorem hry Iron Harvest není kupodivu gameplay a originální jednotky v podobě mechů, ale kampaň.
Kampaň je rozdělena na sedm misí pro každou ze tří frakcí (Polania, tedy odhodlané Polsko, Rusviet, silné Rusko, a Saxxonia, což představuje technologické Německo). Jak už to tak bývá, nemůžete si vybrat, za koho budete od začátku hrát, ale ve stylu Ancestors Legacy (CoH RTS zasazena do dob Vikingů) musíte postupně projít všemi frakcemi, a to zejména z toho důvodu, že klíčové události ve hře a hlavní postavy jsou na sebe silně propojeny a navázány. Nejdříve se tak ujmete role Polska, poté následuje Rusko a nakonec Německo.
Historické osobnosti ovládají tok dějin
V průběhu hraní se setkáte i s historickými postavami, které tvoří poměrně zásadní pozadí hry a z nichž některé takřka tahají za nitky historického toku dějin. Nechybí tak Rasputin, který je poradce ruského cara, nebo geniální vynálezce Nikola Tesla. Musím přiznat, že kampaň na motivy hry Scythe je opravdu povedená, a co je hlavní, není uměle prodlužovaná.
Commandos, nebo Company of Heroes?
I když je kampaň opravdu zábavná, tak se sluší říci, že očekávané stavění základny a budování mechů se po pravdě moc nekoná. Takže to, na co se většina hráčů jistě těšila, tedy postavit si armádu mechů a vyrazit na protivníka, zde bohužel nenajdete. Není to z důvodu omezeného počtu jednotek, jako je to v CoH, ale zejména kvůli tomu, že celá kampaň je vedena spíše ve stylu Commandos – z větší části tedy hrajete jen s hrstkou vojáků, anebo pouze s hlavním hrdinou dané frakce.
Některé mise se tak vlastně jen plížíte a pokoušíte se prosmýknout mezi patrolujícími jednotkami. Mise nenabízejí ani různé možnosti zakončení – pokud vás v dané misi nepřítel uvidí, můžete začít znovu. Tohle působí dost kostrbatě, zvláště pokud hrajete za hrdinku, mezi jejíž pasivní dovednosti patří kamufláž a tichá likvidace nepřátel mečem.
Není tank jako mech
Jak jsem již naznačil, ve hře nejsou klasické jednotky, na které jsme zvyklí, ale nalezneme zde perfektně designované mechy, které vycházejí z maleb Jakuba Różalskiho a nutno podotknout, že i ve hře jsou jednotky (všechny, ne jen hlavní mechové) perfektně do detailů propracované.
Nechybí samozřejmě ani veteránské hodnosti za zkušenosti vašich jednotek, které odemknou vaší jednotce speciální funkci, jako je třeba kouřová salva, průbojná střela, světlice atd.
Šestnáctiletá holka velí ostříleným vojákům
Iron Harvest po vzoru Scythe nabízí i specifické hrdiny pro každou frakci. Každá frakce má tři hrdiny, které nejvíce oceníte v multiplayeru nebo šarvátce (Skirmish). V hlavním příběhu se jedná o hlavní postavy, které když padnou, tak mise končí neúspěchem.
Každý hrdina má své originální schopnosti či ovládá vlastního mecha. Sluší se uvést ikonické hrdiny každé frakce, za Polanii má odstřelovačské eso Anna Kos medvídka Wojteka, který opravdu existoval a je skutečným hrdinou 2. světové války.
Saxxonia má svého mistra taktiky Guntera von Duisburg, který kromě svého malého granátometu má k ruce dva vlky, a za Rusviety máme Olgu Romanovu, která je vyzbrojena samopalem i mečem a za parťáka má sibiřského tygra. I když se vám tento výběr a kombinace může zdát poněkud zvláštní, je nutno podotknout, že všechno, tedy i hrdinové, vychází z deskové hry Scythe.
Co už stojí opravdu za zamyšlení, a to hlavně z logiky věci, je, že hlavní hrdince za Polsko je cca 16 let a chová se jako ostřílená bojová velitelka, dává rozkazy ostříleným vojákům, kteří jí salutují, a ještě je nabádá k odvaze. Nutno podotknout, že naše hrdinka neměla žádnou vojenskou hodnost a nebyla nikdy v armádě, umí „jen“ skvěle střílet. Na rozdíl od ní byla Olga Romanova aktivní členkou Ruské tajné služby, zde by to tedy bylo více uvěřitelné.
Mám se schovat, nebo běžet na smrt?
Umělá inteligence bohužel moc rozumu nepobrala. Když neberu v potaz patrolující jednotky v některých misích v kampani, kde když vás zahlédnou, mise končí, AI je bohužel i na maximální obtížnost na poměrně mizerné úrovni a co se týče výzvy, tak ta je daná spíše tím, že v kampani má procentuálně větší odolnost než vaše jednotky, zvláště na vyšší obtížnosti.
Ve skirmish módu neboli v šarvátce se AI i na šílenou obtížnost chová silně chaoticky, až nevypočitatelně. Nikoli však z mistrovského taktizování, ale například namísto ústupu se rozeběhne s jednotkou vojáků proti vašemu těžkému mechu se silným pancířem a výsledek je více než jasný.
Hezká grafika, ale za jakou cenu?
Po grafické stránce se dá říci, že se jedná o pastvu pro oko. Jednotky jsou opravdu perfektně propracovány, a to do sebemenších detailů – když si přiblížíte na určitou jednotku (mecha) tak opravdu vidíte všechny hadičky, hýbající se hřídele a pohyby kanonu. Musím přiznat, že s takovou propracovaností u RTS hry jsem se za dlouhá léta nesetkal.
Prostředí je navíc z větší části zničitelné, můžete zničit prakticky všechno krom pevné krajiny. Zničíte tedy budovy, stromy nebo obranné valy, ale nezničíte třeba kopec.
Příjemný soundtrack i dabing
Zvuková stránka hry je jedním slovem perfektní. Zvuky jednotek jsou opravdu povedené a k daným jednotkám sedí. Dabing je taky na velice dobré úrovni a musím přiznat, že rozhovory hrdinů ve filmečkách i během boje jsou opravdu uvěřitelné.
Jen mi přijde trochu nedomyšlené, že pokud si zvolíte originální dabing (tedy aby frakce mluvily svými jazyky), budou si v jedné pasáži všichni skvěle rozumět, i když každý mluví jiným jazykem. Pro představu, polský voják říká větu, na kterou mu odpovídá v němčině německý voják, na kterého reaguje ruský voják v ruštině.
Není všechno zlato, co se třpytí
Bohužel, nemohu jen chválit. Hra se už od vydání potýká s většími či menšími problémy a nutno podotknout, že některé nebyly odstraněny ani půl roku po vydání hry.
Mezi jedním z přetrvávajících problémů je vyváženost jednotek. Tohle má největší vliv zejména v multiplayeru. Po vydání hry byly jednotky více či méně vyvážené a nedalo se mluvit o tom, že by jedna jednotka nebo mech byla kat na všechno ostatní. Nicméně po všech možných patch verzích hry se v multiplayeru vytvořil meta build armády, která je prakticky neporazitelná. Abych vám to trochu blíže vysvětlil, kdyby proti sobě hráli dva stejní hráči se stejnou strategií, ten s meta buildem protivníka převálcuje za cca 10 minut.
Po vydání byl silný problém i s podporou ovladače, to však bylo cca dva měsíce po vydání hry opraveno.
Ve hře také chybělo označování pozic pro spojenecké jednotky, tzv. pingování; to bylo do hry doplněno zhruba osm týdnů po jejím vydání. Nicméně plně funkční se ukázalo být poměrně nedávno, protože ze začátku se pingování prokládalo s grafikou krajiny a stávalo se tedy bugnutým duchem na mapě.
Multiplayer si v Iron Harvest prakticky nezahrajete
Hra bohužel postrádá funkční systém matchmakingu pro multiplayer. Tento fakt má za následek, že v hodnocených zápasech hrajete i proti hráčům z TOP 10, zatímco vy jste na slabém stříbrném umístění. Nutno zmínit, že tento problém měl za následek praktické úmrtí hry z pohledu multiplayeru. Většina hráčů komunity se vrátila zpět ke Company of Heroes 2 nebo k podobným hrám.
Když se nyní pokusíte hrát multiplayerový zápas, můžete čekat i 40 minut, než vám hra najde nějakého soupeře.
Faktický neúspěch, který vývojáři nepřiznají
Hra vyšla prakticky nedodělaná a velké množství hráčů požadovalo vrácení peněz. To mělo za následek, že již necelých sedm týdnů po svém vydání byla hra Iron Harvest na Steamu s 25% slevou, což pro změnu naštvalo hráče, kteří zůstali hře věrní a zaplatili plnou cenu.
Další negativní zářez pro vývojářské studio King Art je silná cenzura negativních hodnocení a kritiky. Byl jsem svědkem toho, že na Discordu bylo několik hráčů tvrdě zabanováno, když se pokoušeli vyjádřit svůj negativní názor na hru nebo návrhy, co by bylo potřeba zlepšit. Nutno podotknout, že podobné praktiky se ze začátku objevovaly i na Steam diskusích.
Iron Harvest měla našlápnuto stát se velice dobrou a originální konkurencí pro Company of Heroes 2. Hra nejvíce doplatila na svůj silně nedodělaný start, kdy jí nepomohla ani hezká grafika spolu s originálními jednotkami. Nyní je vhodná spíše pro hráče, který upřednostní singleplayer nebo šarvátky proti nepříliš inteligentní AI. Nicméně i tak doporučuji se důkladně zamyslet, zda vám tohle bude za cenu 50 € vyhovovat.