Fanoušci Zaklínače 2 si jistě pamatují Iorvetha, charismatického elfího partyzána a jednu z nejlepších postav hry. Pro mnohé proto bylo zklamáním, že v pokračování Zaklínač 3: Divoký hon zcela chyběl. Nové informace od skupiny dataminerů ale odhalují, že původně měl Iorveth sehrát významnou roli – a možná by i zachránil některé z nejkritizovanějších částí příběhu.
Podle třetího svazku What Lies Unseen (který si nyní na tomto odkazu můžete také přečíst), rozsáhlé dokumentace o vývoji hry, měl být Iorveth součástí velké dějové linie zaměřené na hledání léku na katrionský mor. Tento mor, který v Zaklínači 3 decimuje vesnice válkou zmítaného Velenu, sice existuje i v konečné verzi hry, ale pouze jako kulisa, která nehraje větší roli. Keira Metz na něj přece jen hledala lék a podle vašich rozhodnutí také její příběh skončil. Podle dataminerů však CD Projekt Red původně plánoval, že mor bude ústředním tématem rozsáhlého příběhového oblouku.
V onom výše zmíněném dokumentu datamineři rekonstruují dějovou linii, která by zahrnovala nejen Iorvetha, ale také Vernona Roche, Ves, císaře Emhyra, a dokonce i Gauntera O'Dimma, který se nakonec stal hlavním antagonistou rozšíření Srdce z kamene. V tomto příběhu měl Geralt pronásledovat záhadného vědce jménem Hector Krafft Ebbing, který spolupracoval s Nilfgaardem a uzavřel pakt s démonem. Tento šílený vědec by se stal klíčovou postavou dějové linie zahrnující hledání léku na mor, zatímco zaklínač, Roche, Talár a Iorveth by spřádali plán na atentát na císaře Emhyra.
Děj měl být propletený i s dalšími postavami, jako je Sigismund Dijkstra, který by nabídl alternativní cestu k zavraždění krále Radovida. Tato část příběhu je ve finální verzi hry často kritizována, zejména kvůli nesmyslnému vyústění, neboť Dijkstra najednou obrátí a pokusí se zabít Geralta i jeho spojence, jen aby měl malou šanci stát se králem Redanie, což se příběhově vlastně i může stát. Podle původního plánu mohla být tento zápletka propracovanější a dávala by větší smysl. Otázkou tak asi zůstává, proč byla nakonec zrušena. Podle dataminerů byl celý tento ambiciózní příběh vyměněn za ten ve hře v říjnu 2014, protože „se nedařilo jej zpracovat“. Z dostupných materiálů je jasné, že by se jednalo o extrémně komplikovanou dějovou linii plnou intrik, zrady a morálních dilemat, která by pravděpodobně vyžadovala mnoho času na vývoj a ladění (což by nám všem samozřejmě hrozně vadilo).
Kromě toho tato část nabízí i několik příběhových konců, což jasně ukazuje, že probrat se takovým pomalu veleúkolem by bylo otázkou několika samostatných hodin. Pokud vás navíc zajímá herní narativ, tohle by pro vás mohl být extra zajímavý materiál, jak se tvoří příběhové RPG takového formátu a co všechno je důležité připravit, aby se o vaší části dalo vůbec uvažovat.
Osobně vám doporučuji si celý dokument pročíst, je to docela hezké psaní, v němž vlastně Iorveth i Vernon Roche měli vážně až výsadní postavení. Vývojáři se však nakonec rozhodli jinak. Víte, co by ale bylo fajn? Kdyby se nyní přes RedKit nějaký modder rozhodl takovýhle detektivní příběh po dohodě s CD Projekt Red udělat. Jenomže znáte hráče – jakmile se objeví něco takového, přijde část, kde všichni budou řešit, kde je Saskia? S někým, jako je Iorveth, by ji sice happy end asi nečekal, ale kdo ví, láska hory přenáší.