Nezávislé vývojářské studio We Create Stuff přišlo s nápadem vytvořit hororovou puzzle hru z pohledu první osoby, která vás zavede do toho nejstrašidelnějšího místa – lidské mysli. In Sound Mind vydalo vydavatelstvo Modus, a jak dopadne hodnocení u Gaming Professors, si můžete přečíst v naší recenzi.
Hororovka? Budu se bát?
Odpověď úplně jednoznačná není. Z mého pohledu je In Sound Mind něco úplně jiného v porovnání s tím, co jsem doteď hrál. Když vyskládáme pospolu její črty: strašidelnost, pohled z první osoby, psychologičnost a soundtracky, které posouvají hru na úplně jiný level, dostaneme něco, co do sebe skvěle zapadá a šlape jako švýcarské hodinky. A o co vlastně ve hře půjde? Vaše hlavní postava, za kterou budete celou hru hrát, se jmenuje Desmond Wales a na začátku se s ním ocitnete v trojpatrové budově se sklepením, prvním a druhým podlažím. Čím víc hrajete, tím víc poznáváte nejen další hlavní postavy, ale i sami sebe.
Z hlavní budovy, ve které se vždy ocitnete, se snažíte dostat do různých (i magických) dveří, za kterými objevujete nové oblasti nebo světy. Hra je tak rozdělena na základních pět částí. Každá část má svoji skrytou kazetu, a pokud ji najdete a přehrajete, ocitnete se v mysli vašeho pacienta. Už asi víte, kterým směrem se děj In Sound Mind bude pohybovat. Každé z prostředí je silně originální, puzzle jsou skvělé a ta atmosféra… hororově-vynikající. Poslední část se od prvních čtyř liší a nakousává něco, co během hraní začnete víc a víc tušit…
Mráz běhá po zádech
Když si člověk všímá detailů, ani mu netrvá dlouho se rozhodnout, jak by tento titul zhodnotil. Hororová hra má nahánět strach, a to se In Sound Mindu skvěle povedlo. Nepotřebovala na to jednoduché jumpscary a klasický béčkový příběh typu „masový vrah všechny zavraždí“ nebo „vyvolání démona a zakopnutí o první možný kamínek vám přinese smrt“. Ne, tohle tady vůbec není. In Sound Mind se rozhodl bojovat se strachem čtyř pacientů a vy ten strach musíte porazit. Každá jedná část má svého silně originálního bosse, s nímž se budete rvát o mysl nejen vašeho pacienta. Nemohu nezmínit ani herní prostředí, které v originalitě vůbec nezaostávalo. Načrtnu jenom oblast přístavu, kde kroužící světlo v majáku nedělá Desmondovi právě nejlíp, a to ještě netušíte, že za rohem světla se schovává ještě větší temnota.
Na konec jsem si schválně nechal zvukovou stránku hry, kterou běžně popíšu jednou dvěma větami, ale tady to nejde. Je všeobecně známo, že dobrá hudba se zvukem posouvá atmosféru hraní do úplně jiné dimenze. Parta vývojářů z We Create Stuff to rozhodně ví, a proto si zavolala na pomoc kapelu The Living Tombstone, která už stojí za známými herními značkami, jako je Five Nights at Freddy's nebo Overwatch. Tato spolupráce pro mě po dlouhé době znamenala, že jsem po dohrání hry vyhledával její soundtracky a znova jsem si je pouštěl se snahou se vrátit do mysli Desmonda a k této skvělé hře. Celé souznění hudby, prostředí a originálního příběhu způsobilo, že během hraní In Sound Mind jsem si musel měnit trička plná mrazivého potu – detail, který mluví za vše.
Dřevěný kolík ani krucifix potřebovat nebudete
Možná se pletu, ale nic tak originálního jako In Sound Mind jsem zatím nehrál. Po dlouhé době jsem měl pocit, že se zlaté období her od Valve vrátilo nazpátek. Vždyť oni kluci od vývoje pár her s danou tematikou udělali. Něco jsem už nakousl už o patro výš, pár pozitivních a negativních detailů doladím ještě v tomto odstavci. Jak jsem zmínil, bojovat se strachem se dá různě, ale hra si pro vás připravila i pár pomůcek. Na začátku začnete jenom s baterkou a moc toho ve výbavě mít nebudete. Postupně se ale propracujete ke spoustě dalších pomůcek, které vám budou nejen pomáhat v boji proti místnímu zlu, ale umožní vám otevírat i další oblasti map.
Kromě pistole a brokovnice a pár dalších blbostí nejvíc oceňuji zbraň na boj zblízka. Tou je malý střep z rozmláceného zrcadla, který neslouží jenom jako nástroj pro boj, ale i jako místní navigace. Při podívání se do něj nevidíte jen to, co máte za sebou, ale i to, co by jinak nebylo možné spatřit. Rozhodně si tohoto zpětného zrcátka budete vážit, protože vám často pomůže z bryndy. Nakousnul jsem menší negativum hry a tím je snadná možnost se ztratit ve světě In Sound Mind. Když nalezení správné cesty trvá více než pár minut, začíná to být lehce frustrující. To vlastně není ani tak chyba hry, spíš se snažím vyhledat jakoukoliv pitomost, abych mohl zmínit i nějaké negativum, protože tahle hra je fakt skvělá. Jedna věc ale tady ještě bude.
Ovladatelnost postavy u skoku má svoje mouchy a tuhle část by bylo zapotřebí ještě lehce doladit. Podobně je na tom i plížení, které moc nefunguje. Když ale zvýrazním to, že je jedná o nezávislý počin indie vývojářů a že cena hry ve slevě (v době psaní recenze 2,99 €) v poměru k tomu, co dostanete, je v nepoměru, nelze ji po dvou letech po vydání hodnotit jinak než vysoce pozitivně. Za mě jedna z nejlepších her, které jsem kdy hrál.
In Sound Mind je lehce hororová hra s vynikající atmosférou, kterou vyzdvihuje hlavně její zvuková složka. V pozadí nezůstává ani originalita prostředí a zajímavé herní mechaniky. Z minusů bych poukázal hlavně na špatně fungující režim plížení, ten se moc nepovedl. V konečném rozhodnutí se ale In Sound Mind zakoupit rozhodně vyplatí, protože ve slevě na vás čeká za málo peněz opravdu hodně skvělé muziky. A to doslova.