Milovníci tahových strategií a starověku se mohou radovat z vydání nové slibné hry Imperiums: Greek Wars. Zejména někteří budou zvlášť potěšení, neboť se jedná o hru z prostředí starověkého Řecka, což zdaleka nebývá obvyklé – jakkoli je antické Řecko obdobím velmi zajímavým a zásadním pro evropské kulturní dějiny, většina pozornosti i tvorby se koncentruje na starověký Řím. Z řeckého prostředí je toho jako šafránu – vybavuji si například budovatelskou strategii Zeus, která se však nemohla měřit se sérií Caesar (nečekaně opět z římského prostředí).
Česká tahová strategie ze starého Řecka
Nuže, ke hře samotné - Imperiums: Greek Wars vytvořilo herní studio Kube Games, které tuzemské hráče zaujme především tím, že se jedná o české studio. To potěší vlastenecké srdce nejednoho hráče, stejně jako česká lokalizace hry, která je již od začátku dostupná. Netřeba dodávat, že ne každá hra českého původu má automaticky českou lokalizaci.
Zdroj: Kube Games
První dojem ze hry byl mimořádný – veliké nadšení, na první pohled hra připomíná série Civilization nebo Warlock. Hlavní herní rozhraní je mapa světa, na níž se nacházejí jednotlivé národy, za které je možné hrát, ty mezi sebou vedou války, nebo udržují mírové vztahy. Každý stát se skládá z měst, která je třeba spravovat, vojsk, kterými je nutné hájit své území nebo útočit na jiné či krajiny samotné, kterou je možné všelijak kultivovat. Je třeba těžit suroviny a generovat příjem, z něhož je nutné stát živit a modernizovat. Hra má komplexní systém diplomacie a obchodu a chvíli trvá, než do něj hráč pronikne – je proto velkým kladem ze strany tvůrců, že ke hře přidali tutorial, který hráče bezpečně naučí všechny základní náležitosti hry. Tento tutorial je navíc zajímavý i tím, že je přímo součástí hlavního scénáře, a tak po jeho skončení může rozehraná hra pokračovat.
Dá se hrát ve skutečném historickém světě na náhodně vygenerované mapě
Vedle daného světa a historického zasazení hra navíc umožňuje vytvořit vlastní scénář a vygenerování vlastního světa podobně jako v jiných tahových strategiích, takže si můžete vytvořit zcela vlastní svět zasazený do starořeckého prostředí. To je naprostá pecka, která se vyrovná módu PIE Ancient Europe pro hru Civilization IV. Tato možnost vlastního scénáře hráčskou komunitu osloví pravděpodobně nejvíce. Ve hře nechybí ani editor map/scénáře. Příjemným okořeněním prostředí hry jsou drobné questy v podobě hledání ztracených pokladů nebo legendárních míst, které poskytují různé bonusy.
Imperiums: Greek Wars je vynikající tahová strategie, u které je nutné přemýšlet, ovšem ne na úkor herního zážitku. Jak jsem již psal na začátku recenze, je trochu těžší než běžné tahové hry má pomalejší rozjezd (zejména vlastní hra) a vyžaduje pečlivější plánování zdrojů. Hratelnost je příjemná a přehledná, grafika je na indie hru hodně zdařilá a takřka vyrovná se „velkým hrám“ stejného žánru. Hudební doprovod je velice povedený a dobře podbarvuje atmosféru, oceňuji možnost přeskakování skladeb.
Komplexní hra, ale škoda pár detailů
Jako negativum bych zmínil určité problémy s optimalizací – pomalé načítání úvodní obrazovky nebo drobný zásek, když chce hráč onu sekvenci přeskočit, ale to věřím, že bude ještě vyladěno v průběhu času. Jelikož jsem ovšem vystudovaný klasický filolog se specializací na starověké Řecko, tak musím jako velké mínus zmínit určité nekonzistence v podobě některých anachronismů (například bije do očí makedonské město Thessaloníké, které v roce 359 př.n.l. ještě neexistovalo). Případně celkově moc pěkně a podrobně vypracovaný systém politiky a správy státu by mohl být pestřejší na základě historičnosti – bylo by například pěkné, kdyby i ve vlastní hře, kdy může hra začínat už od roku 1000 př.n.l., byly možnosti postupného výzkumu jednotlivých forem vlády od království přes aristokracii a tyranidu po demokracii.
V rámci lokalizace bych téže vytknul nekonzistence v přepisu řeckých jmen: Potidaia by správně mělo být Poteidaia – jako např. Mantineia, Odryssové jsou správně Odrýssové, pro lepší vystižení ducha doby bych možná jméno Řecko a Řeky nahradil výrazy Hellas/Hellada a Helléni, taktéž by bylo lepší psát „Makedoňané“ a nikoli „Makedonci“, což vlastně označuje moderní slovanský národ atd. Vysloveně strašné je skloňování typu „Kleombrotosova armáda“ místo „Kleombrotova“ atd. To se týká i anglické verze hry, kde by místo fráze „X’s army“ znělo elegantněji „Army of X“. Netřeba rozebírat každou věc zvlášť. To jsou ovšem detaily, které sice poučenému/detailistickému hráči mohou pokazit celkový dojem z kvality zpracování, ovšem na hratelnost hry nemají vliv. Nejedná se o nic závažného, co by nenapravila kvalitní korektura.
Zdroj: Webble Games
Imperiums: Greek Wars má potenciál se stát další úspěšnou hrou z řad světoznámých tahových strategií. Se svým historickým zasazením vyplňuje málo využívané téma a svými možnostmi a komplexností potěší široké spektrum hráčů (nejen tahových) strategií a třeba také, jak už to u her také často bývá, inspiruje k zájmu o řecký, potažmo celkově starověký svět.
Recenzi napsal pro Gaming Professors Adam Vaněk.