Druhá světová válka byla zásadním globálním vojenským konfliktem v letech 1939–1945. Tento válečný konflikt stál více než 62 milionů lidských životů a přinesl pro přeživší řadu let bídy a utrpení. Mezi nejkrvavější události druhé světové války patří bezesporu Operace Overlord, známá spíše jako spojenecké vylodění v Normandii. Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 je desková hra, která vás zavede do bojů dne D roku 1944, v nichž zvítězí jen skuteční hrdinové.
Hrdinové Normandie
Deskovou hru Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 na český trh přináší vydavatelství Blackfire. Zde je potřeba zmínit, že se jedná o novější edici původní hry Hrdinové Normandie (v originále Heroes of Normandie) z roku 2014. Hra byla uvedena záměrně k 70. výročí Dne D, aby tak připomněla všechny hrdiny, kteří se jej zúčastnili. Vzhledem k velmi rychlé popularitě, kterou si tato deskovka získala, rok poté, tedy 1. října 2015, přišla na trh i digitální verze Heroes of Normandie. My se však budeme držet u deskové hry.
Ta vyšla v roce 2022. V tomto ohledu se Blackfire povedl opravdu husarský kousek, protože získat materiály a práva bylo poměrně složité, tím spíše, že původní vydavatel hry je dle neoficiálních informací v bankrotu. Hra je určena pro 1–2 hráče od 14 let. Skládá se ze scénářů, přičemž jeden scénář vám zabere zhruba od 40 do 60 minut. Sólový režim pak 60+.
Edice velká červená 1 oproti původní hře přichází s upravenými balíčky karet, s novými alternativními bonusy pro ještě rychlejší hru a zkrácení doby přípravy, s vylepšenými pravidly, novými scénáři, hrdiny a cíli. Je třeba zmínit, že hra je modulární, a tak vám umožní kombinovat některé prvky z předchozí edice nebo (když už budete zkušenější) i možnost experimentovat. V tomto ohledu se dá s hrou opravdu vyhrát a na internetu naleznete mnoho možných kombinací či scénářů.
Hurá na bitevní pole!
Když si v Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 zvolíte strany, tedy konkrétně máte možnost hrát za Německo nebo Američany, je čas připravit hru. V tomto ohledu doporučuji prvních několik partií hrát pomalu a s pravidly v ruce, protože při rozestavení i při hraní je možnost udělat chyby, které znatelně ovlivní hru. Kniha pravidel je oproti původní edici daleko přehlednější a neobsahuje chyby (které obsahovala i originální anglická verze). Kniha scénářů je také velice přehledná a vše je dobře znázorněno.
Jedná se o poměrně rychlou hru se svižnou hratelností, v níž máte jednotky, žetony, deck building a hrací kostky. Každá hra je tvořena vámi vybraným scénářem z knihy scénářů, plus je možnost vzít iniciativu do svých rukou a vytvořit si díky zmíněné modulárnosti hry vlastní scénář a bojiště. Nejprve ale doporučuji si poctivě projet všechny scénáře a až poté experimentovat.
Základní hrací mapa se skládá ze dvou až šesti modulárních oboustranných desek, na kterých naleznete několik odlišovacích terénních prvků, jako jsou silnice či houštiny s lesy. Ty se dále dají rozšířit menšími destičkami terénu představujícími například budovy, skály nebo rybníky.
Dle zvoleného scénáře budete plnit jednotlivé úkoly, které nejsou pouhou likvidací jednotek nepřítele. Takové úkoly zde také jsou, ale může se jednat i o získání dokumentů, přesun jednotek, záchranu psa, případně za Němce o obraně domu, ve kterém je šifrovací stroj, a podobně. A opět, jakmile získáte mechanismy hry pod kůži, můžete si scénáře a jednotlivé úkoly tvořit sami.
Na základě zvoleného scénáře se také určí, kdo s jakými jednotkami a jejich počtem půjde do bitvy. Můžete mít pouze pěchotu, zatímco váš oponent mechanizované jednotky nebo tanky, případně můžete mít různé kombinace těchto jednotek. Vždy je to však poskládáno, aby každá strana měla šanci vyhrát. V tomto ohledu tedy znovu zdůrazňuji, jeďte ze začátku podle pravidel, protože sebemenší chyba může znatelně ovlivnit jazýček vah vyrovnanosti na něčí stranu. Hratelnost deskové hry je poměrně složitější než hratelnost digitální verze. Více se o tomto faktu dozvíte v našem článku o srovnání obou verzí.
Každý scénář vám také určí počet akčních karet, přesnou přípravu bojiště i počet tahů, který daný scénář má na jeho splnění. Případně kolik tahů máte na splnění jednotlivých úkolů ve vybraném scénáři.
Dobré plánování je základem úspěchu
Hrdinové Normandie nejsou pouhou akční deskovkou, jak se může na první pohled zdát. Jde o ve svém jádru jednoduchou válečnou hru, jejíž hlavní mechanikou, nebo řekněme principem, je nicméně dobré skryté plánování a taktizování. To se pak nejvíce projeví v jednotlivých tazích, ke kterým si teď řekneme něco více. Herní tah je rozdělen do tří fází. Zároveň je zde destička se značkami a ukazateli tahu. Ta se používá k zobrazení kola hry, iniciativy a toho, zda během určitého tahu dojde ke specifické události.
Teď ale musím udělat vsuvku a představit vám karty. Ty totiž hře hodně přidávají a mohou být velmi silné. Správné zahrání vhodné karty může dramaticky ovlivnit hru. Taktéž i když máte perfektní strategii, karta, kterou zahraje váš soupeř, může váš postup značně ochromit nebo zcela zastavit. Pokud soupeř například použije specifickou kartu v kombinaci s těžkým tankem a jeho kanónem, je zaděláno na pořádný průšvih. Některé karty mohou ovlivnit i zmíněný hod kostkami, který využíváte při útocích. Každá strana má kostky dvě a vy se neřídíte součtem, ale jednoduše si vyberete silnější hodnotu. V tomto ohledu je však aspekt náhody, tedy hody kostek, stále silnější, protože i když vám karty přidají +2, tak pokud hodíte 1, zas takový zázrak to opravdu není.
Zpátky k tahům a jejich fázím. Při těch se střídáte s vaším protihráčem a dochází tu prakticky k veškerému dění.
Nejprve je potřeba rozdělit rozkazy. Ty jsou ve formě číslovaných žetonů, které si skrytě (lícem k protihráči, číslem k vám) přidělíte na své jednotky. Již v tomto kroku máte možnost zahrát některé speciální akce. Součástí je i žeton lsti, který slouží na zmatení soupeře. Na danou jednotku tedy přidělíte tento žeton, ale v aktivační fázi vlastně nic neuděláte (s touto jednotkou), maximálně se pak při tahu pohybu posunete.
Během aktivační fáze hráč s největší iniciativou (jak určí scénář, kdo začíná) odhalí a aktivuje svoje první pořadí. Následně se pokračuje v číselném pořadí na střídačku. Některé karty mohou však aktivovat i jednotky bez přiděleného pořadí – rozkazu. Pokud jsou touto formou jednotky bez rozkazu aktivovány, nemohou již provádět žádnou další akci, a to ani pohyb. Aktivovaná jednotka s rozkazem může provádět pohyb nebo útočit a střílet. Ani jedno bez karty není možné.
Pohyb má každá jednotka v Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 specifický dle svého typu. To je znázorněno číslem v modré šipce na kartě jednotky. Jednotky se pak mohou pohybovat o maximální počet této hodnoty na herním plánu (pokud to není omezeno terénem, poškozením nebo jinou specifikací). Jednotky se mohou pohybovat vertikálně i horizontálně ve smyslu hrací plochy, můžete procházet i skrze vlastní jednotky, nikdy však nesmíte pohyb ukončit na již obsazeném políčku. Každá pěchotní jednotka má zónu kontroly nad prostory kolem sebe. Určitý terén může tuto zónu kontroly ovlivnit. Jiná jednotka může do této oblasti vstoupit nebo ji opustit, ale nemůže jí projít. Pěchota zabírá jedno čtvercové pole na hrací desce, vozidla jsou větší a zpravidla zabírají taková políčka dvě.
Pokud se tak například pohybuje dvouprostorové vozidlo, spočítejte počet míst z přední části vozidla při pohybu vpřed a zezadu při pohybu vzad. Kromě pohybu se lze otáčet o 45 stupňů. Mohou se také otáčet, když stojí. Otočení a nasměrování stojí jeden pohybový bod. Pokud vozidlo končí svisle, zabírá stále jen dvě místa. Pokud je některý z prostor nepřístupný, může skončit diagonálně. Nepřátelé se mohou volně pohybovat vedle vozidla, protože nemají žádnou zónu kontroly. Také na ně nemá vliv zóna kontroly pěchotní jednotky.
Proč je ve hře prvek natočení vozidla? Inu, protože každé vozidlo má pancíř a hodnoty pancíře se značně liší. V čelní, tedy přední části má tank nejsilnější pancíř. Nejslabší hodnoty jsou samozřejmě vzadu.
Zamířit a pal!
Při zmínce o pancíři se dostáváme k dalšímu prvku, kterým je útok a následná střelba. Jednotky mohou útočit nablízko (pokud mají speciální schopnost útoku) nebo klasicky střelbou z dálky (případně mohou hodit granát). Jednotka musí útočit ze sousedního volného prostoru a respektovat pravidla pohybu. Při útoku útočící hráč umístí útočící žeton tak, aby překrýval cíl. Zóna kontroly nepřátelských jednotek nemá na provedení útoku žádný vliv.
K vyřešení útoku, tedy k jeho provedení a následnému vyhodnocení, jsou zde zmíněné kostky. Pokud se chystáte zaútočit, vezmete si obě své kostky a počítáte nejvyšší výsledek. Jak už jsem zmínil, hodnoty kostek je možné ovlivnit kartami, případně je ovlivní někteří hrdinové, a to i v případě hodnoty útoku nebo obrany. Stále je zde však onen prvek náhody, který nemusí vyhovovat každému. A pokud máte smůlu, ani při sebelepší taktice toho moc neuděláte. Navíc nesmíte zapomínat, že jste stále svázáni počtem tahů na scénář. Myšlenka postupného „ukousání“ nepřátelské jednotky po malých hodnotách poškození se tak prostě nepovede. Pokud je navíc jednotka, na kterou útočíte, v budově a má bonus k obraně, je to v kombinaci s nízkými hodnotami na kostkách prakticky nemožný úkol.
Obránce pak v případě napadení hodí jednou kostkou, případně oběma, pokud má jednotka schopnost protiútoku. Zároveň každá jednotka přidá své bojové bonusy, obranu, plus bonusy z karet a vyhrává hráč s vyšším výsledkem. Karty v tomto ohledu mohou kromě zmíněného navýšení kostek vylepšit jak obranu, tak útok, navýšit případný pohyb nebo navýšit i počet útoků, takže místo jednoho výstřelu házíte pro další střelbu ještě jednou kostkami.
Pokud se vám útok povedl, bránící se pěchotní jednotka s viditelným symbolem lebky je vyřazena, jinak je převrácena na druhou stranu. Případně musí ustoupit o jedno až tři pole od útočící jednotky. Pokud není kam se pohnout nebo se jednotka z nějakého důvodu nemůže hýbat, je vyřazena a vy si připočítáváte cenné bodíky.
Zmíněná střelba je možná standardně, pokud se útočící jednotka nepohybuje. Vozidla s několika zbraněmi mohou používat všechny své zbraně a mohou zasáhnout různé cíle. Některá vozidla mohou střílet i za pohybu. Obvykle ale střílejí v nevýhodě, případně s postihem, a je tedy lepší vždy střílet bez pohybu.
Střelbu na cíl také ovlivňuje přímá viditelnost. Zorné pole je vedeno od středu útočící jednotky ke středu bránící jednotky. V tomto ohledu může hrát roli i terén a různé prvky na mapě, které mohou jak blokovat zorné pole, tak zvyšovat hodnotu bránící jednotky.
Další faktor je v Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 dosah zbraní. Většina těžkých zbraní má dosah neomezený, nicméně to není tak přímočaré. Pokud je vzdálenost mezi cíli větší než sedm políček, dostane útočící jednotka postih –2 k bojové hodnotě. Tím je poměrně slušně zaručena férovost v případě, že na vaše jednotky útočí silný tank třeba z úctyhodné vzdálenosti deseti políček.
Několikrát jsem zmínil pancíř, který chrání jednotku. Poškození na těžkém obrněném vozidle je určeno hodem kostkou. Výsledkem 1 je poškození posádky a vozidlo může každé kolo vystřelit pouze jednou ze svých zbraní. Výsledek 2 je poškození pásů a vozidlo se nemůže pohnout. Výsledek 3–4 je poškození trupu. Vozidlo obdrží dvě potlačené značky, a pokud bylo v pohybu, musí zastavit. Výsledek 5 je poškození primární zbraně, v takovém případě je zbraň zničena a nelze z ní střílet. Hod 6 má za následek fatální zničení a vozidlo je v tomto případě převráceno. Druhá značka poškození stejného typu pak zničí těžké vozidlo.
Jedeme dál!
Poslední, zásobovací fáze kola slouží k pohybu jednotek, které nedostaly přímý rozkaz (nedostaly číselný žeton) nebo se neaktivovaly. V této fázi můžete pohnout i s jednotkou, které jste udělili rozkaz – žeton lsti. V této fázi nemůže dojít ke střelbě ani k útoku.
Zároveň se připravujete na další rozdělení rozkazů pro další kolo, při němž odeberete číselné žetony ze svých jednotek. Můžete vyřadit jeden bod potlačení na vaší jednotce a následně řešit karty. Vyberete si, které karty si necháte, a zároveň, které odhodíte. Karty máte zpravidla čtyři, ale jsou situace, které tento počet mohou ovlivnit, a to jak k navýšení, tak ke snížení tohoto počtu.
Tím se dostáváme ke zpracování hry. Jednotky na mapě jsou znázorněny formou plochých žetonů s hezkými ilustracemi. Zde však nastává problém, pokud máte jednotku, na které jsou již nějaké ty žetony poškození nebo nějaké postihy, případně bonusy. V tomto případě může být posun po mapě lehce komplikovaný. Určitým způsobem, je pak škoda, že hra neobsahuje nějaké miniatury. Tím nechci říct, že by provedení bylo špatné, ale dalo by jí to trochu osobitější nádech.
Nicméně jak žetony jednotek, tak karty jsou hezké, ilustrace jsou líbivé a splňují, co se od nich očekává.
Hrdinové Normandie: Edice velká červená 1 je příjemná válečná hra pro dva hráče, která si vás získá svou svižnou hratelnosti a zároveň konceptem modulárnosti. Hlavní gró celé hry pak spočívá ve skrytém plánování a taktizování. Bohužel je zde prvek házení kostek, který může i skvělou taktiku proměnit v katastrofu, protože jste omezeni i počty tahů na danou hru, a to i přesto, že máte dobrou kombinaci karet. V základu se jedná příjemnou akční válečnou hru, která vás dokáže zabavit i díky tomu, že si můžete posléze vytvářet vlastní scénáře a případná omezení lehce změnit.