Bounce Classic

Historie mobilních her – začalo to Hadem a dnes chytáme Pokémony

2. 7. 2024
Zdroj náhledu: Genico

Které gamingové odvětví se počítá mezi ty nejmladší? Přece mobilní videohry. Ne však mobilní jako přenosné, tedy na přístrojích jako Gameboy, ale telefonické. Ostatně kdo je dneska bez mobilu schopen vylézt jen kousek z domu? Oproti ostatním hrám se však jejich příběh začal psát skutečně teprve nedávno a není tomu ani třicet let, kdy vyšla první oficiální mobilní hra. Podíváme se tak na téma historie mobilních her, jejich prvních počiny, a následně si připomeneme i studia, která mohou za největší změny v tomto průmyslu, ale ne tak daleko, abychom se dostali do dneška.

Psala se léta devadesátá

V roce 1993 se odtrhly Česká a Slovenská republika a každá země si šla svou cestou. O rok později v roce 1994 dánská firma Hagenuk vydala telefon Hagenuk MT-2000, jenž měl v sobě zabudovanou první mobilní hru. Byl to Tetris a hrál se pouze s telefonem otočeným o 90 stupňů. Jiné hry se do zařízení nedaly nainstalovat. Sice neoriginální, ale pro Tetris, jenž se hrál pomalu na každém zařízení té doby, to byl další milník.

Reálně se počátky mobilního hraní počítají od finského telefonu Nokia 6110. Ten obsahoval legendární titul Snake neboli Had. Jednoduché ovládání na telefonu pomocí kláves 2, 4, 6 a 8 určovalo směr hada, jenž požíral kostičky, díky čemuž se neustále zvětšoval. Nokia byla během devadesátých let celkovým lídrem v telefonech a na své novější a novější modely přidávala stále novější hry. Od roku 1998 se také vytvořil určitý standard připojení internetu, což bylo prakticky stejné období jako u počítačů (viz článek o historii počítačů). Pamětníci si určitě pamatují onen hrozný šok, když nechtěně zmáčkli připojení na internet a pak se doma v rohu modlili, aby rodičům nepřišel účet v hodnotě hypotéky. A to jsme stále u telefonů, které měly černobílou obrazovku a ovládaly se na tlačítkách. 

Každopádně už jsou zde legendární herní tituly, na které se vzpomíná dodnes. Kromě Hada a Tetrisu je tu například Slots, Bounce nebo můj osobní favorit Space Impact. O této hře už jste určitě slyšeli – létáte s vesmírnou lodičkou a střílíte do nepřátel. Přelomem ale byly hry od Javy a J2ME. Ty zabíraly pouhých 60 kb a mohli jste díky tomu na telefonech hrát prakticky cokoliv. Profesionálové si je navíc uměli souborově poslat přes infraporty, a že to sakra trvalo. Nastavit telefony tak, aby k sobě červená světýlka byla dostatečně naproti, tragikomická vzpomínka na dětství. Velký krok v tomto případě udělala společnost Motorola, která na displejích mobilních telefonů umožnila nové grafické možnosti zobrazování. 

Revoluční rok mobilního hraní byl 2003

Jeden z největších kroků vpřed u mobilního hraní šel ruku v ruce s vývojem barevných displejů. Důvod? Jednoduchý. Hry vypadaly daleko lépe. Navíc se natolik zvýšilo jejich množství, že se dalo vybírat ze stovek her. Dominantou se staly skákačky a plošinovky (podobně jako v historii konzolí a konzolových her). I když tu jsou barevné displeje, stále dominují 2D hry – v provozu totiž ještě nebyly přístroje, které by dokázaly zvládnout 3D titul. Jednoduchá variace Bombermana nebo oblíbený počítačový Prince of Persia byly poté už jen třešničkou. 

Javě měla vyrůst konkurence v podobě Mophun, propagovaného společností Sony Ericsson, jenž se svým joystickem uprostřed usnadňoval hráčům ovládání všech počinů. Od Mophun je nutné určitě zmínit Golf, ten se tím malým ovladačem uprostřed hrál naprosto skvěle. Telefon měl navíc vcelku funkční multiplayer, což byl na počátek tisíciletí u mobilního hraní opět skok vpřed. Mophun ale zmizel stejně rychle, jako se objevil, fungoval pouze chvilku a jen na pár modelech telefonů. 

Jenomže hry už byly na světě, a tak se přece musely hrát i někde jinde. Na to přišel operační systém Symbian OS, který používaly značky Nokia, Samsung i LG. Systém už počítal s tím, že hry mohou i na mobilech pomalu přecházet do 3D režimu. Výsledkem prvních jednoduchých 3D her může být například Doom RPG. Jestli si však myslíte, že vrcholem roku 2003 se staly právě první 3D hry, uvedu vás v omyl. Objevilo se zařízení Nokia N-Gage, což byl doslova gamechanger v mobilním hraní. Telefon nebyl orientován na výšku, ale na šířku a vypadal spíše jako ovladač ke konzoli než jako přístroj pro kontakt s ostatními lidmi. Jednalo se tak opět o určitý krok vyjít vstříc hráčům. Bohužel, tyto mobily se nedaly prakticky používat jako telefony, a tak si je užívali především fanoušci her. Později se na scéně objevil ještě jednou, opět dynamicky jako poprvé a opět k ničemu. Pokud vás ale ovladače zaujaly, vypráví o nich náš článek historie herního příslušenství.

Až do roku 2007 nezastavitelná Java

V letech 2004 a 2005, když se ukázalo, že Mophun nemá šanci na úspěch, získala Java dominanci na poli mobilních her. Vydala verzi MIDP 2. 0., čímž otevřela prostor pro lepší a kvalitnější díla. Velkým autorem Java počinů se brzy stal Gameloft, a pokud vám toto slovo něco říká, tak ano, tento tvůrce už v roce 2004 přišel se svou dodnes legendární hrou Asphalt Urban GT (jež vyšla i na Nintendo Switch v roce 2018). Do seznamu se rozhodně musí zařadit také slavné tituly z dějin počítačových her jako Prince of Persia: Warrior Within a Prince of Persia: The Two Thrones. 

Když opomenu Gameloft, jsou zde i další studia s hromadou adaptovaných známých herních titulů. V roce 2005 In-Fusio přinesl na telefony sérii Age of Empires II. HandyGames otevřelo brány strategií Townsmen. FDG Mobile Games přišlo s hrou Bobby Carrot. Můj osobní favorit, na kterého dodneška nedám sáhnout, je Playman z roku 2003. Sportovní hry se tím neskutečně rozrůstaly a série Playman byl takový zvláštní propagátor i se svými dalšími díly jako Playman Winter Games, Playman World Soccer, Playman Beach Volleyball nebo parkourový Playman Extreme Running. 

Nutno zde podotknout, že hry šly stejně rychle kupředu jako vývoj nových telefonů. Proto se výčet může zdát jako dějinný mišmaš, ale když se vše tak prolíná, je těžké to rozdělovat. Oproti ostatním zařízením se totiž vyvíjely extrémně rychle. Takový Sony Ericsson K700i položil základ nové budoucnosti. Kromě toho, že obsahoval fotoaparát, svou grafikou rozhodně předběhl dobu mobilních her. Tedy asi na rok a půl přibližně. Tak rychle se šlo kupředu.

Pokud si myslíte, že se u nás nic nedělo, budete na omylu. České studio Redboss Games totiž oživilo něco neuvěřitelného. Tenkrát byla komunikační síť ICQ velkým hitem (336 191 072, to se nezapomíná) a daly se na ní hrát počiny jako Rock-Paper-Scissors, Zoopaloola či Slide-A-Lama. 

Právě české studio Redboss Games tyto tituly dokázalo přenést na telefony, a to včetně lokalizace do českého jazyka. Takto přišla na mobily i strategie UFO: Aftershock. Další české studio Nostromo Wireless (tehdy Nostromo ICT) zase přišlo s Garfieldem, puzzle hrou Pat a Mat nebo Sim Babe. Mojí srdcovkou, na níž se také studio podílelo, je komediálně brutální série Happy Tree Friends. Jak ale byla Java tehdy nezastavitelná, tak byla překonatelná, a mohly za to chytré telefony.

A tak přišly smartphony a jsme v současnosti

Kdo by to byl řekl, že Steve Jobs změní opět svět, že? V roce 2007 představil první dotykový smartphone iPhone 1 a od té doby to šlo pomalu s Java hrami s kopce. Navíc společnost Apple na svůj iOS (operační systém) dokázala optimalizovat pomalu všechny hry a brzy založila i svůj App Store. Android odpověděl svým prvním telefonem v roce 2008, včetně služby Google Play. Androidové telefony Samsung Galaxy nebo Sony Ericsson Xperia si vzal Android, Apple měl svůj iOS a vyjma pár skoků do tohoto modelu, o něž se pokusil Blackberry (což je ironie, protože se jednalo dominantu na trhu, která se jen nestihla přizpůsobit) nebo Nokia se systémem Windows, se prakticky nic nezměnilo dodnes.

Jak to ale pomohlo a jak to změnilo herní průmysl? Smartphony už obsahují daleko lepší grafiku, perfektní varianty 3D hraní a tituly jsou na celé obrazovce, nejen na tlačítkách. Nehledě na běžné připojení na wi-fi, čímž zde je neustálý přístup k dalším aplikacím. Chytré telefony se ukázaly jako jasná budoucnost a s poklidem vytlačily ty tlačítkové. Začaly se také objevovat hry od velkých značek jako Assassin's Creed: Contract, Need for Speed: Shift nebo Splinter Cell: Conviction. 

Největší jméno mezi hrami si ale v tomto období udělal titul, jenž vyšel 11. prosince 2009 na iOS. Napovím, že jeho tvůrcem jsou finští vývojáři z Rovio Entertainment. Už víte? Jedná se přece o Angry Birds. Přelomový titul, přitom taková kravinka. Střílení ptáků na čuníky jako nepřátele a ničení jejich domů. Angry Birds se povedlo něco, co se podařilo už jen pár mobilním hrám, tedy stát se světovým fenoménem.

Co jde ruku v ruce s úspěchem her kromě technologií, je také jejich finanční ocenění. Vzhledem k tomu, že zde máme Google Play a Apple Store, jsou zde i zpoplatněné hry. Ne že by se za ně dříve neplatilo, ale až s internetem ve smartphonech přišly mikroplatby ve velkém. Tedy koupíte si určité bonusy, získáte tím nějaký ten lepší designový set, ale především, jakmile zakoupíte, neuvidíte ani jednu reklamu. 

Ostatně díky tomu zde získala na hodnotě také další přelomová mobilní hra, Pokémon GO, v roce 2016. Za 20 korun si lze dokoupit 100 herních coinů, na které byste jinak v nejlepším případě museli čekat dva dny. Pokémon GO ale dokázal přenést hru do reality, konečně se hráči mohli stát trenéry pokémonů, a pokud nyní kroutíte hlavou a říkáte si, že už je to poslední dobou nuda, tak je to jedna z těch mála her, které dokázaly vydělat jednu miliardu dolarů za rok. To zvládly snad už jen Candy Crush Saga nebo Clash of Clans. Mimochodem, možná si říkáte, že se Pokémon GO ani trošku neproměnil, ale podívejte se na přiložené video, jak se hra vyvinula během sedmi let.

Pokusit se zmapovat nejnovější hry se mi zdá už skoro nemožné. Můžeme se podívat na žebříčky popularity, jak kráčely s tvorbou nových telefonů, nebo dle financí. Jedno zde ale platí, jsou hrané na dotykových smartphonech, a to už od roku 2007. Dějiny mobilních her je nemožné shrnout do jednoho článku, přece jen by to samo o sobě vydalo minimálně na větší akademickou práci. Závěrem si tak připomeneme hry, jež se zařadily k titulům, na které se horko těžko zapomíná a skoro každý s mobilem si je kdy zkusil zahrát.

Když vyjmu Pokémon GO a Angry Birds, rozhodně je zde Flappy Bird. Nenávidím tu hru. Jednoduché skákání s ptáčkem, který umře při vašem překliknutí. Velký úspěch oslavil mobilní Sonic Dash, hledačka Among Us, upravená válečná hra Call of Duty: Mobile a samozřejmě Super Mario Run. Takto by se dalo pokračovat donekonečna, ale nyní, když se nad tím zpětně zamýšlím: jaká další hra si myslíte, že změní svět mobilních her jako Pokémon GO?

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.