Heroes of Normandie Lee Marvin

Heroes of Normandie – deskovka ve vašem PC

16. 7. 2024

Operace Overlord, známá spíše jako spojenecké vylodění v Normandii. Jedna z nejkrvavějších událostí druhé světové války, která si v letech 1939–1945 vyžádala více než 62 milionů lidských životů. Heroes of Normandie je tahová strategie, která vás přenese na bojiště Normandie v roce 1944.

Heroes of Normandie aneb Hrdinové Normandie

Není žádnou výjimkou, že pokud je nějaký titul úspěšný, dělají se různé adaptace. Heroes of Normandie je tahová strategie, která je digitální adaptací deskové hry Heroes of Normandie z roku 2014. Za touto adaptací, která přenáší povedenou deskovku na monitory počítačů, stojí vývojářské studio Cat Rabbit pod taktovkou vydavatelské společnosti Slitherine. Jde tak o další titul, který stejně jako populární Scythe započal svou cestu jako desková hra. Jsou zde však i opačné případy, kdy se z PC hry stala povedená deskovka, jako příklad se sluší zmínit Northgard nebo Frostpunk.

Desková hra Heroes of Normandie z roku 2014 byla vydána přesně k 70. výročí Dne D, aby tak připomněla všechny hrdiny, kteří se Dne D zúčastnili. Rok poté pak vyšla strategie Heroes of Normandie. A hned ze začátku musím jasně zmínit, že pokud nepatříte mezi hráče, kterým nevadí prvek náhody, hra vás jednoznačně zklame. Všechny mechaniky a celková hratelnost vychází z deskové hry, a je tedy implementován i onen hod kostkou. K tomu se ale ještě dostanu.

Za koho budete v Normandii bojovat?

Hra nabízí celkem šest možných herních režimů. Prvním z nich je tutoriál, který je tvořen šesti scénáři, v nichž se naučíte základní mechanismy a hrací prvky titulu. Pro lepší pochopení hry doporučuji tento tutoriál celý poctivě projít. Hratelnost je rozhodně snazší než v deskové hře, o tom se ale dozvíte více ve srovnání obou titulů.

Dalším herním režimem je kampaň pro jednoho hráče, skládající se ze tří stran, za které můžete hrát – z Američanů, nacistického Německa, a vojsk Commonwealthu. Každá strana má pak kampaň složenou ze šesti scénářů, které mají rozdílné úkoly. Může se jednat o zničení nepřátelských jednotek, záchranu psa, ubránění domu s šifrovacím strojem a podobně. Zde se ovšem objevuje druhý možný prvek, který se nemusí některým hráčům líbit. Každý scénář má svá omezení, nejen co se týče jednotek, ale hlavně co se týče tahů. I k tomuto bodu se ještě vrátím, protože v kombinaci s hodem kostkou se jedná o zásadní herní mechaniky.

Dalším možným režimem je skirmish neboli šarvátka, která slouží pro rychlé a úderné boje. Následuje Custom Missions, v němž můžete hrát vlastní vytvořené mise, a nakonec tu jsou roguelike kampaně za Německo a Ameriku. Vesměs se jedná o stejný mustr jako v jiných hrách, kdy se postupně dostáváte dál a odemykáte si různé bonusy, jednotky a karty. Pro každou misi máte i omezený rozpočet na sestavení armády a každá jednotka, kterou v boji ztratíte, je ztracená definitivně. Nechybí ani multiplayer, ten je bohužel vzhledem k roku vydání hry prakticky mrtvý.

Vzhledem k tomu, že budete hrát povětšinou proti AI, se dá říci, že AI není špatná a dokáže kolikrát i překvapit taktickými rozhodnutím, včetně stáhnutí jednotek v případě velkého nebezpečí. Spíš než s AI však budete zápasit sami se sebou, respektive s vaším plánováním, rozmisťováním rozkazů a manipulací s jednotkami za omezený počet tahů.

Rozkaz zněl jasně! Zničit tank za každou cenu, nebyl čas lámat si hlavu, co to bylo za tank!

Přišel čas si říci něco bližšího o samotné hratelnosti a proč jsem zmiňoval tahy a kostky. Na začátku každého scénáře dostanete čtyři náhodně vylosované karty, které tvoří váš počáteční balíček. V průběhu scénáře můžete tyto karty používat v kombinaci s jednotkami, odhazovat je a dostávat jiné nebo je v některých případech i aktivovat samostatně.

Následuje přidělení rozkazů, pomocí nichž určujete, se kterými jednotkami a v jakém pořadí budete daný tah primárně hrát. Máte tak zpravidla 3–4 rozkazy a jeden blufovací rozkaz. Jedná se opět (jako celá hra) o koncept přenesený z deskovky, kde se na jednotky, s nimiž máte v plánu přímo hrát, umístí žetony. Bluffovací žeton má zmást soupeře, který si může mylně myslet, že budete hrát i s touto jednotkou, což má strategický dopad. Tady se jedná spíše o rozkaz na oko protože AI na tento prvek vlastně nijak nereaguje.

Když máte rozděleny rozkazy, následují aktivní fáze. Se svým soupeřem se pak střídáte v užívání jednotek, na které jste přidělili rozkaz. S těmito jednotkami se můžete pohybovat na poměrně malé mapě tvořené čtvercovými políčky. S jednotkou, která je v rámci rozkazu na řadě, tak můžete provést zmíněný přesun nebo útok. Některé jednotky se mohou v rámci vlastností nebo spolu s kombinací s kartami pohybovat a útočit ve stejném tahu. Takový útok má nicméně různé postihy, co se týče přesnosti nebo síly, takže se to moc nevyplatí.

U některých jednotek a pak u obrněných vozidel nebo tanků si můžete zvolit, jakou zbraní má jednotka provést útok. Může se jednat o pušky, samopal, kulomet, hod granátem nebo v případě tanku o těžké dělo nebo těžký kulomet. Také se budete muset velmi často rozhodovat mezi potlačovací palbou nebo přímým poškozením nepřátelské jednotky.

Zde přichází mechanika kostky. Když zvolíte typ zbraně a provedení útoku, přichází na řadu hod kostkou, který ovlivňuje sílu i přesnost zásahu. Některé karty také mohou mít vliv na výsledek hodu, nicméně pokud nemáte štěstí a padne vám 1, můžete mít kartu +2, nacházet se třeba na políčku hned vedle nepřátelské jednotky, a přesto neuděláte nic, jen přijdete o náboje. V rámci počtu obrany a útoku totiž nepřátelskou jednotku kolikrát nijak nepoškodíte, ani na ni nesáhnete. Když k tomu připočtete, že jste zpravidla omezeni 6–8 tahy na celý scénář, padá i možná myšlenka na „ukousání“ nepřítele po malých bodech poškození, protože na to nebudete mít dostatek kapacit, a to jak jednotek, tak času.

Následuje poslední fáze tahu, kterou je zásobování. V tomto kroku můžete hýbat jednotkami, které neměly přímý rozkaz. Bojovat v této fázi není možné, jedná se pouze o přesuny. Poté následuje další tah a opět rozdělení karet, ze nichž můžete některé vyřadit, následuje rozdělení rozkazů a následovně viz výše.

Tucet špinavců, nebo jen náhoda?

Znázornění jednotek je věrné své deskové verzi, v níž je vše prezentováno formou žetonů. Pohyb jednotek probíhá přesunem po políčkách, při němž je možné (stejně jako v deskovce) mechanizované jednotky otočit v určitém úhlu, protože mechanizované a obrněné jednotky, včetně tanků, mají pancíř. Síla pancíře se liší, tudíž v přední části, tedy čelem k nepříteli, je logicky silnější než v zadní části.

Na kartě nebo žetonku jednotky vidíte sílu útoku, sílu pancíře, body pohybu nebo i případně poškození. Někdy se však může stát situace lehce nepřehledná a vy budete muset zoomovat, abyste si pořádně zkontrolovali statistiky a informace na žetonu jednotky.

Další faktor je dosah zbraní. Většina těžkých zbraní má dosah neomezený, nicméně to není tak přímočaré. Pokud je vzdálenost mezi cíli větší než sedm políček, útočící jednotka dostane postih –2 k bojové hodnotě. Tím je poměrně slušně zaručena férovost v případě, že na vaše jednotky útočí silný tank třeba z úctyhodné vzdálenosti deseti políček.

Několikrát jsem zmínil pancíř, který chrání jednotku. Poškození na těžkém obrněném vozidle je určeno hodem kostkou. Výsledkem 1 je poškození posádky a vozidlo může každé kolo vystřelit pouze jednou ze svých zbraní. Výsledek 2 je poškození pásů a vozidlo se nemůže pohnout. Výsledek 3–4 je poškození trupu. Vozidlo obdrží dvě potlačené značky, a pokud bylo v pohybu, musí zastavit. Výsledek 5 je poškození primární zbraně, v takovém případě je zbraň zničena a nelze z ní střílet. Hod 6 má za následek fatální zničení vozidla. Druhá značka poškození stejného typu pak zničí těžké vozidlo.

Mapy, na kterých se budete pohybovat, nejsou nijak velké, jsou tvořeny čtvercovými poli a zahrnují i různé taktické prvky jako budovy, křoví nebo silnice. Budovy poskytují jednotce uvnitř bonus k obraně, křoví je skvělé pro zúžení zorného pole případného nepřátelského útoku. Pro útok musíte mít přímý výhled na nepřátelskou jednotku, přičemž u mechanizovaných jednotek, které zpravidla zabírají dvě políčka, stačí, když máte jasný výhled alespoň na jedno z těchto políček.

Mapy však působí docela plasticky. Nutnost scrollování a opětovného zoomování působí po čase otravně a hlavně zmatečně, protože kamera ne vždy odpovídá pokynům. Také během soubojů se občas sekne obraz na dané jednotky a bohužel se i stane, že kamera nereaguje na pohyb myší nebo klávesnici.

Grafické znázornění kombinuje kreslené vzezření, které se snaží formovat vtipnými postavami odpovídajícími hollywoodským filmům ze 70. a 80. let. Znalí hráči pak v různých animacích rozpoznají například herce Lee Marvina nebo Donalda Sutherlanda v jejich ikonickém snímku Tucet špinavců z roku 1967.

Ozvučení hry je průměrné, obsahuje různé prvky střelby, výbuchů a pohybu jednotek, které jsou doplněny o hudbu.

Heroes of Normandie je tahová strategie, která vychází ze stejnojmenné deskové hry Heroes of Normandie z roku 2014. Důraz na plánování, taktické rozhodování a strategický koncept táhne dolů prvek náhody v podobě hodu kostkou. Při hraní můžete mít i silný pocit svázanosti, protože každý scénář je omezen na počet tahů. Ten spolu s faktorem hodu kostkou značně ovlivní taktický potenciál, který hra má.

• příjemné uživatelské rozhraní
  • hratelnost
  • dobrý tutoriál