Co se s námi stane po smrti? Dojde naše duše klidu v kráse nebeského ráje, reinkarnujeme se například jako nějaké zvíře či jiný člověk, bude náš život pokračovat v jakési nadpozemské dimenzi, nebo se budeme navždy svíjet v křečích pekelných plamenů? Na tyto otázky nikdo nedokáže odpovědět, přesto se tímto tématem zabývá spoustu filozofů, kultur, a dokonce i filmový či herní průmysl. Hell Architect vám ukáže vlastní pohled na posmrtný život duší smrtelníků, kteří během svého života smilnili, kradli a jakkoli hřešili.
Kdo moc zlobí, půjde do pekla
Jak už z názvu vyplývá, Hell Architect je simulátor pekelného inženýra, ve kterém se jako nováček za trest dostanete do řídící pozice chodu pekla samotného. K ruce vám samozřejmě bude zkušenější ďáblík Frank, jehož popichování a narážky na vaši nezkušenost znatelně pocítíte. Vaším úkolem po tutoriálových misích, které se mimochodem dají zcela ignorovat nebo přeskočit, bude budování vlastního pekla, reagování na dané situace, řešení aktuálních problémů a plnění úkolů od samotného Lucifera.
V jednoduchosti jde o budovatelský simulátor, na který snad už každý aspoň jednou narazil – Rimworld, Oxygen Not Included, Frostpunk, Factorio, RollerCoaster Tycoon a mnoho dalších titulů na podobné bázi. U těchto kousků je ze začátku velice důležité, jak rychle se ve všem zorientujete a jakým způsobem vám hra sdělí, co a jak máte dělat. Hell Architect má podle mého poněkud hůře zpracovaný tutoriál, protože váš nadřízený pořád jenom mluví, ale žádná navigace už vám neukáže, kde přesně danou položku najdete nebo jak určité suroviny získáte. Na to si musíte přijít sami postupným zkoumáním a zkoušením. Naštěstí se nejedná o nic složitého.
Příval hříšníků jak na běžícím páse
Peklo se samo nevybuduje bez potřebné pracovní síly a tou jsou samozřejmě duše všech hříšníků. Přeci jste si nemysleli, že tyto podřadné práce budou dělat sami jeho obyvatelé. Začínáte se čtyřmi zbloudilými dušemi, kterým postupně zadáváte rozkazy a příkazy typu jdi vykopat díru, postav to a to, jdi tam a tam. Řekli byste si, že jakmile se dostanete do pekla, vaše duše tam zůstane po zbytek vašeho bytí. I zde váš pracant může ovšem zemřít, pokud se nebudete dostatečně starat o jeho potřeby, jako je mít si kam odskočit, jídlo, pití a odpočinek… nebo pokud se nerozhodnete ho sami zabít několika morbidními, ale vtipnými způsoby. Nebojte se, po postavení speciální budovy je budete moct oživit a opět si tak doplnit stavy pracovní síly. Hlídat čtyři pracovníky není nic složitého, ale problém nastává, jakmile se vždy po deseti minutách začnou přidávat další a další. Najednou se seznam po hodině hraní rozroste na deset hladových krků a právě během toho se v pravém světle ukážou vaše manažerské schopnosti.
Co hříšník, to originál
Sledovat malé panďuláky pobíhající sem a tam, kontrolovat jejich potřeby, házet je do rozpáleného kotle, vyzdobit si vlastní peklo a do toho všeho plánovat budoucí stavby dá trochu práce. Hell Architect se vám pokusí vše ulehčit, ale pouze pokud budete dost pozorní. Každý příchozí zatracenec má své vlastní úrovně dovedností, jako je například těžba či vaření. To ovlivňuje, jak moc zruční jsou v určitých oblastech činností – vyšší úroveň těžby se projeví v rychlejším kopání a větším množství získaných surovin. Kuchař uvaří více jídla za méně času než kdokoli jiný. Tyto dovednosti můžete samozřejmě opět skrze speciální budovu vylepšovat, takže je dobré si už za začátku vyčlenit určité osoby na různé práce. Občas do vašich řad také zavítají speciální hříšníci, kteří kolem sebe vyzařují auru. Takové je dobré si obzvláště hýčkat, protože ona aura způsobuje, že se všem v jejím dosahu zvýší produktivita o několik procent, a to se přece vyplatí.
Abyste to ovšem neměli zase tak jednoduché, přichází na řadu menší háček, a tím je sám hřích. U každé osoby se můžete podívat, za co že to vlastně v pekle skončila. Pokud se někdo provinil hříchem obžerství, bude potřebovat více jídla než ostatní. Pokud byl někdo líný, všechna práce mu potrvá déle apod. Co je zajímavé, jsou různé preference mučení. Když hříšníka pyromana libujícího si v ohni dáte do rozpáleného kotle, bude generovat více utrpení. Sledovat tyto statistiky sice není až tolik důležité a hru si užijete i bez nich, ale na druhou stranu vám dokážou ulehčit její průběh.
Správa zdrojů začíná drsnými pracovními podmínkami
Kde hluboko pod zemí vzít vodu a obstarat jídlo? Drsné pracovní podmínky jsou zavedeny v rámci dodržování pravidelného cyklu, bez kterého by pekelná říše nemohla existovat. Postavte důležité budovy a stanice, jako kadibudku, koryto na jídlo, a především spoustu mučících strojů. Vše, co hříšníci vyprodukují, je ihned recyklováno. Z exkrementů získáte špinavou vodu k pití, ze zbytků uvaříte cosi podobného jídlu, v papírové krabici si dělníci odpočinou, a nakonec hurá s nimi do některých z mnoha mučících nástrojů. Právě ono utrpení při mučení je zde bráno jako surovina, díky které posléze můžete stavět a zkoumat nové a vylepšené budovy. Sledovat animace a poslouchat skřeky nebožáků uvězněných v železné panně, kotli plném žhavé lávy, sicilském býkovi nebo přímo na elektrickém křesle je svým způsobem uspokojující.
Potřebné budovy navíc vyžadují určité zdroje, které buď můžete natěžit z okolního prostředí, získat z farem určených k jejich produkci, nebo je musíte zkrátka vyrobit. Pokud se vám bude dařit výzkum a odemykání lepších budov, zlepší se tím i životní podmínky pracantů. Později jim tak budete moct nabídnout místo špinavé zakalené vody dokonce vodu čistou, kávu, různý alkohol apod. To samé platí s jídlem a kdo by jistě neocenil kvalitní měkkou postel místo papírové krabice.
Prioritizace
Z počátku hry je tedy nanejvýš důležité nejprve vybudovat stabilní základnu všech důležitých zdrojů a potřeb hříšníků, abyste je udrželi naživu s dobrou náladou. Dále se začnete soustředit na těžbu nerostných surovin, výstavbu mučících udělátek ke generování utrpení a následný výzkum a vylepšování budov. Jakmile si zajistíte kvalitní přísun surovin, bude vaše peklo už jen vzkvétat a Lucifer bude jistě pyšný, že má ve svých řadách takového strategického inženýra.
Záplavy, Luciferova socha, růžové podsvětí...
U budovatelských her záleží také na rozmanité nabídce budov a musím uznat, že v tomto ohledu je na tom Hell Architect docela slušně. V sandboxovém módu si všechny různé předměty a stavby vyzkoumáte i postavíte během cca deseti hodin. K dispozici máte celkem devatenáct mučících stanic, což vám dává neskutečně rozmanitou možnost zdroje utrpení za neposlušnost či jen tak pro vaši vlastní zábavu. Navíc dostanete k dispozici také dekorační předměty, aby hříšníci aspoň trpěli v příjemném prostředí. Dohromady čtyřicet dekorací a dalších budov, které vám mohou zdobit váš skromný příbytek… vaše peklo, vaše volba.
Kromě sandboxu nabízí Hell Architect také sedm scénářů či příběhových misí, chcete-li. Každý z nich vám zabere přibližně hodinu a budete během něj řešit nejrůznější úkoly. Jednou peklo zaplaví voda a bude na vás tento problém vyřešit, jindy budete muset opravit osvětlení a pohrát si s nepěkně růžovým designem prostředí nebo po vás Lucifer bude chtít postavit vlastní monumentální sochu. Tyto mise jsou zábavné a hrají se velice dobře, když znáte cíl. Škoda, že jich je tak málo, ale třeba se v budoucnu dočkáme dalších.
Utrpení s humorem
Co se týká vizuální stránky hry, tu mohu jen pochválit. Jednoduchá grafika zajišťuje skvělou přehlednost a design budov i hříšníků v kombinaci s animacemi působí místy dost vtipně. Jedna radost je mučit. K tomu všemu si můžete zapnout naked režim, který působí o to komičtěji. Samozřejmě se najdou i menší výtky. Všechno dění se odehrává na tom jednom pozadí, aspoň u jednotlivých scénářů se daly vymyslet nějaké menší variace. Spousta skřeků a zvuků pomáhá té správné atmosféře, stejně jako několik dabovaných postav s vtipnými hláškami. Proto mě o to víc mrzí, že během hraní v pozadí zaslechnete pouze velmi slabou hudbu, kterou často přehluší ony zmíněné nářeky.
Co je trochu škoda z mého pohledu, je nemožnost si jednotlivé hříšníky pojmenovat podle sebe. Hned byste si mohli zpříjemnit den tím, že dáte vybrané oběti jméno svého neoblíbence v práci a šup s ním na elektrické křeslo nebo do železné panny. Třeba se opět časem této funkce dočkáme. Posledním minusem je také technický stav. Ve hře se stále nachází spousta bugů, kdy se vám postavy kdesi zaseknou, nereagují na příkazy a hned druhý scénář je naprosto nehratelný. Při hraní sandboxu se mi také bohužel nijak nedařilo si hru uložit, takže jsem přišla o několikahodinový progres, což mě naprosto utvrdilo v tom, že tento mód už nezapnu.
Hell Architect je zábavný budovatelský simulátor do doby, než objevíte všechny mechaniky, projdete příběhové mise a odemknete všechny stavby. Poté už ve hře nemáte nic moc co dělat a omrzí vás. To ovšem záleží na každém hráči individuálně. Doba hratelnosti se pohybuje kolem sedmnácti až klidně po třicet hodin vašeho života, během čehož se pobavíte nad mučením smrtelníků, vtipnými hláškami obyvatel pekla a vydovádíte se při řešení krizových a mnohdy bizarních situací. Plná cena dvacet tři euro je ovšem trochu přemrštěná, a tak doporučuji si počkat na slevu. Pokud si v podobných titulech libujete, určitě se na postu pekelného inženýra vyřádíte.