Říše trpaslíků tě potřebuje! Vlastně úplně ne, ale je fajn, když spravujete svůj vlastní trpasličí klan, podnikáte s ním těžařské operace a věnujete se jedné z činností, které trpaslíci umí nejlépe – kování legendárních zbraní, jež mohou ohrozit všechny živé i neživé bytosti. Titul vytvořilo studio Warpzone, pro něž je to sice prvotina, ale vydavatelem je známý Team17, který už má za sebou nespočet her. Úspěšné zářezy má tento vydavatel například s tituly Thymesia, Age of Darkness: Final Stand nebo The Survivalists, bohužel Hammerting je nejspíš jeden z těch nejhorších.
Simulátor trpasličí kolonie
Začínáte s malou skupinkou tří trpaslíků, s nimiž je nejlogičtějším prvním krokem postavit malý důl na těžbu kamene. Ten postavíte samozřejmě přímo v hoře, ostatně vše, co budujete, děláte v omezené oblasti. Tímto způsobem probíhá celá hra, stavíte místnosti vedle sebe v uzavřeném prostoru a vytváříte si další pracovní místa. Zároveň dál postupujete do hory, dolujete hlouběji a chamtivěji 🙂. Čím hlouběji kopete, tím více možností odemykáte ve velmi jednoduchém stromu dovedností. Otevíráte především další pracovní postupy.
Ty jsou rozdělené na tiery (úrovně) a vy postupně vybíráte, co potřebujete. V tom základním je například rybaření v jeskyni, metalurgie, farmaření v hoře nebo zlepšení obchodních podmínek. Ale k tomu, abyste cokoliv z toho mohli odemknout, potřebujete tzv. mountain lore. Ten se získává dvěma způsoby, buď prozkoumáváním jeskyně, což znamená více bojů a nebezpečí, nebo zlepšováním vašich obydlí, což opět stojí čas a trpělivost.
To by nebylo tak špatné, kdyby se hrálo jen na nekonečné kopání do země a stavění ubikací. Vy však máte povinnost plnit i mise. Ty vám otevírají nové možnosti, jednou z těch nejvýznamnějších je obchod. Ten vám pomůže zabránit tomu, aby vám ta vaše milá civilizace vyhladověla, protože měnit suroviny za nedostatkové zboží, jako je jídlo, je vždycky super. Nejdivnější ale na úkolech je, že nevíte, proč jste tu misi přijali a komu tím vlastně pomáháte. Prakticky všechny úkoly, které ve hře jsou, slouží jako podpora tomu, co se děje mimo horu. Měl jsem pocit, že jsem jako sponzor, co se snaží udělat laskavost svým kamarádům jen proto, aby měli všichni radost a mohli se mezi sebou vymlátit. Místo toho, aby byl Hammerting jako simulátor logický, je spíše chaotický. Například potřebujete maltu, ta se vyrábí ve slévárně za použití vápna. Na jeho výrobu ale potřebujete kostní moučku a ta se zase vyrábí z kostí nemrtvých nepřátel. Jenomže vy nemáte ani jedno, protože vám to nikdo neřekl. Takový je můj nekonečný příběh s Hammerting. Nevěděl jsem vůbec, co dělám, a to se bohužel ani po pár hodinách hraní nezměnilo.
Zdroj: Warpzone studios
Hladomor? Nepřežil jsem. Rozšiřování kolonie? Nesmyslné
Vždy, když už se mi dařilo v simulátoru někam dostat, stalo se něco, co mi opět znemožnilo pokračovat ve hře. Kupříkladu hladomor, to byla událost, která mě nejvíce překvapila. Nestihl jsem totiž postavit kuchyni, a jelikož jsem naivní, nestihl jsem ani nějaké ty suroviny vyměnit. Prakticky jsem se vyhladil.
Na druhý pokus jsem věděl, že budu muset více investovat do obchodu se zbožím a zároveň investovat hodně peněz do pracovních sil. Najal jsem tedy co nejvíce trpaslíků (k najímání trpaslíků slouží velice jednoduchá tabulka, pomocí níž si vybíráte, jaký se vám nejvíce hodí), abych těžil všechno daleko rychleji a zúročil své nabyté zkušenosti z předchozí prohry. Zasekl jsem se ale na výrobní misi, kterou jsem nemohl splnit, protože jsem měl opět málo jídla. Jenomže už se mi ani nedařilo obchodovat s jídlem, protože jsem neměl dobré diplomatické vztahy. Opět celý cyklus znovu dokola.
Hammerting vás trestá. Musíte přemýšlet, soustředit se a naučit se vymýšlet pořádné logistické sítě. Nejtěžší je ale přežít začátek. Jakmile ten zvládnete, hra se neuvěřitelně usnadní. Dostáváte se do dalších úrovní stromu dovedností a najednou v hlubinách svého dolu máte i železnice a výtahy. Jídlo se nyní přepravuje po místnostech samo a to nejhorší, hladomor, už nehrozí. Stáváte se určitým druhem manažera, který má na starosti jednu jedinou věc, dělat všechno. Musíte plnit mise, spravovat obydlí pro trpaslíky, kteří chtějí někde bydlet, a zároveň tyto horníky najímat. Staráte se, ať mají dost jídla a vymožeností k životu, a rozšiřujete důl, abyste získali mountain lore. Je to simulátor se vším všudy a trestá každou vaši chybu.
Zdroj: Warpzone studios
Je Hammerting logistická tragédie?
Šokovalo vás všechno to špatné? Představte si ještě boje. Rozšiřování jeskyní probíhá pomocí průzkumnických misí, kam se vaši trpaslíci vydají. Jenomže v hlubinách čekají kostlivci, ještěři a další netvoři, kterým se rozhodně vaše kutání nelíbí. Zde se hra nejvíce přibližuje k RPG. Všichni trpaslíci, které posíláte na výlety, mají své další osobní schopnosti, dovednosti i osobnost, kterou během hraní můžete vylepšovat a upravovat. Stejně tak můžete rozdělovat talenty ve stromu dovedností. Kupříkladu je nesmysl posílat někoho s preferencemi na stavbu na průzkumnou misi, protože nepřežije. Jenomže trpaslíci v boji nemají žádnou strategii, pouze běží, narazí na nepřítele a buší do něj, dokud jeden z nich nepadne. Tím se Hammerting jen opět zkomplikoval, protože prvky RPG považuji za neuvěřitelně nedotažené. Ano, je super, že členové vašeho klanu umí ještě bojovat, ale zároveň je to peklo, dokud konečně neukováte nějakou pořádnou zbraň, pomocí které může váš voják porážet všechny ty jeskynní potvory.
Jediný cíl hry je udělat dostatečně vyspělou síť, která se zvládne uživit sama. Musíte promyslet, jaké zdroje budete potřebovat, pečlivě řídit trpaslíky a velmi dobře postavit všechny místnosti, aby dávaly smysl. Bohužel spravujete úplně všechno, protože trpaslíci nemají mozek. Není jídlo na farmě? Nevadí, je určitě důležitější mlátit do kovadliny nebo kutat. Hra nemá žádnou funkční AI, všechno je na vás, a to je neskutečně vyčerpávající.S grafikou je to složitější. Doufal jsem, že sluje budou přehledné, a ony i jsou. Jenomže ve velmi divném pohledu. Vykutáte místnost, postavíte tam nutnou budovu a koukáte na to jako na obrázek. Chybí mi tam vnitřní pohled. I když by to bylo náročnější, vertikální grafika hru stahuje jenom více dolů, což je škoda, protože jinak to vypadá skoro až pohádkově. Trpaslíci jsou stále lehce opomíjená fantasy rasa a nyní mohli skutečně zazářit.
Naštěstí mi nakonec titul utkvěl v paměti díky jedné podstatné věci, a to jeho soundtracku. Kdyby by byl celý Hammerting stejně dobře proveden jako jeho hudební doprovod, bylo by tu plné hodnocení, a ani bych nad tím nemusel přemýšlet. Fantasy hudba, v níž se míchá hra na housle se zvuky kutání, je neuvěřitelně uklidňující a uvolňující. Je to až neuvěřitelné, jak ve hře, která nemá domyšlené skoro nic, je přítomen soundtrack, který idylicky popisuje život pod horou.
Zdroj: Warpzone studios
Hammerting je neuvěřitelně promrhaný potenciál velice kvalitního simulátoru. Všechno ve hře působí jako nedokončená myšlenka. Proč trpaslíci nepoužívají rozum? Proč musíte spravovat každý prvek? Je to chaos, nepřehledný, svítící, barevný a v hoře schovaný vertikální chaos, u něhož by nevadilo, kdyby v té hoře navěky zůstal. Tedy kromě té hudby, tu už mám i ve svém playlistu, protože, když už umírat na hladomor, tak v pohodě.