Gray Zone Warfare - Cover

Gray Zone Warfare – realistická česká střílečka 

1. 7. 2024
Zdroj náhledu: MADFINGER Games

Extrakční taktická akce ve stylu MMO? Ve studiu MADFINGER Games se zrodila vize, která přesahovala možnosti platformy mobilních telefonů a tabletů. Studio se vydalo zcela novým směrem, aby naplnilo své představy ve velkém projektu v UE5 na PC. V tuto chvíli již Gray Zone Warfare otevřelo své brány předběžného přístupu všem, kdo se chtějí přidat a bojovat za jednu ze tří soukromých vojenských organizací. 

Každá organizace má na ostrově vlastní zájmy a přidělené úkoly vás zavedou do ostrých střetů se zločineckými organizacemi i ostatními žoldáky. Není zde prostor pro neuvážený postup, jakékoli pochybení je zde ihned trestáno neodvratitelnou smrtí a ztrátou všeho vybavení, které máte na sobě. Pokud by možná frustrace z časté smrti dosáhla vašeho horního limitu, vývojáři z MADFINGER Games na to mysleli a nadělili k PvEvP režimu i čisté PVE zcela zdarma. 

První kroky v laoském pekle 

Před vstupem na Lamang vás v Gray Zone Warfare uvítá základní úprava postavy, kde je výběr možností dost skromný, a následuje výše zmíněný výběr vaší organizace. Volba určí pozici základny na mapě a umístění základen tvoří pomyslný trojúhelník, v jehož středu se nachází tajemná zóna zvaná „Bod nula“. Jakmile vstoupíte do jednoho z režimů, přivítá vás krásné prostředí inspirované Laosem s rozlohou 42 km2 a zvuk helikoptér vás bude vábit do akce. Dle zakoupené edice bude mít vaše stash určitý obsah, najdete v ní také startovní vybavení a kapesné v dolarech. Jedna z velice příjemných věcí je, že stash, obchodníci a úkoly jsou v jednom základním menu. Ačkoliv na startu je mnoho věcí zamčených za reputací obchodníků, lehké vylepšení je možné i na začátku a možnosti postupně stále rostou.  

Princip je jednoduchý, u obchodníka si vezmete úkol, splníte, dostanete odměnu a zvednete si reputaci. Zvýšením reputace u obchodníků se vám otevřou další možnosti nákupu střeliva, příslušenství pro zbraně, léčiv a ochranných pomůcek. Léčiv je dost druhů a vzhledem k tomu, že autoři vyvinuli nový systém zdraví, který je založený na simulaci reakcí těla na možná zranění, je třeba trochu znát, na co jsou jaká léčiva efektivní. Hydratace, hladina krve, zlomenina, vše se promítne do symptomů postavy a musíte zvolit adekvátní léčbu. Novému systému zdraví jde naproti i realistický balistický model, který by měl být založený na hodnotách z reálného světa. U něj nedokážu zcela posoudit, jak je střelba autentická, ale výbuch granátu mě uchvátil a je opravdu skvělý. Střepiny létají kolem, zasekávají se do zdí, opravdu krásná podívaná, pokud si ho nehodíte pod nohy. Střely jako takové opravdu vyletí z ústí hlavně a z cíle vytváří obsah pro černý pytel, jen jich někdy musíte použít více, než by reálně bylo potřeba. Ale u hry v předběžném přístupu se dají nějaké neduhy očekávat. 

Zdroj: MADFINGER Games

Záhadné tajemství ostrovu Lamang 

Události na Lamangu odstartuje katastrofa, která vyvolává různé teorie, jak z oficiálních zdrojů, tak z internetových spekulací. Po této katastrofě zavládl na ostrově Lamang chaos a OSN se vydala na pomoc k evakuaci obyvatelstva. 

Většina obyvatel, co přežila, odešla ze svých domovů a ostrov se dostal do mezinárodní karantény. Samozřejmě, jak se stává, opuštěný ostrov se stal terčem zločineckých skupin, které chtěly využít situace a vytěžit z této krize co nejvíce. Na ostrově čím dál častěji docházelo k ozbrojeným střetům. 

Poté dorazily tři vojenské organizace, najaté mocnými klienty. Všechny tři si na Lamangu postavily své základny a zahájily průzkum oblasti katastrofy, která dostala označení „Bod Nula“. Každá z organizací se setkala s mnohočetnými profesionálními útoky na své týmy, které si vyžádaly velké ztráty na životech. Aby proto dospěly závazkům u svých klientů a udržely si svá území, začaly verbovat nové žoldáky, a tím novým žoldákem se stáváte vy. 

Každá organizace v Gray Zone Warfare má své zázemí v určité oblasti ostrova i svůj příběh a v EA je to aktuálně největší rozdíl mezi nimi. Výbava, obchodníci, questy, vše je stejné, pouze s drobnými odchylkami. V budoucnosti nás čeká mnohem více odlišností, jelikož jednotlivé organizace by měly postupovat svým stylem a mít své zájmy.  

Lamang Recovery Initiative je vedena v duchu humanisticky motivované dobročinnosti. Organizace je založena technologickým miliardářem, prezentuje se jako filantropicky založená pro hledání přeživších v okolí katastrof, a to i poté, co to vzdá OSN. Disponuje malými, vysoce profesionálními týmy, které doprovázejí týmy záchranářů a osob podpůrných týmů, které odstraňují následky katastrofy. 

Mithras Security Systems si cení vojenských znalostí a síly. Prezentuje se jako firma, která je založena vojáky pro vojáky. Neptá se svých lidí na motivaci ani jejich minulost, záleží pouze na zkušenostech a znalostech v oblasti vojenství. Chlubí se najímáním nejlepších žoldáků, kterým královsky platí. Inspirovali se u římské legie, kde se kořist z války dělila mezi vojáky podle hodnosti a výkonu na poli.  

Crimson Shield International se zaměřuje na efektivitu a nehledí na cestu, jak toho dosáhnou. První zvěsti o této organizaci vznikly během syrské občanské války. Organizace se pyšní vysokou úspěšností 95 %, ale při svých akcích jde takzvaně „přes mrtvoly“ a nevyhne náhodným škodám. Díky této politice při plnění úkolů se jí nedá upřít chladnokrevná účinnost. Organizace láká dobrodružně založené žoldáky vyhledávající akci, ale jelikož má přísný vylučovací proces, na skutečnou bojovou akci se dostanou jen ti nejlepší. 

Zdroj: MADFINGER Games

Zápisník neznámého vojína 

Přidal jsem se k Mithras Security Systems a vstoupil na základnu. Jakmile jsme se prvně rozhlédl, uchvátilo mě úžasné grafické zpracování, ale zároveň jsem si uvědomil, že má sestava již není na vrcholu sil. Prohlédl jsem si základnu a tabulátorem jsem se přenesl do nabídky, kde každý nalezne vše, co potřebuje. V jedné nabídce je stash, obchodníci, úkoly, žádné pobíhání, což je celkem příjemné. Drobné negativum, nenašel jsem sortaci virtuální bedny, takže se musí vše třídit ručně. 

Jakmile jsem si vybral vybavení, vydal jsem se na první průzkum severně od základního tábora, kde se nacházelo několik domů, ještě před prvním městem. Zpočátku jsem se snažil být nenápadný, ale protože budovy byly prázdné a nenacházel jsem nic zajímavého, od taktického postupu jsme rychle upustil. Po návratu na základnu jsem si zavolal helikoptéru. Veškeré cestování probíhá pomocí helikoptér a každá frakce má k dispozici čtyři. Helikoptéra mě dopravila do zóny před prvním městem, kde začíná hlavní linie úkolů. 

Když jsem se blížil k městu, spatřil jsem v dálce dvě postavy vojáků. Zalehl jsem a plížil se na výhodnější pozici, kde mě kryla pouze vegetace. Jakmile jsem byl v dobré vzdálenosti na kolimátor, začal jsem pálit v poloautomatickém režimu. Nestačil jsem udělat cokoliv dalšího a hned druhé NPC mě poslalo zpět na základnu jednou čistou ranou do srdce. S nožem v ruce jsem se znovu vydal na cestu a doplazil se ke svému předchozímu tělu. Sebral jsem veškeré vybavení, tentokrát přepnul na automatickou střelbu, přiblížil se k nim ze strany a oba jsem úspěšně eliminoval. Bohužel se to neobešlo bez zranění a z města kolem mě dopadlo několik střel. Rychle jsem utekl a skryl se v blízkém rýžovém poli, kde jsem si obvázal rány. Poté, co jsem se ujistil, že mě nikdo nesleduje, zavolal jsem helikoptéru a odletěl zpět do tábora. 

Kolimátor se mi zdál nepraktický, protože NPC byla schopna střílet na velkou vzdálenost. Proto jsem si na svou zbraň pořídil ACOG a investoval do lepší munice. Po tomto vylepšení jsem se vydal plnit první questy a bylo to opravdu lepší; NPC na větší vzdálenost už neměla moc šancí. Jediné, co mě občas překvapilo, bylo, že NPC se mohou spawnout po nějaké době, dokonce i za zády, a to leckdy znamená rychlou smrt. Bohužel je to nedostatek konceptu hry. 

Zkusil jsem si taktiku změny pozice při eliminaci NPC a skutečně fungovalo; AI reagovala na moji poslední známou pozici, což mi umožnilo je snadněji zlikvidovat. 

V prvním městě Gray Zone Warfare mají NPC minimální výzbroj a munici, ale mise vás zavedou do oblastí, kde jsou mnohem lépe vybavena a smrt číhá na každém kroku. Navíc záleží na režimu, v jakém hrajete; čím dále jste od základny, tím vyšší je šance na PvP střetnutí. V těchto oblastech už mohou vzniknout pořádná jatka, protože některé zásahy od NPC s průbojnou municí bývají nevyhnutelně smrtelné, a když se k tomu přidá i nepřátelský tým, pocítíte opravdu horké chvilky, které často končí oživením na základně s nožem v ruce. 

Zdroj: MADFINGER Games

Mouchy předběžného přístupu 

Gray Zone Warfare má celkem velké nároky na hardware a i7 11700 s 3080Ti mi nedává taková fps, jaká bych si přál. Určitě hru čeká optimalizace, ale aktuálně to není pro slabší sestavy. V této fázi je zde ještě velice málo lootu a ten, kdo lootgobliní, nebude příliš spokojený, 90 % procent lootu je pouze z padlých nepřátel, a to jsou jen zbraně, vybavení, jídlo a pití. Hra má problém se servery a v určitých hodinách se laguje, že je takřka nehratelná. To autoři opět řeší, tak uvidíme, jak se bude dál vyvíjet. 

Další bolístka je systém cestování s pouze čtyřmi helikoptérami pro každou frakci, a tak pokud se sejde více sólistů, čekáte na transport třeba deset minut. Autoři aspoň přidali, že je možné vidět, kam má helikoptéra namířeno, takže se můžete s někým svézt i bez komunikace.  

Od NPC občas dostanete instakill a byl tu problém s registrací zásahů do NPC, která padla k zemi až po celém vypáleném zásobníku. Navíc si kvůli konceptu hry musíte dávat pozor, jelikož NPC se vám mohou spawnout i za zády, pokud procházíte již vyčištěnou oblast. Pokud procházíte nějakou oblastí, nevidíte těla, a ani nepřátele, buďte na pozoru.  

Gray Zone Warfare má své kouzlo a nádherné prostředí inspirované Laosem osloví nejednoho hráče i přes problémy předběžného přístupu. Ti, kdo akceptují stav EA a vezmou koupi jako podporu českého studia, mohou naleznout již v tuto chvíli slušnou porci taktické zábavy. 


Recenzi pro Gaming Professors napsal Zdeněk Vít.

Klady
  • nádherné prostředí jihovýchodní Asie
  • vtahující audio zážitek
  • systém zdraví
  • ovládání stashky, obchodníků z jednoho místa
  • balistika, střepiny z granátu jsou skvělé
  • PVE varianta zdarma
Zápory
  • lagy na serverech
  • minimum lootu
  • zdlouhavé cestování
  • vysoké nároky na PC
  • otravní komáři v audiu
Platforma PC
  • Datum vydání 30.04.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.