Série Grand Theft Auto je tu s námi už nejednu dekádu a dovolím si říct, že má u každého z nás speciální místo. Je tomu více než měsíc, co byla Grand Theft Auto: The Trilogy oznámena a už se na ní nějakou dobu pracuje. Bylo velkým překvapením, že remaster od Rockstar Games vyjde tak rychle, když vezmeme v potaz, jaký dopad měla pandemická situace na herní průmysl. Tak či tak je tato legendární trojice venku a dá se považovat za další obrovské zklamání roku. Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition můžete pořídit v digitální podobě na PS4 a PS5, Xbox One a X, PC a Nintendo Switch. Na krabicovou verzi si musíte počkat, bude možné ji zakoupit 7. 12. 2021.
Ještě před vydáním to vývojáři schytali
Když herní komunita zjistila, že trilogie se bude prodávat za 60 euro jako triple A hra, snesla se na Rockstar obrovská vlna kritiky. Původně jsem s tím neměl problém, protože jsou to tři hry, takže jedna za 20 euro, ale po vydání jsem změnil pohled na celou věc. Vývojáři se rozhodli původní hry stáhnout z prodeje a není možnost si jednu z originálních her koupit samostatně. Jenom Grand Theft Auto: San Andreas je možné koupit odděleně, a to přes Xbox Game Pass. Současně si myslím, že nová hra není hodna ceny, za jakou ji prodávají.
Zdroj: Rockstar Games
Co je vlastně špatně?
Největším problémem Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition je optimalizace. Hra stará 20 let by se na dnešních výkonných zařízeních neměla tolik zasekávat, nebo dokonce padat. Smutné je, že původní GTA III běží daleko lépe na PS2 než na o několik let novějším PS5. Je to doslova nepochopitelný problém, jak se to mohlo vývojářům podařit, ale podle všeho by za to mohl přechod z RenderWare Engine na Unreal Engine.
Zdroj: Rockstar Games
Prostě odporné
Na druhé místo pomyslného žebříčku největších problémů se za mě umístilo totální odfláknutí celého remasteru po vizuální stránce. Hry vypadají, jako by vývojáři stáhli mod na shadery z internetu, ze kterého se ani na zadek neposadíte. Nějak ho poupravili, aby se s nimi tvůrce originálu nemohl soudit, a jednoduše ho do her aplikovali. Samotné modely postav se také ani trochu nezměnily, spíše jsou ještě horší. Carlův bratr Sweet například má ruku vykloubenou, jako by právě spadl z Nuselského mostu, nebo někteří členové gangu Grove Street jsou spíš členové gangu Down Syndrome Street.
Pokud hrajete jakoukoliv hru z této svaté trojice a začne pršet, můžete si rovnou zajít udělat čaj, kafe nebo cokoliv, co by vám zabralo nějakých pár minut, než se počasí umoudří, protože doslova nebudete nic vidět. Nepříjemné bílé čáry přes celou obrazovku, které blikají takovým způsobem, že bych se nedivil kdyby u epileptiků vyvolal záchvat. Přidejte k tomu ještě blesky a máte domácí techno koncert.
Rok 2021, rok bugů ve hrách
Dalším velkým problémem jsou všudypřítomné bugy. Vznášející se auta, když do nich nasednete, neexistující mosty, po kterých i tak můžete chodit, gumové kosti hlavní postavy při boji pěstmi a možnost si prohlédnout její anatomii zevnitř při nakupování zbraní, klasické procházení texturami a mnoho, mnoho dalšího. Na YouTube můžete toho najít spoustu a pobavit se, ale pro srdcaře je toto spíše důvodem k pláči. Ano, hry už tehdy měly nějaké ty chyby, ale nikomu to vůbec nevadilo, protože to sérii přidávalo takovou tu atmosféru šílenosti a bizarnosti, kterou GTA mělo a vždycky mít bude.
Zdroj: Rockstar Games
Něco pozitivního se ale přece na Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition najde
Vývojáři se rozhodli upravit hry, aby se více podobaly poslednímu titulu GTA V. Přichází weapon wheel, který je opravdu vítán. Dříve jste museli projet kolečkem myši celý svůj arsenál, abyste našli zbraň, kterou zrovna potřebujete. Minimapa získává také vylepšení, a to možnost si ji oddálit, a navigace na vyznačené místo vám ukazuje, kudy jet. Konečně nemusíte bloudit uličkami města a doufat, že se na určenou destinaci vůbec dostanete. Další patrnou novinkou je menu nakupování.
Nyní můžete vidět ikonky toho, co nakupujete. Údajně se zlepšilo i ozvučení hry. Upřímně mi přijde, že se toto vylepšení dá poznat jenom v cutscénách, a ani to za to nestojí. Přijde mi, že na celou konverzaci hodili jenom efekt, aby to opravdu znělo, že se scéna odehrává například v domě, a mohli tomu dát nálepku „vylepšení audia“. Je hezké, že se snažili hru udělat k obrazu pátého dílu, ale tento nápad mohli implementovat i na vizuální část her. Vývojáři to neudělali, protože chtěli zachovat retro atmosféru, kterou ale stejně jenom zkazili.
Očekávali jsme velkou nostalgii, ale místo toho jsme dostali plivance do tváře. Ano, nostalgie tam je, ale všechno je naprosto špatně. Staré chyby zůstaly, ale přišly i nové. Grafika a textury jsou nedodělané. Chybí pocit nostalgické atmosféry, když jsem před lety projížděl noční Los Santos, přejížděl prostitutky pro peníze a náboje a zkoušel všechny různé šílené cheaty proti hordám policajtů. Působí to na mne tak, že hry jsou vyrobené za ten měsíc mezi oznámením a vydáním. Přidejme k tomu stáhnutí původních her z obchodu a nemožnost zapnout hru na PC při vydání a remaster Grand Theft Auto: The Trilogy převzal od Warcraft III: Reforged cenu za největší zklamání v rámci návratu legendární hry. Pokud si nechcete zkazit pohled na hru, nedoporučujeme ji vzhledem ke stavu k dnešnímu dni zakoupit.
Článek pro Gaming Professors napsal Daniel Červinka.